Școala este cea mai importantă sursă de stres pentru adolescenți, le este teamă de eșec și se așteaptă să fie pedepsiți / Pentru 1 din 4 adolescenți, profesorii nu reprezintă o sursă de motivație – Studiu Mind Education

4.231 de vizualizări
Școala este cea mai importantă sursă de stres pentru adolescenți, anxietățile lor fiind generate de frica de a nu performa sau de eșec, dar și pentru că se așteaptă să fie pedepsiți la școală. Aproape jumătate dintre adolescenți se confruntă cu simptome de anxietate, 1 din 5 are simptome de depresie și 1 din 4 se confruntă cu provocări mintale și emoționale moderate și severe, conform studiului realizat de Mind Education, în cadrul programului educațional “Conectat cu tine, conectat cu lumea”, în peste 100 școli din toată țara.

Rezultatele studiului Mind Education confirmă tendința generală de deteriorare a sănătății mintale și emoționale a elevilor, ultimele cercetări arătând că, din 2005 până în 2015, numărul adolescenților afectați de depresie severă s-a dublat și continuă să crească la fel de alert. 

Psihologul Domnica Petrovai: Avem tabloul unei generații de copii deconectați de ei înșiși

“Avem tabloul unei generații de copii deconectați de ei înșiși, cu dificultăți reale de a face față provocărilor de care se lovesc și cu tendințe de autoizolare. Experiențele trăite în copilărie, relațiile tensionate cu adulții și copiii și stresul de zi cu zi au un impact semnificativ asupra bunăstării mintale și emoționale a adolescenților. 

Consecința este vizibilă de ani buni: reziliență scăzută, dificultatea de a depune efort susținut, care duce la rezultatele academice tot mai slabe, și dependența de rețelele de socializare. Datele pe care le relevă studiul nostru sunt cel puțin îngrijorătoare, iar soluția ar fi să implementăm de urgență programe naționale, prin care să ajutăm elevii să își dezvolte abilitățile lipsă și să învețe să prioritizeze somnul, o alimentație hrănitoare, mișcarea și conectarea cu propriile emoții”, a spus Domnica Petrovai, psihoterapeut și CEO al Mind Education.

Cât privește interacțiunea cu profesorii, datele studiului arată că: 

  • Pentru 1 din 4 adolescenți, profesorii nu reprezintă (“aproape deloc” și “puțin”) o sursă de motivație sau care să le încurajeze curiozitatea.
  • Pentru 1 din 5 adolescenți, profesorii nu reprezintă o sursă de inspirație sau de bucurie. 
  • Pentru o treime dintre adolescenți, profesorii reprezintă o sursă de stres.

Bunăstarea emoțională depinde, în primul rând, de obiceiurile noastre sănătoase (somn suficient, mișcare, alimentație sănătoasă, hidratare, expunerea la soare, odihnă, timp de reflecție etc.) și de capacitatea de a ne regla propriile emoții atunci când trăim un disconfort. 

Studiul Mind Education relevă tocmai faptul că adolescenții fac față cu greu disconfortului emoțional, de aceea nici nu reușesc să finalizeze lucrurile pe care le percep ca fiind dificile, se simt singuri și sunt dependenți de alimentele nesănătoase. 

“Experiența noastră pe educație digitală ne-a arătat, în ultimii ani, o îndepărtare în relațiile interumane, ca un efect post pandemie. Credem că dezvoltarea competențelor digitale și utilizarea tehnologiei la clasă nu se poate face decât într-un mediu echilibrat, în care există o comunicare strânsă între actorii principali din cadrul școlilor. Am apelat la partenerii de la Mind Education, pentru că ne-am dorit să înțelegem mai bine cum putem să creștem eficiența și utilizarea responsabilă a instrumentelor digitale, dar, în același timp, să păstrăm un focus pe dezvoltarea psiho-socială a elevilor și profesorilor. Golurile pe care le au elevii în ceea ce privește abilitățile emoționale și sociale nu doar că au un impact asupra sănătății lor emoționale, ci le pun în pericol și viitorul. Faptul că avem acces la aceste date și știm care sunt provocările cu care se confruntă adolescenții, ne-a permis să oferim intervenții țintite în școlile din programul Digitaliada.

Misiunea noastră este educația digitală, iar acest lucru este posibil când există o conexiune bună între mediul academic, sănătatea mintală și bunăstarea generală a profesorilor și elevilor, aspecte care se regăsesc în programul ‘Conectat cu tine, conectat cu lumea’, pe care îl desfășurăm în parteneriat cu Mind Education”, a spus Ovidiu Ana, directorul executiv al Fundației Orange România.

  • Studiul “Harta bunăstării mintale și emoționale a adolescenților” a fost realizat pe un eșantion de 261 de elevi din 101 școli din rețeaua Digitaliada, un program al Fundației Orange. Majoritatea respondenților au 13-14 ani (44 %); 37% au între 15 și 16 ani și 19% au între 17 și 19 ani. 38% dintre participanții la studiu sunt înscriși la școli din mediul rural. 

Cercetarea a fost realizată de Mind Education, sub coordonarea Marei Bria, Doctor în Psihologie, și stă la baza programului “Conectat cu tine, conectat cu lumea”, care a fost lansat în primăvara anului acesta, în parteneriat cu Mind Education. 

Despre programul “Conectat cu tine, conectat cu lumea”

Programul “Conectat cu tine, conectat cu lumea” a fost creat pentru ca învățarea să nu mai fie o provocare, iar elevii și profesorii să își dezvolte acele abilități care să le susțină evoluția pe toate planurile. Coordonat de psihologul Domnica Petrovai, programul a ajuns, primăvara aceasta, în peste 100 de școli din rețeaua Digitaliada și oferă cursuri cu echipa de psihologi și traineri a Mind Education, precum și materiale educaționale pentru profesori și elevi.

Programul este gândit să acceseze 3 arii interconectate: bunăstarea mintală și emoțională, învățarea și dezvoltarea unor comunități sănătoase în școli. 


12 comments
  1. Nu stiu la ce scoli va ganditi. Exista scoli in Bucuresti in care managementul clasei se face prin zbierat, urlat, amenintari etc.
    Tot prin urlat, zbierat, amenintari etc. se incearca si mentinerea unei discipline in scoala, pe hol sau in curte. De aici si stresul.

    Cine e deconectat? Doar elevii? Sau si profesorii? Si unii si altii. Din cauza asta daca incepi un program de management al emotiilor in scoala il incepi cu profii si nu cu elevii. Cand profii reusesc sa se reconecteze cu ei insisi (sa-si inteleaga nevoile si emotiile si sa le managerieze) vor putea sa ii invete si pe copii. E un drum lung si greu.

  2. nu cred ca stresul e vina, ci societatea in care traim, drepturile nenumarate si mai ales lipsa de respect… toti parintii stiu cum e sa faci educatie profesorul trebuie sa se supuna nu cumva sa stresam copilul care nu stie sa faca nimic pt toti din jurul sa spun ca are drepturiiiiii…… totul trebuie schimbat dar mai ales lasat profesorul sa fie profesor

  3. …mai degraba felul in care e scoala prezentata, tratata si (des)considerata azi in societate de catre (prea) multi politicieni, persoane publice, mass-media etc duc la stress, nu numai pt elevi!!

  4. cam pentru care adolescenți e școală sursa de stres? pentru cei care învață,au note mari și reușesc la facultăți? sau pentru cei care abia își țin ochii deschiși lunea la cat au stat în cluburi duminică noaptea?!

  5. Îi cocoloșim până când nu mai au curajul nici să deschidă gura, necum să acționeze în vreun fel, după aceea ne mirăm că dau greș la prima încercare mai serioasă. Nu îi lăsăm să greșească și să suporte consecințele – nu, găsim mereu alți vinovați, iar apoi ne minunăm că nu-s capabili să treacă peste aceste probleme din punct de vedere psihologic.

    Chiar în articolul ăsta se repetă aceleași lucruri – nu sunt ei de vină, nuuu, profesorii îi stresează. Profesorii nu sunt modele de urmat / factori motivaționali.

    Poate era cazul să fie întrebați CARE sunt modelele de succes pe care le iau în calcul, CINE sunt acei oameni care-i motivează? Nu m-ar mira ca jumătate din răspunsuri, cel puțin, să fie legate de diverși interlopi sau maneliști/fotbaliști/influencerițe pentru că banul contează. Ce model să găsească ei într-un fraier care și-a tocit hainele-n coate pe băncile școlii dar va trăi toată viața de la salariu la salariu, judecat de toate țațele de la colțul străzii, condamnat că stresează bieții copii, nelăsându-i să se mai joace pe TT și în timpul orei, și va ieși la pensie, dacă mai apucă, total consumat psihic?

    Hai să fim serioși.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Pentru copiii vulnerabili, întoarcerea la școala fizică este singura opțiune pentru a evada din cercul sărăciei” – Mihaela Nabăr, World Vision România. Organizația începe o campanie pentru vaccinarea anti-COVID-19 în satele românești

Oamenii din comunități vulnerabile au acces vara aceasta la centre de vaccinare, echipe mobile de vaccinare sau la medici de familie înscriși în program, cu ajutorul organizației World Vision România.…
Vezi articolul

Autoritățile sunt consecvente în a transforma ARACIP într-o instituție controlată de interesele unor persoane fără competență în asigurarea calități – Robert Avram, președinte interimar al Consiliului Elevilor, reacție la noul proiect de organizare a Agenției de acreditare a școlilor / Solicită retragerea proiectului

Autoritățile sunt consecvente în a transforma ARACIP într-o instituție controlată de interesele unor persoane fără competență în asigurarea calități, potrivit lui Robern Avram, președintele interimar al Consiliului Național al Elevilor.…
Vezi articolul
manual de istorie

Conform unui manual de istorie pentru clasa a XI-a, profil real, România nu este încă în Uniunea Europeană – Victor Negrescu, europarlamentar PSD: Ministerul Educației să verifice manualele de istorie

Europarlamentarul PSD, Victor Negrescu, a transmis marți o scrisoare Ministerului Educației, prin care îi solicită să revizuiască informațiile din manualele școlare privind apartenența României la Uniunea Europeană, dând exemplu un…
Vezi articolul