Până pe 6 decembrie, unitățile de învățământ se pot înscrie la cea de-a doua ediție LifeLab – programul care aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță și până la liceu, anunță organizatorii proiectului-pilot – Școala de Bani și BCR. Înscrierile se fac prin platforma Școala de Bani. Este vorba despre școlile din județele Brașov, Mureș, Prahova și Suceava. Anul acesta, experiența educațională LifeLab va fi disponibilă pentru 10 școli.
Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) a lansat pe 14 noiembrie Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate”, privind educația financiară a românilor, alături de BCR.
Datele europene ne arată că 30% dintre români sunt analfabeți financiar și doar 13% au informații și competențe financiare la un nivel ridicat, conform comunicatului.
Calendarul înscrierilor și al procesului de selecție
- 14 noiembrie – 6 decembrie: Completare formular de înscriere
- 7 – 15 decembrie: Interviuri online cu directorii școlilor preselectate
- 18 decembrie: Anunțarea celor 10 școli selectate
- 18 – 20 decembrie: Semnare contracte de parteneriat
Înscrierile pentru școli pot fi făcute accesând formularul care poate fi completat în cateva minute, pe ȘcoaladeBani.ro
„Inteligența financiară se învață. Cu toții avem nevoie de educație financiară, de la mic la mare, și de aceea misiunea noastră, la BCR și Școala de Bani, este de a ajuta România să aibă o relație mai bună cu banii. Alături de Institutul de Cercetare a Calității Vieții, am dezvoltat un raport de politică publică pe subiectul educației financiare din România, care ne arată date importante despre gradul de alfabetizare financiară a românilor și ne provoacă să căutăm metode prin care putem să recuperăm decalajul actual. O soluție este reprezentată de LifeLab, care ne bucură că ajunge anul acesta la cea de-a doua ediție. LifeLab este despre interdisciplinaritate, despre cum putem aborda educația financiară la materiile de bază ale copiilor, prin noțiuni teoretice și exerciții practice. Dacă contribuim din start la educația financiară a copiilor, informația va fi asimilată mai ușor și mai interactiv, iar ei vor fi pregătiți pentru viața de adult. Ne dorim ca în continuare să colaborăm cu instituții și organizații din societatea civilă pentru a promova nevoia educației interdisciplinare”, Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare & CSR BCR.
O soluție pentru creșterea nivelului de educație financiară și pregătirea generațiilor pentru independență financiară, cât și responsabilizarea lor cu privire la bani este și lansarea proiectului educațional LifeLab, ajuns anul acesta la a doua ediție. Prin materialele dezvoltate și cu ajutorul profesorilor implicați în program, LifeLab va aduce și 2023 în sălile de clasă elemente de educație financiară, în toate ciclurile de învățământ, la o serie variată de discipline școlare, de la grădiniță până la liceu.
Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate” prezintă situația educației financiare în România, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației financiare și propune recomandări de politică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor.
„Scopul raportului de politică publică este acela de a propune soluții pentru o mai bună formare a competențelor financiare în rândul elevilor, prin introducerea elementelor de educație financiară în curriculumul școlar, în toate ciclurile de învățământ. Avem nevoie de o abordare centrată pe formarea de competențe, instruirea cadrelor didactice, creșterea conștientizării importanței educației financiare, precum și continuarea activităților practice de educație financiară sau antreprenorială. Prin LifeLab, reușim să creștem nivelul cunoștințelor de educație financiară ale elevilor din școlile participante, sporim interesul lor pentru educație financiară și le oferim încredere cadrelor didactice în capacitatea de a integra noțiuni de educație financiară în lecțiile predate.” – Claudia Petrescu, Cercetător Senior ICCV
Realizarea raportului a pornit de la rezultatele evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și lecțiile învățate în cadrul acestuia, care au fost completate de alte soluții identificate prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit, dar și analiza altor modele de educație financiară existente în alte state europene și în România, se arată în document.
„Problema de politică publică: nivelul scăzut al competențelor financiare pe care sistemul de învățământ românesc le formează ca urmare a înțelegerii limitate a importanței acestora, a modului de predare al acestora și, în cele mai multe cazuri, a nivelului redus de cunoștințe privind educația financiară în rândul cadrelor didactice”, se arată în raport.
Raportul poate fi consultat mai jos:
Concluzii din ediția pilot a LifeLab:
- LifeLab a dus la creșterea nivelului de cunoștințe financiare ale celor 1.200 de elevi participanți, dar a contribuit și la creșterea interesului acestora pentru materiile care au inclus elemente de educație financiară. Elevii din programul pilot au înregistrat o creștere a cunoștințelor de 19% (elevii din ciclul gimnazial) și 15% (elevii de liceu).
- Elevii participanți au apreciat integrarea elementelor de educație financiară în cadrul altor materii și au considerat mai atractiv acest mod de predare. 93% dintre elevi își doresc să învețe despre educație financiară într-un mod practic, în școală.
- Proiectul pilot a avut un impact pozitiv și asupra celor 50 de profesori implicați. Au dobândit mai multă încredere în capacitatea lor de a preda educație financiară – aceștia au participat la 15 cursuri de pregătire și au dezvoltat peste 100 de materiale educaționale pentru materiile lor.
- Ce îi motivează pe profesori să predea educație financiară: recompense de tip credite sau diplome; atelierele susținute de experți care îi ajută să-și dezvolte abilitățile; impactul acestei discipline în viitorul elevilor.
De ce avem nevoie de intervenție la nivel de politică publică pentru educația financiară
Nivelul redus de cunoștințe și competențe financiare ale românilor ne arată că nevoia de noi politici publice destinate creșterii gradului de alfabetizare financiară este esențială. Pe termen lung, educația financiară va contribui la dezvoltarea unor abilități de viață pentru alegeri mai sănătoase și un nivel de trai mai ridicat.
Raportul de Politică Publică a fost realizat ca urmare a rezultatelor evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și a lecțiilor învățate în cadrul acestuia. În plus, au fost identificate soluții prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit și au fost analizate și alte modele de educație financiară existente în România și în alte state europene.
Cum ajută LifeLab școlile participante?
- Acces la un curs complementar de educație financiară de 20 de ore, ce oferă profesorilor 20 credite
- Materiale educaționale special dezvoltate de experți și profesori, unde noțiunile financiare sunt îmbinate cu toate disciplinele de bază predate la școală
- Educație pentru viață prin sprijin în dezvoltarea de competențe relevante, precum comunicarea, gestionarea responsabilă a resurselor, colaborarea sau planificarea
- Mentorat cu experți educaționali pentru profesori, pe tot parcursul proiectului
- Organizarea unui eveniment fizic pentru copii, profesori și elevi în care învață despre educație financiară de la traineri din cadrul Școlii de Bani și de la roboțelul Pepper
- Un modul dedicat directorilor prin care aceștia să devină manageri financiari mai buni în școala lor
- Finanțare de 2.000 EUR la finalul proiectului pentru școlile care implementează programul
- Acces la o comunitate de școli care se implică în proiecte relevante, cu impact în calitatea actului educațional, dar și în gradul de motivare al elevilor
Despre LifeLab
Proiectul educațional pilot LifeLab a fost lansat în septembrie 2022 de BCR, alături de FabLab și Asociația Edupedu, în două școli din România: Colegiul Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel și Școala „Generală Nr. 1” – Poiana Mărului. Proiectul a avut ca scop introducerea elementelor de educație financiară în toate ciclurile de învățământ, în cadrul diferitelor discipline școlare. Abordarea adoptată este una interdisciplinară, astfel materialele educaționale elaborate îmbinând noțiunile de educație financiară cu disciplinele deja predate la școală, conținutul fiind adaptat fiecărui ciclu de învățare (primar, gimnazial, liceal). Ipoteza de la care LifeLab a plecat este aceea că dezvoltarea competențelor financiare în cadrul mai multor materii va duce nu numai la creșterea cunoștințelor și abilităților de educație financiară, ci și a gradului de interes al elevilor față de activitatea școlară.