Copiii noștri trăiesc într-un mediu digital. (…) Prin școala digitală sau școala inteligentă îi putem face pe elevii noștri mult mai atenți și mult mai interesați de conținutul pe care urmează să-l oferim acolo, a declarat Mihnea Rădulescu, director Enterprise Business Unit, Vodafone România, la Forumul de Securitate Marea Neagră și Balcani 2021. Rădulescu a vorbit despre transformarea, nu numai a conținutului pe care școala trebuie să îl ofere în procesul de educație, copiilor, care trebuie digitalizat, dar și de transformarea clădirilor în școli inteligente.
„Copiii noștri – studenți, elevi, copii de școală gimnazială sau primară – trăiesc în mediul digital. Fie că ne place, fie că nu ne place, ei deja trăiesc în acest mediu digital. De aceea e foarte important să ne gândim și la modul în care facem ca școala să fie mai atractivă pentru ei”, spune Mihnea Rădulescu.
Acesta a spus că există mai multe elemente prin care clădirea școlii „poate să arate foarte diferit”. „Să fie împănată cu elemente digitale, cu ecrane, poate să fie împănată cu senzori, poate să fie împănată cu echipamente conectate care să facă această instituție atractivă.”
Redăm declarația lui Mihnea Rădulescu:
“Ce poate face tehnologia, ca să mijlocească și să faciliteze într-un mod modern accesul la informație, într-un anumit fel sau altul? Aș vrea să ne uităm puțin la situația pe care am avut-o acum un an, un an și jumătate în această pandemie. Poate e un pic schizofrenic ce spun acum, dar din punctul de vedere exclusiv al digitalizării poate că este un moment bun pentru noi pentru că am considerat importanța acestui element în educația școlară și cred că este un punct de cotitură pentru societatea noastră.
Acum un an de zile am fost – noi, ca și alte companii – am contribuit atât cât am putut în acel moment de restriște și am conectat peste 700 de școli, în special în mediul rural, cu fibră. Am contribuit la efortul pe care Ministerul Educației și multe autorități, Guvernul României și multe autorități locale l-au făcut pentru a putea distribui tablete care pentru momentul respectiv era singurul mod în care puteam să facilităm puțin comunicarea digitală. Am reușit să distribuim mai mult de 200 de mii de tablete pe parcursul a șase luni, un efort absolut incredibil, având în vedere că nu existau, pur și simplu, procesoare, nu existau tablete nicăieri în lume și cu greu, cu greu am reușit să contribuim la acest efort.
Practic, peste 200 de mii de copii, astăzi, au un acces la educație sau măcar comunică cu profesorii, cu cadrele didactice. Dar asta nu este suficient. Domnul ministru a spus foarte bine, trebuie făcute mult mai multe alte eforturi pentru a reuși să aducem un cadru instituționalizat al acestor platforme digitale. Există medii prin care putem comunica, există medii securizate prin care trebuie să comunicăm, există educație digitală care trebuie făcută către cadrele didactice, în primul rând, dar și către elevi.
Tehnologia, pe lângă faptul că poate facilita transferul de informație – și trebuie să o facă într-un mod securizat – are multe dintre problemele amintite de antevorbitorii mei, care sunt din cauza lipsei de securitate cibernetică ale diverselor platforme utilizate pentru educație, mai ales în mediul online. Acolo, copiii și studenții au stat atât de mult timp anul trecut și e posibil să mai stea în viitor.
E o importanță enormă pe care noi acordăm în acest sens și se face cu investiții foarte mari pentru că amenințările sunt permanente, nu se opresc niciodată, la fel cu evoluția tehnologiei. Se spune că, indiferent ce yală faci, există un hoț care poate să spargă yala aceea mai performantă și trebuie să faci mereu alta, așa funcționează și securitatea cibernetică.
Ce aș vrea să mai spun este că există multe alte elemente de tehnologie, în afară de partea de platforme software, de securitate, care pot face școala mai atractivă mai ales pentru generațiile tinere. Trebuie să ne gândim foarte mult la acest element, care poate părea trivial, care nu e neapărat întotdeauna o prioritate: copiii noștri – studenți, elevi, copii de școală gimnazială sau primară – trăiesc în mediul digital. Fie că ne place, fie că nu ne place, ei deja trăiesc în acest mediu digital. De aceea e foarte important să ne gândim și la modul în care facem ca școala să fie mai atractivă pentru ei. Este prioritar pentru noi toți să ne gândim la cum transformăm mai mult școala într-o școală digitală.
Vorbesc acum inclusiv despre instituția școlară fizic, școala ca și clădire, poate să fie o școală de acum 50, 60, 70 de ani, așa cum este în bună măsură în România, sau poate să arate foarte diferit. Să fie împănată cu elemente digitale, cu ecrane, poate să fie împănată cu senzori, poate să fie împănată cu echipamente conectate care să facă această instituție atractivă și prin aceste mod, prin școala digitală sau școala inteligentă îi putem face pe elevii noștri mult mai atenți și mult mai interesați de conținutul pe care urmează să-l oferim acolo. Iar conținutul respectiv, despre care colegii de panel au vorbit mai devreme, este extrem de important. Dar trebuie să ne gândim la faptul că tehnologia, atât de ușor folosită în limbaj, poate să aducă elemente extrem de multe pe masă.
Noi, la compania pe care o reprezint, în afară de zona de telecomunicații despre care știe toată lumea, și la care încercăm să contribuim cât putem de mult în această societate, suntem despre mult mai mult decât atât. Sunt zeci de soluții de tehnologie, plecând de la platforme de software, echipamente de securitate, cum spuneam mai devreme, și până la un volum enorm de senzoristică, care pot să ajute cadrele didactice, să înțeleagă modul în care elevii se deplasează într-o școală, lucrurile care de care sunt interesați, lucrurile care se uită, lucrurile care îi fac să vină mai des la școală.
Noi suntem aici pentru a susține tot demersul: doamna consilier prezidențial, suntem 100% în spatele Programului ‘România Educată’. Dorim să contribuim, așa cum am făcut-o și până acum și, cu toată seriozitatea care ne caracterizează, vrem realmente să fim alături.
Avem această șansă enormă a fondurilor europene. Eu aș compara această situație, în special pentru educație și sănătate, poate cu planul Marshall de după cel de-al doilea Război Mondial și îmi doresc cu adevărat, ne dorim cu adevărat să contribuim la acest “turnaround” (n. red. moment de cotitură) al României din multe puncte de vedere și vă asigur pe toți de susținerea noastră 100%.”
Declarațiile pot fi urmărite în video-ul de mai jos, la minutul 01:24:00.