Școala inteligentă din Ciugud a ajuns la 200 de copii de la 60, în doar 3 ani: Primarul Gheorghe Damian: Avem familii de tineri care s-au stabilit aici pentru a-și da copiii la școala noastră

7.880 de vizualizări
Foto: Facebook.com
„Școala inteligentă din Ciugud a ajuns la 200 de copii de la 60, în doar 3 ani, oferind transport gratuit de acasă și înapoi în familie, masă gratuită și afterschool, laboratoare virtuale, laptopuri, table inteligente, lumina controlată automat”, a declarat primarul Gheorghe Damian, într-un interviu pentru Andreea Roșca din seria The Vast and the Curious

„Fenomenul cel mai frumos și mai înălțător pe care l-a produs această școală e că avem familii de tineri care vin din diverse părți ale țării – și nu doar din diverse părți ale țării: avem belgieni, avem italieni –, și români care s-au întors, n-au absolut nimic cu Ciugud, dar s-au stabilit aici pentru a-și da copiii la școala noastră”, a adăugat Gheorghe Damian.

Principalele declarații legate de educație ale primarului Gheorghe Damian din podcastul Vast and Curios cu Andreea Roșca:

Gheorghe Damian: De ce e importantă educația? Pentru noi, la Ciugud, educația este temelia, fundația societății. Noi, la Ciugud, niciodată nu considerăm că investim prea mulți bani în educație. Investind în educație, ai viitor. Investind în educație ai o comună tânără. Investind în educație, ai un viitor frumos.

Andreea Roșca: Spui că între asfalt și școală, alegi școala.

Gheorghe Damian: Categoric. Investind în educație, ai un mediu curat, ai oameni frumoși, ai oameni fericiți. De aceea am ales să facem școala inteligentă, grădinița inteligentă. Sigur, și pentru a demonstra că și la țară se poate face școală. Chiar când am inaugurat școala de la Ciugud, am lansat și un manifest, un strigăt: „Nu lăsa să moară școala de la țară!”. 

Finanțarea pe care o avem noi în România pentru educație mi se pare „de noaptea minții”. Aia per capita. Ca pe vremea lui Ceaușescu la CAP, în funcție de câte capete, scuzați-mi comparația exagerată. Dar nu putem vorbi în educație de finanțare per capita. Nu putem vorbi despre așa ceva.

Andreea Roșca: Dar? Despre ce ar trebui să vorbim?

Gheorghe Damian: Ar trebui să vorbim, în educație, despre un minimum standard în investițiile din școli, despre criterii de performanță ale învățătorilor, educatorilor, profesorilor.

Andreea Roșca: Mă întorc un pic la grădiniță și la școală. Aspirația voastră a fost să aduceți copiii înapoi în comună. Copiii oamenilor din comună, care se duceau în școli în Alba sau în împrejurimi, pentru că aici nu aveau, au venit înapoi? Înțeleg că acum școala e neîncăpătoare.

Gheorghe Damian: Da. Noi aveam școală aproape în fiecare sat, era învățământ simultan. Ideea de învățământ simultan fiind perimată, și părinții dorind să-și ducă copiii în școli unde se învăța normal, îi duceau la școli din Alba. Și ne-am gândit ce putem face ca să aducem copiii înapoi. 

Am luat o decizie dură: să desființăm școlile din celelalte sate, să ne aducem copiii la școala de centru. Am prezentat proiectul părinților și profesorilor. La început au fost neîncrezători și unii, și alții. Pentru a-l face mai atractiv, le-am spus ce punem în loc: o să facem o școală inteligentă, o să aibă laboratoare virtuale, laptopuri, table inteligente, o să aibă nivelul oxigenului măsurat în școală, lumina controlată automat, căldura, la fel. Le-a spus că le asigurăm transport gratuit de acasă și înapoi în familie, că le punem la dispoziție masă gratuită și afterschool. Și atunci, lucrurile au funcționat. Au crezut în proiectul nostru și s-a întâmplat. Care a fost efectul? Dacă aveam 60 de copii atunci când am luat decizia asta în școlile noastre, acum avem 200 de copii în doar 3 ani și un pic, cred, de când am început în noua școală.

Andreea Roșca: A crescut populația sau erau deja toți acești copii și s-au reîntors?

Gheorghe Damian: O parte din ei s-au reîntors, o parte din ei vin din comune învecinate, chiar și din municipiul Alba – i-am primit într-o primă fază, dar de vreo 2 ani nu mai putem să îi primim, fiindcă prioritari sunt copiii din comuna noastră. Dar fenomenul cel mai frumos și mai înălțător pe care l-a produs această școală e că avem familii de tineri care vin din diverse părți ale țării – și nu doar din diverse părți ale țării: avem belgieni, avem italieni –, și români care s-au întors, n-au absolut nimic cu Ciugud, dar s-au stabilit aici pentru a-și da copiii la școala noastră. Și cred că nu poate fi nimic mai înălțător pentru mine, ca primar. Nu poate fi nimic mai frumos pentru mine, ca primar, să mă duc la școală și să văd că toți copiii îmi sar în brațe, că vin la școală fericiți, să-i văd îmbrăcați în uniforme, mândri de uniforma școlii lor. Cred că despre asta este vorba.

Andreea Roșca: Care e ambiția actuală pentru Ciugud? Cât de departe în viitor puteți să vedeți acum?

Gheorghe Damian: Cea mai mare provocare a noastră este construcția noii școli, pentru că această școală a devenit neîncăpătoare. Din fericire pentru noi, deși am inaugurat grădinița de o lună-două, se vor anunța aglomerări și acolo, chiar dacă acum nu e, pentru că acum nu este cu program prelungit. De la anul, dacă va fi cu program prelungit, din estimările noastre, va deveni neîncăpătoare. Asta înseamnă că vom avea și mai mulți copii în școală.

Cea mai mare provocare a noastră este să construim școala cea nouă, pe care noi o numim școala viitorului. De ce școala viitorului? Pentru că vrem să fie mai smart decât ce am construit până acum. Dar, mai ales, pentru că acolo vor crește copiii care vor prelua frâiele acestei comune, frâiele acestui județ și, poate, de ce nu, frâiele acestei țări. Ei sunt viitorul nostru. Aceea școală ne-o dorim în relație cu natura, pe un teren de 15 hectare în mijlocul unui parc, cu o bază sportivă. O investiție foarte mare, pentru care nu avem bani și nici nu vedem o finanțare atât de mare, dar suntem încrezători.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii evaluatori vor participa online, în perioada susținerii probelor scrise de la Evaluarea Națională 2024, la sesiuni de instruire, potrivit unei proceduri a Ministerului Educației. Modul de aplicare a baremelor de evaluare și notare pentru fiecare probă, printre aspectele vizate

Profesorii evaluatori vor participa online, în perioada susținerii probelor scrise de la Evaluarea Națională 2024, la sesiuni de instruire organizate de Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale prin Centrul…
Vezi articolul

Scriitoarea Ana Blandiana, distinsă cu premiul Prințesa de Asturia 2024: Acum când roboții vor fi superiori oamenilor, trebuie să rămânem deasupra prin tot ce ei nu înțeleg. Vor putea să facă versuri, dar nu vor înțelege niciodată inexprimabilul ascuns sub ele

„Acum când roboții vor fi superiori oamenilor, va trebui să încercăm să rămânem deasupra prin tot ceea ce ei nu înțeleg. Vor putea să facă versuri, rime, ritmuri… dar nu…
Vezi articolul

Radiografia universităților, realizată de studenți: Planuri de învățământ neactualizate, care ignoră piața muncii. Propagandă politică prezentă, taxe ilegale și sesizare aproape imposibilă a abuzurilor

Planurile de învățământ oferite de facultăți nu sunt nici adaptate, nici actualizate la cerințele curente ale pieței muncii, acuză studenții, într-o radiografie pe larg a sistemului național de învățământ superior.…
Vezi articolul