„În contextul în care ordinul de ministru care modifică regulamentul ROFUIP vine și spune cu precizări, introducând niște alineate noi, care sunt momentele în care consiliul de administrație poate să intervină și să analizeze activitățile în sistem hibrid, ne-am prevalat de prevederile acelor alineate și, la recomandarea DSP-ului, am luat această hotărâre de a trece cu clasa (în hibrid – n.red)”, a declarat Aura Danielescu, inspector școlar general Timiș, pentru Edupedu.ro, cu referire la condițiile în care se pot suspenda cursurile cu prezență fizică.
- Amintim că o clasă de la Colegiul Naţional Pedagogic din Timișoara a trecut online, din cauza creşterii numărului de cazuri COVID-19, la recomandarea Direcției de Sănătate Publică (DSP).
„De fapt, regulamentul nu vine și nu spune care este numărul de zile în care unitatea respectivă de învățământ poate, prin consiliul de administrație, să aprobe funcționarea în sistem hibrid a clasei respective. La recomandarea DSP-ului, s-a plecat de la aprobarea pentru un număr de cinci zile. Însă, alineatele care au fost introduse sunt o facilitate pentru noi toți, pentru că nu doar în situații de pandemie, ci rezolvă cumva desfășurarea orelor în hibrid și pentru alte situații excepționale care pot să apară la nivelul unităților de învățământ”, a precizat Aura Danielescu.
Aceasta a spus că pot interveni situații ce necesită revenirea la sistemul hibrid pentru o anumită perioadă: „Chiar dacă ne dorim cu toții și este obiectivul nostru fundamental acela de a reveni față în față cu copiii și de a ne întoarce cumva la viața normală, cred că se impune să mai putem folosi din când în când, atunci când situația de excepție intervine, să ne putem folosi de ceea ce, până la urmă, am învățat cu toții, să desfășurăm o activitate alternativă pentru un număr limitat de zile, în mediul online”.
În acest context, a fost luată decizia ca o clasă de la Colegiul Național Pedagogic să își desfășoare activitatea în sistem online pentru 5 zile: „Colegiul Național Pedagogic din Timișoara, ca o formă de protecție pentru propriii copii, pentru cadrele didactice, pentru că există și cadre didactice care sunt contaminate cu virusul Covid acum, a decis, la recomandarea DSP-ului, și uzând de această prerogativă legislativă, să intre cu clasa respectivă, o singură clasă, pe un număr de cinci zile în hibrid, pe online.”
Aceasta a menționat că numărul de 5 zile a fost „o recomandare, având în vedere că prevederile din ROFUIP nu vin să spună câte zile anume se poate intra cu activitatea în online”.
Șefa Inspectoratului Județean Timiș a explicat cum poate fi interpretată modificarea articolului 9 din ROFUIP: „S-a modificat articolul 9 – care înainte de modificarea ROFUIP-ului, chiar și pe forma inițială, întotdeauna unitățile de învățământ aveau cumva o portiță pentru o suspendare a cursurilor, doar că era o suspendare cu recuperare. Acum, ei modifică articolul 9 alin. 4: „suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face, după caz”. Deci, nu vine să-ți spună „se suspendă cursurile”, cum era înainte, și se recuperează pentru anumite situații, când era vorba de zăpadă, tot felul de calamități naturale.” Acum acum vin și spun „doar cu prezență fizică”, deci nu suspendăm cursurile complet, ci cu prezență fizică. (…)”.
„Actul normativ a fost modificat, permițând luarea unor decizii, în cunoștință de cauză, pe situații obiective, la un moment în care ne putem confrunta cu cât mai multe aspecte, adică nimeni nu-și va permite vreodată să suspende cursurile cursurile față în față dacă nu există un motiv obiectiv. Pe de altă parte, chiar cred că li s-a dat autonomie consiliilor de administrație și unităților de învățământ să-și asume responsabilitatea unor decizii, să informeze inspectoratul școlar care, la rândul lui, informează Ministerul Educației. (…) Cred că inițiativa Ministerului a venit în avantajul nostru”, a completat Aura Danielescu.
În legătură cu alte situații în care școlile pot decide trecerea în sistem hibrid, aceasta a oferit următorul exemplu: „Avem o unitate de învățământ din județul Timiș care a intrat într-un proiect masiv de reabilitare (…) și sunt probleme efective de spațiu. Și atunci, prin intervenția pe acest act normativ, s-a creat acea portiță legislativă, în lipsa unui spațiu, în Timișoara, în care să ducem într-un mod securizat elevii pe activitățile face to face, neavând altă soluție, pe perioadă de timp limitată, așa cum prevede și ROFUIP-ul, unitatea de învățământ, prin consiliul de administrație, introduce la nivel individual, deci câteva clase la nivelul unității de învățământ, care alternativ își desfășoară activitatea în mediul online, adică hibrid. Vin la școală o parte, restul rămân în online și se face această rocadă tocmai pentru a rezolva problema cu care ne confruntăm. (…) Modificare acelui articol din ROFUIP este benefică pentru aceste situații de excepție.”
Informații de context
Amintim că Edupedu.ro a scris că directorii de școli pot cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru unul sau mai mulți elevi, pentru una sau mai multe clase, sau chiar a școlii, cu decizia consiliului de administrație si cu înștiințarea sau aprobarea inspectoratului, potrivit Ordinului de ministru nr. 3.352 din 10.03.2022.
Concret, ordinul menționat anterior modifică articolului 9, alin 4 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar astfel:
”Suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face, după caz:
a) la nivel individual, până la terminarea semestrului doi al anului școlar 2021 – 2022, la cererea părintelui, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune sau autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresive, alte afecțiuni cronice, afecțiune asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite, alte tipuri de tratament imunosupresoare. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid.
b) la nivelul unor formațiuni de studiu/grupe sau clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ – la cererea directorului, în baza hotărârii Consiliului de Administrație al unității, cu informarea inspectorului școlar general/al Municipiului București, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației.
c) la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ sau municipiul București, la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului.
d) la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului Educației ca urmare a hotărârii Comitetului Județean al Municipiului București pentru Situații de Urgență, respectiv Comitetul Național pentru Situații de Urgență după caz.”
Este introdus și un nou alineat, 4 1: „Suspendarea cursurilor cu prezență fizică la nivel individual conform articolului 4 litera a) se realizează la propunerea directorului cu aprobarea Consiliului de Administrație”.
Mai amintim că ministrul Educației a anunțat săptămâna trecută că elevii cu afecțiuni cronice, boli respiratorii, cardiovasculare, obezitate severă vor putea învăța hibrid până la finalul semestrului.
- Edupedu.ro a scris vinerea trecută că Aura Danielescu, cumnata ministrului PSD Sorin Grindeanu, a fost numită inspector școlar general în Timiș, potrivit unui ordin semnat de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și obținut de G4Media.ro. Mai multe detalii aici.