Multe dintre țările europene care, în toamnă, s-au zbătut să țină școlile deschise reiau predarea la distanță după vacanța de sărbători, din cauza situației epidemiologice care continuă să se deterioreze. Dar și în cazul celor care au schimbat strategia și au trecut la predarea online există, adesea, abordări diferite în funcție de regiuni sau de nivel de învățământ. Alte sisteme amână reluarea școlii, în timp ce altele reiau școala față în față.
- [Articol publicat inițial pe 10.01.2021, actualizat ultima dată pe 14.01.2021]
Edupedu.ro prezintă principalele soluții găsite de țările europene pentru a relua școala după vacanță.
Germania
Această țară a decis înaintea sărbătorilor să închidă școlile până pe 10 ianuarie, ca parte a unor măsuri extinse și severe de lockdown, determinate de creșterea accelerată a numărului de cazuri Covid-19. Săptămâna aceasta autoritățile federale au îndemnat la prelungirea măsurilor de carantină până la sfârșitul lunii.
Decizia, cel puțin în privința educației, revine, însă, autorităților statale. Așa se face că școlile rămân închise, iar predarea va continua online în multe landuri germane, dar nu în toate. Astfel, potrivit TheLocal.de:
- În landurile Renania-Palatinat și Hessa școlile rămân deschise, deși elevii de până în clasa a șasea nu sunt obligați să vină la școală.
- În Hamburg, elevii care nu pot învăța acasă, pentru că nu pot fi supravegheați, de exemplu, pot continua să vină la școală.
- În Baden-Württemberg, școlile primare, after-school-urile și clasele care se pregătesc de examene ar urma să reia învățarea față în față din 18 ianuarie.
- La Berlin, este de așteptat ca școala să continue în sistem hibrid, în timp ce la Bremen părinții sunt lăsați să decidă dacă-și trimit sau nu copiii la școală.
- În Mecklenburg-Pomerania Occidentală, elevii de până în clasa a 6-a pot veni la școală, dacă părinții nu îi pot supraveghea acasă, iar clasele de final de ciclu pot și ele să reia predarea față în față de luni.
Franța
O altă țară care păstrează măsuri restrictive considerabile după vacanța de sărbători, Franța a optat să reia școala față în față la nivel național, începând din 4 ianuarie. Măsura a fost luată în condițiile în care a fost amânată redeschiderea multor altor afaceri și instituții, de la teatre la restaurante, autoritățile insistând că învățarea la școală este o activitate sigură, potrivit TheLocal.fr.
Publicația face trimitere la statistici prezentate înainte de ministrul Educației înainte de Crăciun, potrivit cărora, de la începutul școlii pe 1 septembrie, mai puțin din 0,2% dintre școlile primare, gimnazii și licee s-au închis din cauza epidemiei.
Sursa menționată citează, însă, și epidemiologi care contestă politica autorităților de la Paris și insistă că riscurile sunt foarte mari dacă școlile se redeschid în momentul în care numărul infectărilor Covid-19 este în creștere.
Marea Britanie
În Anglia, altă națiune unde autoritățile au presat constant pentru continuarea școlii față în față, în ultima jumătate de an, explozia de cazuri de Covid-19 a determinat guvernul, la începutul anului, să decidă închiderea școlilor. Situația nu este, însă, tocmai cea scontată de autorități.
Conform măsurilor de carantină severă decise pe 4 ianuarie, toate școlile au trecut la predarea online pe tot teritoriul Angliei, unitățile de învățământ urmând să rămână deschise pentru copiii din medii vulnerabile și pentru cei ai lucrătorilor din sectoare esențiale. În plus, s-a decis renunțarea la examenele de final de ciclu.
- În școala primară, însă, The Guardian semnalează o situație ieșită din comun: față de carantina din primăvara anului trecut, aceste școli înregistrează o creștere substanțială a elevilor care continuă să vină la școală, în contextul în care foarte mulți părinți au revendicat statutul de lucrători în sectoare esențiale. Potrivit unui sondaj citat de publicația menționată, 30% sau chiar mai mult dintre elevii de primară continuă să vină la școală.
Italia
Școlile primare și gimnaziale s-au deschis săptămâna aceasta în Italia, urmând ca liceele să se redeschidă luni, dar în format hibrid – jumătate dintre elevi să învețe de acasă, iar jumătate la clasă.
Potrivit Euronews, autoritățile regionale pot decide, în funcție de necesități, să mențină școlile închise. Aceeași sursă notează că, în condițiile în care școala s-a desfășurat online mare parte din ultimele luni, “mulți au devenit sceptici în privința eficienței învățării de acasă”, iar analize ale organizației Salvați Copiii arată că elevii se confruntă cu numeroase probleme de învățare, principalele provocări fiind conexiunile slabe la internet și lipsa de atenție.
Spania
În această țară, învățământul este descentralizat, iar multe regiuni au deschis deja școlile, în timp ce majoritatea celorlalte sunt așteptate să o facă luni.
El Pais notează că Ministerul Sănătății a declarat că nu recomandă închiderea școlilor, în pofida faptului că numărul de cazuri Covid-19 continuă să crească. Țara a depășit, săptămâna aceasta, 2 milioane de cazuri de infectare cu noul coronavirus de la începutul pandemiei.
Austria
În această țară, cele mai multe școli au reluat activitatea, după sărbători, în sistem online, care urmează să fie menținut cel puțin până pe 15 ianuarie. Reuters îl citează pe ministrul Educației, potrivit căruia nu este clar, încă, momentul când va reîncepe activitatea la clasă, el afirmând că speră ca acest lucru să se întâmple cât mai repede.
Până atunci, autoritățile au anunțat că vor pune la dispoziția elevilor milioane de teste rapide, spre folosire săptămânală, pentru a facilita o bună desfășurare a predării față în față.
Belgia
Școlile s-au redeschis în condițiile în care, potrivit Euronews, autoritățile mențin pentru încă două săptâmâni o serie de măsuri severe de carantină, după ce, în perioada de Crăciun, această țară a aplicat printre cele mai severe restricții din toată Europa.
Olanda
Școala s-a reluat online după vacanța de sărbători, în condițiile în care, în decembrie, autoritățile au decis un lockdown strict, ce include școala la distanță, pe o perioadă de o lună.
Danemarca
UPDATE 14.01 Danemarca a anunțat că restricțiile dure care ar fi trebuit să expire pe 17 ianuarie și care includ închiderea școlilor sunt extinse cu trei săptămâni, până pe 7 februarie.
Irlanda
Guvernul a decis ca școlile să rămână închise în ianuarie, mai puțin pentru unele categorii de elevi, în special cei cu nevoi speciale
Polonia
Școala se desfășoară online după vacanța de sărbători, cel puțin până pe 17 ianuarie, dată la care expiră actuala rundă de restricții. Grădinițele funcționează normal. UPDATE 12.01: Școlile primare se redeschid parțial în Polonia, din 18 ianuarie
Ungaria
Autoritățile au decis prelungirea restricțiilor până la 1 februarie. În aceste condiții, școlile primare și grădinițele continuă să funcționeze, în timp ce învățământul secundar și universitar continuă la distanță, potrivit Europa Liberă.
Reluarea școlii a fost prefațată de o campanie de testare rapidă, în masă, a personalului din școli și grădinițe.
Republica Cehă
Școala s-a reluat, în format față în față, doar pentru primele clase de școală primară, pentru grădinițe și pentru școlile de copii cu nevoi speciale, pentru restul predarea făcându-se, momentan, la distanță, potrivit postului public de radio.
Grecia
Și în această țară autoritățile au decis redeschiderea școlilor primare, a grădinițelor și a școlilor pentru copii cu nevoi speciale începând din 11 ianuarie. Învățământul secundar s-a reluat, vineri, în format la distanță.
Photo 194629015 © David Tadevosian – Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
9 comments
Oricum o sa muriti…de frica !!!
Cu frica v-au acaparat mintea …..asa ca succses ,sa stati acasa pana va ia salvarea !
După ce ne vom vaccina, te vom lăsa acasă doar pe tine. Și nu te baza pe Salvare, poate dura și doua ore pana ajunge la tine.
Se vede din ce in ce mai clar faptul ca pentru societate, profesorii sunt niște bone, la dispoziția părinților.
În afara de Grecia, Cehia și Ungaria, în majoritatea celorlalte tari este un haos…
Profesorii sunt obligați sa vina la școală, dar elevii nu.
Care părinte are chef, își trimite copilul sa stea la școală cu bone gratuite, care vrea sa își vadă de serviciu (plătit era și acasă, dar e greu, vai, sa stea cu proprii copii acasă toată ziua).
Corect ar fi fost ca în toate tarile (inclusiv în România) sa fie întâi vaccinați profesorii, pentru a fi protejați de a lua coronavirus de la elevii asimptomatici (în România, un profesor întra în contact cu peste o suta de elevi zilnic).
Dar asa cum spuneam, profesorii sunt doar niște sclavi ai părinților și și odraslelor lor. Nu au decât îndatoriri, fără a avea drepturi.
Elevii în România au numai drepturi, dar nu au îndatoriri.
Care se trezește târziu, nu vine la școală, sta online, care părinte visează noaptea ca a lui odrasla a făcut covid, nu îl lasă la școală și îl tine online… Am văzut asta în luna 14septembrie-14 octombrie, este totul demonstrabil.
Si culmea… Aceiași părinți sunt împotriva scolii online, întrucât copiii se plictisesc numai la propriul birou de lucru de acasă, iar părinții se nevrozeaza stand toată ziua (fie și plătiți) acasă cu copiii lor.
Bone??? de unde mai scoti asta ?? Cunosc familie ce are copil la pregatitoare stii ce insemana asta??? inseamna ca parintele vine acasa dupa ora 17 si face lectii cu copilul da?? copil care la acea ora nu mai de lectii nu-i ma arde.
Din moment ce parintii sunt plătiți de stat sa stea acasă cu copiii și nu mai vor asta, este clar ca acești părinți privesc scoala doar ca o rezolvare a-si plasa undeva proprii copii. Deci nu de învătamant le arde lor,ci sa aibă cu cine sa ii lase. Sa plătească o bona sa ii supravegheze la scoala online?
De ce, din moment ce la scoala sunt supravegheați fără sa plătească.
Cat despre lecțiile pe care le face un părinte cu un copil care nu este atent la scoala, la orele de curs, da, știe toată lumea.
Copiii care sunt atenți și cooperanți la orele de curs, fie la scoala, fie online, subt capabili sa își facă singuri temele.
Și eu am crescut copii și au învățat foarte bine, nici nu s-a pus problema sa le tai gândirea și munca independenta, făcând eu temele cu ei.
Dar fiecare familie, cu obiceiurile ei.
Foarte corect. Gândesc la fel!
Aveți dreptate în privința bonelor din învățământ. Altfel nu îmi explic de ce grădinițele rămân deschise în scenariul roșu, dar clasele V-VII și IX-XI, de exemplu, nu vin nici în scenariul galben. Grădinarul pierde mai mult decât cel de clasa a V-a, nu? Mai degrabă pe grădinar trebuie să îl supraveghezi acasă.
La noi unic,fără școală fără în fată din martie.Adică un an aproape pentru majoritatea copiilor.Franta a ținut școlile deschise din septembrie si s-a văzut că nu răspândesc epidemia școlile deschise, fiind numai 0,2 la sută care s -și inchis.
Ia întrebați-i pe francezi și câți profesori au fost îmbolnăviți (unii au și murit în care spitale) de către drăgălașii elevi asimptomatici.
Numai în București, și numai în luna în care s-a făcut școală face to face,o mulțime de profesori au luat covid de la elevi (tot scoțând elevii la tabla și plimbându-se printre ei, sa vadă cum lucrează pe caiete). Cunosc și un caz de deces (or fi mai multe).
Asa ca nu mai trageți dvs concluzii pe sănătatea și viata altor persoane.