Școlile să nu mai fie responsabile pentru dosarele sociale ale elevilor, accesul la liceu pentru elevii care nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională să fie limitat, printre propunerile profesorilor, elevilor și părintilor pentru creșterea participării școlare și la Evaluarea Națională – raport

Birocratizarea învățământului

Foto: © Oleg Dudko | Dreamstime.com

Eliminarea responsabilității școlii în realizarea dosarelor sociale ale elevilor, demers care suprasolicită si supraîncarcă personalul școlii, în detrimentul activităților educaționale și limitarea accesului la liceu pentru elevii care nu au obținut nota 5 la Evaluarea Națională sunt doua dintre masurile propuse de directorii, diriginții, profesorii, elevii și părinții care au participat la studiul privind neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională 2023, realizat de Unitatea de Cercetare în Educație.

Propunerile vizează implicarea școlilor, a părinților, a autorităților locale și județene, dar și a ministerului Educației și variază de la sesiuni de consiliere a părinților, scheme de personal care să răspundă nevoilor școlilor (consilieri școlari, profesori de sprijin, mediatori școlari), înființarea unui centru pentru copiii cu dificultăți de învățare, pe modelul centrelor de excelență, până la asigurarea transportului elevilor sincronizat cu programul școlar și asigurarea unei mese calde.

Propuneri care vizează autoritățile de la nivel național:

–  regândirea metodologiei de înscriere la EN VIII – înscrierea automată are dezavantajul că unii părinți pot să nu participe la informări, pot să nu dea atenție procesului;

–  regândirea Curriculum-ului Național din perspectiva ritmului de predare-învățare-evaluare, orele de aplicații necesitând o pondere mai mare în totalul orelor alocate pentru disciplinele de examen;

–  aplicarea reală a planurilor individualizate în predarea, învățarea și evaluarea elevilor cu CES, care să favorizeze valorizarea progresului individual;
 
–  pregătirea și consilierea profesorilor pentru lucrul cu elevii vulnerabili, care să sprijine procesul de adaptare curriculară, care să ofere noi contexte de colaborare cu părinții;

–  alocarea mai multor ore suplimentare pentru profesorul de sprijin, care să fie orientate către sprijinirea participării elevilor la EN VIII;

–  eliminarea responsabilității școlii în realizarea dosarelor sociale ale elevilor, demers care suprasolicită personalul școlii, supraîncarcă activitatea școlii în detrimentul activităților educaționale;

–  schimbări cu privire la modul de realizare a protecției sociale, care ar trebui să fie mai riguroasă, cu pârghiile necesare (de exemplu, prin condiționarea beneficiilor sociale de participarea la școală);

–  limitarea accesului la liceu pentru elevii care la EN VIII nu au obținut nota 5.

Propuneri care vizează autoritățile de la nivel județean:
Propuneri care vizează autoritățile locale:
Propuneri care vizează familia: 

În acest scop, se propune inițierea unor sesiuni de consiliere a părinților pentru reconsiderarea opiniilor acestora cu privire la parcursul școlar, la rolul examenelor naționale și la importanța continuării educației în niveluri superioare școlii gimnaziale.

Propuneri care vizează școala: 
Informații de context despre rapoartele de cercetare privind neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională și Bacalaureat 2023

Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat joi, 11 ianuarie, două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023.

Rapoartele au fost solicitate de către ministrul Educației, Ligia Deca, imediat după Evaluarea Națională, după ce Edupedu.ro a semnalat public faptul că peste 15.000 de elevi care erau înscriși în clasa a VIII-a în septembrie 2022 nu au fost nici măcar înscriși la examenul de la finalul clasei a VIII-a, deși înscrierea se făcea automat, de către școală.

Oficialii din Ministerul Educației au încercat la vremea respectivă să arate că nu este nicio problemă cu numărul mare de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională. De exemplu, secretarul de stat Florian Lixandru spunea public că motivele pentru care aproape 1 din 10 adolescenti de 14 ani care erau înscriși în clasa a VIII-a în acest an școlar, nu au fost înscriși la Evaluarea Națională sunt două: „diferența de 10% o reprezintă elevii care fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii declarați repetenți, cât și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională. Este un procent comparabil cu anii anteriori”.

Pe 8 decembrie, la conferința de prezentare a Raportului Național PISA 2022, Ligia Deca răspundea la o întrebare adresată de Edupedu.ro și menționa că cercetările erau gata și că se mai lucrează la „machetă”.

Rapoartele au apărut public abia pe 10 ianuarie 2024, după ce Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației acest lucru. Conform surselor Edupedu.ro, documentele ar fi fost finalizate și înaintate cabinetului ministrului încă din luna septembrie 2023, dar ar fi fost „ținute la sertar” până în prezent. Documentele fuseseră menționate inlusiv în raportul de bilanț de mandat al ministrului Ligia Deca, deși acestea nu apăreau nicăieri ca fiind publicate, așa că după solicitarea noastră acestea au fost puse pe site-ul institutului în aceeași zi.

Joi, 11 ianuarie 2024, Ligia Deca a semnat personal o scrisoare cu mai multe măsuri cerute școlilor, în marja acestor rapoarte – cel pentru neparticiparea elevilor la EN VIII și cel pentru neparticiparea la Bacalaureat 2023.

Foto: © Oleg Dudko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version