Modulul SIIIR pentru monitorizarea segregării şcolare este disponibil pentru completarea datelor despre elevi, potrivit unei adrese trimise de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Ilfov. Pentru suport tehnic sunt puse la dispoziție ghiduri, întrebări și răspunsuri sau formulare pe site-ul oficial și sunt exemplificate situații concrete, cum ar fi completarea fișei de monitorizare sau cum se completează etnia, dacă persoana refuză să o declare.
Responsabilii pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca în SIIIR datele referitoare la segregarea școlară până pe 10 februarie 2025, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document obținut de Edupedu.ro. Apoi, toate etapele procesului de monitorizare a segregării școlare se vor derula până pe 5 aprilie 2025.
Unitățile de învățământ calculează, pentru fiecare structură, în baza datelor raportate în SIIIR, un scor de segregare școlară.
- Amintim că, potrivit metodologiei, constituie segregare școlară separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale în grupe/ clase/ clădiri/ ultimele două bănci/ altele din învățământul de masă pe criteriul etnic, al dizabilității și/sau CES, al statutului socio-economic al părinților/familiilor, al performanțelor școlare sau pe criteriul mediului de rezidență.
Unităţile de învăţământ pot accesa platforma MSS https://mss.qie.ro/suport, care include:
- Ghid tehnic — monitorizarea, identificarea şi evaluarea segregării şcolare;
- Ghid tehnic — date, indicatori şi scoruri;
- Ghid tehnic — Flux de lucru Modul monitorizare SIIIR.
Potrivit fișei se monitorizare de la secțiunea Flux de lucru, responsabilul pentru monitorizarea segregării școlare trebuie să completeze câmpuri despre etnia elevului, participarea la examenele naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureat), situația familială și socială (familii monoparentale, plasament, întreținerea de către bunici, bursă socială), nivelul de educație al părinților/tutorilor, situația elevului (dizabilități/CES, repetenție, activități extracurriculare), și implicarea părinților în școală (prezența în Consiliul de administrație).

La secțiunea Formațiuni de studiu – Atribute, atributul Așezare în bănci „se completează cu una din valorile T=Tradițional, R=Rotație, A=Alta”, mai este menționat în platformă.
- Amintim că față de vechiul ordin privind interzicerea segregării școlare, noul ordin menționează explicit că, pentru a preveni segregarea, unitățile de învățământ care păstrează aranjamentul pe șiruri de bănci pot să asigure rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul educațional, pentru a se evita ca doar anumiți elevi să fie așezați în ultimele bănci din clase.
După ce datele sunt completate, modulul SIIIR va genera un raport, pe modelul celui exemplificat mai jos.
Documentul cu fluxul de lucru modul monitorizare segregare îl puteți descărca de aici:
Cum se completează etnia dacă persoana nu declară/declară altceva (ex: rromii s-au declarat români)
Una dintre întrebările de la secțiunea Q&A (Întrebări și răspunsuri) este legată de cum se completează etnia pentru elevii care nu declară sau declară altceva. În răspunsul oferit, pe care îl redăm mai jos, este menționat că pot fi implicați mediatori școlari sau lideri comunitari care pot să certifice etnia sau pot fi folosite alte date pe care le deține școala, din cadrul diferitelor proiecte derulate până atunci.
În conformitate cu Metodologia pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea și combaterea segregării școlare, respectiv cu Art 40, alin. 1, al Metodologiei, „Identificarea etnică a copiilor/elevilor dintr-o unitate de învățământ preuniversitar se va face în baza metodei auto-identificării, respectiv prin declararea etniei de către părinte/tutore/reprezentant legal sau de către elevul major”.
În alin. 2 al Art. 40 se specifică totuși că în anumite situații excepționale, pot fi implicați mediatori școlari/sanitari, lideri comunitari care pot certifica etnia copiilor sau pot fi folosite alte date administrative ale școlii (de ex: școala a avut proiecte pentru elevii romi și în acele proiecte parinții/reprezentanții legali ai copilului sau liderul comunitar au certificat etnia romă copilului.
„În situații excepționale, documentate, identificarea etnică se poate face și în baza hetero- identificării, cu sprijinul unui expert local familiarizat cu particularitățile comunității locale, lider sau mediator etnic comunitar, mediator școlar, mediator sanitar, sau în baza altor date administrative prealabile – precum etnia confirmată a unui părinte/frate/soră mai mare care a urmat școala anterior sau cu ocazia altor situații din cadrul procesului școlar”.
În conformitate cu Metodologia, unitățile de învățământ preuniversitar au obligația de a explica importanța asumării identității etnice în toate comunitățile etnice (majoritară sau minoritare) pentru prevenirea și combaterea segregării școlare. Datele privind etnia copilului sunt confidențiale, nu sunt publice și se află sub protecția GDPR. Colectarea și manipularea datelor cu caracter personal de la părinți/reprezentanți legali/elevii majori se derulează respectând de asemenea GDPR, asigurând confidențialitatea acestor date!
Art. 41 al Metodologiei prevede că „unitatea de învățământ preuniversitar poate derula campanii de informare și conștientizare privind desegregarea școlară în comunitățile minorităților etnice, inclusiv cu ajutorul unor materiale elaborate în limbile minorităților etnice și cu implicarea unui expert local, bun cunoscător al comunității locale, și/sau mediator școlar, mediator sanitar, lucrător social pentru o mai bună comunicare cu comunitatea și pentru a preveni potențiale prejudecăți sau stereotipii etnice în elaborarea materialelor de campanie.
Cum se intervine în caz de segregare școlară
Potrivit metodologiei publicată în Monitorul Oficial:
- Calcularea scorului de segregare școlară pornește de la ponderea existentă a fiecărei categorii de elevi, definiți de criteriile menționate:
- la nivelul clădirilor unității de învățământ (dacă activitatea didactică din aceleași cicluri de educație este organizată în mai multe clădiri)
- la nivelul grupelor/claselor (acolo unde sunt cel puțin două grupe/clase pe același an de studiu)
- la nivelul ultimelor două bănci (dacă, în mod cumulativ, este păstrată organizarea spațială tradițională a claselor pe șiruri paralele de bănci, elevii nu sunt rotiți periodic în bănci și efectivele de elevi sunt mai mari de 24 de elevi).
Potrivit metodologiei, Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) vor prioritiza în planificarea inspecțiilor acele unități de învățământ care prezintă un risc semnificativ de segregare școlară.
„ISJ/ISMB include, cu prioritate, în planificarea inspecțiilor școlare acele unități de învățământ care, în urma monitorizării segregării școlare, au obținut scoruri peste pragul de alertă precum și acele unități de învățământ care au în implementare un plan de desegregare școlară“, este precizat la art. 52 din proiectul de metodologie.
„După finalizarea implementării Planului de desegregare școlară și atingerea țintei/țintelor de desegregare școlară, ISJ/ISMB va monitoriza cel puțin doi ani școlari consecutivi, unitatea de învățământ preuniversitar, pentru a preveni resegregarea școlară“, mai este menționat în document.