Școli speciale care le cer părinților să-i trimită pe copiii cu autism cu însoțitori de acasă. Ministerul Educației, chemat de FEDRA să pună ordine în legislație

7.280 de vizualizări
Foto: Anna Kolosyuk – Unsplash
Anumite școli speciale le cer părinților să îi trimită pe copii și cu însoțitori la clasă. Avertismentul vine de la Federația pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist. Organizația cere oficial Ministerului Educației să clarifice legislația și să anunțe public dacă școlile speciale au dreptul să pretindă însoțitori școlari pentru copiii cu nevoi speciale, dată fiind normarea diferențiată față de învățământul de masă.

Nici meseria de ”facilitator școlar” nu este identificată în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), iar cei care însoțesc astfel copii la școală sau la grădiniță nu pot fi formați și angajați legal, în afara situației în care facilitatorul este unul și aceeași persoană cu asistentul personal al copilului – atrage atenția Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist (FEDRA).

Organizația atrage atenția că legea 448/2006 preve că norma de lucru a asistentului personal al persoanei cu dizabilități nu poate depăși 40 h pe săptămână; “încărcarea asistenților personali cu calitatea de ‘shadow’ al copilului cu TSA (Tulburări de spectru autist) nu este normală”, avertizează FEDRA.

Federația precizează că termenul de ”shadow” este un termen specific terapiei comportamentale (ABA) și că, pentru a îndeplini acest rol, facilitatorii școlari trebuie să aibă, obligatoriu, un training formal specific, în timp ce asistenților personali nu li se cere decât să nu aibă cazier și să fi absolvit cursurile învățământului general (opt clase).

Edupedu.ro a solicitat oficial Ministerului Educației răspuns la următoarele întrebări:

1. Au școlile speciale dreptul să le ceară părinților însoțitori școlari pentru copiii cu nevoi speciale?
2. Aveți în vedere controale la școlile speciale din Cluj-Napoca?
3. Aveți în vedere clarificarea Ordinului Nr. 1985/1305/5805/2016, în sensul cerut de Federație?

Vom reveni cu răspunsul instituției, îndată ce îl vom primi.

Textul integral al cererii trimise de FEDRA către Ministerul Educației

“Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist –
FEDRA a fost sesizată cu privire la faptul că anumite unități de învățământ special din Cluj-Napoca pretind părinților copiilor cu TSA (Tulburări de spectru autist) angajarea unui facilitator școlar care să însoțească copilul în școala specială, prevalându-se de câteva neclarități din ORDINUL Nr. 1985/1305/5805/2016 din 4 octombrie 2016.

Concret, la articolele 63-64, ordinul în cauză prevede prezența facilitatorilor școlari la clasă alături de copilul cu cerințe educative speciale și/sau dizabilități. Această măsură este enumerată ca una de sprijin, pentru promovarea educației incluzive, cu scopul de a combate barierele de atitudine. Deși din cuprinsul ordinului reiese că măsura se referă la copiii cu dizabilități și cerințe educative speciale integrați în învățământul de masă, există mai multe situații în care părinților elevilor încadrați în învățământul special li se cere să trimită la școală un facilitator școlar.

Solicităm, așadar, clarificări, dat fiind faptul că ordinul precizează la art. 64 ”(4) Pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent personal, părinţii/reprezentantul legal asigură obligatoriu facilitator” cât și faptul că ” (9) Prezenţa facilitatorilor la clasă nu poate fi condiţionată de gradul de handicap”. De asemenea, ordinul nu prevede cine plătește acești facilitatori în cazul copiilor încadrați în grad de dizabilitate fără asistent personal sau cu cerințe educative speciale fără încadrare în grad de dizabilitate.

În plus, meseria de ”facilitator școlar” nu este identificată în COR iar cei care însoțesc astfel copii în mediul educațional nu pot fi formați și angajați legal, în afara situației în care facilitatorul este unul și aceeași persoană cu asistentul personal al copilului.

Potrivit legii 448/2006, norma de lucru a asistentului personal al persoanei cu dizabilități nu poate depăși 40 h pe săptămână, iar încărcarea asistenților personali cu calitatea de ”shadow” al copilului cu TSA nu este normală. În plus, termenul de ”shadow” este un termen specific terapiei comportamentale (ABA) și pentru a îndeplini acest rol cu succes, facilitatorii școlari trebuie să aibă, obligatoriu, un training formal specific, în timp ce asistenților personali nu li se cere decât să nu aibă cazier și să fi absolvit cursurile învățământului general (opt clase).

Așadar, vă rugăm să ne comunicați în cel mai scurt timp dacă școlile speciale au dreptul să pretindă însoțitori școlari pentru copiii cu nevoi speciale, dată fiind normarea diferențiată față de învățământul de masă și să luați măsurile care se impun pentru amendarea ordinului pentru a preveni traumatizarea unor părinți și așa greu încercați precum și condiționarea școlarizării copiilor cu cerințe educative speciale.

FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri în principal organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România, având ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA.

Organizațiile membre FEDRA sunt: ANCAAR Argeş, ANCAAR Craiova, ANCAAR Iaşi, Asociația Autism Baia Mare, Asociația Autism Transilvania Cluj, Asociația Copiii de Cristal Brașov, Asociația Dincolo de Tăcere Galați, Autism Europa Bistrița – Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ, Asociația Învingem Autismul Bucuresți, Asociația Părinților Copiilor cu Autism din Județul Botoșani, Asociația Puzzle România, Asociația “Rază de Speranță în Intervenția și Terapia TSA” Brașov, Asociația SOS Autism Bihor, Asociația de Sprijin pentru Părinții și Copii cu Autism Galați, Fundația Romanian Angel Appeal Bucuresti, Fundația Univers Plus Piatra Neamț, Asociația Învățăm prin Pictograme Timișoara, Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Asociația pentru Recuperarea și Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA).”

Photo by Anna Kolosyuk on Unsplash

Citește și:


1 comment
  1. Ce se intampla cand un copil cu autism jos functional vine cu recomandare pt invatamant special,gimnaziu si el este foarte agresiv fata de colegi si cadrele didactice si auxiliare,pe transport scolar,agreseaza copiii din jur,insotitorii??Ce este de facut!??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

LISTĂ Încă 17 milioane de lei pentru transformarea latrinelor din școli în toalete, aprobate de Guvern. Cîmpeanu: În România mai sunt 404 unități de învățământ care funcționează cu grupuri sanitare neconforme

Guvernul a aprobat, miercuri, Hotărârea pentru modernizarea toaletelor în școlile care au în continuare latrina în curte, a declarat pentru Edupedu.ro ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Proiectul de HG a fost…
Vezi articolul

Daniel Funeriu, despre anunțul noilor legi ale Educației: Trebuie profesori buni, mai bine plătiți, pentru că problema României nu este curriculumul prost, ci calitatea prea scăzută a profesorilor / Unica soluție pentru părinții de azi, dacă nu sunt mulțumiți de ce se întâmplă la clasă, este să dea meditații copiilor

Fost ministrul al Educației, autor al Legii Educației nr. 1/2011, Daniel Funeriu a subliniat la Europa FM principalele probleme din sistemul de educație și cum ar putea fi combătute. Opinia…
Vezi articolul

Bursele de excelență pentru elevii olimpici care învață în școli particulare nu s-au plătit până acum, la 3 luni de la debutul școlii. Președintele Federației Părinților anunță că banii nu vin de la Ministerul Educației, ci „de la centru“ și că „se așteaptă publicarea unei hotărâri de guvern”

Elevii din școlile private sau confesionale, care au dreptul la burse de excelență olimpică unu și doi, la fel ca elevii de stat, conform regulilor de acordarea burselor în acest…
Vezi articolul