Școlile pot primi bani pentru a înființa camera-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, obligatorie din anul școlar 2025-2026, într-un apel de 24 de milioane de euro pentru incluziunea elevilor cu CES

767 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Școlile pot primi bani pentru a înființa camera-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, obligatorie din anul școlar 2025-2026, într-un apel de 24 de milioane de euro pentru incluziunea elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Școlile de masă, școlile speciale, Inspectoratele Școlare, Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) pot depune proiecte până pe 31 ianuarie 2025.

Camera-resursă ar fi trebuit să se realizeze în fiecare școală, începând cu anul școlar 2024-2025, conform legii învățământului preuniversitar, dar Guvernul a amânat în decembrie 2023 aplicarea până la începutul anului școlar 2025-2026 prin OUG.

Art 67 – La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar se realizează cel puțin o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, conform standardelor aprobate prin ordin al ministrului educației, în termen de un an școlar de la data intrării în vigoare a prezentei legi. 

Camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic sunt dotate corespunzător pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice.

Activități finanțate în apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Prezentele apeluri de proiecte urmăresc finanțarea măsurilor dedicate îmbunătățirii accesului și participării la educație a copiilor și tinerilor cu CES în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii și a integrării socio-culturale. Evaluarea eligibilității Cererii de finanțare se realizează în conformitate cu Anexa nr. 2 – Criterii de evaluare tehnică și financiară preliminară a prezentului Ghid al Solicitantului Condiții Specifice.

Activități obligatorii:

  • Înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic dedicate copiilor și tinerilor cu CES și/sau dizabilități;
  • Achiziție de echipamente și tehnologii asistive și alte materiale/mijloace de predare-învățare adaptate diferitelor categorii de deficiență/dizabilitate/nevoi pentru copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
  • Adaptarea platformelor educaționale la cele culturale existente, astfel încât să poată fi utilizate de copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES; achiziția de echipamente și aparatură plurisenzorială, inclusiv sportivă adaptată;
  • Activități de educație prin sport, muzică, teatru și prin sectoare cultural-creative, inclusiv prin parteneriate cu entități private și publice care activează în zona de sport, cultură, loisir și audiovizual;
  • Asigurarea de terapie, consiliere și alte activități care susțin dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum:
    • Terapie logopedică, terapie psihologică, terapie prin mișcare, ludoterapie, meloterapie, terapie educațională complexă și integrată/de stimulare cognitivă, alte forme de terapie prin artă, terapie prin/în natură, terapie ocupațională;
    • Kinetoterapie, fizioterapie, masaj, îngrijire personală și alte servicii medicale;
    • Activități de asistență psihoeducațională;
    • Consultanță psihopedagogică și metodologică acordată cadrelor didactice în scopul optimizării activității educaționale a copiilor/elevilor;
    • Activități de consiliere psihologică, consiliere și orientare școlară și profesională, inclusiv în vederea asigurării tranziției școlare între diferitele niveluri educaționale;
    • Susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ;
    • Activități de consiliere, grupuri de suport ale părinților copiilor și tinerilor cu CES / facilitatorilor/shadow dedicate susținerii copiilor și tinerilor cu CES;
    • Activități de dezvoltare a deprinderilor de viață independentă (ex. prepararea mâncării, menaj și siguranța casei, orientare în comunitate, apel la ajutor în caz de abuz etc.);
    • Activități de învățare prin joc, activități recreative, informale, nonformale, outdoor, tabere de vară;
    • Activități de voluntariat pentru stimularea interacțiunii dintre copii/tineri cu și fără deficiențe/dizabilități/CES;
    • Grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES și pentru părinți/tutori/cadre didactice;
    • Ateliere de dezvoltare a competențelor emoționale și sociale.

Activități opționale:

Proiectele pot să includă oricare dintre următoarele activități și/sau subactivități, în acord cu nevoile grupului țintă:

  • Dezvoltare/organizare de ateliere protejate destinate copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
  • Acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin și facilitatorilor implicați în activitățile proiectului;
  • Dezvoltarea unei rețele de centre terapeutice de zi destinate copiilor și tinerilor cu dizabilități severe și/sau asociate;
  • Dezvoltarea unor echipe terapeutice mobile care să asigure intervenția în zone rurale;
  • Asigurarea de sprijin educațional adaptat copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum:
    • Evaluarea cerințelor preliminare aferente școlarizării, achizițiilor și/sau nevoilor de învățare în vederea desfășurării unor activități educaționale complementare;
    • Monitorizarea progresului în învățare ca urmare a participării la activități complementare;
    • Aplicarea unor activități/instrumente/materiale diferențiate, adaptate și/sau individualizate pentru stimularea, compensarea, recuperarea și consolidarea competențelor prevăzute în curriculumul național;
    • Mentorat, tutorat, sprijin educațional individualizat asigurat de membrii echipei multidisciplinare, inclusiv de profesori itineranți și de sprijin;
    • Elaborarea și utilizarea materialelor compensatorii pentru elevii/tinerii cu tulburări specifice de învățare;
    • Proiectarea și aplicarea unor intervenții bazate pe principiile designului universal pentru învățare;
    • Campanii de conștientizare, responsabilizare și acțiune în sprijinul procesului de incluziune educațională a copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
    • Activități pentru promovarea și susținerea unui climat incluziv, sigur și suportiv pentru copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES la nivelul unităților de învățământ de masă, conform Ghidului Solicitantului.

În cadrul apelului, activitățile obligatorii reprezintă activități de bază, iar bugetul alocat activităților obligatorii trebuie să reprezinte minimum 50% din bugetul total eligibil al proiectului.

Pentru fundamentarea activităților de bază, solicitantul poate atașa la cererea de finanțare Analiza de nevoi a membrilor grupului țintă pe baza căreia au fost fundamentate măsurile propuse la finanțare. Această analiză de nevoi este opțională, dar se punctează suplimentar.

Bugetul alocat apelului„Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Bugetul total alocat apelurilor de proiecte este de 24.852.941,00 Euro, din care contribuția UE este de 20.000.000,00 Euro, iar contribuția națională este de 4.852.941,00 Euro, repartizat la nivelul celor două categorii de regiuni de dezvoltare, după cum urmează:

  • pentru regiunile mai puțin dezvoltate (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru), alocarea totală disponibilă este de 22.352.941,00 euro, din care contribuția UE este de 19.000.000,00 Euro (corespunzând unei contribuții UE de 85%), iar contribuția națională este de 3.352.941,00 Euro (corespunzând unei contribuții naționale de 15%);
  • pentru Regiunea dezvoltată București-Ilfov suma totală disponibilă este 2.500.000,00 de euro, din care contribuția UE este 1.000.000 de Euro (corespunzând unei contribuții UE de 40%), iar contribuția națională este 1.500.000 de Euro (corespunzând unei contribuții naționale de 60%).

Rata de cofinanțare

Cuantumul asistenței financiare nerambursabile se stabilește în mod individual, în funcție de modalitatea de organizare juridică a solicitantului (liderului de parteneriat și a partenerilor) în conformitate cu subcapitolul 2.2. „Cofinanțarea proprie minimă a beneficiarului“ din Ghidul Solicitantului Condiții Generale PEO.

În cadrul prezentului apel de proiecte, rata de cofinanțare din Fondul Social European+ este de: 

  • 85% în cadrul operațiunilor implementate în regiunile mai puțin dezvoltate;
  • 40% în cadrul operațiunilor implementate în regiunea mai dezvoltată.
Categorii de solicitanți eligibili

În cadrul prezentului apel de proiecte, solicitanții eligibili sunt:

  • Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
  • Inspectorate Școlare Județene (ISJ) / Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
  • Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
  • Unități de învățământ preuniversitar de masă, de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
  • Unități de învățământ preuniversitar special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională.

Categorii de parteneri eligibili

Pentru prezentul apel, alte tipuri de parteneri pot fi selectați, în funcție de specificul proiectului, după cum urmează:

  • Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
  • Inspectorate Școlare Județene (ISJ) / Inspectoratul Școlar al Municipiului București;
  • Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
  • Unități de învățământ preuniversitar de masă acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
  • Unități de învățământ special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
  • ONG-uri cu experiență în domeniul educației, respectiv în implementarea politicilor publice în domeniul învățământului preuniversitar, în implementarea proiectelor cu impact social în domeniul educației incluzive etc.;
  • Întreprinderi de economie socială;
  • Furnizori publici și privați de servicii sociale acreditați;
  • Instituții și organizații membre ale Pactelor Regionale și Parteneriatelor Locale pentru Ocupare și Incluziune Socială;
  • Autorități publice locale cu atribuții în domeniul educației de nivel preuniversitar, consilii județene, consilii locale;
  • Instituții de învățământ superior care au în structura/subordinea lor unități de învățământ preuniversitar;
  • Instituții de învățământ superior cu expertiză în domeniul educației copiilor și tinerilor cu CES.

Proiectele care includ în grupul țintă copii/elevi/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES înmatriculați în unități de învățământ de masă din medii dezavantajate vor primi punctaj suplimentar, potrivit Ghidului Solicitantului.

DOCUMENT Ghidul Solicitantului din apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Tichetele educaționale de 500 de lei, care ar fi trebuit să ajungă la peste 400.000 de familii luna aceasta, au fost deblocate, după ce Serviciul de Telecomunicații Speciale susținea că: Listele finale nu au putut fi generate în mod automat întrucât nu au fost puse la dispoziție toate datele

Autoritățile statului blochează de mai bine de o lună tichetele educaționale pentru cei mai vulnerabili copii. Voucherele educaționale prevăzute de OUG 83/2023 ar fi trebuit să ajungă la peste 400…
Vezi articolul
angajatori caută să recruteze studenți

România vrea să participe la Programul OCDE de evaluare a competențelor-cheie ale adulților, PIAAC. Colectarea datelor pentru testarea „PISA pentru adulți” va avea loc în 2024-2029, iar costurile estimate se ridică la 3,1 milioane de euro

România intenționează să adere la Programul pentru evaluarea internațională a competențelor adulților (PIAAC), program prin care Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) evaluează competențe-cheie ale adulților cu vârste între…
Vezi articolul

Ministerul Educației a deschis o anchetă proprie în cazul învățătoarei care l-a făcut „handicapat” pe un elev cu autism pe grupul de părinți / Ancheta ISJ Bacău este finalizată, dar deocamdată rezultatele nu pot fi făcute publice

Ministerul Educației a trimis Corpul de control încă de săptămâna trecută la școala din comuna Răchitoasa, spune Roxana Cerghici, consilier de comunicare al ISJ Bacău pentru Edupedu.ro. Verificările au pornit…
Vezi articolul