Școlile și liceele trebuie să desfășoare o activitate de prevenire a consumului de droguri în săptămâna 1-5 aprilie 2024, să desemneze o persoană responsabilă cu implementarea activităților de prevenire a consumului de droguri/ale substanțe cu efect psihoactiv și să raporteze activitățile în perioada 15-19 aprilie, conform unei adrese transmise de Ministerul Educației către Inspectoratul Școlar al Municipiului București și Inspectoratul Școlar Județean Mureș.
„Ca urmare a aprobării de către Consiliul Suprem de Apărare al Țării a Planului comun de acțiune pentru prevenirea și combaterea consumului de droguri/ alte substanțe cu efect psihoactiv-risc major la adresa siguranței individuale și naționale, Ministerul Educației are sarcina de a implementa activități de prevenire în anul școlar 2023-2024 în toate unitățile de învățământ preuniversitar, la nivel gimnazial și liceal”, conform adresei.
Astfel, Ministerul solicită școlilor:
- „să desemneze o persoană responsabilă cu implementarea activităților de prevenire a consumului de droguri/alte substanțe cu efect psihoactiv,
- să planifice, în luna martie 2024, întâlniri între responsabilii din şcoli/licee, reprezentanții centrului de consiliere, prevenire și evaluare antidrog din județ/Municipiul Bucureşti şi organizații neguvernamentale cu activitate în domeniu, pentru prezentarea principalelor tendințe în consumul în rândul elevilor, în funcție de fiecare zonă, și pentru transmiterea materialelor preventive elaborate de Agenția Națională Antidrog și parteneri;
- să planifice, în săptămâna 1-5 aprilie 2024, o activitate de prevenire la cel puțin o clasa cu nivel gimnazial și/sau liceal. Aceste activități pot fi susținute cu ajutorul partenerilor guvernamentali sau neguvernamentali sau pot fi implementate de fiecare diriginte, la o ora de dirigenție, folosind materialele de prevenire disponibile”.
În perioada 15-19 aprilie, școlile vor transmite date succinte despre activitățile derulate:
- „persoana responsabilă cu activitățile de prevenire,
- clasa/clasele la care s-a derulat activitatea,
- numărul elevilor implicați,
- numărul de cadre didactice implicate,
- tipul activităților,
- parteneri (dacă au existat)”.
Școlile vor primi, în timp util, un formular în vederea colectării informațiilor, conform adresei.
„De asemenea, având în vedere că principalele cauze ale consumului de substanțe au la baza abilități de viață sănătoasă insuficient dezvoltate la elevi, activitățile de prevenire pot avea și această dimensiune. Ele pot lua orice forma, de la prezentari, proiecte, întâlniri cu specialiști, ore derulate pe baza scenariilor dezvoltate de Asociația Preventis sau în cadrul proiectelor Agenției Naționale Antidrog, discuții libere cu elevii, teste de cunoștințe și/sau abilități, dezbateri”, se precizează în adresă.
Informații de context despre prevenirea consumului de droguri în școli
Planul de acțiune privind prevenirea consumului de droguri din școli a fost una dintre măsurile decise în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), din 12 octombrie 2023. Alte măsuri au vizat implementarea planului pentru siguranța școlară, eliminarea lacunelor legislative și extinderea accesului la tratament și recuperare.
Ministrul Educației, Ligia Deca, declara pe 6 octombrie ca „în cel mai scurt timp” vom avea un astfel de plan. „Am transmis ceea ce avem deja, așteptăm să primim feedback sau să se primească în cadrul grupului tehnic feedback din partea altor instituții și să creioneze niște soluții legale pe zona de justiție sau de afaceri interne.”
„Cred că în momentul în care este agreat un plan de acțiune care implică anumiți oameni din școală, precum consilierul, poate dirigintele, medici, alte tipuri de specialiști, atunci toți cei care au un rol în acest plan vor afla și vor ști ce trebuie să facă. E foarte important să reușim să colaborăm, cei care avem atribuții diferite, în așa fel încât în centru să fie protecția și reabilitarea, în cazul în care se ajunge la consum, a elevilor”, explica Ligia Deca.
Prevenirea consumului de droguri în școli este prevăzută si în Planul național comun de acțiune pentru siguranță școlară, inițiat de Ministerul Afacerilor Interne, semnat de 8 ministere.
La articolul 16: „Elaborarea și derularea de proiecte/campanii de prevenire a consumului de droguri în mediul școlar preuniversitar și de informare-educare pentru promovarea unui stil de viață sănătos (fără consum de droguri, alcool și tutun).”
Responsabili: ANA, IPJ/DGPMB, DJÎP/DMBÎP, instituțiile prefectului, INSP/DSP, specialiști din cadrul Centrului Național de Sănătate Mintală și Luptă Antidrog
La articolul 17: „Introducerea, în cadrul orelor de curs obligatorii, a unor lecții de educație pentru sănătate, referitoare la un stil de viață sănătos (fără consum de droguri, alcool și tutun)”
Responsabili: ME, MS
DOCUMENT Adresă – prevenirea consumului de droguri
Raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin” realizat de OCDE, la solicitarea Ministerului Educației din România semnalează gradul ridicat de birocrație la care sunt supuși profesorii și directorii și dă drept exemplu obligația acestora din urmă de a aloca cea mai mare parte a timpului unor sarcini precum cunoașterea legislației la zi sau chestiuni procedurale:
- ”Birocrația școlară absoarbe resurse și distrage atenția directorilor și a profesorilor de la atribuțiile lor de bază. Volumul mare al activităților administrative a fost evidențiat ca unul dintre principalii factori care împiedică conducerea eficientă a școlilor (…). În cadrul reformelor, sunt planificate măsuri de reducere a poverii administrative în școli, cum ar fi crearea unui sistem integrat de gestionare a datelor educaționale pentru a optimiza obținerea datelor (a se vedea Secțiunea 6. Sistemul de date și de monitorizare). Cu toate acestea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru a reduce alte procese și structuri birocratice din școală care distrag atenția directorilor și profesorilor de la predare și învățare. De exemplu, directorii alocă cea mai mare parte a timpului lor sarcinilor administrative, cum ar fi cunoașterea legislației la zi sau organizarea și supravegherea mai multor comisii școlare, dintre care unele cu funcții care se suprapun (…)”