Școala unde se predă în scenariul roșu nu a pus la dispoziție elevilor echipamente pentru activitatea online – spun 60% dintre profesorii care au răspuns unui sondaj realizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cu 8.500 de respondenți. De asemenea, 41,7% spun că nici profesorii nu au primit laptopuri astfel încât să-și poată desfășura orele și 20% din cadrele didactice spun că nici măcar la clasă nu le-au fost asigurate echipamentele necesare pentru a preda online din școală. Peste 40% dintre repondenți predau exclusiv în sistem online (scenariul roșu), 32,7% în sistem hibrid (scenariul galben) și doar 25% față în față (scenariul verde).
Citește și:
- Aproape 27% din profesorii respondenți nu sunt pregătiți pentru trecerea în scenariile galben sau roșu/Peste 30% au fost nevoiți să cheltuiască peste 1.000 de lei din resurse proprii pentru materiale didactice – SONDAJ
- SONDAJ: 35% din profesorii respondenți spun că nu pot preda în sistem hibrid din lipsă de echipamente
Sondajul a fost realizat în perioada 27 octombrie – 2 noiembrie 2020 pentru a încerca să se afle situația din unitățile de învățământ în perioada stării de alertă. Concluziile sondajului:
- 60% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar spun că școlile din scenariul roșu nu au pus la dispoziție elevilor echipamente pentru activitatea online;
- 41,7% dintre profesorii care predau în scenariul roșu spun că nu au primit laptopuri/tablete;
- peste 20% dintre respondenții din scenariul roșu nu au acces la dispozitive pentru predarea online nici măcar în cadrul unităților de învățământ;
- doar 54,2% dintre repondenți afirmă că autoritățile locale au venit în ajutorul școlilor;
- 66,2% dintre cadrele didactice spun că au nevoie de cursuri de perfecționare pentru a putea preda online;
- 45,7% dintre repondenți afirmă că autoritățile locale nu au ajutat în niciun fel școala în această perioadă;
- 16,8% dintre repondenți spun că unitățile de învățământ nu au pus la dispoziție cadrelor didactice măști și materiale igienico-sanitare;
- 37% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar au fost obligate să-și achiziționeze un laptop/tabletă pentru a putea preda;
- 33% dintre profesorii repondenți au plătit din propriul buzunar peste 1000 de lei pentru a putea preda online.
- Școlile nu au fost pregătite pentru această situație excepțională. Este nevoie urgentă de o analiză la nivelul fiecărei unități de învățământ pentru ca predarea în sistem hibrid și online să funcționeze;
- Atât autoritățile locale, cât și cele centrale trebuie să aloce fonduri substanțiale pentru a permite cadrelor didactice să desfășoare un act educațional de calitate și pentru a garanta accesul tuturor preșcolarilor/elevilor la cursuri, indiferent cum se desfășoară acestea – fizic, hibrid sau online;
- Este nevoie de o implicare mai mare a părinților, în special în cazurile în care elevii sunt dezinteresați și refuză să participe la cursuri;
- Este important ca toți elevii și părinții să știe că nu au voie să înregistreze activitatea didactică decât cu acordul profesorului.
Scenariul roșu: școala nu a pus la dispoziție elevilor echipamente pentru activitatea online – 60% din responsanți (3.523 de răspunsuri)
60% dintre cadrele didactice care au răspuns la chestionar spun că școala nu a pus la dispoziție elevilor echipamente pentru activitatea online. De asemenea, 41,7% dintre profesori spun că nu au primit laptopuri/tablete. Grav este că peste 20% dintre respondenți nu au acces la dispozitive pentru predarea online nici măcar în cadrul unităților de învățământ, în cazul că ar dori să predea de la școală. Și în scenariul roșu cea mai accesată platformă este Google classroom (61,5%), urmată de platforma Zoom (12,2%) și Microsoft Teams (7,2%).
Și în acest caz, majoritatea problemelor semnalate este legată de echipamentul folosit și de viteza de internet. De asemenea, cadrele didactice au scos în evidență lipsa de interes a unor elevi, care, în cel mai bun caz, se conectează, însă nu sunt atenți la oră.
Peste 8.500 de cadre didactice au răspuns la întrebările puse de FSE „SPIRU HARET“, cele mai multe dintre acestea (40,4%) fiind în categoria de vârstă 40-49 de ani.
La întrebarea „În ce zonă predați?“ 38,5% dintre respondenți au spus că sunt din muncipiile reședință de județ cu peste 150.000 de locuitori plus Municipiul București, 31% predau într-o comună sau sat, iar 30,5% în orașe.
Peste 50% din cadrele didactice care au răspuns la chestionar, mai precis 53,6%, au urmat în ultimii 5 ani cel puțin un curs de formare. Cu toate acestea, observăm că cei mai mulți (66,2%) consideră că au nevoie și de alte cursuri pentru a putea preda online.
Doar 54,2% dintre repondenți afirmă că autoritățile locale au venit în ajutorul școlilor. Cele mai multe dintre acestea au asigurat măști de protecție și materiale igienico-sanitare. Sunt însă și destul de multe unități administrativ-teritoriale care au achiziționat laptopuri/tablete pentru cadrele didactice și/sau pentru elevi și care au montat echipamente pentru predarea în sistem hibrid și online (proiectoare, table inteligente, camere web etc.).
În ceea ce privește relația cu elevii și părinții, profesorii care au răspuns la chestionar au spus că aceasta este bună și foarte bună în proporție de 70% cu elevii, respectiv 63,8% cu părinții. Doar 97 de cadre didactice au precizat că relația cu elevii este foarte slabă, iar 229 cu părinții.
Peste 40% dintre repondenți predau exclusiv în sistem online (scenariul roșu), 32,7% în sistem hibrid (scenariul galben) și doar 25% față în față (scenariul verde).
Foto: © Maksym Yemelyanov | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.