Școala începe peste o lună – calendarul anului școlar 2022-2023. Care sunt principalele modificări pentru elevi și profesori în primul an școlar „modular” din istoria educației românești

92.124 de vizualizări
elev cu rucsac, elev plecare, elev protest, evaluarea nationala, incurcarea subiectelor la Evaluarea Națională
Foto: INQUAM Photos – Liviu Florin Albei
Elevii și copiii de grădiniță încep cursurile sau activitățile din anul școlar 2022-2023 pe data de 5 septembrie, potrivit ordinului publicat în Monitorul Oficial din luna aprilie. Este primul an școlar organizat pe module, din istoria școlii de la noi, asta în timp ce pentru anul universitar nu se schimbă nimic în structură, rămân în vigoare semestrele, așa cum a fost dintotdeauna. Anul școlar 2022-2023 are o durată de 36 de săptămâni, dar este cu doar câteva zile de cursuri mai lung decât cel care a trecut. „Școala altfel” și noua „Săptămână verde” au loc în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare.

Organizarea pe module presupune perioade de învățare mai scurte, presărate cu vacanțe mai dese.

Spre deosebire de anii trecuți, elevii din toate clasele și copiii de grădiniță vor avea vacanță în perioada 22-30 octombrie 2022. Înainte, intrau într-o vacanță de o săptămână, în toamnă, doar copiii de grădiniță și elevii de clasele primare. O altă vacanță „nouă” este cea din luna februarie, modulară, care gravitează în a doua, a treia sau a patra săptămână din a doua lună a anului, în funcție de decizia inspectoratului școlar.

Această vacanță „mobilă” a fost fixată deja, iar calendarul anului școlar 2022-2023 pentru fiecare județ poate fi descărcat de aici.

Anul școlar 2022 – 2023 este structurat astfel:

  • Modulul 1 – cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022; 
    • vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022; 
  • Modulul 2 – cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022; 
    • vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023; 
  • Modulul 3 – cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz; 
    • vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6 – 26 februarie 2023; 
  • Modulul 4 – cursuri: de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023; 
    • vacanță: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023; 
  • Modulul 5 – cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023; 
    • vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023. 

Excepții pentru anumite clase:

  • pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 2 iunie 2023;
  • pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 9 iunie 2023;
  • pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a), pentru clasele din învățământul postliceal, cu excepția calificărilor din domeniul sănătate și asistență pedagogică, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 23 iunie 2023;
  • pentru clasele din învățământul postliceal, având calificări din domeniul sănătate și asistență pedagogică, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare).

Prin excepție de la prevederile menționate mai sus, „la clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică”.

Care sunt regulile noi la școală, din 5 septembrie 2022

Amintim că noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) a fost publicat în Monitorul Oficial luna trecută. De la 1 septembrie 2022 vor fi cel puțin 10 modificări în ROFUIP: elevii nu vor mai putea fi exmatriculați, profesorii vor încheia câte o singură medie pe an la fiecare disciplină, iar părinții nu pot strânge bani pentru atenții destinate profesorilor. Mai multe detalii aici

Potrivit ROFUIP 2022, “elevii vor beneficia pe parcursul unui an școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare, elaborat în urma evaluărilor susținute și după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic”. Acesta va fi folosit “pentru consolidarea cunoștințelor, pentru întreprinderea unor acțiuni de învățare remedială și pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare”, potrivit articolului adăugat 106, alin 5, în ROFUIP 2022. Nu este precizat cum vor fi aplicate acțiunile remediale de către profesor. – detalii aici

De precizat, în cazul elevilor de clasa pregătitoare și I, care nu pot fi lăsaţi repetenţi, dar “au manifestat dificultăţi de învăţare, menţionate în raportul de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare”, aceștia rămân în colectivele în care au învăţat şi intră, pe parcursul anului şcolar următor, într-un program de remediere/recuperare şcolară.

Părinții nu vor mai putea colecta bani pentru cadourile profesorilor, deoarece a fost eliminată această posibilitatea din noul Regulament. Este vorba despre „eliminarea oricărei dispoziții/trimiteri care dă posibilitatea colectării de fonduri bănești de la părinții elevilor”, se arată în comunicatul ministrului Educației. – detalii aici

Transferul elevilor de clasa a IX-a se va putea face în timpul anului școlar, în vacanțele școlare, doar în situații medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene/a municipiului Bucureşti sau a documentelor medicale justificative, potrivit sursei citate anterior. Acești elevi se pot transfera doar în situația în care media lor de admitere este cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul, conform documentului.

Începând cu anul școlar 2022-2023, tezele nu mai sunt obligatorii, dar pot fi susținute de profesorii care decid asta. Acestea erau evaluări scrise semestriale, iar notele erau folosite pentru încheierea mediei pe fiecare semestru. Însă, cu noile modificări aduse structurii anului școlar (5 module de învățare în loc de 2 semestre), notele vor fi puse de profesor în funcție de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei. Profesorii vor decide câte note acordă elevului pe an, în funcție de numărul de ore prevăzut în planul cadru, pe regula minimum N+3 note, unde N este numărul de ore alocat pe săptămâna disciplinei în planul-cadru.

Citește și:
NOU Calendarul anului școlar 2022-2023 pentru fiecare județ, în format printabil / Când începe școala în septembrie și cât durează Modulul 1
OFICIAL De la 1 septembrie 2022 vor fi cel puțin 10 modificări în ROFUIP, după ce documentul a apărut în Monitorul Oficial / Printre principalele schimbări: elevii nu vor mai putea fi exmatriculați, profesorii vor încheia câte o singură medie pe an la fiecare disciplină, iar părinții nu pot strânge bani pentru atenții destinate profesorilor
Elevii vor avea pe parcursul unui an școlar cel puțin un plan individualizat de învățare, prevede ROFUIP 2022 / Dirigintele sau învățătorul va decide dacă elevul are nevoie de ore remediale
Colectarea de bani de către părinți pentru atenții destinate profesorilor, eliminată din ROFUIP 2022
Transferul elevilor de clasa a IX-a se va putea face doar în situații medicale deosebite, potrivit ROFUIP 2022
DOCUMENT Va fi încheiată o singură medie anuală pe disciplină, potrivit ROFUIP 2022 / Profesorul trebuie să acorde cel puțin 3 note peste numărul alocat de ore săptămânal

17 comments
  1. Structura manualelor ar trebui schimbata, ar trebui sa existe doar un manual pe materie facut de minister ca sa se termine cu mafia editurilor si spagilor, a cartilor tiparite gresit. Modificarea trebuie facuta in interiorul manualelor, intr-o actualizare a lor, simplificare, etc. Pe copii sau pe profesori ii intereseaza mai putin daca sunt semestre sau trimestre sau module. Materii mai putine si copiii sa fie indreptati doar spre profilul pe care il va urma mai departe, descoperite abilitatile lui.
    Incercam de toate cu fiecare ministru si rezultatele sunt din ce in ce mai slabe.

  2. Doar cu câteva zile mai lung? Minciuna! Începe cu o săptămână mai devreme și se termina cu o săptămână mai târziu decât a fost anul acesta.
    S a dat vacanta din februarie, care fusese furata de câmpeanu. Deci nu e ceva în plus !
    Ministrul , din birou di din platourile tv poate sa lungească anul și cu 2 luni, nu numai 2 săptămâni! Greul îl duc profesorii, la clasa.
    Rușinos!

  3. Câtă zbatere pentru nimic! În rezumat: nu se mai dau teze, avem o vacanță în plus și o săptămână verde, adică tot vacanță.
    Dar nu avem manuale și programă pentru clasele a 9-a și a 10-a.
    Mulțumim ministerului și specialiștilor și promitem ca de acum înainte să nu mai producem analfabeți funcționali. Vacanța aia lipsă a fost problema, evrika!

  4. Decădere liberă. Mai aveam și noi un sector bun, hai să-l distrugă și pe-ăsta, nu e important învățământul, educația. Importante sunt numele ministerului, structura anului școlar….Crede domnul ministru că așa de conștiincioși sunt copiii, încât să facă o recapitulare semestrială, pardon- modulară, dacă nu sunt constrânși prin teze? Cam care e datoria unui elev? Să nu se surmeneze nici cât o găină? Găină va ajunge și încă una leneșă, fără chef de a îndeplini vreo sarcină, ceva, vreodată! Viața e plină de îndatoriri, responsabilități…

    1. “Mai aveam si noi un sector bun”…hmm… sa ai 5-10 olimpici si 30% dintre elevi sa nu ia bacul (aia care ajung intr-a 12-a), nu mi se pare o performanta. Credeam ca pana acum am inteles cu totii diferenta dintre cantitate si calitate. Mult si prost nu inseamna bun. Principiul “viata e nasoala, plina de griji si voi trebuie sa va obisnuiti cu ele din scoala” iar nu cred ca e unul care sa dea rezultate. Scoala noastra nu mai e “buna” de mult timp si noua structura nu face decat sa schimbe forma, nu fondul, insa nici abordarea “invatati, ma, ca asa am facut si noi la varsta voastra” nu e ok. Progresul inseamna o viata mai usoara. De aceea mergem cu masina si nu pe jos sau calare, cum faceau stramosii nostri pe vremea lor. De aceea ne tratam acum cu medicamente si nu cu ierburi etc. Informatia acum e peste tot, important este sa stii cum sa o gasesti si sa ai o baza pentru a pune cap la cap notiunile. Nu sa inveti ca papagalul fara sa stii (sa vezi) utilitatea informatiilor.
      Legat de recapitulari si de teze stati linistita, copilul meu la liceu dadea anul trecut cel putin doua testari pe semestru, fiecare din materia pe 1-2 luni. Deci un fel de teza si asta.

  5. O gluma proastă toată structura asta a anului școlar,la cel ca și ministrul educației care e o paiață.

  6. As avea si eu o intrebare pentru domnul Campeanu, elevii din clasele a-VIII-a, cand vor sustine evaluarile nationale? Consider ca ar trebui sa se stie de la inceputul anului scolar, ca elevii din clasele a-VIII-a sa isi organizeze timpul in asa masura sa fie bine pregatit. Nu asa e corect?

  7. Deoarece este scoala generala, cand o finalizezi trebuie sa ai cunostinte de nivel cel putin mediu la toate disciplinele studiate. Sau asa ar fi normal. Daca se da dupa clasa a VIII test numai la romana si matematica iar la liceu se da bacalaurearul la 3-4 obiecte de specialitate, intreb si eu: Cum pot fi motivati elevii sa invete la geografie, istorie, biologie, muzica etc. daca urmeaza o latura tehnica pentru a fi viitori oameni educati? Sa tinem cont de faptul ca nu toti au in casa o biblioteca cu carti valoroase si ca nu toti copii au acces la cursuri educative in afara scolii.

  8. Tin sa mentionez…omul asta, adică Campeanu,ma depășește.E prea mult pentru mine…Complica prea mult lucrurile,sau le prostește (IN GENERAL VORBIND)

    1. Este in structura: 1 septembrie. Parca joi e. Nici nu s ar putea altfel. Calendarul de mobilitate e aprobat dinaintea acestei facaturi SF de structura. Cine naiba sa intre la clasa?

    2. ANUL școlar, practic, începe la 1 sept. și se termină la 31 august. Deci….precizarea era doar pentru elevi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO “40.000 de elevi erau înscriși virtual în clasa a VIII-a, în 2019”, spune fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu: Oricărui director de școală îi convine să aibă înregistrați mai mulți elevi decât sunt în ei în realitate, pentru că primește un buget mai mare

“În 2019 m-am trezit că aveam înscriși în clasa VIII-a 186.000 de elevi și au intrat în examenul de Evaluare Națională 146.000”, “40.000 erau înscriși virtual”, susține Ecaterina Andronescu, la…
Vezi articolul

Scoaterea Informaticii de la BAC generează reacția dură a celor mai bune universități: scrisoare către Andronescu de la profesorii de Informatică din Consorțiul Universitaria

Scoaterea informaticii de la bacalaureat – așa cum prevede viziunea pe educație lansată de Ecaterina Andronescu – generează reacția dură a celor mai bune universități*. Profesorii de informatică din Universitatea…
Vezi articolul