Peste 20 de întâlniri online, organizate sub formă de webinar, au înscrierile deschise pentru elevii de gimnaziu sau liceu și profesorii lor, pentru a fi susținute gratuit în cadrul programului Săptămâna ”Școala altfel”, din 13 martie, miercuri, până pe 24 martie, potrivit unui anunț al cercetătorilor de la platforma Măgurele, care coordonează inițiativa.
Durata unei activități este de o oră. Elevii vor avea ocazia să învețe ”despre mecanismele din spatele unor fenomene obișnuite precum culorile și alimentația, despre infrastructuri de cercetare din țară sau despre subiecte și tendințe în cercetările actuale precum biosenzori; hidrogenul – combustibil; nano-materialele; informația cuantică”. ”Sau poate pur și simplu doar doriți să descoperiți cum este să studiezi știința și să comunici despre ea?”, transmit organizatorii.
”Ediția de față propune peste 20 de întâlniri sub forma unor webinarii care facilitează întâlnirea dintre cercetători, profesori universitari cu elevii de gimnaziu și liceu din întreaga țară. Aceste întâlniri își propun să fie un sprijin pentru profesorii care predau discipline de știință în școală, astfel că sesiunile sunt propuse a se desfășura în timpul orelor de curs”, se arată pe site-ul principal al proiectului.
Profesorii înscriu clasele direct pe site
Înscrierea la webinarii a unei clase se face de către un profesor. Lecțiile sunt pentru nivel de gimnaziu sau de liceu. Webinariile sunt programate în perioada 13 – 24 martie 2023 și ora de începere a webinariilor poate fi aleasă, în funcție și de disponibilitatea invitaților, dintre următoarele opțiuni: 9:00, 10:30 sau 12:00.
Programarea unui webinar este stabilită după ce se realizează prima înscriere. ”Pentru pregătirile tehnice vă invităm să vă conectați cu 10 minute înainte de începerea sesiunii. Urmăriți indicațiile dacă un webinar este potrivit pentru elevii de gimnaziu și liceu. La un webinar se pot înscrie una sau mai multe clase de elevi din școală, înscrierea se face pentru întreg grupul. Profesorii vor primi adeverință de participare”, conform comunicatului.
Sunt 26 de activități propuse: de la înțelegerea cutremurelor, la datarea cu carbon în arheologie
De exemplu, al șaselea webinar se numește ”Studiul picăturilor în microgravitație”, este dedicat elevilor de liceu, iar în descrierea lui se arată că, ”Pornind de la formarea unei simple picături de lichid în laborator, vom afla cum putem genera picături în microgravitație, într-un experiment de tipul Parabolic Flight. De ce picăturile au forma sferică în spațiu? Credeți că putem levita o picătură de lichid în laborator? În cadrul prezentării vom discuta despre termeni și noțiuni, precum: tensiune superficială, efectul Marangoni, microfluidică și optofluidică”. Este organizat de Institutul Național de Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației (INFLPR).
Întâlnirea ”Cum să înțelegi mai bine cutremurele, prin intermediul hărților” este susținută de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP) atât pentru elevi de gimnaziu, cât și pentru elevi de liceu. Potrivit descrierii acesteia, ”Cutremurele reprezintă fenomene naturale ce ne pot provoca și nouă îngrijorări. Cel puțin jumătate din teritoriul României poate fi afectat de cutremure puternice de adâncime intermediară din zona Vrancea. (…) Chiar dacă nu putem prezice următorul cutremur major, prin intermediul hărților cu seisme anterioare, cu hazard și risc seismic putem înțelege mai bine la ce să ne așteptăm și să fim mai pregătiți. În cadrul acestui webinar ne vom uita la hărți actuale reprezentative și vom învăța să le citim corespunzător, dar și să ne facem propriile hărți, utilizând surse de date oficiale”.
Lista completă se găsește pe acest site unde se fac și înscrierile.
”Inspirat de programe precum Săptămâna ”Școala Altfel” sau „Researchers on call” seriile de întâlniri Școala Altfel – ReCoNnect (SAlt-R) sunt programe de sprijin pentru orele de știință de la școală. Desfăşurate în formule diferite, fizic sau online, sub titluri diferite, într-un format mai mult sau mai puţin riguros, activităţile de acest tip oferite de-a lungul anilor au reușit să facă o punte între mediul formal și nonformal, susținute de legătura puternică dintre dorința de învățare a elevilor și pasiunea de a împărtăși a profesioniștilor, cercetătorilor și profesorilor implicați”, susțin coordonatorii.