Școlile din România refuză primirea cererilor pentru elevii ucraineni pentru că nu cunosc procedurile de înscriere a acestor copii, semnalează Asociația Institutul Bucovina. Aceasta este una din concluziile unei dezbateri recente pe tema integrării elevilor ucraineni în sistemul românesc de învățământ, potrivit unui comunicat, transmite Agerpres.
Astfel, organizația precizează că “nu există un număr ridicat de solicitări înregistrate la ISJ pentru înscrierea copiilor refugiaţi în sistemul educaţional românesc” și că “şcolile refuză primirea cererilor pentru că nu cunosc procedurile de înscriere a acestor copii”.
Din punct de vedere legal, elevii refugiați ucraineni pot participa la ore doar în calitate de audienţi, timp de un an, având ulterior posibilitatea de a-şi echivala studiile şi de a se înscrie la şcoală, se arată în comunicat.
Printre instituţiile reprezentate în cadrul evenimentului s-au numărat: Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava, Universitatea “Ştefan cel Mare” Suceava, Instituţia Prefectului – Judeţul Suceava, Consiliul Judeţean Suceava, Salvaţi Copiii – filiala Suceava, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Suceava (DGASPC), Instituţia Avocatul Poporului – Biroul Teritorial Suceava şi Consiliul Naţional Român pentru Refugiaţi (CNRR).
Alte concluzii, potrivit organizatorilor
- Copiii refugiaţi din Ucraina se pot înscrie la şcolile din România, cu statusul de audienţi, fie pot frecventa cursurile online organizate de şcolile din ţara de origine;
- Şcoala online din Ucraina va fi organizată în acelaşi interval de timp (dimineaţa) cu orele de curs din România, iar copiii nu vor putea participa ca audienţi;
- Activităţile de tip afterschool oferite de către ONG-uri sunt esenţiale pentru învăţarea limbii române şi acomodarea în România, prin interacţiune cu tineri de aceeaşi vârstă;
- Părinţii copiilor refugiaţilor prezenţi au fost îndrumaţi să depună cereri de înscriere pentru copii, la şcolile din circumscripţia unde locuiesc.
- ONG-urile au propus organizarea de clase simultane la Şcoala Dărmăneşti, aflată în apropierea oraşului Suceava, acolo unde sunt clădiri moderne reabilitate, dar cu un efectiv redus de elevi, iar cadrele didactice cunosc limba ucraineană;
“Cu ocazia acestei dezbateri, instituţiile au deschis un canal de comunicare şi au decis să continue colaborarea în vederea identificării şi a altor soluţii pentru problemele întâmpinate de refugiaţi, prin instituirea unui grup de lucru. Reprezentanţii DGASPC au realizat o prezentare a platformei PRIMERO, prin intermediul căreia vor fi înregistraţi şi monitorizaţi toţi copiii ucraineni ajunşi pe teritoriul României, însoţiţi de părinţi sau nu”, se mai arată în comunicatul citat.
Foto: © Svetlanaz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.