Consiliul de administrație din fiecare școală să stabilească un procent, nu un prag de medie, pentru acordarea burselor, este propunerea primarului Sectorului 6, Ciprian Ciucu, în privința proiectului Legii învățământului preuniversitar. Aceasta a spus, în cadrul unei dezbateri organizate de Comisia pentru Educație și Cercetare – PNL București, că „în sectorul 6, unde eu sunt primar, nu am mers pe acest prag de 8.50 – 9, pentru că practic se denatura obiectivul”.
Precizăm că fiecare primărie poate suplimenta cuantumul burselor școlare și poate să stabilească criterii suplimentare pentru acordarea lor.
Primarul a menționat că era o presiunea mare pe profesori pentru a da note mari: „Era o presiune formidabilă pe cadre didactice, din partea părinților, ca să dea note mari, ca să pună mâna pe burse”.
„Am dat o hotărâre de consiliu local prin care prin care am eliminat pragul și am introdus procentul. (…) Am luat pe nivel de an școlar din școală, pentru ca copiii, mi s-a părut corect, să fie în competiție cu cei din anul lor școlar din acea școală. Dacă cumva le dăm și posibilitatea aceasta, să decidă Consiliul de administrație, în plus, să vină nu cu ideea de prag, când se va fixa un prag se va menține acea presiune ca să dea note mari, dar, dacă se vine cu procent, adică ei să poată alege acest lucru, cred că poate fi de bun augur să stimuleze efectiv performanța”, a precizat Ciprian Ciucu.
În legătură cu hotărârea de mai sus, un participant a spus că acele sume au fost acordate în plus de primărie: „Vreau să fiu corect, ceea ce s-a hotărât la nivel de consiliu local este vorba de acele sume în plus, față de ceea ce era stabilit de lege. Am salutat modalitatea în care Primăria Sectorului 6 a stabilit acordarea acestor sume venite în plus pentru copiii noștri”.
Ciprian Ciucu: „Eu aș mai adăuga ceva. Poate, cine știe, vreun consiliu de administrație care vrea să facă acest lucru. În sectorul 6, unde eu sunt primar, nu am mers pe acest prag de 8.50 – 9, pentru că practic se denatura obiectivul. Și atunci era o presiune formidabilă pe cadre didactice, din partea părinților, ca să dea note mari, ca să pună mâna pe burse. Acest lucru se întâmpla, iar copiii erau supraevaluați, inclusiv copilul meu, vă zic sincer, la o școală bună, este supraevaluat. Ca să fie foarte clar, și nu doar ea, toți.
Eu ce-am făcut? Am dat o hotărâre de consiliu local prin care prin care am eliminat pragul și am introdus procentul. De ce? Pentru că în momentul în care vii cu un procent, da, un procent de elevi care să primească bursă, în acel moment, primii, să zic 15% din clasă sunt performanți, și nu am luat pe tot sectorul, ca să zic competiție, între ei, pentru că sunt diferențe foarte mari între nivelul de educație între un liceu sau altul, o școală sau alta, n-am luat nici măcar pe clasă, pentru că nu era logic, și nici măcar pe școală. Am luat pe nivel de an școlar din școală, pentru că copiii, mi s-a părut corect, să fie în competiție cu cei din anul lor școlar din acea școală. Dacă cumva le dăm și posibilitatea aceasta, să decidă Consiliul de Administrație, în plus, să vină nu cu ideea de prag, când se va fixa un prag se va menține acea presiune ca să dea note mari, dar, dacă se vine cu procent, adică ei să poată alege acest lucru, cred că poate fi de bun augur să stimuleze efectiv performanța”.
Informații de context
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat, la Forumul Educației la Iași 2022, că cel puțin 12 elevi vor lua bursă „în fiecare clasă din România”: „Veți vedea că în fiecare clasă de 28 de elevi aveți cel puțin 12 elevi care vor lua bursă în fiecare clasă din România, iar cuantumul acestor burse va fi motivant”. – detalii aici
Acesta a explicat în ce constă propunerea de lege: „Vrem să dăm putere școlilor, vrem să avem un management profesionist în școli. Propunerea din lege este următoarea: pentru fiecare elev al acestei țări din cei 871.000 elevi din învăţământul primar – o alocație de 400 de lei pentru burse, sunt doar burse sociale în primar. Pentru învăţământul gimnazial este vorba cei 751.000 elevi – alocaţia este de 920 de lei. Pentru învăţământul liceal și este vorba de cei 573.000 elevi în liceu, grupați în două categorii, alocaţia este de 1.500 lei pentru licee teoretice şi vocaţionale și, pentru că vrem să susținem învățământul profesional cu adevărat, alocația este de 3.000 de lei per elev.”
Pe 12 iulie, Cîmpeanu a anunțat că în noua lege a Educației din învățământul preuniversitar vor fi modificări aduse și privind bursele elevilor. Ministrul a spus că școlile vor avea bugete alocate și vor putea stabili singure criterii de acordare a burselor.
„Școlile vor avea constituite bugete pentru burse pe baza cuantumului specific fiecărui elev de învățământ primar/ gimnazial sau liceu și vor putea să stabilească propriile politici cu privire la sistemul de burse fără a coborî sub un anumit nivel minim al acestor burse prevăzut de lege”, a declarat atunci ministrul Educației.
Potrivit unui ordin de ministru emis în ianuarie, media de la care se acordă bursele de merit s-a modificat pentru al doilea semestru și a crescut la 9,50, de la 8,50. Ministrul Sorin Cîmpeanu susținea atunci că nu scade numărul elevilor care primesc bursa de merit.
Ce prevede Legea Educației Naționale 1/2011 în privința burselor:
„(1) Elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat beneficiază lunar de burse de performanță, de burse de merit, de burse de studiu și de burse de ajutor social.
(1^1) Cuantumul minim al bursei de performanță, al bursei de merit, al bursei de studiu și al bursei de ajutor social se stabilește anual prin hotărâre a Guvernului.
(1^2) Bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de performanță, cu bursa de merit sau cu bursa de studiu.
(1^3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), de bursa de performanță pot să beneficieze și elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar particular.
(2) Cuantumul unei burse acordate din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat și numărul acestora se stabilesc anual prin hotărâre a consiliului local, respectiv a consiliului județean/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București.
(3) Criteriile generale de acordare a burselor se stabilesc de Ministerul Educației și Cercetării. Criteriile specifice de acordare a burselor de performanță, de merit, a burselor de studiu și a celor de ajutor social se stabilesc anual în consiliile de administrație ale unităților de învățământ, în limitele fondurilor repartizate și în raport cu integralitatea efectuării de către elevi a activităților școlare.”
Hotărârea adoptată de Consiliul Local al Sectorului 6 poate fi consultată mai jos:
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.