Școlile care au rămas deschise în Europa pe parcursul celui de-al doilea val al pandemiei arată că unitățile de învățământ par, în continuare, relativ sigure din punct de vedere epidemiologic, arată Washington Post într-o actualizare a informațiilor care se știu, până în acest moment, despre predarea față în față în condițiile Covid-19. În timp ce unele țări, inclusiv România, au optat să închidă școlile, Washington Post analizează ce se întâmplă acolo unde predarea normală a continuat și constată, citând diverși experți, că sistemul școlar nu s-a dovedit a fi un motor al epidemiei.
Potrivit sursei citate, atât timp cât aderă la un set de măsuri de precauție deja consacrat – măști, spălat pe mâini, ventilarea spațiilor – școlile au jucat, se crede, un rol limitat în transmisia noului coronavirus, în al doilea val pandemic din Europa. Situația este pusă în contrast cu ce se întâmplă în SUA, unde școlile din multe regiuni se închid mai rapid, iar în acest sens este citat Otto Helve, expert în boli infecțioase din Finlanda, potrivit căruia:
- “Mi-este greu să înțeleg de ce se închid școli în SUA. (…) Școlile nu sunt un motor al epidemiei.”
În Finlanda, dă exemplu publicația citată, doar 20.000 de elevi și profesori din totalul de 1,2 milioane au fost trimiși temporar acasă din cauza posibilelor contacte școlare, dar numai 1% din acest grup – circa 200 de persoane – au prezentat, în cele din urmă, simptome Covid-19. Potrivit expertului menționat, probabil 1% din același grup ar fi putut fi cazuri asimptomatice.
Ziarul american arată că, deși numărul de cazuri a crescut și în rândul elevilor și profesorilor din școli, pe măsură ce a crescut rata infecțiilor în comunitățile lor, transmisia în clase a rămas la un nivel scăzut și constant. Lucrurile stau diferit în cazul universităților, în cazul cărora îngrijorarea este mai mare.
Aceeași sursă arată că, în comunitățile care au avut, până acum, resurse să desfășoare testări extinse, nu s-a constatat un număr mare de cazuri asimptomatice în rândul profesorilor și elevilor. Iar în școli identificarea contacților poate fi făcută mai ușor decât la nivelul comunității, mulțumită “bulelor” prin care elevii sunt separați în funcție de ani sau clase.
Școala ca “prioritate absolută”
În acest sens, este citată Quique Bassat, epidemiolog de la Asociația Spaniolă de Pediatrie, care spune că “nu vedem doar vârful aisbergului, vedem întregul aisberg, mulțumită bunei noastre trasabilități a cazurilor (…) Spre surprinderea multora, redeschiderea școlilor, aplicarea strictă a tuturor acestor măsuri, ținerea sub control a transmisiei au făcut să nu existe focare mari”.
În regiunea spaniolă Catalonia, 87% dintre cazurile inițiale identificate la clasă nu au fost transmise altor persoane, iar din cele în care a existat transmisie, aceasta s-a limitat la 2, maxim 3 persoane.
În Franța, unde în urmă cu o lună a existat, de asemenea, o explozie de cazuri Covid-19, situația în școli a rămas stabilă, cu un număr relativ redus de cazuri, ajungând la un maxim de 0,1% din totalul populației de elevi și 0,2% din totalul populației de personal școlar.
În Germania, unde a crescut considerabil numărul de cazuri în rândul adolescenților (grupul cu cel mai mare număr de infecții în ultimele săptămâni), situația este pusă parțial în legătură cu abordarea mai relaxată a măsurilor de siguranță, care s-a simțit până recent, când autoritățile au decis măsuri mai stricte, inclusiv purtatul măștilor la clasă.
Washington Post arată că, deși există îngrijorări în rândul părinților și al sindicatelor, multe societăți europene susțin eforturile de a-i ține pe elevi în clase. Este citat, în acest sens, Steven Van Gucht, responsabil din cadrul agenției belgiene pentru boli cu transmisie virală, potrivit căruia “școlile sunt ultimul lucru pe care l-am închide; sunt, cu adevărat, ultimele pe listă. Există presiune politică și presiune din partea societății. Credem că școlarizarea este o prioritate absolută.”
- Publicația reafirmă că, potrivit decidenților europeni, elevii pot să se infecteze între ei și, uneori, să ducă virusul acasă și să își infecteze rudele. Dar chiar și în societățile unde numărul de cazuri a explodat în această toamnă, situația din școli a reflectat creșterea virală din societatea extinsă și nu a fost un motor pentru aceasta. Indicator invocat: incidența virusului în rândul profesorilor și a elevilor nu a depășit-o niciodată pe cea înregistrată la nivel național.
Photo 186013680 © Pojoslaw – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.