Școlile-pilot „care vor avea curajul să intre în program” vor fi susținute cu 12 milioane de euro din PNRR, a anunțat ministrul Educației

11.689 de vizualizări
Foto: captura edu.ro
Pentru școlile pilot va exista o sumă de 12 milioane de euro în PNRR, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a declarat într-o conferință de presă, la finalul publicării rezultatelor de la Bac, că proiectul de pilotare va fi extins.

„Va trebui să avem extins acest proiect de pilotare din perspectiva unei autonomii mai mare liceelor, cu responsabilități pe măsură”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Ministrul a mai spus că prcesul de pilotare va fi finanțat: „În PNRR am solicitat și finanțare pentru a încuraja școlile să intre în programul pilot. Colegiul Gheorghe Lazăr a intrat în programul pilot fără niciun sprijin financiar. Va exista o sumă de 12 milioane de euro cu care vom putea să susținem acele școli care vor avea curajul să intre în programul școlilor pilot”.

La conferință a fost prezentă directoarea Colegiului Național Gheorghe Lazăr, singurul liceu care a intrat în 2021 în programul de școli-pilot. Ionela Neagoe a explicat că elevii din clasa a XII-a au făcut, în ultimele 3 luni de școală, doar pregătire pentru Bac. Rata de promovare a fost de 100%. Edupedu.ro a scris detaliat despre proiectul de la Lazăr – unde aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a au mers doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care au mai făcut doar materiile pentru Bac.

Unitățile de învățământ pot aplica pentru a deveni școli-pilot, anunță Ministerul Educației pe site. Se pot înscrie grădinițele și școlile publice sau particulare. Sunt încurajate „aplicațiile depuse în parteneriat, inclusiv public-privat, care au capacitatea de a pilota aceleași practici în condiții relevante diferite și au potențial de a identifica și scala rezultatele pozitive”, după cum precizează sursa citată.

Se poate înscrie în programul de școli-pilot „orice unitate de învățământ autorizată sau acreditată, publică sau particulară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial, liceal teoretic sau tehnologic, postliceal sau unități din învățământul profesional și tehnic”, conform Ministerului Educației.

Solicitarea se face prin completarea formularului-standard. Acestui formular îi vor fi anexate declarația scrisă, asumată de conducerea unităţii de învăţământ, de exprimare a disponibilităţii şi a capacităţii de aplicare a intervenţiei pilotate, inclusiv un document care să evidenţieze acordul părinţilor. Acordul părinților va fi dat în urma consultării consiliului/asociaţiilor reprezentative ale părinţilor din cadrul unităţii de învăţământ şi, după caz, a consultării consiliului elevilor, potrivit Ministerului Educației.

Informații de context

Potrivit articolului 26 din Legea Educației, „Ministerul Educației și Cercetării poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație”.

Începând cu anul școlar 2021-2022, 6 școli pilot funcționează, din care una este din mediul rural și una privată, după ce au fost depuse peste 20 de cereri. Acestea sunt:

  1. Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
  2. Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
  3. Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
  4. Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
  5. Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
  6. Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău

Potrivit ordinului de ministru nr. 5.161 din 31 august 2021, au fost au fost acordate următoarele derogări pentru școlile-pilot:

1. derogare de la prevederile art. 11 și 13 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să poată fi asigurate adaptări curriculare pentru învățare în sistem blended learning, în conformitate cu art. 6 din Metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020;

2. derogare de la prevederile art. 105 și art. 107 alin. (7) și (8) din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât lucrările semestriale scrise (pentru disciplinele la care se susțin lucrări semestriale scrise – teze) să poată fi înlocuite cu portofoliu semestrial al elevului întocmit în baza criteriilor prezentate la începutul semestrului.

În vederea implementării programului-pilot se aprobă derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale și cercetării științifice nr. 3.590/2016 privind aprobarea planurilor-cadru de învățământ pentru învățământul gimnazial, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.393/2017 privind aprobarea programelor școlare pentru învățământul gimnazial, astfel încât unitatea de învățământ să poată asigura planuri-cadru de învățământ noi și programe școlare noi, personalizate, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului, în conformitate cu art. 13 din Metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.811/2020.


10 comments
  1. Domnilor, porniți de la premise greșite și anume ca elevii sunt de 9 și 10 și d-aia proiectul are reusita.
    Pot sa confirm ca acest proiect-scoala se folosește în Europa cu mare succes și are în centrul atenției copilul, de la cea mai frageda vârstă pana la absolvire.
    Pentru cei care nu cred sa urmărească evoluția copiilor rromilor care au plecat din Romania, și nu numai.
    Analizați mai în amănunt, poate chiar în teren, și nu dintr-un fotoliu cu răutăți către un partid sau altul.
    Va confirm ca sistemul pe care Romania trebuia sa-l implementeze de multa vreme este foarte bun pentru copiii romanilor din străinătate, și formează țineți valoroși pe care tara noastă ii pierde.
    La mai multa informare și cercetare!
    Salutari de pe Insula!

  2. Înainte de orice fel de promovabilitate la examene fie că e de clasa a 8 a sau clasa a 12a cred că ar trebui sa se predea copiilor doar ce este esențial la întreaga materie,fiecare cadru didactic sa învețe/colaboreze cu toți copiii ca atunci când se încheie un ciclu școlar părinții să Nu Mai Fie Nevoiți să Facă Ennnnn ore de pregătiri care nu sunt Deloc permisive……
    O zi buna!

  3. Cred ca , obligatoriu, ar trebui pilotat proiectul in 50% din liceele unde promovabilitatea la bacalaureat a fost sub 10% si apoi aplicata in toate scolile.

  4. Dragii mei, voi vorbiti de promovabilitate 100% la BAC la Colegiul National Gheorghe Lazar din Bucuresti, dar sa tineti cont ca si inainte de a intra in acest proiect ” pilot” promovabilitatea era tot de 100%.
    Mai subliniez faptul ca atat in Colegiul National Gheorghe Lazar ( proiect pilot) cat si in Colegiul National Sf. Sava ( nu este in acest proiect pilot), sunt copii care au intrat in clasa a 9 a cu medii extrem de mari, ambele fiind in Top 3 licee la nivel national. Copiii din aceste licee de top merg la pregatire inca din clasa a 9 a pentru a face fata cerintelor unor profesori cu “pretentii”, predau putin si cer mult, chiar performanta, iar unii parinti fac eforturi foarte mari sa-i trimita pe copii la pregatire. Cu sau fara acest proiect acesti copii tot promovau acest examen =>100% promovabilitate.
    In concluzie => Pentru a va lauda cu un succes alegeti un liceu cu promovabilitate <20% si dupa mai vorbim de succesul acestui proiect pilot.

    1. Bravo! Felicitări pentru argumente!
      Ar fi bine și dacă dl ministru, și alții de prin minister, ar ști aceste adevăruri și realități…
      Ce ușor e și pentru profesori, și pentru directori, când îți vin elevi cu note peste 9, motivați, inteligenți și cu părinți care îi susțin, inclusiv financiar, pentru pregătire suplimentară, pentru excelență!
      Păi, dacă prin “repartiția computerizată” îți trimite ministerul elevi cu 2 la matematică și 3 la română, cum să ia bacalaureatul? Apoi arată cu degetul spre acele licee… Ar trebui să nu poată fi înscriși la niciun liceu elevi care nu au minim 6 (sau măcar 5 cum prevede LEN!!!) la Evaluarea Natională, așa cum se promovează bacalaureatul! – pentru a intră la o facultate! Ceilalți să se înscrie la o școală profesională, că nu e nicio rușine să învețe o meserie….
      În plus, sunt elevi absolvenți de licee tehnologice, care își iau atestatul profesional, devenind astfel tehnicieni într-un domeniu, își găsesc slujbe bine plătite, iar bacalaureatul este o opțiune secundară, numai pentru accedere la o facultate. Astfel, acel examen de certificare competențe de nivel 4 trebuie să fie un criteriu de promovabilitate / clasificare, nu bacalaureatul! Chiar sunt rupți de realitate cei din minister, iar presa fie nu înțelege, fie caută “senzaționalul negativ”, când realitatea este alta! Oare ce e rău, (deși e foarte bine!), că un absolvent de liceu tehnologic devine tehnician și este angajat rapid iar patronul este foarte mulțumit de el, chiar dacă nu își ia bacul? Inserția profesională ar trebui să fie primul criteriu de evaluare a unui liceu tehnologic, nu bacul, care e doar un pașaport pentru o facultate…că nu toată lumea trebuie să aibă facultate, și e nevoie acută de tehnicieni/maiștri și de muncitori!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consilierul prezidențial Ligia Deca contestă testarea doar scrisă a copiilor, în general, și sugerează și testarea, pe viitor, a modului în care ei învață din reprezentări grafice și clipuri video: Impresia mea este că din ce în ce mai mulți copii folosesc mediile sociale pentru învățare, inclusiv YouTube sau alte platforme și că știm prea puține despre modul în care învață copiii noștri

„Impresia mea este că din ce în ce mai mulți copii folosesc mediile sociale pentru învățare, inclusiv YouTube sau alte platforme și că știm prea puțin despre modul în care…
Vezi articolul

Argumentul Ligiei Deca pentru introducerea examenului de admitere la liceu, total diferit de cel al lui Sorin Cîmpeanu: „Vedem multe răzgândiri” ale elevilor care se transferă la alte profiluri, pentru că nu li se potrivesc cele la care au fost repartizați

„Vedem multe răzgândiri, transferuri (ale elevilor – n. red.), pentru că nu li se potrivește profilul la care au fost repartizați prin repartizarea aceea computerizată”, a declarat ministrul Educației, Ligia…
Vezi articolul