Salariile profesorilor din România – printre cele mai mici din UE. Ultimele date Eurydice: salariile brute reale au scăzut ușor în 2020-2021 față de anul precedent, în timp ce majoritatea țărilor europene au luat măsuri de creștere

4.075 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Profesorii din școlile publice românești au avut și în anul 2020-2021 printre cele mai mici venituri din Europa, cu un salariu brut anual de sub 12.500 de euro, adică puțin peste 1.000 de euro (brut) pe lună. Salariile anuale brute reale au scăzut, în valoare medie, față de anul precedent, în condițiile în care, la nivel european, România se numără printre foarte puținele țări care, în ultimii doi ani, nu a adoptat nicio măsură de creștere a veniturilor profesorilor, potrivit celui mai recent raport al rețelei europene Eurydice privind salariile profesorilor din Europa.
  • Notă: salariul net este de aproximativ 60% din cel brut.

Potrivit raportului citat, un profesor român din învățământul preșcolar a avut un salariu mediu brut anual real de 12.026 euro. Valoarea crește la 12.448 euro în cazul cadrelor didactice din școala primară, 12.243 în cazul profesorilor de gimnaziu și 12.403 în cazul celor de liceu.

  • Valorile sunt în scădere față de cele agregate de Eurydice cu un an în urmă (2019-2020), când un profesor din învățământul preșcolar încasa anual un salariu brut anual real de 12.101 euro, unul din învățământul primar – 12.526 euro, unul de gimnaziu – 12.381 euro, iar unul de liceu – 12.481 euro.
  • Scăderea salariilor din educație în perioada pandemiei – 2020-2021 – a fost semnalată, în unele luni, de Institutul Național de Statistică, institut care a pus-o atunci pe seama reducerii contractelor sau a plăților de tip “plata cu ora”, pe parcursul perioadelor de închidere a școlilor și de școală online.
Salariile medii ale profesorilor din mediul preuniversitar în Europa, in funcție de ciclu de învățământ / Sursa: Raport Eurydice

Salariul mediu brut al profesorilor din România este, astfel, comparabil cu cel al profesorilor din Muntenegru (circa 12.150 euro) și Ungaria (între 12.000 – 13.700 în funcție de nivel). Ediția din acest an a raportului Eurydice nu menționează nivelul salariilor brute anuale al profesorilor din mai multe țări, inclusiv Bulgaria, Croația, Albania, Macedonia.

Definiție: Salariul mediu brut anual real înseamnă salariul anual brut mediu ponderat primit efectiv de toți profesorii sau directorii de școală din intervalul de vârstă 24-65 de ani la un anumit nivel de educație, inclusiv salariul legal și alte plăți suplimentare. Această sumă exclude contribuțiile la asigurările sociale și la pensie ale angajatorului, dar le include pe cele plătite de angajați. Plățile suplimentare se referă la bonusuri și indemnizații care se pot acorda cadrelor didactice în plus față de salariul de bază stabilit în funcție de calificările și experiența lor educațională. Datele privind salariile reale pot fi extrase din registrele administrative naționale, bazele de date statistice, anchetele reprezentative prin eșantion sau din alte surse reprezentative, potrivit metodologiei raportului.

La pol opus, cele mai mari salarii brute anuale reale, calculate în Euro, le-au avut profesorii din Germania (63.300-73.500 euro), Danemarca (53.600-76.300 euro), Olanda (55.000-66.700 euro), Norvegia (51.400- 61.600). Franța și Italia se încadrează în plutonul mijlociu, cu salarii considerabil mai mici față de cele din Germania (37300-45.500 în cazul Franței, 29.500-33.800 în cazul Italiei).

  • De notat că Euronews, citat de G4Media.ro via Rador, a realizat și o analiză a salariilor de pornire oficiale brute anuale ale profesorilor, la nivel gimnazial, centralizare potrivit căreia salariile au variat, în 2020-2021, între 4.233 de euro anual în Albania și 69.076 euro în Luxembourg, salariul mediu al unui profesor din UE fiind de 25.055 euro pe an. Potrivit acelei analize, salariul de pornire anual depășește 50.000 de euro pe an doar Luxemburg, Elveția (66.972 euro) și Germania (54.129 euro). România se află, la acest capitol, în plutonul țărilor unde salariile de pornire se află sub pragul de 10.000 de euro pe an (alături de Letonia, Slovacia, Ungaria și Polonia). 

Edupedu.ro a relatat, în iulie, datele din fișa de țară privind evoluția salariilor profesorilor români pe parcursul carierei: Cât câștigă un profesor din România, de la începutul carierei până la salariul maxim atins după 40 de ani, la nivel de grădiniță, școală primară, gimnaziu și liceu – ultimele date Eurydice.

Sistemele de salarizare diferă mult între țările europene, dar, la nivel general, România se încadrează în rândul țărilor unde se face simțită o creștere semnificativă pe parcursul unei perioade lungi de timp. Altfel spus, un profesor tânăr are mult de așteptat pentru a simți o creștere semnificativă a salariului. România e încadrată, din acest punct de vedere, într-un grup din care mai fac parte Belgia (regiunea vorbitoare de limba germană), Grecia, Franța, Luxemburg, Ungaria, Austria, Portugalia.

Sursa: Raport Eurydice

Mai precis, pentru un profesor din România, salariul crește cu aproximativ 17,3% după primii 10 ani de activitate, cu 24,3% după 15 ani de activitate și cu un salt major, până la 77%, în faza salarizării maxime, care în cazul profesorilor români vine după 40 de muncă la catedră.

  • Comparativ, în alte țări europene există creșteri substanțiale la începutul carierei, pentru profesorii de gimnaziu: 52% în Olanda, 54% în Cipru, 48% în Irlanda, creșterea după primii 10 ani de muncă fiind de peste 25% în nouă sisteme educaționale europene. În șapte țări europene, creșterea salariilor după primii 15 ani de muncă este de peste 40%.
Cum cresc salariile profesorilor de gimnaziu în țările europene / Sursa: Raport Eurydice
România – printre puținele țări europene care au bătut pasul pe loc în privința salarizării profesorilor

Raportul Eurydice marchează și schimbările înregistrate la nivelul țărilor europene în privința salariilor profesorilor între 2019-2020 și 2020-2021, o perioadă marcată și de criza produsă de pandemia Covid-19 în educație. În condițiile în care, în cifrele raportate, nivelul salariului brut anual real a scăzut ușor în România, țara face parte dintr-un grup foarte restrâns de sisteme europene în care nu s-a luat nicio măsură pentru creșterea salariilor, în intervalul menționat.

Astfel, nicio schimbare nu este raportată în România, Turcia, Albania, Serbia și Estonia. 

Nicio decizie care să determine schimbarea salariilor în România în 2020-2021 față de 2019-2020 / Sursa: Eurydice

Între timp, toate celelalte țări de pe continent au anunțat diverse acțiuni ce au influențat salariile profesorilor și directorilor de școală:

  • Schimbări la nivelul politicilor de salarizare (între altele, în Franța, Germania, Suedia, Italia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Bulgaria)
  • Ajustarea salariilor pentru a ține pasul cu inflația (între altele, în Spania, Portugalia, Elveția)
  • Acorduri colective (Belgia, Norvegia, Slovenia)
  • Măsuri în care au fost combinate opțiunile de mai sus (Polonia, Finlanda, Austria, Croația)

Totodată, analiza Eurydice notează că salariul mediu real al profesorilor este sub nivelul PIB/cap de locuitor, în cazul tuturor ciclurilor de învățământ, doar în România și alte șase țări europene (Estonia, Irlanda, Ungaria, Suedia și Norvegia), fiind sub acest nivel doar în anumite cicluri de învățământ în alte câteva țări (Letonia – liceu; Italia, Islanda – școala primară și învățământul preșcolar; Danemarca, Malta, Slovacia și Finlanda – învățământul preșcolar).

Salariile directorilor de școală

Pentru directorii unităților de învățământ, fișa de țară publicată de Eurydice menționează că salariile brute anuale ale acestora variază, în România, între 14.630 de euro (salariul minim la nivel preșcolar) și 17.999 euro (salariu maxim la nivel de liceu). Mai precis:

  • Nivel preșcolar – salariu minim anual 14.630 euro, salariu maxim anual 15.605 euro
  • Școală primară – salariu minim anual 15.493 euro, salariu maxim anual 15.493 euro
  • Gimnaziu – salariu minim anual 15.493 euro, salariu maxim anual 17.251 euro
  • Liceu – salariu minim anual 17.251 euro, salariu maxim anual 17.999 euro

Raportul Eurydice include România în rândul țărilor unde numărul de elevi ai școlii este unul dintre criteriile stabilirii nivelului de salarizare a directorilor de școală (alături de Franța, Italia, Slovenia), același criteriu fiind luat în considerare și în alte state, unde sunt aplicate, însă, mai multe grile diferite sau decizia este luată la nivel local.

Influența pe care o are numărul de elevi asupra salarizării directorilor / Sursa: Eurydice

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cât câștigă un profesor din România, de la începutul carierei până la salariul maxim atins după 40 de ani, la nivel de grădiniță, școală primară, gimnaziu și liceu – ultimele date Eurydice
Cât câștigă profesorii români comparativ cu cei din restul Europei? Salarizarea cadrelor didactice, la început de carieră, la apogeul carierei și la nivel de directori – raport Eurydice
Profesorii din România ajung la salariul maxim după 40 de ani de muncă la catedră – studiu Eurydice. În mod paradoxal, stagiul de cotizare complet pentru ieșirea la pensie e de 31/35 de ani

5 comments
  1. La personalul didactic auxiliar (secretar) nimeni nu se gândește! Ei nu se încadrează la spor neuropshic. În condițiile în care sunt solicitați la maxim. Cu vechime de 10 ani și studii superioare și masterat umilitor 2700 lei.

  2. Pe langa faptul ca salariile sunt mici, nici nu au “cu ce” sa predea. La conditii am refer, la materiale si accesorii cu care ar trebui sa fie dotate scolile. Am cautat pe http://www.curbnr.ro cat mai inseamna 12.448 euro la cursul zilei si mi-a dat suma de 61.451 ron anual, adica putin peste 5000 ron/luna. In conditiile in care oamenii astia au si ei casa, copii, nevoi, etc. si toate cheltuielile sunt in crestere, dupa cum bine stim si o simtim cu totii. Cum sa fie ei motivati sa educe copiii, viitorul tarii, cand tara isi bate joc de ei, muncesc in conditii vai mama lor, cum sa nu fie frustrati?

    1. dacă nu îți ajung 5000/luna ești oricând liber/ă să îți iei al 2.lea job sau sa te muți in privat pe mai mult.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David: Este o mare greșeală să legăm ideea de patriotism de România veche, care astăzi înseamnă că ești desuet, depășit și izolat în lumea globală / România modernă se va impune în câțiva ani

România este terenul unei lupte paradigmatice între profilul său vechi și profilul unei țări moderne. Iar “în câțiva ani România modernă se va impune, pe măsură ce generațiile acum tinere…
Vezi articolul

Profesoara Alina Nițu: Dincolo de o reformă din temelii a Școlii românești, se impune o lege a lustrației intelectuale care să producă efecte asupra impostorilor din educație care au produs, la rându-le, generații de impostori

Se pare că luna decembrie, în anii de cumpănă, vestește o iarnă a vrajbei noastre, măcar că începe cu Ziua Națională. An de an, batjocorită cu discursuri deșănțate, biata noastră…
Vezi articolul

Radu Gologan, despre închiderea școlilor: În preuniversitar nu este atât de important ce faci, ci cum înveți să gândești / Trebuia să li se pună părinților la dispoziție măcar minimul necesar să-i învețe pe copii să citească, să scrie, în mediile defavorizate

“Mai ales la politicieni, vedem că problema se pune în următorii termeni: dar cum o să recupereze materia? cum o să ajungă în viață fără capitolul de derivate de ordin…
Vezi articolul

O discuție cu ChatGPT despre “România Educată”: Nici inteligența artificială nu pricepe cum a început și cum va continua proiectul / Programul AI susține că acesta a fost “dezvoltat și implementat de către Guvern” în 2018, când miniștri erau Valentin Popa și Ecaterina Andronescu

Modul cum a evoluat proiectul prezidențial “România Educată” pe parcursul ultimilor șapte ani, de când a fost propus de președinte până la a doua variantă a unui pachet legislativ încă…
Vezi articolul

“O treime din tot ce înseamnă literația unui elev este dată de faptul că citește” / “Părinți iliterați au copii iliterați” și “asta ne  îngrijorează și mai mult, pentru că asta înseamnă că mai trebuie să treacă o generație” – studiu în rândul elevilor de școală primară și al părinților lor, anunțat de profesorul Dragoș Iliescu

“Cât de mult citește în acest moment elevul este important (…) O treime din tot ce înseamnă literația unui elev este dată de faptul că citește”, luând în calcul o…
Vezi articolul