Școlile private autorizate să primească și ele costul standard per elev, nu doar cele acreditate, solicitare din partea Asociației Școlilor Particulare / Proiectul de lege al educației din Parlament prevede acest lucru, cu condiția să nu încaseze taxe de la părinți

941 de vizualizări
Foto: captură – Facebook.com
Președintele Asociației Școlilor Particulare, Cristian Comșa, a cerut ca în proiectul legii educației aflat în dezbatere la Parlament să fie inclusă și o prevedere prin care statul să finanțeze și școlile și grădinițele particulare autorizate, nu doar pe cele acreditate. “Atâta timp cât legea spune că unitatea de învățământ autorizată este obligată să folosească în rapoartele de evaluare criteriile din standardele de acreditare, considerăm că ar trebui și elevii care sunt școlarizați în aceste unități de învățământ să beneficieze de drepturi egale”, a spus Comșa, în cadrul dezbaterilor pe proiectul legii Învățământului Preuniversitar, din comisia de învățământ din Camera Deputaților, de miercuri, 12 aprilie. În prezent, în proiectul de lege este prevăzută această precizare, dar este condiționată: unitățile de învățământ particulare nu trebuie să perceapă taxe de studiu.
  • Costul standard pe elev este folosit pentru a se stabili finanțarea școlilor și este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern. Costul standard per elev are două componente de bază: costul pentru cheltuielile cu salariile și costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Președintele Asociației Școlilor Particulare, Cristian Comșa, a readus în discuție finanțarea de bază a elevilor din învățământul particular. El a precizat în cadrul dezbaterii din comisia de învățământ din Camera Deputaților, pe legile Educației, că și școlile private autorizate ar să primească costul standard per elev, nu doar cele acreditate, cum este în prezent.

“Un alt punct este legat de finanțarea elevilor din învățământul particular. În anul 2021, comisia de învățământ din Senat a adoptat un amendament și a trimis spre promulgare o lege în care era prevăzută finanțarea inclusiv a elevilor din unitățile de învățământ autorizate. Din alte motive decât acest amendament, prevederea, respectiv legea, s-a întors în Parlament. Momentan este undeva prin Parlament. Credem că atâta timp cât legea spune că unitatea de învățământ autorizată este obligată să folosească în rapoartele de evaluare criteriile din standardele de acreditare, considerăm că ar trebui și elevii care sunt școlarizați în aceste unități de învățământ să beneficieze de drepturi egale“, a spus Comșa.

În prezent, legea prevede că statul asigură finanțarea de bază pentru învățământul particular acreditat, nu autorizat. O unitate de învățământ primește autorizare de funcționare în primul an de înființare. Poate fi acreditată după cel mult 3 ani de la terminarea primei serii de copii din ciclul pentru care a obținut autorizare. Spre exemplu, o grădiniță poate obține acreditarea în 3 ani după ce prima serie de grupe (n. red. mică-mijlocie-mare) a terminat, ceea ce înseamnă 6 ani.

Sursa: Legea Educației nr.1/2011

Proiectul de lege al Învățământului Preuniversitar aflat acum în Parlament pentru dezbateri prevede ca statul asigură finanțarea de bază și pentru aceste unități de învățământ particulare autorizate, dar cu o condiție: să nu perceapă taxe de studiu.

Ce înseamnă finanțarea de bază

Potrivit legii Educației, în prezent, finanțarea unităților de învățământ preuniversitar cuprinde finanțarea de bază, finanțarea complementară și finanțarea suplimentară.

Art. 9, alin 5, precizează că “finanțarea de bază a învățământului preuniversitar se face după principiul «resursa financiară urmează elevul», în baza căruia alocația bugetară aferentă unui elev, unui preșcolar sau antepreșcolar se transferă la unitatea de învățământ la care acesta învață, cu respectarea prevederilor alin. (2)-(4)”.

Costul standard pe elev este folosit pentru a se stabili finanțarea școlilor și este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern. Costul standard per elev are două componente de bază: costul pentru cheltuielile cu salariile și costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

„(2) Pentru anul 2023, valoarea costului standard pentru coeficientul 1 este de 6.834 lei.
(3) Costurile standard per antepreșcolar/preșcolar/elev pentru cheltuielile cu salariile,
sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și
contribuțiile aferente acestora, pentru anul 2023, sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta
Hotărâre.”

„(2) Pentru anul 2023, valoarea costului standard pentru coeficientul 1 este de 570 lei.
(3) Costurile standard per antepreșcolar/preșcolar/elev privind cheltuielile cu pregătirea
profesională, cheltuielile cu evaluarea periodică a elevilor, precum și cheltuielile prevăzute
la articolul bugetar «bunuri și servicii», pentru anul 2023, sunt prevăzute în anexa nr. 3 la
prezenta Hotărâre.”

În ședința din 13 decembrie 2022, Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar (CNFIP), organ consultativ al Ministerului Educației, a determinat noua valoare a costului standard per elev, aceea de 6.834 lei pentru salariile personalului, conform notei de fundamentare.

“La această valoare s-a ajuns prin majorarea cu 7% a coeficientului 1 aferent anului 2022 în valoare de 6.386 lei și reprezintă impactul majorărilor salariale ca urmare a aplicării prevederilor art.I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea
unor acte normative”, se arată în nota de fundamentare.

Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar a determinat valoarea costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev pentru coeficientul 1 aferent “cheltuielilor cu pregătirea profesională, cheltuielilor cu evaluarea periodică a elevilor, precum şi cheltuielilor prevăzute la articolul bugetar “bunuri şi servicii”, pentru anul 2023, ca fiind de 570 lei, acesta fiind cu 17,5% mai mult decât anul trecut ținând cont de indicele prețurilor de consum în luna octombrie 2022 comparativ cu luna octombrie 2021 (sursa www.insse.ro), conform votului exprimat de membrii acestuia în cadrul ședinței din 13 decembrie 2022. De asemenea, în cadrul ședinței CNFIP s-a aprobat introducerea în cadrul Anexelor nr. 1 și 2 a următoarelor niveluri/filiere/profile: învățământ primar integrat, învățământ primar step-by-step, învățământ gimnazial integrat, învățământ liceal integrat, cu precizarea că, standardele de cost, pentru nivelul/filiera/profilul integrat, se aplică numai elevilor cu cerințe educative speciale integrați individual în clasele/grupele unităților de învățământ particular și confesional acreditate și care urmează curriculumul acestora.

Citește și:
UPDATE Creșterea salariilor din învățământ cu 7%, în medie, prin aprobarea costului standard per elev pentru 2023, decisă miercuri de Guvern. Costul cu utilitățile crește cu 17,5% / Finanțarea grădinițelor și școlilor autorizate înființate de universități prin costul standard, eliminată din proiectul de HG

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Publicație maghiară: Noi dezvăluiri ale abuzurilor asupra minorilor din casele fundației lui Csaba Böjte din Transilvania / Educatorii caselor de copii administrate de Fundația Sfântul Francisc din Deva au comis zeci de infracțiuni sexuale împotriva minorilor 

Mass-media din Ungaria revine cu noi relatări despre abuzurile comise de educatorii fundației Sfântul Francisc, care deține mai multe centre pentru minori în localități din Transilvania, scrie G4Media.ro. După ce…
Vezi articolul

“Burse pentru elevii de 7 şi 8, soluţia Buzăului pentru educaţie” – proiect de campanie lansat de PSD: Dacă până acum au fost premiaţi elevii care fac excelenţă, purtând şi riscul de a deveni fideli ţărilor de adopţie, primarul municipiului Buzău aduce în atenţie elevul de nivel mediu

Un material electoral editat de echipa de campanie a PSD Buzău anunţă că, de anul viitor, în municipiul reşedinţă de judeţ ar putea primi burse de studiu şi elevii cu…
Vezi articolul

Criză de profesori în Franța: clase supraaglomerate, muncă excesivă, salarii care nu reflectă destul efortul și prea multe sarcini – motivele pentru care sunt de 4 ori mai mulți profesori care ies din sistem față de 2010

Sistemul educațional francez se confruntă cu o criză fără precedent, în care numărul profesorilor care aleg să părăsească sistemul a crescut notabil în ultimii ani. France24 scrie că „profesorii din…
Vezi articolul