Salariile mai mari sunt cheia pentru a-i atrage spre cariera didactică pe tineri, stimulentele temporare doar îi sprijină pe cei care s-au hotărât deja să devină profesori – studiu amplu în rândul studenților din Anglia

4.113 vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Salariile mai bune pentru profesori și întărirea situației lor financiare în general, nu doar prin măsuri temporare sunt esențiale pentru a atrage mai mulți studenți către o carieră didactică, potrivit unui studiu realizat în Anglia, prezentat pe larg, recent, în publicația The Conversation. Ideea, îndelung discutată și adesea disputată la nivel de experți și de autorități, este întărită prin această cercetare, în care studenții au fost întrebați direct despre ceea ce i-ar atrage către o carieră în școală.

În cazul atractivității în scădere a muncii de profesor, la nivel internațional, nu doar salariile contează: chiar în contextul PISA 2022 expertul OCDE Andreas Schleicher semnala situația din Germania, unde există o lipsă de personal didactic chiar și în condițiile unor salarii foarte mari. În discuțiile din ultimii ani au fost vehiculate numeroase alte soluții pentru atragerea mai multor tineri în meserie, de la creșterea autonomiei profesionale la diverse bonusuri și măsuri de sprijin individualizat.

În Anglia, un grup de profesori universitari au încercat să găsească un răspuns adresându-se direct studenților. Studiul lor, publicat inițial în 2021 și prezentat recent în The Conversation, s-a desfășurat pe un eșantion de 4.500 de persoane din 53 de universități din Anglia, tinerii fiind întrebați în legătură cu deciziile lor în privința carierei.

Studiul, potrivit celor doi autori, profesori în domeniul educației de la Durham University, arată că, în loc să propună măsuri precum bonusuri și stimulente pentru profesorii aflați la începutul salarizării, autoritățile ar trebui să se concentreze pe măsuri care să îmbunătățească perspectiva salarială în ansamblu. 

Diferențe între studenții cu rezultate slabe și elite, între cei hotărâți să devină profesori și cei indeciși

Potrivit celor doi, dacă plățile de tipul stimulentelor pot fi atrăgătoare pentru persoane care au decis deja că vor să fie profesori, nu se știe în ce măsură ajută pentru atragerea altora către o carieră didactică. Iar cei mai mulți dintre studenții participanți la cercetarea celor doi a arătat că principalul lucru care îi determină să nu înceapă o astfel de carieră este salariul.

Printre rezultatele cercetării desfășurate în Anglia:

  • Studenții care cel mai probabil vor alege o carieră didactică sunt cei cu rezultate anterioare relativ mai scăzute și cu așteptări mai scăzute în privința rezultatelor în studiile de licență. În rândul lor se remarcă cea mai mare pondere a studenților care nu au părinți cu studii superioare
  • Studenții cu cele mai bune rezultate academice au cel mai scăzut interes față de cariera didactică
  • La mijloc este un grup de studenți care au avut în vedere posibilitatea de a deveni profesor, dar au renunțat la această opțiune în cele din urmă. 

Acești din urmă studenți tind să studieze științe umaniste și sociale, motivați de interesul față de obiectul studiilor și de șansa de a împărtăși cunoștințele lor cu alții. Ei ar fi „profesori excelenți”, după cum apreciază autorii cercetării. „Dar interesul lor față de predare scade cu fiecare an în universitate”, mai arată cercetătorii.

Potrivit acestora, studenții participanți la sondaj care doresc să devină profesori sunt cei mai puțin preocupați de salarii și opțiuni de promovare, fiind mai preocupați de siguranța locului de muncă și de dorința de a da înapoi societății.

O concluzie a celor doi autori ai cercetării este că, în timp ce salariul scăzut poate să nu conteze prea mult pentru tinerii care chiar își doresc să devină profesori, el poate fi un prim factor care îi determină pe ceilalți să respingă ideea unei cariere didactice.

Studiul mai arată că cei mai mulți dintre studenții din Anglia tind să-și formeze intențiile de carieră până în momentul în care își aleg domeniul de studiu, iar în aceste condiții, în momentul când intră la facultate, tind să nu mai fie interesați de stimulente precum bonusuri, salarii pentru perioada de instruire sau granturi, care sunt populare doar în rândul celor care își doresc de la bun început să devină profesori.

  • Drept urmare, spun autorii, ”orice bani avuți la dispoziție pentru a încerca atragerea de noi profesori ar fi folosiți mai bine dacă ar fi alocați pentru creșterea salariilor profesorilor în general, în locul stimulentelor temporare pentru doar o parte dintre ei. Dar poate cea mai bună utilizare a acestor bani ar fi creșterea profilului ocupațional și prestigiului profesorilor (…) și pot fi sugerate pilotări de concedii sabatice și perioade mai îndelungate de muncă plătită, dar cu mai puțin timp alocat contactului cu elevii”. 

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. vin in invatamat.. si nimeresc o scoala copii proveniti din medii neinclusive…. in dec. i si fac dosarele si pleaca. si ar vin asa zisii batrini, lasatii pe oamenii cu expierenta pe post..pina la 70./sau cit poate….dar fara a fi selectat / aprobatndosarul de continuitate de doua institutii si scoala si Isj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modificările standardelor de calitate pentru școli și grădinițe „schimbă fundamental modul în care este definită calitatea educației și în care se face evaluarea externă, prin diminuarea exigenței, relativizarea activității de evaluare externă și favorizarea învățământului particular”, spune într-o petiție, trimisă ARACIP, fostul președinte al instituției Șerban Iosifescu

Într-o analiză cu propuneri de completare și modificare, pe care anunță că a trimis-o Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, fostul președinte al instituției Șerban Iosifescu semnalează pe…
Vezi articolul

Cazul “straniu” al școlii online care a entuziasmat o comunitate. Predarea creativă, accesul la tehnologie și adaptarea la un nou curriculum- lecția unei municipalități din Norvegia

Când școlile au trecut online, în primăvară, din cauza pandemiei Covid-19, majoritatea covârșitoare a studiilor din țările lumii au arătat provocările, dificultățile și neajunsurile de care s-au lovit elevii, profesorii…
Vezi articolul

Elevii români susțin democrația și spun că vor să voteze, dar au rezultate sub medie în ceea ce privește cunoștințele civice și au mai puțină încredere în autorități decât colegii lor din alte țări – studiu internațional în care România a participat în premieră

Elevii români de clasa a VIII-a, participanți la un studiu internațional privind educația civică și pentru cetățenie, au obținut un scor sub media celor peste 20 de țări care au…
Vezi articolul

Proiectul de strategie pentru digitalizarea educației, redus de la aproape 100 de pagini la un subcapitol de 4 pagini și jumătate în proiectul “România Educată”. Ce rămâne?

Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor, includerea educației digitale în formarea inițială și continuă a cadrelor didactice, consolidarea infrastructurii și elemente precum securitatea cibernetică sunt principalele prevederi pe tema…
Vezi articolul

Elevii să se bucure dacă au emoții înainte de examen, pentru că acestea reflectă faptul că creierul și corpul lor sunt pregătite. La fel se simt și campionii – Andrei Miu, profesor de neuroștiințe cognitive

Elevii “să se bucure dacă au emoții înainte de examen pentru că acestea, inclusiv cele negative cum e anxietatea, reflectă faptul că creierul și corpul lor sunt pregătite pentru acțiune.…
Vezi articolul