Este primul liceu care a promovat şi implementat învățământul dual în Iași, pe specializarea „comerciant-vânzător”, iar gradul de promovare la examenul de Bacalaureat în 2021 a fost de 95,58%, an în care au obținut și mult dorita titulatură de „Colegiu”. Îndrumați de 80 de cadre didactice, cei 1.260 de elevi urmează specializări adaptate nevoilor mediului local şi regional, unde se înregistrează un trend ascendent pentru activitățile de turism şi restaurație sau pentru cele economice şi de comerț.
Colegiul Economic „Virgil Madgearu” este un loc care freamătă, care vibrează, care palpită. „Școala este a doua mea casă, iar casa este prima mea școală!”. Este o frază a Genovevei Hi Gonzalez pe care o rostește cu mândrie doamna director Laura Cârstea: „Este locul în care am reușit să mă regăsesc, locul care îmi alimentează energia, locul în care am mereu sentimentul că voi reuși”.
Anul trecut, au obținut titlul de „colegiu”. „Mi-am dorit să obținem titulatura de „Colegiu” în special pentru colegii mei, ca o recunoaștere a muncii pe care o depun zilnic, nu doar la catedră cu elevii, ci şi în cadrul multiplelor activități extrașcolare şi proiecte internaționale pe care le derulează. Consider că titlul acesta, extrem de muncit, dar şi extrem de râvnit, ne-a demonstrat încă o dată că se poate: se poate să obții performanță cu elevi ce provin în mare majoritate din medii defavorizate, care fac zilnic naveta şi sunt angrenați mai mereu în treburile gospodărești, se poate să obții rezultate deosebite la examenul de bacalaureat prin muncă susținută şi dedicare, se poate să ai mentalitate de învingător chiar şi atunci când mulți factori îți sunt potrivnici. Şi chiar dacă ţi se pare că n-o să reușești şi că nu mai poți…mai poți puțin!”.
Gestionarea provocărilor
„Una dintre cele mai mari provocări ale anului 2021 a fost crearea unui sistem de educație rezilient în contextul pandemiei de COVID-19”, mărturisește doamna director. “Mi-am propus să găsesc oportunități pentru transformarea pedagogiei şi a etosului școlar, să identific măsuri care să înlăture aceste bariere şi care să ofere un acces echitabil şi eficient la educație. În acest sens, alături de colegii mei, am identificat noi modalități de predare şi învățare, noi moduri de comunicare cu copiii şi familiile, noi roluri pentru creșterea nivelului general de bunăstare al elevilor. În plus, am identificat şi folosit surse proprii şi externe de finanțare pentru a oferi suport digitalizat educațional copiilor, am creat pachete educaționale, am redimensionat rețeaua de Internet a școlii şi am început să utilizăm o platformă de management educațional”.
O altă provocare a fost continuarea investițiilor în infrastructură. „Recunosc că am avut noroc, deoarece am beneficiat de tot sprijinul Primăriei, al comunității locale, al echipelor de construcții care au lucrat la noi. Şi astfel, am mai bifat o reușită, iar copiii noștri se mândresc astăzi cu o sală de sport dotată la standarde internaționale, pregătindu-se şi pe acest palier pentru performanță.
Participarea CEVM în programul școlilor pilot (care pot folosi exclusiv catalogul digital – n. red.) a fost pentru noi o mare provocare. Şi asta poate pentru că majoritatea dintre noi, profesorii, am fost crescuți şi educați într-un anumit formalism. Iar catalogul în format letric ne oferea o zonă de confort, pe care contextul social ne-a spulberat-o. Din cauza pandemiei, ne-am văzut în imposibilitatea de a comunica cu elevii, cu părinții acestora, de a ne desfășura orele într-un mod eficient şi profesionist.
Oportunitatea de a face parte din programul pilot a venit ca o consecință firească la multiplele ore de formare şi instruire pe care cadrele didactice de la CEVM le-au parcurs în perioada pandemiei. Fusese deja dovedit faptul că platforma Adservio funcționa perfect, că ne oferea un canal rapid de comunicare cu părinții şi elevii, că orele interactive desfășurate pe platformă ne ofereau ocazia de a susține lecții atractive, activ-participative şi creative. Nu mai rămăsese de făcut decât să „experimentăm” şi eliminarea completă a catalogului tradițional şi să trecem toată activitatea şcolii în universul digital.
Ne bucurăm acum de toate avantajele lumii digitale şi ale catalogului digital: un schimb rapid de informații între cadre didactice şi părinți, o situație școlară a elevilor transparentă şi ușor verificabilă, o diminuare a muncii cadrelor didactice. Şi am constatat astfel că un catalog digital, precum cel oferit de Adservio, înseamnă mai mult decât note. Înseamnă o multitudine de noi posibilități de implicare în dezvoltarea copiilor.
Transformarea digitală reprezintă o soluție viabilă la provocările actuale ale sistemului educațional. De asemenea, prin intermediul instrumentelor digitale, noua învățare online schimbă granițele dintre educația şi formarea profesională formală şi non-formală şi conduce la creșterea masivă a posibilităților de învățare individuală.
Transformarea digitală
„Acum câțiva ani am citit un studiu privind principalele probleme cu care se confruntă instituțiile de învățământ la nivel mondial. Primele trei erau „intoleranţa faţă de cei diferiți”, „lipsa instrumentelor digitale” şi „lipsa siguranței în şcoli”. Mi se părea pe atunci absolut firesc să intru cu catalogul la ore, să redactăm planificările școlare de mână, să colectăm şi să corectăm zeci de caiete. Şi apoi, mi-am dorit mai mult, iar cei care m-au motivat au fost elevii noștri, prin abilitatea şi ușurința cu care stăpâneau platformele şi lumea digitală, prin dorința lor de a pătrunde în acest univers şi de a-l face să lucreze în favoarea lor.
Am început prin schimbarea integrală şi redimensionarea rețelei de Internet, înlocuind-o cu fibră optică, prin reactualizarea site-ului de Internet, prin dotarea claselor cu sistemele educaționale etc. La nivel de lucru cu elevii, în procesul de predare-învățare-evaluare, am apelat tot mai mult şi mai des la resursele educaționale deschise, la platformele educaționale şi la programele informatice educaționale existente.
Şi la nivel administrativ, lucrurile au început să se deruleze mai eficient şi mai rapid, deoarece acum toate situațiile elevilor, situația personalului şcolii, bursele elevilor, documente statistice, sunt înregistrate şi gestionate prin intermediul instrumentelor digitale. Volumul de muncă s-a redus considerabil, căci departamentele şcolii, serviciul de secretariat, de contabilitate sau cel administrativ, reușesc să-şi eficientizeze munca şi să-şi canalizeze eforturile pentru a soluționa alte probleme de interes ale şcolii.
Consider că educația unui copil, dezvoltarea sa psihică, afectivă, cognitivă şi socială nu poate fi fragmentată. Este vorba despre dezvoltarea unui întreg la care trebuie să participe deopotrivă părinții, profesorii, societatea. Cred, așadar, că cel mai mare avantaj oferit de platforma Adservio este mijlocirea comunicării dintre elevi şi profesori, elevi şi elevi, părinți şi școală, dintre departamentele şcolii, aspect care face ca această relație tripartită să funcționeze în beneficiul elevului.
O comunicare transparentă între școală şi familie creează un parteneriat care stă la baza succesului copiilor atât la școală, cât şi în viață.
Această platformă reunește funcționalități ce răspund tuturor nevoilor de conectare şi comunicare ale profesorilor, elevilor şi părinților, dar şi instrumente valoroase de planificare şi raportare ce simplifică activitatea directorilor şi a personalului administrativ.”
Folosirea exclusivă a catalogului digital
“Am ales să facem parte din programul școlilor pilot din 2 motive: e-administrare şi e-learning. Activitatea şcolii se derulează acum mai eficient, mai rapid şi mult mai modern.
Pandemia ne-a pus față în față cu nevoia de noi instrumente în educație şi ne-a provocat să ne imaginăm un viitor al educației în care digitalizarea, accesul la tehnologie sau conceputul de blended-learning să nu mai reprezinte excepții sau soluții de avarie. În acest context, introducerea exclusivă a catalogului digital în CEVM a reprezentat o consecință firească a evoluției vremurilor în care trăim. Iar dacă societatea actuală a învățat în ultima perioadă că suntem o națiune rezilientă, solidară şi ușor adaptabilă, atunci micro-societatea CEVM a învățat, prin intermediul Adservio, cum trebuie să arate o școală a viitorului: o școală cu un sistem intern digitalizat, eficientă şi transparentă, o școală incluzivă, versatilă şi conștientă de schimbările inerente, o școală în care să primeze ajutorul reciproc, formarea pe tot parcursul vieții, empatia.”
De ce nu mai „merge și-așa”?
“Modelele şi metodele de învățare evoluează constant în direcția digitalizării, iar elevii din prezent au nevoie de o pregătire adecvată pentru profesiile din viitor. În învățământ, nu mai putem vorbi doar despre „digitalizare”, ci despre o „incluziune digitală” şi despre accesul la toate activitățile care fac mai accesibile instrumentele online şi tehnologia pentru cei care au nevoie, precum şi la activitățile prin care aceștia învață cum să beneficieze de oportunitățile pe care le oferă. Consider astfel că, pentru sistemul educativ din România, incluziunea digitală devine esențială pentru dobândirea unor abilități noi, pentru eficientizarea proceselor, pentru sistemul educațional sau pentru integrarea pe piața muncii.
Chiar dacă, conform statisticilor, România se situează pe locul 26 din cele 28 de state membre ale UE privind accesul la tehnologiile digitale, chiar dacă unul din cinci români nu a utilizat niciodată Internetul, chiar dacă ne situăm şi la nivel de business sub media europeană, important este să nu renunțăm. Ci să conlucrăm în a identifica cele mai performante strategii şi metode de lucru cu elevii. Pentru ca ei să devină eficienți pe piața muncii este nevoie ca noi să ne îmbunătățim abilitățile şi competenţele digitale și să ne transformăm în vectori ai schimbării.
Şi da, să nu mai încercăm să ne acoperim de dosare, ci, prin intermediul instrumentelor şi platformelor digitale, să ne dorim să ne modernizăm mai repede, să fim mai eficienți, să adoptăm strategii clare şi predictibile. Acest lucru presupune să fim conectați şi interconectați la tot ce înseamnă digitalizare, tehnologie, reformă.”
O carte pentru inspirație
„În ultima perioadă am descoperit un autor şi filosof francez, Charles Pépin, care m-a sedus cu două din scrierile sale: „Virtuțile eșecului” şi „Încrederea în sine. O filosofie”. Parcurgând aceste două cărți, am reușit să mă cunosc mai bine pe mine însămi, să-mi dau seama care îmi sunt limitele şi să accept faptul că viața este prea frumoasă că s-o trăim cu regret. Am reușit să înțeleg că atunci când suntem orbiți de neliniște şi frământări, riscăm să uităm că o criză nu reprezintă un final, ci un nou început. Şi că dacă vom privi obsedant înspre trecut repetând „era mai bine înainte”, nu ne vom putea bucura de emoțiile şi neprevăzutul viitorului. Mi-am propus să mă reinventez: să-mi revizuiesc obiectivele, să mă gândesc la ceea ce am învățat, să-mi alimentez trăirile pentru a alimenta schimbarea, să fiu informată, să mă iubesc mai mult, pe mine şi pe cei din jur.”
4 comments
Daaa,o scoala in care directorul spune in fata ca prefera pe X,Yprofesor,atunci cand se vacanteaza vreun post.
DESIGUR,o scoala in care cei care vor sa ocupe o catedra prin examen si nu prin spaga ,nu mai au nicio sansa.
O scoala in care directorul /directoarea isi cumpara 2 case intr un singur mandat,din ,,mita cinstita si muncita”.
Nu stiti reteta?
Corigente vandute,posturi de suplinire,titularizari si tranferuri ale profilor si elevilor,tot pe bani frumosi.
Traiasca ISJ urile si directorii!
O școală care nu este ca cea în care sunt eu:unde este frig, elevii la EN au avut cel mult 4 și ei nu sunt de liceu, cel mult de o profesională. O școală unde directorul nu îți spune ca e cazul sa pleci pentru ca are postul pentru altcineva. Unde directorii și inspectorii nu țin unii de alții ca limbrici,nu impart posturile după cum vor ei. In București încă este singurul loc unde ședințele de repartizare a posturilor nu sunt filmate și înregistrate deși la examen se filmează și se înregistrează. Cine are tupeul sa ceara un post ținut pentru altcineva are viata grea în școala aceea. Dirigintii au discuții amicale cu elevii și le spun ca x profesor ar fi trebuit sa facă nu-știu-ce la ora sau da note prea mici sau prea mari cui nu trebuie. Problema nu este notele, problema este profesorul care trebuie sa plece.Preferabil după ce au loc toate etapele de repartizare ca să poată da examen în școală.O școală unde dirigintele nu vine la tine și îți spune ca elevul are dreptul la comportament golanesc și tot ce poți face tu este sa ceri scăderea notei la purtare și chiar dacă elevul nu a învățat tu nu ai dreptul sa ii dai nota mica pentru ca ar fi o pedeapsa pentru comportament și nu pentru cunoștințe?! și ar fi traumatizat pentru ca fata de alții măcar îți vine la ore?! iar elevului x care are ces trebuie sa ii dai nota de trecere și lui y care nu are, chiar dacă e bâta, dar îți vine la ore trebuie sa ii dai note mai mari de nota de trecere. Și toate acestea cu un obraz gros ca opinca ca și când ai fi fost cules de pe drumuri și pus pe postul de profesor. Și dacă ii răspunzi ca e treaba ta ce note și cui dai se supara și se poarta urât. O școală care sa nu fie așa. Se poate?
O școală în care profesorii nu sunt abuzați de conducere pentru ca nu ii vor acolo și vor doar piloși și o școală în care profesorii sunt plătiți.
Problema e ca daca scoala nu a putut fi resuscitata pana acum si nu merge acum, din cauze profund degenerative, nu va merge nici cu ajutorul implementarii unor programe inovative, ori schimbari entuziaste. Este simplu: scoala este atat de corupta, putreda in ceea ce priveste atitudinea generala potrivnica a populatiei scolare, incat nici-o primenire sau lustruire nu acopera epicentrul adanc ce a zguduit moral scoala romaneasca.