Școlile sau grădinițele închise timp de 3 ani ar putea fi transformate în săli de festivități, aprozare, cârciumi sau hosteluri de către primării, fără acordul Ministerului, prevede un proiect de lege depus de PSD, primit cu aplauze de deputații PNL din comisia de administrație. Împotrivă au fost doar USR și Ministerul Educației

4.917 vizualizări
Diferențe majore rural-urban în rezultatele Evaluării Naționale
Școala săracă din mediul rural / Foto: World Vision România
Schimbarea destinației bazei materiale a școlilor, grădinițelor și oricăror altor instituții și unități de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru orice tip de activitate, după 3 ani în care nu s-a mai desfășurat o activitate educațională în acea clădire, de către primării și consilii locale, fără avizul Ministerului Educației, prevede un proiect de lege semnat de 60 de deputați și senatori de la PSD, UDMR și minorități. Proiectul este inițiat de deputata PSD Natalia Intotero, fost ministru în Guvernul Dăncilă, actual președinte al comisiei de învățământ din Camera Deputaților.

Inițiativa modifică articolul 112 din Legea Educației. Proiectul pare să fie trecut prin comisiile parlamentare în procedură accelerată, după ce a fost depus la Parlament pe 18 martie 2021 și are deja avize de la 3 comisii parlamentare, toate pozitive, în mai puțin de două luni. Cel mai recent a fost obținut pe 11 mai 2021, de la Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului, unde a strâns voturi pentru de la partidele, PSD, PNL, UDMR, AUR și împotrivă/ abțineri de la USR-PLUS.

Camera decizională în acest caz este Senatul.

Proiectul a obținut aviz nefavorabil de la Consiliul Economic și Social.

Ce prevede proiectul de lege:

Articolul 112, din Legea 1/2011 alineatul 6 se modifică: „Schimbarea destinației bazei materiale a instituțiilor și unităților de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru orice tip de activitate, în primii trei ani calendaristici de la întreruperea activității educaționale, de către autoritățile administrației publice locale numai cu avizul conform al ministrului educației naționale. Procedura elaborării avizului conform și condițiile necesare acordării acestuia se aprobă prin ordin al ministrului educației naționale”.

Articolul 112, din Legea 1/2011, după alineatul 61, se introduc două noi alineate 62 și 63:

”Schimbarea destinației bazei materiale a instituțiilor și unităților de învățământ preuniversitar de stat se poate face pentru orice tip de activitate, după primii trei ani calendaristici de la întreruperea activității educaționale, de către autoritățile administrației publice locale, fără avizul conform al ministrului educației naționale”.

„În cazul în care, după schimbarea inițială a destinației bazei materiale, activitatea educațională se poate relua, există solicitări în acest sens din partea comunității locale sau Inspectoratului școlar județean, fiind îndeplinite criteriile specifice pentru deschiderea unei unități de învățământ preuniversitar de stat, autoritățile administrației publice locale sunt obligate să reamenajeze și să readucă imobilul la standardele necesare desfășurării activității educaționale, sau să asigure un alt spațiu în acest sens, conform legislației specifice și prevederilor administrative care reglementează aceste aspecte”.

DOCUMENT Proiectul de lege:

În expunerea de motive a proiectului, autorii nu precizează despre câte clădiri ar fi vorba, ci vorbesc de „sute de școli abandonate”. Aceștia explică în motivare că respectivele clădiri sunt un risc pentru comunitate.

Unul dintre motivele propunerii este următorul: „Pentru eficientizarea, raționalizarea și economia în cheltuirea banului public, consiliile locale nu investesc sume considerabile în consolidarea clădirilor respective, alegând să aloce finanțarea către alte categorii de cheltuieli mai urgente (sic!), în conformitate cu nevoile actuale ale comunității locale. Așadar, pe termen lung, aceste imobile ajung în paragină, reprezentând un risc de siguranță pentru cetățeni.”

Potrivit acestora, argumentul propunerii este următorul: „Aleșii locali, primari și consilieri locali, cunosc cel mai bine nevoile cetățenilor de la nivelul unei unități administrativ teritoriale, acțiunile pe care le desfășoară vor fi înspre binele comunităților și al viitorului acestora”.

Aplauze pentru proiect din partea PNL și PSD

La dezbaterea din Comisia de Administrație a Camerei Deputaților, care poate fi urmărită în înregistrarea video de aici, deputatul PNL Laurențiu-Dan Leoreanu și-a exprimat susținerea totală, în forma inițiatorului, pentru proiectul de lege, la finalul discursului primind aplauze de la colegi.

„Unitățile școlare au înregistrat o reabilitare, o înfrumusețare, o refuncționare mult mai accentuată de când au venit la administrația publică locală. Deci administrația publică locală nu este sub nicio formă dușmanul sistemului de educație, din contră este implicată și prin consiliile de administrație, prin Consiliul Local mereu se preocupă ca unitățile școlare din sistemul de învățământ să fie cât mai funcționale… Mai mult decât atât, consiliile locale aprobă și rețeaua de învățământ, prin ședințele de consiliu local, prin urmare este o preocupare pentru ca sistemul de învățământ la nivel local, la nivel regional să fie funcțional. Pe de altă parte însă, avem unități școlare, inclusiv la mine în municipiu, care de foarte mulți ani sunt într-o stare de nefuncționare și, pe cale de consecință, apare nu conservarea, cum spuneați, am să folosesc un termen mai puțin romanesc: părăginirea.

Eu cred că administrația publică locală are tot interesul ca, atât sistemul de învățământ să funcționeze, dar și orașul să fie într-o formă cât mai înfrumusețată, cât mai utilă, iar dacă într-o unitate școlară nu mai există activitate de învățământ, pentru că numărul de elevi, și am văzut de la an la an, s-a redus, atunci, prin implicarea administrației publice locale, cu finanțare, că sunt fonduri europene, sau fonduri de la buget, ori guvernamentale, și să dea un alt atribut în funcționare care sprijină activitatea comunității. Eu nu văd nimic nociv. Iar administrația locală, în momentul în care va înregistra o creștere a numărului de elevi, o necesitate, că și acum eu știu că la nivelul comunelor și orașelor sunt propuneri de a construi creșe… drept pentru care eu susțin acest proiect de lege așa cum l-a făcut inițiatorul și îl voi vota”, a încheiat în aplauzele colegilor PNL și PSD deputatul Laurențiu-Dan Leoreanu.

Ministerul Educației: Am primit solicitări pentru transformarea școlilor în capele mortuare, case praznicale, camere de hostel, aprozar, ateliere de lăcătușerie

Ministerul Educației a fost reprezentat la dezbaterea din comisie de secretarul general, Ioana Lazăr. Aceasta a declarat că nu susține proiectul și a solicitat ca, în cazul în care comisia va aproba proiectul, să fie depus un amendament care să oprească vânzarea acestor imobile, după schimbarea destinației acestora.

”Înțelegem că, din perspectiva teleologică, inițiatorul avut în vedere sprijinirea comunităților locale. Noi avem un pic altă abordare în sensul în care, în calitate de autoritate de stat în domeniul educației, ducem la îndeplinire dispozițiile din Constituția României care garantează dreptul la educație. Din această perspectivă, Ministerul Educației are un rol consacrat în Legea Educației Naționale, din mai multe perspective, inclusiv din perspectiva asigurării dreptului la educație și a construirii rețelei de învățământ și asigurării unei infrastructuri necesare pentru dezvoltarea sistemului național de învățământ.

Opinăm că avizul conform pentru schimbarea destinației unor spații de învățământ trebuie să se emită sub un control strict și sub o verificare din partea Ministerului Educației, astfel încât să nu existe schimbări nejustificate ale destinației bazei materiale. Dintr-un prim considerent avem în vedere inclusiv faptul că proprietatea publică este inalienabilă, insesizabilă și imprescriptibilă, prin urmare în situația în care comisia decide că această inițiativă legislativă este oportună, am propune formularea unui amendament care să asigure garanții suficiente pentru protejarea proprietății publice în sensul în care să se instituie interdicția vânzării imobilelor respective, odată ce destinația acestora a fost schimbată.

Este adevărat că există un număr foarte mare de clădiri aflate în conservare, în acest moment. Ca date statistice, consider că ar fi relevant să vă comunic faptul că în ultimul an Ministerul Educației analizat mai multe solicitări din partea autorităților administrației publice pentru schimbarea destinației unor unități care sunt afectate procesului de învățământ, în foarte multe situații propunerile au fost pentru schimbarea destinației pentru capele mortuare, case praznicale, camere de hostel, aprozar, ateliere de lăcătușerie, toate acestea cu avizele prealabile emise de către autoritățile administrației publice locale. Nu am vrea să generalizăm”.

La acest moment, secretarul general Ioana Lazăr a fost întreruptă de președinta de ședință, Simona Bucura-Oprescu. Aceasta i-a spus că a înțeles punctul de vedere, după care i-a solicitat o statistică pentru ultimii 4 ani cu avizele acordate primăriilor pentru folosirea spațiilor din școlile închise.

Simona Butura-Oprescu și Ioana Lazăr / Colaj Foto – sursa: cdep.ro/Facebook.com

„Îmi pare rău să vă spun că eu însămi sunt la curent cu o mulțime de situații în care, în România, birocrația a omorât în România. Nu există, putem discuta punctual, nici o explicație pentru care au fost situații în care s-a cerut schimbarea destinației pentru cămine sau pentru unități școlare nefolosite și pentru care Ministerul Educației ani la rând a așteptat până când a dat acest aviz”, i-a spus Simona Bucura-Oprescu secretarului general din minister, Ioana Lazăr.

Ideea de a scoate complet ministerul din schemă aici mie mi se pare o treabă extrem de periculoasă – Tudor Benga, USR-PLUS

Tudor Benga, de la USR-PLUS, a votat împotriva proiectului: „Este o problemă: așa cum avem situații în care există unii, o minoritate de părinți care de exemplu beau alocațiile copiilor, așa pot să existe și o minoritate de situații în care primarii pur și simplu să nu dea două parale pe ceea ce înseamnă importanța sistemului educațional. Eu nu contest faptul că putem discuta despre termeni diferiți pentru avizare, dar ideea de a scoate ministerul complet din procedură… Da, trebuie să îi forțăm să răspundă prompt, și știți că eu sunt un mare fan al descentralizării, dar ideea de a scoate complet ministerul din schemă aici mie mi se pare o treabă extrem de periculoasă la nivel de a asigura procesul educațional pentru fiecare comunitate”.

În final, proiectul a primit aviz favorabil, cu o abținere și 3 voturi împotrivă, toate de la USR-PLUS.

Foto: Școală săracă din mediul rural / Sursa: World Vision Romania

Citește și:
Ludovic Orban îl somează pe ministrul Educației să le pună primarilor la dispoziție clădirile care au fost școli, cu 3 luni înainte de începerea școlii în context pandemic / Niciun cuvânt despre clădirile pe care primarii să le ofere unităților de învățământ pentru distanțare, din septembrie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii care încep clasa a VIII-a pe 9 septembrie ar urma să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis / Ministerul nu a pus în dezbatere până acum nicio propunere de programă școlară liceală

Elevii care încep clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 vor învăța la liceu după programe școlare și manuale noi, vor avea planuri-cadru noi și vor da un Bacalaureat cu…
Vezi articolul

Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din București vrea să adopte modelul pilotat de Colegiul “Lazăr”, prin care elevii de clasa a XII-a merg doar 3 zile pe săptămână fizic la școală pentru materiile de BAC, în semestrul II / Proiectul de școală pilot „curăță” și orarul claselor IX-XI, organizând majoritatea disciplinelor pe module, nu pe tot anul

Colegiul “Gheorghe Șincai” își propune să preia modelul Liceului Gheorghe Lazăr din București, care în anul școlar 2021-2022 a aplicat un proiect pilot prin care în semestrul al II-a, elevii…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că a solicitat alocarea de fonduri pentru finanțarea suplimentară a unui număr de peste 6.000 de posturi de rezidenți în învățământul superior, înregistrați anul acesta

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că a solicitat Ministerului Finanţelor alocarea de fonduri, la rectificarea bugetară, pentru asigurarea finanţării unui număr de peste 6.000 de rezidenţi în învăţământul superior…
Vezi articolul

SURSE Propunerile Cotroceniului pentru Planul Național de Redresare și Reziliență: Secțiune sectorială cu titlul România Educată, rețea pilot de 200 de școli verzi, construirea a 200 de creșe, programul „primul student din familie” și digitalizarea sistemului

Alocarea celui mai mic buget pentru Ministerul Educației, prin raportare la PIB, din ultimii 30 de ani, va fi „compensată” prin fondurile alocate pentru proiecte din cadrul Planului Național de…
Vezi articolul