Școlile trebuie să completeze noul modul SIIIR pentru monitorizarea segregării școlare până pe 10 februarie, cu date despre toți elevii și despre nivelul de educație al părinților / Ghiduri de completare și suport tehnic

Captură ecran platformă MSS

Modulul SIIIR pentru monitorizarea segregării şcolare este disponibil pentru completarea datelor despre elevi, potrivit unei adrese trimise de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Ilfov. Pentru suport tehnic sunt puse la dispoziție ghiduri, întrebări și răspunsuri sau formulare pe site-ul oficial și sunt exemplificate situații concrete, cum ar fi completarea fișei de monitorizare sau cum se completează etnia, dacă persoana refuză să o declare.

Responsabilii pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca în SIIIR datele referitoare la segregarea școlară până pe 10 februarie 2025, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document obținut de Edupedu.ro. Apoi, toate etapele procesului de monitorizare a segregării școlare se vor derula până pe 5 aprilie 2025.

Unitățile de învățământ calculează, pentru fiecare structură, în baza datelor raportate în SIIIR, un scor de segregare școlară.

Unităţile de învăţământ pot accesa platforma MSS https://mss.qie.ro/suport, care include:

Potrivit fișei se monitorizare de la secțiunea Flux de lucru, responsabilul pentru monitorizarea segregării școlare trebuie să completeze câmpuri despre etnia elevului, participarea la examenele naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureat), situația familială și socială (familii monoparentale, plasament, întreținerea de către bunici, bursă socială), nivelul de educație al părinților/tutorilor, situația elevului (dizabilități/CES, repetenție, activități extracurriculare), și implicarea părinților în școală (prezența în Consiliul de administrație).

Captură de ecran platformă MSS

La secțiunea Formațiuni de studiu – Atribute, atributul Așezare în bănci „se completează cu una din valorile T=Tradițional, R=Rotație, A=Alta”, mai este menționat în platformă.

După ce datele sunt completate, modulul SIIIR va genera un raport, pe modelul celui exemplificat mai jos.

Captură de ecran platformă MSS
Documentul cu fluxul de lucru modul monitorizare segregare îl puteți descărca de aici:

Cum se completează etnia dacă persoana nu declară/declară altceva (ex: rromii s-au declarat români)

Una dintre întrebările de la secțiunea Q&A (Întrebări și răspunsuri) este legată de cum se completează etnia pentru elevii care nu declară sau declară altceva. În răspunsul oferit, pe care îl redăm mai jos, este menționat că pot fi implicați mediatori școlari sau lideri comunitari care pot să certifice etnia sau pot fi folosite alte date pe care le deține școala, din cadrul diferitelor proiecte derulate până atunci.

În conformitate cu Metodologia pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea și combaterea segregării școlare, respectiv cu Art 40, alin. 1, al Metodologiei, „Identificarea etnică a copiilor/elevilor dintr-o unitate de învățământ preuniversitar se va face în baza metodei auto-identificării, respectiv prin declararea etniei de către părinte/tutore/reprezentant legal sau de către elevul major”.

În alin. 2 al Art. 40 se specifică totuși că în anumite situații excepționale, pot fi implicați mediatori școlari/sanitari, lideri comunitari care pot certifica etnia copiilor sau pot fi folosite alte date administrative ale școlii (de ex: școala a avut proiecte pentru elevii romi și în acele proiecte parinții/reprezentanții legali ai copilului sau liderul comunitar au certificat etnia romă copilului.

„În situații excepționale, documentate, identificarea etnică se poate face și în baza hetero- identificării, cu sprijinul unui expert local familiarizat cu particularitățile comunității locale, lider sau mediator etnic comunitar, mediator școlar, mediator sanitar, sau în baza altor date administrative prealabile – precum etnia confirmată a unui părinte/frate/soră mai mare care a urmat școala anterior sau cu ocazia altor situații din cadrul procesului școlar”.

În conformitate cu Metodologia, unitățile de învățământ preuniversitar au obligația de a explica importanța asumării identității etnice în toate comunitățile etnice (majoritară sau minoritare) pentru prevenirea și combaterea segregării școlare. Datele privind etnia copilului sunt confidențiale, nu sunt publice și se află sub protecția GDPR. Colectarea și manipularea datelor cu caracter personal de la părinți/reprezentanți legali/elevii majori se derulează respectând de asemenea GDPR, asigurând confidențialitatea acestor date!

Art. 41 al Metodologiei prevede că „unitatea de învățământ preuniversitar poate derula campanii de informare și conștientizare privind desegregarea școlară în comunitățile minorităților etnice, inclusiv cu ajutorul unor materiale elaborate în limbile minorităților etnice și cu implicarea unui expert local, bun cunoscător al comunității locale, și/sau mediator școlar, mediator sanitar, lucrător social pentru o mai bună comunicare cu comunitatea și pentru a preveni potențiale prejudecăți sau stereotipii etnice în elaborarea materialelor de campanie.

Cum se intervine în caz de segregare școlară

Potrivit metodologiei publicată în Monitorul Oficial:

Potrivit metodologiei, Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) vor prioritiza în planificarea inspecțiilor acele unități de învățământ care prezintă un risc semnificativ de segregare școlară.

„ISJ/ISMB include, cu prioritate, în planificarea inspecțiilor școlare acele unități de învățământ care, în urma monitorizării segregării școlare, au obținut scoruri peste pragul de alertă precum și acele unități de învățământ care au în implementare un plan de desegregare școlară“, este precizat la art. 52 din proiectul de metodologie.

„După finalizarea implementării Planului de desegregare școlară și atingerea țintei/țintelor de desegregare școlară, ISJ/ISMB va monitoriza cel puțin doi ani școlari consecutivi, unitatea de învățământ preuniversitar, pentru a preveni resegregarea școlară“, mai este menționat în document.

Citește și:
Metodologia care propune „rotirea elevilor în bănci” cel puțin o dată pe modul, pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare, a fost publicată în Monitorul Oficial / Elevii din grupurilor vulnerabile nu vor fi așezați în ultimele două bănci

Exit mobile version