Schimbările pe lege cu privire la doctoratele cu frecvență și frecvență redusă – pe cale să fie adoptate, la trei luni distanță, și la nivelul Regulamentului studiilor doctorale, prin care este pusă în aplicare Legea

3.700 de vizualizări
Foto © Elmar Gubisch | Dreamstime.com
Ministerul Educației a așteptat până în decembrie să pună în consultare publică un proiect de ordin de ministru prin care să modifice regulamentul cu privire la desfășurarea studiilor doctorale, așa încât și acesta să țină cont de schimbările referitoare la frecvența acestor studii. Acele schimbări au fost adoptate încă din septembrie, înaintea începerii anului universitar, printr-o ordonanță de urgență neanunțată ce atingea, între altele, și Legea învățământului superior.

Edupedu.ro a semnalat, în vară, că, deși această Lege  prevedea că doctoratele se fac de regulă cu frecvență și prin excepție cu frecvență redusă, ele deveniseră comune în mediul universitar, pe baza cifrelor de școlarizare decise de Minister pentru anul 2024-2025.

Problema a fost „corectată” în septembrie, când respectivele prevederi ale Legii au fost schimbate prin Ordonanța de Urgență 112/2024, în care fuseseră introduse neanunțat și schimbări pe Legea învățământului superior. Această ordonanță prevedea că studiile universitare de doctorat se pot organiza cu frecvență și cu frecvență redusă, iar frecvența redusă, până atunci posibilă doar la studii profesionale, să poată fi aplicată și la studiile științifice.

Prin proiectul de ordin de ministru pus în consultare de Minister la începutul lunii decembrie, la mai bine de două luni de la OUG 112, se urmărește aplicarea schimbărilor și la nivelul Regulamentului-cadru privind studiile de doctorat.

Se modifică, astfel, articolul 7, ce definește doctoratul științific, respectiv doctoratul profesional, pentru a include și prevederile privind frecvența:

„1. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

,,(1) Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:

  • a) doctorat ştiinţific, care are ca finalitate producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, şi poate fi organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă. Doctoratul ştiinţific constituie bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;
  • b) doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învăţământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate. Doctoratul profesional poate fi organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă.”

La articolul 8, care până acum prevedea că doctoratul științific se organizează cu frecvență, iar cel profesional se organizează de regulă cu frecvență și prin excepție cu frecvență redusă, precum și responsabilitatea privind stabilirea frecvenței, sunt eliminate prevederile referitoare la frecvență și rămâne doar prevederea referitoare la obligații:

„2. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

  • ,,Art. 8 Obligaţiile referitoare la frecvenţă şi frecvenţă redusă aferente programelor de studii universitare de doctorat sunt stabilite de către senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea CSUD.””

Se modifică și prevederea din Regulament cu privire la granturi, așa încât să menționeze ambele tipuri de doctorat, științific și profesional:

„3. La articolul 9, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

  • ,,(6) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul ştiinţific/profesional organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă şi nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul ştiinţific/profesional organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.””

Iar o ultimă schimbare vizează o altă prevedere stabilită prin OUG 112 din septembrie, anume că doctoratele cu frecvență sunt cu bursă, iar cele cu frecvență redusă sunt fără bursă:

4. La articolul 9, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:

  • ,,(12) Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă sunt cu bursă. Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă sunt fără bursă.”
Citește și:
Transformarea doctoratelor cu frecvență redusă din excepție în regulă, apărută în vară și aplicabilă începând cu anul 2024-2025, a fost legalizată abia acum, prin schimbarea neanunțată a Legii învățământului superior
BREAKING Legea educației Deca-Iohannis modificată prin ordonanță de urgență pentru a patra oară de Guvernul Ciolacu, de data aceasta în secret
EXCLUSIV Studiile de doctorat cu frecvență redusă nu mai sunt excepție, ci regulă din anul 2024-2025, în pofida prevederilor legii / Locurile la buget, fără bursă, trec la studii cu frecvență redusă, conform cifrelor de școlarizare decise de Ministerul Educației

Foto © Elmar Gubisch | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prag de medie pentru bursele de merit? Peste 286 de mii de elevi au avut mediile generale între 9.50 și 10, în anul școlar anterior, conform datelor inspectoratelor școlare cerute de Ministerul Educației pentru „estimarea bugetului pentru plata burselor” / Sunt cuprinse și mediile elevilor din clasa a VIII-a, pentru cei care au intrat acum la liceu

Sunt 286.438 de elevi care au obținut anul trecut medii mai mari sau egale cu 9.50, conform centralizării Ministerului Educației, pe baza datelor de la inspectoratele școlare județene, consultată de…
Vezi articolul