Școala gratuită: 1 din 5 părinți spune că a dat bani pentru renovarea clasei, doar 1 din 10 elevi primește fără să plătească și auxiliare, și manuale, peste o treime fac meditații – sondaj IRES

1.043 de vizualizări
Figura 2 – Sondaj IRES
Mai bine de 1 din 5 părinți ai copiilor de vârstă școlară spun că au contribuit financiar la renovarea clasei, iar o parte dintre aceștia afirmă că au fost singurii contributori, potrivit unui sondaj realizat de IRES cu privire începutul anului școlar. Potrivit aceluiași sondaj, realizat pentru Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL), părinții trebuie să suporte o serie de alte costuri asociate școlii – de la plata auxiliarelor și, în unele cazuri, chiar a unor manuale, la costurile meditațiilor.

Potrivit sondajului, aproape 1 din 8 părinți se consideră nemulțumit de învățător sau de profesorii care predau la clasa copilului, iar 1 din 10 se consideră în mică măsură sau deloc informat de către cadrele didactice, în ceea ce privește parcursul educațional al copilului.

  • Sondajul a fost realizat de IRES în perioada 2-5 septembrie, pe un eșantion național declarat reprezentativ de 727 respondenți, părinți sau tutori ai unor copii cu vârste între 6-19 ani, înscriși în învățământul preuniversitar.

Sondajul prezintă o opinie general favorabilă în rândul părinților cu privire la o serie de schimbări introduse în sistemul de învățământ pentru acest an sau pentru perioada următoare. Între altele, cel mai puternic sprijin este pentru interzicerea telefoanelor mobile și pentru nota la purtare, iar cel  mai redus sprijin se face auzit pentru regulile privind suspendarea și pentru examenele de admitere la liceu (o treime dintre respondenți) – detalii mai jos.

Costuri asociate școlii – auxiliare și chiar manuale, săli de clasă, meditații

Potrivit sursei citate, peste 8 din 10 părinți trebuie să plătească anual diverse sume pentru manuale sau auxiliare. 1 din 7 (69%) cumpără doar auxiliarele, primind gratuit manuale de la școală, însă 10% spun că primesc gratuit doar o parte dintre manuale/auxiliare, iar 6% – că nu primesc gratuit nici manuale, nici auxiliare.

Figura 1 – Sondaj IRES

În același timp, doar 9% dintre părinți spun că în anul școlar trecut copiii lor au trecut printr-un program de educație remedială oferit de școală. Pe de altă parte, o treime dintre respondenți spun că până în prezent copiii lor au făcut meditații private – mai ales în mediul urban, în sudul țării și ila nivel de liceu.

Motivele pentru care au apelat la meditații private:

Figura 2 – Sondaj IRES

În același timp, o parte considerabilă dintre părinți afirmă că au fost nevoiți să contribuie la renovarea sălii de clasă unde învață copilul. Dintre cei care spun că sala a fost renovată, 14% au spus că la aceasta au contribuit și părinții, și școala, iar 4% – părinții.

Figura 3 – Sondaj IRES
Sprijin pentru schimbările din noul an, cu rezerve în ceea ce privește sancțiunile sau sala „de detenție”

Schimbările introduse anul acesta fie prin ROFUIP și Statutul Elevului, fie prin alte măsuri legislative sunt preponderent apreciate de părinți, potrivit sondajului IRES. Cel mai puternic sprijin (peste 90% dintre respondenți) se face simțit în cazul interdicției telefoanelor mobile în timpul orelor, pentru nota la purtare și pentru recomandările de orientare școlară emise de consilieri școlari la finalizarea gimnaziului și liceului. 

Figura 4 – Sondaj IRES

Un procent considerabil mai mic – dar tot unul considerabil – este cel al părinților care sprijină trimiterea elevilor care afectează ora în așa-zisele săli „de detenție”. Măsura este sprijinită de 72% dintre respondenți, în timp ce 26% nu sunt de acord cu ea. Dezacord pronunțat (între 25-35% dintre respondenți) se face simțit și pentru măsuri precum sancționarea prin retragerea burselor, sancționarea cu suspendarea sau pentru examenele de admitere la unele licee.

Ce lipsește școlilor

Participanții la sondaj au fost întrebați și în legătură cu o serie de elemente infrastructură și facilități/servicii oferite de școală. Cea mai comună este sala de sport (83% dintre respondenți), urmată de asistent medical în școală și cabinet medical propriu (65%, respectiv 61%). Pe de altă parte, 34% spun că școala nu are cabinet medical.

Figura 5 – Sondaj IRES

În același timp, doar 28% dintre respondenți spun că există medic în școală, iar 20% – săli de mese. Și numai 10% spun că există cabinet stomatolog propriu sau personal medical pentru cabinetul de stomatologie. 

Informarea părinților, alimentația

Dacă cei mai mulți dintre părinți se consideră informați de către învățător/profesori cu privire la parcursul elevului, unul din 7 (14%) spun că sunt informați în mică măsură sau în foarte mică măsură/deloc. Iar 12% dintre respondenți spun că sunt în mică măsură sau deloc mulțumiți de învățători/profesori – în condițiile în care peste 80% se declară mulțumiți în foarte mare sau în mare măsură. 

Figura 6 – Sondaj IRES
Figura 7 – Sondaj IRES

Potrivit sondajului, anul școlar trecut doar 15% dintre elevi au beneficiat de masă caldă în regim de catering, gratuit, iar 12% au primit pachet alimentar compus din altceva decât corn, lapte sau fructe. 9% dintre respondenți au spus că elevii au avut parte de masă caldă în școală.

Figura 8 – Sondaj IRES

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii au nevoie ca statutul social să le fie recunoscut și munca lor apreciată, să lucreze într-un mediu al încrederii, iar salariile nu se corelează automat cu mulțumirea față de profesie – Andreas Schleicher, OCDE, despre lucrurile care fac atractivă cariera didactică

“Dacă îi izolezi pe profesori într-o clădire, societatea nu o să interacționeze niciodată cu respect. Dacă îi transformi în personalități publice, le oferi ocazia să joace un rol, nu doar…
Vezi articolul

Ministerul strategiilor degeaba. Niciuna dintre cele patru strategii pe Educație din perioada 2015-2020, evaluate la 4,4 milioane de euro, nu și-a atins indicatorii propuși, iar „Ministerul Educației nu deține date despre sumele cheltuite pentru implementarea acestora” – raport al Guvernului

Ministerul Educației nu deține date referitoare la sumele cheltuite efectiv pentru implementarea acestor strategii, potrivit raportului „Diagnoza învățământului preuniversitar”, făcut de specialiști din Ministerul Finanțelor, Banca Mondială și Ministerul Educației.…
Vezi articolul

ANALIZĂ “România Educată” fără formulele pompoase și măsurile măsurilor rămâne doar un album foto al președintelui Iohannis în ipostaza de prim profesor al neamului – profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu

Oamenii politici din perioada modernă și începutul perioadei contemporane au căzut de acord cel puțin într-o privință: educația. Au realizat că efectele unei legi a educației pot fi observate numai…
Vezi articolul

Interzicerea telefoanelor mobile la școală e aplicată adesea ineficient și îi poate face pe elevi să le folosească mai intens acasă / Întărirea competențelor digitale pentru profesori și elevi – soluția propusă pe baza datelor PISA 2022, care spun că telefonul la școală, folosit moderat, aduce și beneficii – raport OCDE

Interdicția legată de folosirea telefoanelor mobile în școli, pentru care optează în ultima vreme o serie de sisteme școlare, nu este susținută de experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică…
Vezi articolul