Școala începe săptămâna aceasta în Suedia / O elevă româncă la liceu în Göteborg: Vom merge fizic la școală, masca nu e obligatorie, dar ni se cere să o purtăm când lucrăm în grupuri. Ni se spune să avem grijă de noi și de sănătatea noastră mintală, e foarte important să ai echilibru ca elev

19.533 de vizualizări
Foto: © Vera Kozlenko | Dreamstime.com
După jumătatea lunii august, în fiecare an, Suedia își deschide școlile. Antonia Duță, elevă româncă în ultimul an de liceu la Göteborgs Högre Samskola, regiunea Göteborg, a precizat într-un interviu pentru EduPedu.ro că școala va începe în regiunea ei miercuri, 18 august, în format fizic, cu pauze decalate, care la ei existau dinainte de pandemie, dar și cu purtarea facultativă a măștii. Aceasta a mai spus că nu trebuie să se pregătească pentru un examen de final de liceu, pentru că în Suedia nu există echivalentul bacalaureatului de la noi.

Anul școlar se termină pe 9 iunie 2022 în regiunea Göteborg. În total are în jur de 180 de zile. “Încep pe regiuni, diferențiat, ca să nu se creeze aglomerație și se termină la fel, la câte o zi sau două diferență”, spune Antonia. În mesajul școlii pentru elevi și părinți, aceasta îi sfătuiește să se testeze dacă au fost în străinătate și să rămână acasă dacă, pe parcurs, se simt bolnavi.

Au existat cursuri remediale pentru pierderile din Educație generate de pandemie în Suedia? Răspunsul este nu. “Nu s-au făcut ore de genul cum am auzit că se fac în România. Ideea e că la noi nimeni nu a terminat cu 4 sau cu “F”. De exemplu, dacă eram în învățarea la distanță și vedeau că un elev nu se descurcă, îl chemau la școală și vorbeau cu părinții. Maxim apelau la un tutor privat ca ultimă opțiune.

Sunt unii copii care termină fără note de trecere și trebuie să recupereze vara la școală, dar asta se întâmplă dintotdeauna, și înainte de pandemie”, explică eleva. Citește interviul integral mai jos.

“Ni se spune să avem grijă de noi și de sănătatea noastră mintală, e foarte important să ai echilibru ca elev – iar ei știu asta – încât să faci tot ce ai de făcut cu bine și să iasă în regulă.”

Antonia Duță, elevă în Göteborg
Interviul complet:

EduPedu.ro: Cum s-a terminat anul școlar care s-a încheiat în iunie?

Antonia Duță: Așa cum am precizat într-un interviu anterior, am fost la școală fizic mult mai mult decât am învățat online. Finalul a fost hibrid, în schimburi – o săptămână acasă, una la școală. Nu am avut festivitatea de premiere la sala de operă a orașului, așa cum făceam de obicei, cu muzică, petrecere, mâncare, profesori. Am făcut în clasă cursul festiv de încheiere, mai puțin amplu și am fost la mini-golf :). Dar a fost nevoie să fim hibrid cam în ultima lună, până pe 8 iunie când am terminat.

EduPedu.ro: Cum arată anul școlar suedez 2021 – 2022: pe cât începeți și pe cât terminați? Sunt diferențe din punctul acesta de vedere sau toată țara începe în același timp?

Foto: captură publicholidays.se

Antonia Duță: Începem anul școlar 2021 – 2022 miercuri, 18 august; se termină pe 9 iunie 2022. Da, sunt începuturi și finaluri decalate, în funcție de municipalități. Școala mai poate să înceapă și pe 17 sau 19, după caz și să se termine, la fel, la una-două zile diferență înainte sau după regiunea mea, de exemplu.

De regulă, școlile încep la mijlocul lui august – mai devreme sau mai târziu – și se termină la (aproape) mijloc de iunie, an viitor. Mai depinde acum și de școală: privată sau de stat. Cea privată tot de la stat se finanțează, doar conducerea, administrația e separată. Și ele pot decide uneori chiar independent de municipalități.

EduPedu.ro: Ce mesaj vă transmite școala atât vouă, cât și părinților, la început de școală – cum va începe? Și prin ce modalitate comunică?

Antonia Duță: Cert e că toți elevii așteaptă să se revadă. Parcă simt că nu mi-am cunoscut colegii deloc.

Chiar acum o zi ne-au transmis mesajul de început. Ne încurajează să ne vaccinăm, să ne testăm dacă avem simptome și dacă am fost în străinătate în vacanță. Ne-au spus la cât ne întâlnim miercuri și unde, ce facem în prima zi. Prima zi are orarul obișnuit și profesorii ne prezintă materia.

Vom începe fără măști obligatorii, ele nu erau nici înainte obligatorii. Pandemie o să mai fie, lumea se mai poate îmbolnăvi pentru că nu am trecut de tot peste. Ne mai spuneau profesorii înainte că ar fi bine să purtăm mască totuși, în anumite situații când lucram în grupuri sau eram adunați în pauză la canapele și ne-au adus la școală măști, iar acum cel mai probabil va fi la fel.

Pauzele: erau dinainte decalate, când alții au oră, unii au pauză și tot așa. Nici la cantină nu mâncăm în același timp. Orarul nu ni se modifică pentru ca să respectăm distanțarea fizică.

Antonia Duță / Foto: Arhiva personală

Ni se spune să avem grijă de noi și de sănătatea noastră mintală, e foarte important să ai echilibru ca elev – iar ei știu asta – ca să faci tot ce ai de făcut cu bine și să iasă în regulă.

EduPedu.ro: Cum este situația vaccinării copiilor și tinerilor în Suedia?

Antonia Duță: Acum pot și cei peste 16 sau 17 ani să se vaccineze, dar acest lucru de foarte curând, chiar de zilele acestea. Am prieteni care vor să se vaccineze, nu au nimic împotrivă.

“În Suedia fac și o campanie foarte bună de informare, nu e vorba doar de afișe, e vorba pur și simplu de școli, de acolo se încrede lumea în știință. Nu a fost nevoie de o muncă de convingere foarte grea. Școlile sunt bune, iar atunci când școlile sunt bune înveți lucruri din realitate, înveți să gândești, nu ești manipulabil.”

Antonia Duță, elevă în Göteborg

EduPedu.ro: Au existat ore remediale pentru recuperarea pierderilor din pandemie?

Antonia Duță: Nu s-au făcut ore de genul cum am auzit că se fac în România. Ideea e că la noi nimeni nu a terminat cu 4 sau cu “F”. De exemplu, dacă eram în învățarea la distanță și vedeau că un elev nu se descurcă, îl chemau la școală și vorbeau cu părinții. Maxim apelau la un tutor privat ca ultimă opțiune.

Sunt unii copii care termină fără note de trecere și trebuie să recupereze vara la școală, dar asta se întâmplă dintotdeauna, și înainte de pandemie.

EduPedu.ro: Ești în ultimul an de liceu. Ce ai de făcut până absolvi, se schimbă ceva în program?

Antonia Duță: Da, avem multe opționale, de altfel ca și în anii trecuți. E o listă de cursuri suplimentare în funcție de ce profil avem, le alegi ca să îți îndeplinești un număr de ore obligatorii.

Aici nu există examen final. Toată media se bazează pe notele finale ale tuturor cursurilor pe care le-ai studiat în cei 3 ani de liceu. Dacă mediile tale nu sunt destul de mari pentru a intra la universitatea dorită, atunci poți da un examen special care îți probează cunoștințele la matematică, engleză și suedeză. Îți poți mări media prin acest examen. 

În plus, ai de făcut o lucrare științifică de minimum 20 de pagini, din profilul la care ești tu. Lucrăm la ea întreg anul. Știu că în fiecare luni, de la ora 9, toți elevii de clasa a XII-a au ore în care stau cu profesorii și lucrează la lucrare.

Eu fiind la științe sociale, este de preferat să îmi aleg ceva de tipul sociologie, psihologie, un domeniu la care am de inclus un mic raport, la care să cau informații, să chestionez lume, să verific informații și să compar. Voi alege istorie și pot face analiză istorică.

Foto: Startup Stock Photos from Pexels

Am o prietenă care a făcut o lucrare despre creșterea cazurilor de abuz domestic în pandemie, ea a terminat anul trecut: a sunat la ONG-uri care se ocupă de femei, a întrebat, a luat interviuri, a avut un eșantion etc. Asta e finalitatea școlii la noi.

Acum ceva timp, un băiat a luat o bursă aici pentru că a făcut o lucrare bună și l-au trimis în Africa să continue cu cercetarea. În Africa se face trafic cu fildeș de elefant, nu e deloc bine. A investigat lucruri în Africa, foarte fain pentru el ca experiență. În clasa a XII-a, la profilul meu de socio-umane, poți fi ales să mergi în India să îți faci lucrarea acolo și tot așa.”

Informații de background

Antonia Duță este o elevă româncă la Göteborgs Högre Samskola din orașul Göteborg, Suedia. A plecat din România în anul 2017 și acum începe ultimul din cei trei ani de liceu.

Despre structura școlii în Suedia: Învățământul suedez începe de la 1 an, cu creșele și grădinițele aflate în coordonarea Ministerului Educației. Apoi la 6 ani urmează clasa pregătitoare, care face parte din învățământul primar. De la 7 la 13 ani este echivalentul învățământului primar de la noi (ISCED 1), iar echivalentul gimnaziului este între 13 și 16 ani, deci o perioadă de 3 ani. Până aici partea aceasta de școlarizare se numește „educație primară”. Liceul începe de la clasa a X-a și durează 3 ani, până în clasa a 12-a, unde elevii termină la vârsta de 19 ani, potrivit structurii Educației din Suedia publicată și actualizată pe platforma europeană Eurydice. Ciclul liceal se finalizează cu o lucrare de specialitate și nu există examen final, ci se ține cont de mediile din cei trei ani de studiu.

Suedia este una dintre puținele țări din lume care a ținut școlile deschise din mijlocul lunii martie 2020, chiar și când ratele de infectare cu Covid-19 erau mari. Din februarie anul acesta, însă, elevii din anii terminali de liceu au trecut la învățarea online până în iunie la finalul școlii, după cum relata pentru EduPedu.ro Antonia Duță acum câteva luni.

Foto: ID 55472986 © Vera Kozlenko | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
GRAFIC România este în top 3 țări cu cele mai puține zile de școală. Câte zile de școală au statele din Europa
Școala în Suedia, din martie 2020 și până acum, explicată de o elevă din Göteborg: Sistemul online funcționează bine, dar cu toții suntem nerăbdători să ne întoarcem la școală deoarece vrem să ne revedem colegii
Cadrele didactice nevaccinate sunt la mai mare risc de boală, 20-50% ajung să se infecteze cu tulpina Delta / Masca rămâne obligatorie pentru elevi și profesori, la începutul noului an școlar – Ministrul Sănătății
Franța – protocol de măsuri pentru începerea viitorului an școlar: La un caz de Covid-19 într-o clasă de liceu, elevii nevaccinați vor trece la școala online, dar nu și cei vaccinați

1 comment
  1. Se pare ca in Suedia elevii au o cu totul alta mentalitate. Din păcate, la noi, multi elevi nu sunt conștienți de importanta scolii. Multi elevi nu sunt obisnuiti sa depuna un efort propriu pentru a învăța ceea ce li se preda la școală. Despre proiectele si atestatele pe care elevii de la unele profile trebuie sa le realizeze la sfarsitul liceului, ce sa mai vorbesc ! Sa fim sinceri ! Aproape 90% din absolvenții claselor de matematica-informatica prefera sa plătească pe cineva sa le facă proiectul de atestat. Am spus 90% ca sa nu-i jignesc pe aceia care poate își fac proiectele singuri. Numai ca eu cel puțin, nu am auzit pana acum pe absolut nimeni să-mi spună ca și-a făcut singur proiectul pentru atestat !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nu avem suficienți profesori specializați de educație fizică și sport în școli, nu există o infrastructură sportivă adecvată și suntem țara europeană cu doar trei sporturi obligatorii la clasă – atletism, jocuri și gimnastică, fără niciunul opțional – probleme identificate în Strategia Națională pentru Sport / Soluțiile sunt însă vagi

Ministerul Sportului a pus în dezbatere publică proiectul Strategiei Naționale pentru Sport, după ce l-a prezentat miercuri în ședința de Guvern. Au fost identificate principalele probleme privind orele de educație…
Vezi articolul
învățământul profesional și dual

Olimpiada județeană de discipline tehnologice 2024 – subiectele și răspunsurile corecte de la mai multe probe: Agricultură, Turism și alimentație, Economie administrativă, Electrică, Industrie alimentară, Construcții și lucrări publice

Subiectele și baremele de corectare de la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Geografie (ONG) 2024, organizată duminică, 17 martie, au fost publicate de Inspectoratul școlar județean (ISJ) Bacău. Edupedu.ro…
Vezi articolul