În prima ședință a Consiliului ARACIP, noul for de conducere al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar a decis aprobarea acreditării Școlii Româno-Finlandeze de la Sibiu, pentru nivelul primar, printre alte școli și grădinițe autorizate sau acreditate în acea ședință. Școala este co-fondată de actualul consilier al Ministerului Educației, Radu Szekely.
PrPrimirea acreditării echivalează cu primirea finanțării de bază din partea statului, din bugetul Ministerului Educației, prin costul-standard per elev.
Potrivit Hotărârii nr 1 a Consiliului ARACIP din 5 aprilie 2022, pagina 41, Fundația Didactica a primit acreditarea pentru Școala Gimanzială Româno-Finlandeză de la Sibiu. Hotărârea ARACIP de evaluare a fost emisă în data de 7.12.2021. Szekely a fost numit secretar de stat în Ministerul Educației pe 19 februarie 2021, la propunerea USR, iar în septembrie 2021, când când USR a ieșit de la guvernare, acesta a rămas pe postul de consilier al ministrului Sorin Cîmpeanu, la propunerea acestuia din urmă.
- În perioada derulării evaluării ARACIP la Școala Româno-Finlandeză de la Sibiu, între 7 și 10 decembrie 2021, ARACIP era condusă de Silviu Iordache, fost manechin pentru designerul Cătălin Botezatu, care a demisionat o lună mai târziu (în octombrie acesta acuza faptul că „ARACIP-ul, în ultimul an, a devenit mai mult decât independent și cumva a fost scăpat de sub ochiul celor care conduc în realitate învățământul preuniversitar”, după care a vorbit despre „miza din spatele acreditărilor” și spune că fiecare școală care primește acreditare are acces la finanțarea per elev. Iordache avansa suma de 36 de miliarde de euro pe an, spunând că „miza este mare” și că „trebuie să înțelegem că nu poate fiecare școală să aibă chiar și să ofere chiar exact aceleași condiții”).
Radu Szekely a fost unul dintre susținătorii „reformei” ARACIP, lansată în toamna trecută, prin publicarea în dezbatere a noului regulament de funcționare. Propunerea de „reformă” a ARACIP nu a avut la bază nicio cercetare, cu atât mai puțin date științifice sau analize. A pornit de la „constatarea, venită parțial din acel raport al corpului de control, că există o suprapunere între cele două roluri – al celor care execută și al celor care decid, sunt aceiași oameni”, susținea Radu Szekely într-un interviu pentru Edupedu.ro, în septembrie 2021, pe atunci secretar de stat pentru egalitate de șanse.
După o dezbatere publică organizată pe 27 decembrie 2021, în care în afară de reprezentantul Asociației Școlilor Private și de cel al ARACIS (care a cerut și primit și el un loc în Consiliul Agenției) toate persoanele prezente și care au luat cuvântul au criticat proiectul de hotărâre de guvern, Ministerul Educației a făcut doar câteva modificări de formă în proiect, înainte de a-l trimite Consiliului Economic și Social pentru avizarea obligatorie. Secretarul general al ministerului caracteriza agenția, la acel moment, drept „o instituție amputată administrativ care nu poate să facă față cererilor din acest moment”. Noua HG de organizare a ARACIP a intrat în vigoare la începutul lunii februarie 2022.
Una dintre principalele controverse a fost numirea, în Consiliul ARACIP, a unui membru cu drept de vot din partea organizației Asociația Școlilor Particulare. În cadrul dezbaterii propunerii de act normativ la Consiliul Economic și Social au fost ridicate suspiciuni de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, chiar în plenul CES. Școala co-fondată de acesta, care acum a primit acreditarea în prima ședință a noului Consiliu stabilit în forma și pe baza regulilor promovate și susținute de Szekely, este membră în Asociația Școlilor Particulare. Asociația este condusă de Christian Comșa, director al unei unități de învățământ particulare și consilier parlamentar al senatorului USR Ștefan Pălărie.
Redăm dialogul din cadrul ședinței CES:
“Adriana Radu: Am câteva întrebări, clarificări. Nu mi-e clar dacă domnul Szekely este acum secretar de stat sau consilier al domnului ministru?
Radu Szekely: Nu mai sunt secretar de stat, sunt consilier al ministrului.
Adriana Radu: Și în același timp sunteți fondator al Școlii finlandeze de la Sibiu, care este în același timp membru în Asociația Școlilor Particulare din România. E corect?
Radu Szekely: Da, sunt fondator, însă nu m-am mai implicat de cel puțin doi ani de zile în niciun fel în administrarea școlii respective. Este membru, cred că este membru…
Adriana Radu: Vă pot confirma, este pe site. Deci nu există un conflict de interese, în opinia dumneavoastră?
Radu Szekely: Nu, nu.”
Radu Szekely este co-fondatorul Școlii româno-finlandeze Eri, de la Sibiu, potrivit propriei declarații și site-ului instituției. În cv-ul de pe site-ul Ministerului Educației apare că în perioada iulie 2015 – februarie 2021 (inclusiv în perioada cât a fost director de cabinet al ministrului PSD Ecaterina Andronescu – februarie-august 2019) a fost co-fondator și președinte/membru în Consiliul de Conducere al Fundației Didactica, Sibiu, unde s-a ocupat de „planificarea, dezvoltarea și lansarea unei școli private, integrate, bazată pe modelul educațional finlandez, prin transfer de bune practici și adaptarea modelului pentru a se plia pe sistemul educațional românesc (Școala Primară Româno – Finlandeză ERI Sibiu)”. Școala a fost înființată de Fundația „Didactica” și a funcționat în baza autorizației Ministerului Educației/ARACIP emisă prin ordinul de ministru 5860/28.11.2016.
Deși în registrul unităților de învățământ private, al ARACIP, apare că perioada în care poate depune cererea de acreditare este 2023-2024, ordinul de ministru prevede că poate depune în cel mult doi ani după absolvirea primei promoții, dar nu mai târziu de 2022-2023.
Reamintim că în toamna 2021, EduPedu.ro a scris despre faptul că singura școală-pilot privată, aprobată de minister în programul de pilotare național, este cea co-fondată de Radu Szekely, la Sibiu, acesta fiind la momentul selecției chiar șeful Comisiei de aprobare. Szekely a spus atunci că „nu consider că e vreun conflict (…) Au mai fost trei școli particulare, dar au fost respinse”.
Szekely spunea că a avizat și aprobat deciziile pentru toate școlile pilot, inclusiv pentru aceasta, spunând că „eu m-am retras de ceva vreme din fundația respectivă. Deci nu mai am legătură cu ea. Dar nu mi se pare că e un conflict de interese pentru că nu am niciun interes în școala respectivă”.
Raportul de evaluare pentru acreditare apare pe site-ul ARACIP:
1 comment
Wow! Ce minune!