Sarcinile de învățare nu vor viza doar reproducerea de către elevi a cunoștințelor, copierea unor scheme elaborate de învățător la tablă sau a unor definiții și clasificări – recomandare pentru învățători

6.700 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Sarcinile de învățare nu se vor axa doar reproducerea de către elevi a cunoștințelor, copierea unor scheme elaborate de învățător la tablă sau a unor definiții și clasificări, potrivit unui document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Brașov. Este vorba despre recomandările pentru dezvoltarea profesională a învățătorilor în anul școlar 2024-2025.

O altă recomandare pentru învățători este să alterneze secvențele de predare cu cele de activitate independentă, proiecte, studiu individual și evaluare.

În documentul ISJ Brașov se mai arată că elevii vor învăța să caute informații și să le utilizeze, să facă unele conexiuni între acestea, să analizeze critic o informație, să caute informația în diverse surse.

Câteva din recomandările pentru învățători:

  • Se vor identifica, la fiecare clasă, competențele și conținuturile învățării.
  • Se va avea în vedere structurarea pedagogică, în maniera coerentă, prin alternarea secvențelor de predare cu cele de activitate independentă, proiecte, studiu individual și evaluare; proiectarea și implementarea curriculumului vor pune în evidență concordanța dintre predare-învățare-evaluare.
  • Sarcinile de învățare vor viza dezvoltarea competențelor specifice cuprinse în programele școlare, prin activități centrate pe activitățile de învățare ale elevilor și nu doar reproducerea de către elevi a cunoștințelor, copierea unor scheme elaborate de învățător la tablă sau a unor definiții și clasificări.
  • Se vor crea situații de învățare adecvate intereselor copiilor, astfel încât aceștia să învețe cu plăcere.
  • Elevii vor învăța să caute informații și să le utilizeze, să facă unele conexiuni între acestea, să analizeze critic o informație, să caute informația în diverse surse (manuale, reviste, internet etc.).
  • Se vor proiecta situații de învățare care să stimuleze comunicarea elev-elev, se va acorda cât mai putin timp activităților de tip întrebare-răspuns.
  • Se va acorda elevilor timp suficient pentru a-și exprima ideile. Vor fi încurajate inițiativele elevilor.
  • Sarcinile de lucru în grup vor fi adecvate acestei forme de organizare a activității:
    • elevii vor fi responsabilizati, vor rezolva sarcina prin discuție, negocierea raspunsului, găsirea de soluții diverse, alegerea celei mai bune soluții, rezolvarea de probleme din experiența lor de viață etc.”
Informații de context

Școala ar trebui să le dea tinerilor curajul să spună ceva valabil, cu propria minte, pentru a descuraja practica învățatului pe de rost de comentarii ori de a descărca referate de pe Internet. Cele două sunt forme de plagiat, iar elevii care optează pentru ele, fără să fie sancționați de cele mai multe ori, pot fi studenții care copiază la facultate, spune profesoara și lingvista Rodica Zafiu într-un interviu acordat HotNews.ro, în iunie 2024.

Amintim că profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, atrăgea atenția că profesorii le dau “rețete” elevilor pe care să le învețe pe de rost: „Cu cât sunt standardizate mai mult, cu atât testele favorizează învățarea pentru a lua o notă mare, adică memorarea și nu dezvoltarea creativității. Meditatorii îți dau doar rețete. Tu le înveți și le reproduci, pentru a lua o notă cât mai mare la un test. E mult mai important să vedem cum gândește un student sau un elev decât propozițiile pe care le poate memora”, a declarat profesorul Mircea Miclea pentru NCN Romania, pe 20 iunie 2023. 

În 2021, Anamaria, elevă în clasa a VIII-a, spune că după opt ani de școală și peste un an de învățat în sistem online, ar „fugi” de sistemul educațional românesc. Întrebată la conferința SuperTeach „Principii și metode de evaluare” dacă ar vrea să fie profesoară și să schimbe sistemul, ea a răspuns „Eu aș vrea să fug într-un fel, nu știu… sunt așa speriată de sistemul românesc”. Aceasta a explicat faptul că unii profesori evaluează elevii după ce aceștia învață pe de rost, fără să conteze pentru ei dacă peste câteva luni copiii nu mai știu nimic din ceea ce au tocit.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
La Matematică și Științe ale naturii, elevii trebuie implicați direct în procesul de învățare, nu prin simpla observare a experimentelor efectuate de învățător sau prin observare de imagini – scrisoare metodică pentru învățători
Temele pentru acasă să nu aibă un volum mare, se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Brașov pentru învățători
Profesoara și lingvista Rodica Zafiu: Școala n-ar trebui deloc să stimuleze învățatul pe de rost, dictatul de comentarii e o formă de plagiat. Dar este greu, pentru că munca profesorilor ar fi de 10 ori mai grea să dea feedback fiecărui elev
iulie 2023 – O profesoară de limba română din Olt, deranjată că elevii ei nu au învățat pe de rost pentru Evaluarea Națională rezumate din cărți sau scrise de ea: “Le-am spus: le citiți, le rețineți, le folosiți când faceți teste, le învățați pe dinafară. Părinții trebuie să verifice copiii dacă lucrează testele pentru examen. Ei lasă totul pe profesorul de la clasă și meditator“
iulie 2022 – VIDEO Scriitoarea Ioana Nicolaie, despre subiectele la examenele naționale: Eu nu știu cum mai pot da copiii examene astăzi dacă nu citesc alte cărți decât ce primesc ei la școală / Până acum, era un cumplit meșteșug de tâmpenie, pentru că învățau pe de rost niște comentarii absolut îngrozitoare
aprilie 2021 – Ana-Maria, elevă în clasa a VIII-a: „Nu e în regulă că unii profesori se axează pe ce știu elevii pe de rost. Îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere Edupedu.ro – UiPath Foundation - Brio.ro

VIDEO Raluca Negulescu-Balaci, director executiv UiPath Foundation: În educație nu funcționează intervențiile pe termen scurt, ci exact opusul – intervenții pe termen lung, în așa fel încât elevii să recupereze decalajul educațional

În educație nu funcționează intervențiile pe termen scurt, ceea ce funcționează în schimb este exact opusul – „intervenții pe termen lung, în așa fel încât elevii să recupereze decalajul educațional…
Vezi articolul

Economiști și profesori români din universități prestigioase, precum Harvard, New York, Chicago și Tillburg, în a 10-a Conferință Științifică Anuală a Economiștilor Români din Mediul Academic din Străinătate, la UBB Cluj

Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a fost, în perioada 24-26 iulie, gazda conferinței ERMAS, care se află la cea de-a 10-a ediție.…
Vezi articolul

DOCUMENTE Regulamentele actualizate pentru Concursul național de Geografie „Terra” 2024, Olimpiada națională de profil și pentru Olimpiada „Științele pământului”, publicate de Ministerul Educației

Regulamentele actualizate pentru Concursul Național de Geografie „Terra” 2024, dedicat elevilor de clasele V-VII, Olimpiada națională de Geografie și pentru Olimpiada interdisciplinară „Științele pământului”, au fost publicate de Ministerul Educației.…
Vezi articolul