Pentru școlile pilot va exista o sumă de 12 milioane de euro în PNRR, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a declarat într-o conferință de presă, la finalul publicării rezultatelor de la Bac, că proiectul de pilotare va fi extins.
„Va trebui să avem extins acest proiect de pilotare din perspectiva unei autonomii mai mare liceelor, cu responsabilități pe măsură”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Ministrul a mai spus că prcesul de pilotare va fi finanțat: „În PNRR am solicitat și finanțare pentru a încuraja școlile să intre în programul pilot. Colegiul Gheorghe Lazăr a intrat în programul pilot fără niciun sprijin financiar. Va exista o sumă de 12 milioane de euro cu care vom putea să susținem acele școli care vor avea curajul să intre în programul școlilor pilot”.
La conferință a fost prezentă directoarea Colegiului Național Gheorghe Lazăr, singurul liceu care a intrat în 2021 în programul de școli-pilot. Ionela Neagoe a explicat că elevii din clasa a XII-a au făcut, în ultimele 3 luni de școală, doar pregătire pentru Bac. Rata de promovare a fost de 100%. Edupedu.ro a scris detaliat despre proiectul de la Lazăr – unde aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a au mers doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care au mai făcut doar materiile pentru Bac.
Unitățile de învățământ pot aplica pentru a deveni școli-pilot, anunță Ministerul Educației pe site. Se pot înscrie grădinițele și școlile publice sau particulare. Sunt încurajate „aplicațiile depuse în parteneriat, inclusiv public-privat, care au capacitatea de a pilota aceleași practici în condiții relevante diferite și au potențial de a identifica și scala rezultatele pozitive”, după cum precizează sursa citată.
Se poate înscrie în programul de școli-pilot „orice unitate de învățământ autorizată sau acreditată, publică sau particulară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial, liceal teoretic sau tehnologic, postliceal sau unități din învățământul profesional și tehnic”, conform Ministerului Educației.
Solicitarea se face prin completarea formularului-standard. Acestui formular îi vor fi anexate declarația scrisă, asumată de conducerea unităţii de învăţământ, de exprimare a disponibilităţii şi a capacităţii de aplicare a intervenţiei pilotate, inclusiv un document care să evidenţieze acordul părinţilor. Acordul părinților va fi dat în urma consultării consiliului/asociaţiilor reprezentative ale părinţilor din cadrul unităţii de învăţământ şi, după caz, a consultării consiliului elevilor, potrivit Ministerului Educației.
Informații de context
Potrivit articolului 26 din Legea Educației, „Ministerul Educației și Cercetării poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație”.
Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Acestea sunt:
- Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
- Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
- Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
- Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
- Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
- Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău
Potrivit ordinului de ministru nr. 5.161 din 31 august 2021, au fost au fost acordate următoarele derogări pentru școlile-pilot:
1. derogare de la prevederile art. 11 și 13 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să poată fi asigurate adaptări curriculare pentru învățare în sistem blended learning, în conformitate cu art. 6 din Metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020;
2. derogare de la prevederile art. 105 și art. 107 alin. (7) și (8) din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât lucrările semestriale scrise (pentru disciplinele la care se susțin lucrări semestriale scrise – teze) să poată fi înlocuite cu portofoliu semestrial al elevului întocmit în baza criteriilor prezentate la începutul semestrului.
În vederea implementării programului-pilot se aprobă derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.393/2017 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial, astfel încât unitatea de învățământ să poată asigura planuri-cadru de învățământ noi și programe școlare noi, personalizate, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului, în conformitate cu art. 13 din Metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020.