Sancționarea elevilor prin retragerea burselor școlare, mutarea disciplinară la altă clasă, suspendarea elevilor, exmatricularea sau trimiterea lor în sală de detenție – Noile reguli care se aplică în noul an școlar 2024-2025 care începe mâine. Școlile pot interzice total intrarea cu telefoane în incintă

11.283 de vizualizări
Transport gratuit pentru elevi
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Aproape 3 milioane de elevi încep luni, 9 septembrie 2024, școala în România. Noul an școlar care debutează mâine vine cu o serie de reguli noi pentru elevi, după ce Ministerul Educației a adoptat în urmă cu două săptămâni, prin ordin de ministru, un nou Statut al Elevului și un nou Regulament de Organizare a școlilor, în funcție de care toate școlile și grădinițele își vor realiza propriile regulamente școlare.

Printre noutățile anului școlar 2024-2025 se numără libertatea dată școlii de a interzice nu doar folosirea telefoanelor în timpul orelor, ca până acum, ci intrarea elevilor în clădirea școlii cu telefoanele mobile la ei. O altă noutate este posibilitatea ca fiecare școală și liceu să decidă înființarea unei săli de detenție pentru elevii care deranjează orele. Pentru ora respectivă, elevul nu primește absență. Fiecare școală își va organiza spațiul și procedura de supraveghere a elevilor care deranjează orele, prevede noul Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial, deci în vigoare încă din august.

Calendarul anului școlar 2024-2025 pentru fiecare județ, în format printabil. Cât durează Modulul I și când începe prima vacanță

Școlile și liceele pot interzice cu totul telefoanele: nu intră nimeni în școală cu telefonul mobil

„Am lăsat la latitudinea școlii, școala poate interzice total. Școala, dacă vrea, prin regulamentul de organizare, poate să spună că nu e interzis doar la cursuri, ci este interzis să intri în incintă [cu telefonul mobil – N.Red.]. Nu e o problemă. Dacă o școală este în oraș și se poate ajunge ușor la copii și sunt alte metode prin care pot fi contactați, școala poate interzice cu totul, nu intră nimeni în școală cu telefonul mobil decât dacă există o permisiune specială. Alte școli care se află în situații unde e nevoie de această comunicare între familie și elevi… sigur, în afara orelor, atunci ei pot decide în funcție de situația pe care o au. Cam acesta a fost raționamentul pentru care nu a mers pe o interdicție totală”, a declarat ministrul Ligia Deca (sursa și detalii). 

Ministrul educației a explicat rațiunea pentru care le-a lăsat școlilor libertatea de a decide dacă interzic intrarea elevilor cu telefoane mobile în școală sau doar la ore: „Am văzut că există țări care au mers această interdicție. Să vedem cum funcționează în acest an posibilitatea ca școlile să decidă, ele să interzică și dacă va fi nevoie de altă măsură, o vom lua la momentul oportun. Întotdeauna măsurile trebuie discutate în funcție de impact și eventual modificate pentru a fi îmbunătățite. Deci, eu nu exclud o discuție ulterioară, dar, din nou, haideți să vedem câte școli optează pentru interzicere totală și să vedem cum funcționează sistemul.”

Bursele școlare pot fi retrase temporar sau pe toată durata anului școlar – ca sancțiune pentru elevi

Din anul școlar 2024-2025, care începe mâine, elevii pot să fie sancționați cu retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor școlare. Noua regulă este prevăzută de noul Statut al Elevului, aprobat prin ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024 și publicat în Monitorul Oficial, deci intrat în vigoare.

Bursele școlare sunt următoarele:

a) bursă de excelență olimpică (I și II);
b) bursa de merit; – 450 de lei/lună
c) bursa de reziliență; – 300 de lei/ lună
d) bursă socială; – 300 de lei/ lună
e) bursă tehnologică – 300 de lei/lună

Noile sancțiuni pentru elevi, în funcție de gravitatea faptei: Mutarea disciplinară, suspendarea elevului, exmatricularea

În funcție de gravitatea faptelor, elevii pot să fie sancționați prin observație individuală, mustrare scrisă, prin retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul, prin mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași școală sau liceu, prin suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, urmată de preaviz de exmatriculare și, cea mai dură, exmatriculare.

Elevii care tulbură orele pot să fie suspendați de la ore 15 zile, pe durata unui an școlar, prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Exmatricularea poate fi decisă de școală fie cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași școală, fie cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă școală/liceu, fie fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.

Noile reguli privind sancțiunile pentru elevi sunt prevăzute în noul Statut al Elevului, intrat în vigoare de acum două săptămâni. Sursa și detalii

Noile sancțiuni prevăzute în noul Statut al Elevului, care se aplică în anul școlar 2024-2025:

Art. 16 – „(4) Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:

a) observație individuală;

b) mustrare scrisă;

c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;

d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;

e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii;

f) preavizul de exmatriculare;

g) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii;

h) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii;

i) exmatricularea fără drept de reînscriere, pentru elevii din învățământul postliceal.

(5) Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/reprezentanților legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

(6) Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.

(7) Violența fizică, verbală sau/și sub orice altă formă, precum și agresiunea se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.

(8) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. d)—h) nu se pot aplica în învățământul primar.

(9) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. f)—h) se pot aplica în învățământul obligatoriu numai în situații foarte grave, când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală, afectând dreptul la educație, respectiv la muncă.

(10) Elevii care sunt sancționați conform prevederilor alin. (4) lit. e)—h) beneficiază de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale.

(11) Activitățile remediale se desfășoară în timpul orarului școlar în care ar fi trebuit să aibă loc cursurile, conform metodologiei de organizare a programului «Învățare remedială».”, se arată în Statutul Elevului 2024.

La finalul fiecărui modul de cursuri, toți elevii primesc o notă la purtare

În anul școlar 2024-2025, toți elevii o să primească o notă la purtare, la finalul fiecărui interval de cursuri (modul), potrivit noului Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar 2024 (ROFUIP), document publicat în Monitorul Oficial (Sursa și detalii). Media de la finalul anului școlar se diminuează cu câte un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate/an școlar (Sursa).

Media scăzută la purtare afectează menținerea burselor pe care le primesc elevii, iar o medie sub 6 la purtare înseamnă repetenție. Bursele de excelență, de merit, de reziliență și tehnologică sunt condiționate în acest an școlar, 2024-2025, de media 10 la purtare sau de calificativul foarte bine, la finalul anului școlar anterior și de numărul de absențe nemotivate.

Articolul 107 – „(7) La finalul fiecărui interval de cursuri din structura anului școlar, se acordă câte o notă/un calificativ la purtare, luând în considerare comportamentul elevului.”

Notă la purtare în fiecare modul pentru elevi este o modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024.

Anul școlar 2024—2025 este structurat astfel:

Modulul 1: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;

Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;

Modulul 2: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;

Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;

Modulul 3: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

Vacanța de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025;

Modulul 4: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;

Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;

Modulul 5: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;

Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025;

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025;

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025;

Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Școala altfel și Săptămâna verde, potrivit ordinului nr. 3.694 din 1 februarie 2024

Art. 4. — „(1) Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

(2) La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

(3) La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Alte reguli noi care se aplică în școala românească începând cu anul școlar care debutează mâine, 9 septembrie 2024:
  • Părinții pot merge la secretariatele școlilor într-un interval dedicat, de la 8 la 9 și de la 16 la 18. Școlile sunt obligate să găsească un program extins cel puțin două zile pe săptămână 
  • Elevii de clasa pregătitoare sau clasa I retrași de părinți pe motiv că nu se adaptează la școală pot fi reînscriși în timpul anului școlar la o clasă de nivel inferior doar după evaluarea învățătorului

ROFUIP este Regulamentul de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), care a fost publicat în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare pe 1 septembrie 2024. (Sursa și detalii)

Reguli noi pentru burse în anul școlar 2024-2025 (sursa
  • Nu vor mai primi burse 30% dintre elevii unei clase, indiferent de medie.
  • Bursele de merit au prag de 9.50 și bursa de reziliență media 7. Astfel că, aceste două tipuri de burse se vor acorda pentru 30% dintre elevii unei clase. 
  • Dacă nu sunt suficienți elevi cu medii peste 7, bursele se acordă într-un procent mai mic de 30%. Dacă 30% dintre elevii unei clase au medii peste 9.50, în acea clasă nu se mai acordă burse de reziliență.
  • Noul termen de plată este data de 20 a fiecărei luni, bursele sociale se acordă și în perioada examenului de Bacalaureat, printre noutățile anunțate de Ministerul Educației
  • Bursele de excelență, de merit, de reziliență și tehnologică în anul școlar 2024-2025, condiționate de media 10 la purtare sau de calificativul foarte bine, la finalul anului școlar anterior și de numărul de absențe nemotivate

LISTĂ Concursurile și olimpiadele școlare pentru care elevii pot primi bursă de merit sau de excelență în anul școlar 2024-2025 / Sunt tăiate de la burse rezultatele elevilor de la liceele sportive. Nu se acordă bani nici pentru premiile de la proiectele regionale 

Citește și:
OFICIAL Bursele elevilor pot fi retrase temporar sau pe toată durata anului școlar – sancțiune prevăzută în Statutul Elevului 2024 / Lista sancțiunilor care se aplică din toamnă
OFICIAL Noul regulament de funcționare al școlilor – ROFUIP 2024: O notă la purtare în fiecare modul, concurs separat de admitere la liceu, secretariate cu program pentru părinți și câte un profesor responsabil cu proiectele europene – noutățile din septembrie
Notă la purtare la finalul fiecărui modul, în anul școlar 2024-2025, prin care se evaluează comportamentul elevului, anunță Ministerul Educației
BREAKING Câte o notă la purtare în fiecare modul, pentru fiecare elev – modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect
Școlile pot interzice total telefonul mobil prin regulamentul de organizare, în anul școlar 2024-2025, a anunțat Ligia Deca
OFICIAL Interdicțiile elevilor din anul școlar 2024-2025. Fără telefoane mobile în timpul orelor și fără comportamente jignitoare, printre prevederile din Statutul elevului 2024
OFICIAL Noul regulament de funcționare al școlilor – ROFUIP 2024: O notă la purtare în fiecare modul, concurs separat de admitere la liceu, secretariate cu program pentru părinți și câte un profesor responsabil cu proiectele europene – noutățile din septembrie
Interzicerea telefoanelor mobile la școală e aplicată adesea ineficient și îi poate face pe elevi să le folosească mai intens acasă / Întărirea competențelor digitale pentru profesori și elevi – soluția propusă pe baza datelor PISA 2022, care spun că telefonul la școală, folosit moderat, aduce și beneficii – raport OCDE
„În momentul de faţă, în sălile de clasă se butonează telefoanele mobile în permanenţă”, spune Marius Nistor, FSE
Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament al școlilor – ROFUIP 2024. Documentul păstrează „norma” anuală de note: cu trei mai mult decât numărul orelor alocate pe săptămână, la o materie
Numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă, conform Legii învățământului preuniversitar / Se va aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a
Ușă deschisă pentru aglomerarea claselor de elevi. Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, într-o grupă de creșă pot să fie peste 22 de copii și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu și liceu – proiect
OFICIAL Situațiile excepționale pentru care școlile pot solicita suplimentarea sau diminuarea numărului de elevi dintr-o clasă / Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, într-o grupă de creșă pot să fie peste 22 de copii și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu și liceu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Desființarea intrării separate pentru profesori, din școli, propusă de Consiliul Național al Elevilor pentru noul statut / Sondaj: doar un sfert din 15 mii de elevi susțin că au primit alocații forfetare pentru navetă

Consiliul Național al Elevilor (CNE) a realizat raportul anual privind implementarea statutului elevului, iar la consultare au participat cadre didactice și elevi, din mediul urban și rural și din toate…
Vezi articolul

Plan strategic pentru educația în domeniul STEM, pentru a remedia declinul performanțelor elevilor și lipsa profesorilor, prioritate a președintei Comisiei Europene Ursula von der Leyen în noul mandat

Un plan strategic pentru educația în domeniul STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), în limba română ȘTIM, al cărui obiectiv va fi remedierea declinului îngrijorător al performanțelor și a lipsei cadrelor…
Vezi articolul