BREAKING 40 de inspectorate școlare din cele 42 s-ar desființa dacă ordonanța de urgență cu măsuri de reducere a cheltuielilor ar fi aplicată și în Educație, atrage atenția deputatul Szabo Odon. La fel, toate centrele judeţene de excelenţă și cluburile sportive şcolare din România / Peste jumătate din şcoli şi-ar pierde personalitatea juridică, „ceea ce nu poate fi acceptat”

39.274 de vizualizări
Szabo Odon / Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ordonanţa privind reducerea cheltuielilor bugetare, respectiv partea referitoare la desfiinţarea instituţiilor cu sub 50 de angajaţi, ar afecta domeniul Educaţiei: aproape toate inspectoratele școlare ar urma să fie desființate în pragul celei de-a doua sesiuni de Bacalaureat și peste jumătate din şcolile din România riscă să-şi piardă personalitatea juridică, după cum a declarat pentru Agerpres vicepreşedintele Comisiei de învăţământ din Camera Deputaților și viceliderul deputaţilor UDMR, Szabo Odon.

El adaugă că măsurile din ordonanţă nu sunt în concordanţă cu ceea ce Parlamentul a adoptat în consens – proiectul “România Educată”, care tocmai a fost lansat, transpus în noile legi ale educației care intră din septembrie în vigoare, “fiind periclitată astfel punerea în valoare a României Educate în perioada următoare”.

“Eu sper ca această Ordonanţă să nu fie activă sau folosită în zona Educaţiei, întrucât nu se poate folosi de exemplu acea parte în care se spune că dacă nu ai 50 de angajaţi atunci se desfiinţează instituţia respectivă. În momentul de faţă în judeţul Bihor sunt 179 de unităţi de învăţământ, din care 98, deci un procent de 55%, sunt cu sub 50 de angajaţi. În acest context, practic, majoritatea dintre aceste instituţii sunt unice la nivel de comună, deci această prevedere practic intră flagrant în contradicţie cu noua lege a Educaţiei Naţionale care spune că în fiecare unitate administrativ teritorială trebuie să existe cel puţin o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, pentru că altfel creşte abandonul şcolar în general, rata acestuia fiind oricum destul de ridicată în prezent. (…) Sunt o serie de chestiuni care, după părerea mea, în zona educaţiei fac foarte greu aplicabilă această ordonanţă şi practic ar dezechilibra sistemul şi ar intra în contrasens total cu proiectul “România Educată” adoptat în consens de către partidele politice”, a afirmat deputatul, conform sursei citate.

În prezent, Legea educației nr. 1 din 2011, în vigoare, prevede la articolul 19, alineatul 1, că sunt unități de învățământ cu personalitate juridică cele:

  • „cu minimum 300 de elevi;
  • cu minimum 300 de elevi, preșcolari și antepreșcolari;
  • cu minimum 150 de preșcolari și antepreșcolari;
  • cu minimum 100 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în unitățile administrativ-teritoriale în care numărul total al elevilor, preșcolarilor și antepreșcolarilor nu se încadrează în prevederile alin. (1), se organizează o singură unitate de învățământ cu personalitate juridică”, potrivit legii.

În noua lege a Educației pentru învățământ preuniversitar, legea 198 din 2023, care va intra în vigoare pe 2 septembrie, apare la articolul 16, alineatul 1, că „unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:

a) cu minimum 300 de elevi;
b) cu minimum 300 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;
c) cu minimum 140 de preșcolari și/sau antepreșcolari;
d) cu minimum 120 de antepreșcolari;
e) cu minimum 80 de elevi, în cazul unităților de învățământ liceal tehnologic care școlarizează exclusiv în sistem dual;
f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special;
g) cu minimum 100 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal”, alături de încă trei alineatecu excepții.

„Practic de mâine ar trebui să desfiinţăm inspectoratele şcolare care răspund de organizarea Bacalaureatului – avem sesiune de toamnă tocmai în aceste zile”

O altă problemă semnalată de Szabo Odon se referă la faptul că în momentul de faţă există 42 de inspectorate şcolare, din care 40 dintre acestea la nivel naţional au sub 50 de angajaţi, fiind deci în pericol de desfiinţare.

“Deci practic de mâine ar trebui să desfiinţăm inspectoratele şcolare care răspund de organizarea Bacalaureatului – avem Bacalaureat de toamnă tocmai în aceste zile – organizarea evaluărilor naţionale, mişcarea personalului didactic şi aşa mai departe. În plus, în momentul de faţă avem o problemă inclusiv cu PNNR-ul. În PNRR se scrie foarte clar că trebuie să înfiinţăm birourile judeţene ale ARACIP, care pe noua lege a Educaţiei Naţionale va prelua o parte din atribuţii ale inspectoratului – inspecţiile tematice şi inspecţiile speciale – şi va avea o atribuţie la nivel judeţean. Dacă această reglementare ar interveni, i-ar obliga să fie înfiinţate cu cel puţin 51 de persoane, deşi nu ar fi nevoie de atâtea persoane”, a arătat deputatul.

Potrivit acestuia, în sistemul educaţional, în urma adoptării prin consens politic a Legii Educaţiei, numărul de copii în clasă a fost scăzut, inclusiv al celor de copii cu nevoi educaţionale speciale, ceea ce presupune noi posturi în sistemul de învăţământ, potrivit Agerpres.

El a amintit totodată de Programul Naţional de Creşe, prevăzut în PNRR, prin care se vor construi 200 de creşe noi în România, ceea ce presupune crearea unor noi posturi pentru personalul acestora.

“Se înfiinţează circa 25.000 de noi locuri în creşe în România, în perioada următoare, care nu pot funcţiona fără personal. Deci dacă îngheţăm practic şi desfiinţăm posturi, atunci nu vor fi acoperite aceste 25.000 de locuri noi în creşe. În sistemul de educaţie este o lipsă în momentul de faţă a personalului. Nu poţi desfiinţa posturile vacante. (…) Nu va avea cine să intre la catedră de la 1 septembrie. Deci sunt o serie de probleme care trebuie privite cu alţi ochi decât “un alt sistem bugetar”. Învăţământul are propriile probleme”, a subliniat Szabo Odon.

Deputatul UDMR a mai atras atenţia că majoritatea şcolilor mici se află în mediul rural.

“Există oricum un decalaj enorm în rezultate între mediul urban şi cel rural. Deci printr-o asemenea măsură practic am dezavantaja acea zonă care oricum trebuie ajutată şi inclusiv în momentul de faţă există în Legea Educaţiei, în consens adoptată, această prevedere ca să ajutăm şcolile mici – şi anume în acele şcoli unde există mai puţin de 300 de copii per unitate de învăţământ, se asigură finanţarea unităţii de învăţământ”, a spus parlamentarul.

Nu în ultimul rând, adaugă acesta, ordonanţa ar pune în pericol învăţământul pentru minorităţi, dar şi acordarea burselor profesionale.

“Minorităţile, mai ales cele care au puţine şcoli la nivel naţional, riscă să li se desfiinţeze şcolile. De exemplu, în judeţul Bihor există o singură şcoală germană şi o singură şcoală slovacă care, pe baza acestei ordonanţe, de a doua zi ar trebui să-şi închidă porţile ca şi structură cu personalitate juridică. Pe de altă parte, sunt tratate internaţionale semnate pentru centre de formare continuă pentru minorităţi, care sunt că aceste centre trebuie să existe şi să funcţioneze independent. (…) Am auzit că se doreşte o regândire a finanţării de către firme a burselor profesionale în învăţământul dual. Eu cred că aceste facilităţi fiscale trebuie să existe în continuare, pentru că piaţa forţei de muncă are nevoie de susţinerea învăţământului profesional. (…) Dacă facilităţile fiscale prin care firmele îşi selectau practic forţa de muncă dispar, acea problemă pe care o avem cu forţa de muncă în România se va acutiza şi mai mult şi acea conexiune pe care o dorim între mediul şi de afaceri şi învăţământ va avea de suferit”, a explicat deputatul.

Centrele de excelență, și ele în posibil pericol

Szabo Odon crede că proiectul de ordonanţa ar trebui regândit şi discutat în profunzime, pentru că, în forma actuală, ameninţă inclusiv zona de excelenţă.

“Toate centrele judeţene de excelenţă sunt sub acest număr (50 – n.r.), deci practic s-ar desfiinţa. Toate cluburile sportive şcolare din România s-ar desfiinţa. Niciunul nu are peste 50 de persoane. Deci practic sportul şcolar, zona de excelenţă şcolară ar fi afectate de această intervenţie administrativă în zona de învăţământ. Sunt absolut convins că este un draft şi din această zonă – educaţie – nu are cum să rămână în această ordonanţă de urgenţă pe care o va adopta Guvernul, pentru că ar pune-o într-o situaţie în care noua Lege a Educaţiei Naţionale nu s-ar putea aplica, deşi tocmai am votat-o şi am susţinut-o cu toţii în Parlament. Sunt convins că, dacă s-ar aplica această măsură, peste jumătate din şcolile din România şi-ar pierde personalitatea juridică, ceea ce nu poate fi acceptat, pentru că dreptul la învăţătură este un drept consacrat”, a mai transmis parlamentarul, potrivit Agerpres.


25 comments
  1. Foarte bine!Inspectoratele scolare au ajuns niste cuiburi de viespi, unde barfele si calomniile cele mai urate sunt dirijate catre distrugerea reputatiei unor profesori cinstiti,care refuza sa le dea spagi grase pentru posturi mai bune sau pentru punctaje mai mari la dosar,cum fac marea parte a prifilor de astazi. A ajuns o fosta femeie de serviciu din Italia sa fie promovata in fata unor colegi mult mai bine pregatiti decat ea? Cum oare?Pentru ca are sprijin puternic intr-un anumit ISJ unde isnpectorii sunt numiti politic.Pe urma ne miram de ce elevii nostri sunt atat de slabi!Nu se promoveaza stiinta omului,ci banul din plic. Se cumpara orice: articole de publicat intr-o revista, aflarea subiectelor pentru un examen,pozitii comode in anumite scoli unde se sta si se doarme frumos, iar inspectiile la clasa inseamna nota 10 pentru toata lumea,nu se mai face diferenta intre un profesor foarte bun si unul slab,care vine cu niste planse si vorbeste mai mult pe langa ora.De exemplu,la o limba straina,vorbeste mai mult in romana decat in franceza sau engleza.Si cate alte aspecte urate in invatamantul actual.Orice piți de la piață a ajuns mare “doamna profesoara” in invatamantul romanesc.(Scuzati limbajul!)

  2. Să se desființeze atat inspectoratele, cât și “armata” de inspectorii din ele. Câteva direcții (2,3) generale sunt suficiente. Asa ceva înafară nu exista, și aici mă refer la nr prea mare de inspectori, metodiști, etc.

  3. Să se desființeze și cel mult 8, pe centre de dezvoltare , cum zice Un Cercetător. Că nu vor avea școlile jurisdicție e o falsa problema , vor avea (alta), mare scofala!
    Reformă pe toate planurile, cum a îndrăznit Polonia acum mult timp și bine a făcut, aceia femei și bărbați de stat, cinste lor!
    Echitatea și meritocrația să își facă loc în România. Gata cu specialii și cu inspectorii școlari ce chiar taie frunza câinilor când nu sunt examene, titularizări.
    Să pună mâna ministerul pe niste tool-uri infirmatice de făcut scenarii și calcule și va ieși ceva rotund, unitar și funcțional în educație, nu exista nu se poate. Un pic de voință sa fie iar noi, votanții, o vom observa.
    Dl din articol face lobby pentru inspectorate-sărăcuții, ce viața grea au! Argumentele dânsului nu stau in picioare. Eeei, vor putea merge sa educe copiii de la creșele noi, se vor reprofesionaliza, nu sunt primii. Vor cunoaște, in fine, și dânșii ce e important în educație.

  4. sa se urgenteze aplicarea ordonantei. Ce nu se intelege.. toti profii sa lucreze cu acelasi nr. de elevi. iar ISJ-urile sa fie structurate pe nr. de elevi si… pe arii curiculare. CCD -urille.palatele elevilor nu si mau au menirea..si trebuiesc desfiintate.

  5. Sa fie doar 8 inspectorate in educatie, directii judetene sanitare, agricole pe Regiuni de dezvoltare care exista. Este prea suficient. Restul sa nu mai existe. Caci sunt baze de pile, relatii, si voturi pentru partidele aflate la guvernare. Bani aruncati pe fereastra.

  6. O masura foarte buna desfiintarea Inspectorstelor scolare.
    Inspectorii au si jumatati de norma la catedra(desi au prevazute ca obligatie doar 2ore) ,deci se poate fara ei.
    Stau degeaba,se plimba prin magazine in timpul programului,isi fac piata….
    Inspectiile ar trebui facute de prof metodisti platiti fix pt orele de inspectie si sa ramana doar 2-3persoane pt
    management si resurse umane.
    Ar fi o treaba excelenta!

  7. Dacă se dorea că într-adevăr să se restructureze ceva,era simplu:se umbla la număr și anume:în loc de 50 se punea 30 și atunci nu mai erau probleme,dar că să fie și mai simplu,tot guvernații ar putea veni cu un nou act legislativ prin care să spună clar:”excepție să se facă doar la unitățile de învățământ…

  8. Foarte bine sa desființeze odata inspectoratele care tin oameni care nu fac nimic și nu aduc plus valoare educației. Mai mult fac o grămada de învârteli și pun directori pe baza de pile și relații.Iar PJ-utile sa fie comasate ca și așa directorii nu prea au de lucru .(8 ore la catedra și restul de delegat sarcini )

    1. Sunt inspectori care nu au promovat nici măcar concursul de directori și defilează prin scoli, ba… unii… și fără să-și facă orele, dar iau bani cu sacu’, mai au tupeu sa fie incadrati și cu jumătate de norma, peste, plata cu ora. Sunt inspectori care nu au fost nici marac o zi directori, dar fac pe zmeii și vin în control cu tupeu, impertinenta și aer de dictator (din popor citire : Tot prostu’ e al’ dracu’). Sunt si directori dedicati, capabili, cu rezultate concrete, cu calificative primite la evaluări externe de excelenta. Și vin unii, vai mama lor, dar înfipți bine politic precum teapa lui Țepeș și subevalueaza astfel de performeri. Pe piloși ăștia ii evaluează tot politicul. Tara asta nu se va face bine dacă vom menține în funcții astfel de nulități. Trist este ca ministerul cunoaște toate aceste aspecte și executa ordinele dictate, evident, tot de politic.

    2. Ce bine că nu sunteți în situația dată!!! “Porcul vecinului n-are decât să moară!” În loc să promovați 6% din PIB pentru Educație şi NU bani aruncați ptr.untold…armată..sri…plimbări aiurea în vacanțele conducătorilor…salariile speciale…banii şi salarii exclusiviste conducătorilor!!!

  9. Foarte bine! Sa plece lipitorii de afise, niste incompetenti pusi de partide, fara concurs, plimba niste hartii copy-paste!

  10. E foarte corect sa fie desființate inspectoratele. Sunt doar niște instituții bugetofage care nu își justifica cu nimic existenta. Doar pile, doar politruci, oameni care se țin de scaune de ani de zile, care nu fac nimic, doar sa repete aceleași lucruri învechite de zeci de ani.DESFIINTATE DEFINITIV FARA INFIINTARE DE ALTE DECONCENTRATE care sa mențină aceleași personaje în funcții călduțe.

    1. Sa LE DESFIINTEZE. Dar sa nu puna altceva in loc cu alta denumire.Clica de spagari si plimba foi. Ne-au înnebunit cu hartogaraia ca sa isi justifice ei salariile babane.

      1. Ma tem ca vor fi desfiintate de ochii lumii,iar acei inspectorasi vor primi alte functii cu salarii babane pentru stat degeaba sau pentru pus biciul pe profesori ca sa le faca lor treaba de “baronasi” ai sistemului.

  11. acu plangem de mila inspectoratelor…prin Romania Educata se preciza clar ca se desfiinteaza! deci care e mirarea?!
    un inspector scolar general si 3 adjuncti?! – cam multi…
    Oricum,se va desfiinta o structura si se reinfiinteaza altele cateva (zeci)…deci ce am avut si ce am pierdut?!

  12. Ca de obicei se TAIE in carne vie tot de la invatamant.
    Demagogii, cu promisiunile lor mincinoase, rezolva iar totul “din pix” si sacrificand iarasi educatia, “Cenusareasa” acestor vremuri “moderne” cand se ridica in slavi prostul gust si lipsa de educatie.
    Plagiatorii mitomani au gasit din nou solutii “simple si minunate” pt a sponsoriza in continuare salariile si pensiile “speciale” (=nesimtite!). Evident solutiile sunt taierile din educatie si cresterile de taxe pe umerii populatiei!
    Ce simplu, ce frumos, dragi guvernanti!
    Oamenii care se descurca (!?) cu 1,000 -1,500 lei lunar, profesorii care se multumesc cu 4.000 lei in prag de pensie (ca asa ginditi voi ca e ok!!) si ceilalti salariati, care, ca si cei cu 1000-4000 lei, muncesc pt salariu, se vor bucura sa va sprijine prin taxele platite de ei, ca voi sa puteti sa va duceti in continuare traiul linistit!! Bietii guvernanti! Cum altfel sa-si scoata banii pt ….tot ce au ei chef?!
    Apropo: chiar nu se poate gasi o instanta care sa judece corect din punct de vedere legal chestiunea pensiilor speciale, cata vreme CCR se afla intr-un clar conflict de interese in aceasta problema!? Sau toate dosarele/procesele “grele” (revolutie, mineriade, 10 august, coruptia etc) raman fara sanse de solutionare in justitia din Romania?!

  13. S-au gândit mult de unde sa mai taie? Iar de la Educație?? Dacă o scoala cu predare simultana dintr-un sat pierde personalitatea juridica se desființează comuna. Acești oameni cunosc aceste aspecte?
    Liderii de sindicat unde sunt acum?? Ori se pregătesc pentru alegerile ce vor urma??

    1. In vacanta sunt liderii de sindicat!
      Asa se intampla cand opresti fortat o greva, liderii de sindicat au tradat. Unde este legea salarizarii?

      1. Legea salarizării așteaptă aprobarea din data de 15 iulie a.c., că trebuie să se facă niște modificări. Au găsit motiv, guvernanții, că nu doreau să bulverseze lumea și că momentan nu este cazul. Vor să mai așteptați puțin.

        1. O sa asteptam asa de mult, incat nici la vot nu mai mergem.Sa vedem daca nu cumva li se clatina si lor pozitiile.Asta daca nu cumva iar apeleaza la asistatii social si la lipitorii de afise cu functii de directori sau de inspectori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
prima didactică

Până marți, 19 noiembrie, inspectoratele școlare au de trimis Ministerului Educației activitățile planificate de Ziua Internațională a Profesorilor de Franceză – document

Inspectoratele școlare au de transmis, până marți, 19 noiembrie, Ministerului Educației situația cu activitățile planificate de Ziua Internațională a Profesorilor de Limba franceză, după cum se arată într-un document obținut…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană

Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către…
Vezi articolul

Reprezentanții asociațiilor de părinți care sunt membri ai federațiilor părinților sau au activitate relevantă la nivel național au statut de observatori la ședințele consiliului de administrație al școlii – ROFUIP 2024

Reprezentanții asociațiilor de părinți care sunt membri ai federațiilor părinților sau au activitate relevantă la nivel național pot participa cu statut de observatori la ședințele consiliului de administrație al școlii,…
Vezi articolul

Profesoară care a dat concursul de titularizare de 11 ori, a luat note peste 7 și nu are post: Ajungi la un moment dat să te plictisești. Știi că tot scrii, nu te bați pentru nimic și nu ai motivație / Cei tineri iau posturile în ședință, văd în ce școli sunt, își fac socoteala și pleacă

Repetarea concursului național de angajare a potențialilor profesori, Titularizarea, „este un stres continuu”, „începând din mai și până în septembrie când te duci și trebuie să participi la toate ședințele…
Vezi articolul