Sala de detenție în școli. Trebuie să definim foarte bine ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului, spune Mihaela Ștefan, fostă șefă a inspectoratului școlar București: Ce se întâmplă cu materia pe care elevul o pierde în tot acest timp?

974 de vizualizări
“Trebuie definit ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului”, (n.red în urma căruia poate fi trimis în sala de detenție), a spus Mihaela Ștefan, fost inspector general ISMB București, la Prima News. Amintim că noul Statut al elevului, publicat în Monitorul Oficial, prevede că din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot să fie mutați într-o sală, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar.

Fosta șefă a inspectoratului școlar București, Mihaela Ștefan, spune că trebuie definit foarte bine “ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului”, care permite profesorului să îl trimită la sala de detenție.

Potrivit statutului elevului, decizia pentru mutarea elevului este la discreția profesorului, iar școala trebuie să reglementeze prin regulamentul de ordine interioară modul în care se aplică.

“Prin urmare, cred că tot de noi, adulții depinde să fim consecvenți, să fim responsabili în stabilirea unor regulamente de ordine interioară, a unor proceduri pe care să le respectăm cu toții și elevi, și profesori, și părinți și care să fie făcute cunoscute tuturor, deopotrivă elevi, părinți, profesori, la început de an școlar, la începutul fiecărui modul“, mai spune Mihaela Ștefan.

Ea mai subliniază și faptul că din document reiese că lectura în sala de detenție ar putea fi văzută ca o pedeapsă, iar multe școli nu au nici spații pentru a implementa această sală și nici resursa umană.

Declarația integrală a Mihaelei Ștefan

Mihaela Ștefan, fostă șefă ISMB: “Este o provocare toată această situație și ea trebuie privită din foarte multe unghiuri de vedere, cu toate implicațiile posibile, pentru că, într-adevăr, ne dorim educație incluzivă. Trebuie să avem în vedere educația inclus, incluziv, pentru binele superior al copilului, pentru că acesta este principalul obiectiv al educației noastre. În aceeași măsură, să ținem cont de resursa umană din școli, care, să fim sinceri, nu este niciodată prea mare, ba dimpotrivă, avem deficit de personal și atunci aici intervine o problemă destul de spinoasă cine va supraveghea acei copii, în ce măsură școala dispune de săli care să fie libere în timpul orelor de curs? Ce se întâmplă cu materia pe care copilul o pierde în tot acest timp? Apoi intervine și o altă întrebare: S-a recomandat lectura în timpul orei respectiv. De ce să privim lectura neapărat ca o pedeapsă?

Lectura trebuie să fie un deziderat. O carte citită înseamnă un pas în plus pentru fiecare dintre noi, indiferent că ne numim elevi, profesori, părinți ș.a.m.d. Sunt foarte multe aceste variabile. Marele avantaj ar fi acela că un copil care are un astfel de comportament, care nu corespunde orei decurs, poate să fie dus în altă parte până se liniștește, până gestionează emoțiile, pentru că despre asta este vorba. Această sală ar fi o alternativă la un așa-numit peace corner, un colț de liniștire pe care eu l-aș fi văzut mai degrabă în sala de clasă. Acum trebuie să ne limităm la condițiile pe care le avem în școlile noastre. Nu putem organiza un astfel de colț de liniștire în fiecare sală de curs. Apoi, trebuie să definim foarte, foarte bine ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului.

Prin urmare, cred că tot de noi, adulții depinde să fim consecvenți, să fim responsabili în stabilirea unor regulamente de ordine interioară, a unor proceduri pe care să le respectăm cu toții și elevi, și profesori, și părinți și care să fie făcute cunoscute tuturor, deopotrivă elevi, părinți, profesori, la început de an școlar, la începutul fiecărui modul, pentru că nu e așa, una dintre noutățile ROFUIP este cea legată de acordarea calificativului sau a notei la purtare. Se acordă pentru fiecare modul în parte, urmând ca la final de an școlar să avem o medie. Iată, deci trebuie să-i responsabilizăm o dată în plus și pe elevii noștri și pe profesori.

(…)  Ar fi fost foarte important să pilotăm acest concept, să vedem care sunt rezultatele, să vedem cum putem implementa în funcție de fiecare școală în parte, pentru că dincolo de numărul mic de consilieri școlari raportat la numărul de elevi, avem și această problemă. Sunt școli care nu au spațiu suficient pentru a învăța într-un singur schimb. Sunt școli care nu au spații corespunzătoare. Încă sunt astfel de școli. Sunt școli în care resursa umană este deficitară și mă refer aici la un număr mare de profesori suplinitori. Ați spus și dumneavoastră mai devreme despre situația în care contabilul din școală ar fi solicitat să vină să supravegheze copiii respectivi. Este foarte, foarte important, în primul rând, să ne punem în papucii celor de la catedră, celor din școală, să vedem cum să gestionăm această situație, mai degrabă să prevenim contexte în care copiii să fie agresiv sau să aibă un comportament inadecvat, prin stimularea învățării, prin stimularea unei atitudini pozitive față de învățare, față de școală, față de tot ceea ce se întâmplă aici, prin încurajarea competiției în raport cu propria persoană și nu neapărat în raport cu alteritatea, prin stimularea respectului față de ceilalți. Prin urmare, eu văd soluția mai degrabă dinspre această triadă profesor-părinte-elev și în sensul de a preveni astfel de situații, pentru că dacă ne vom confrunta de aici înainte cu ele, nu prea văd o soluție viabilă în gestionarea lor: din pricina resursei umane care într-adevăr nu este întotdeauna specializată pe componenta aceasta de consiliere de gestionare a emoțiilor, competența socio-emoțională este una dintre cele opt competențe-cheie promovate la nivel european și noi toți avem datoria de a contribui în mod consecvent, în mod constant, responsabil, la dezvoltarea ei. Pentru că în primul rând, despre asta este vorba”.  

Ce prevede Statutul elevului despre sala de detenție

Art. 14 – (2) În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat.

(3) Cadrul didactic poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul menționat la alin. (2) doar pentru ora de curs ținută de respectivul cadru didactic. Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absență.

(4) Modul de aplicare a prevederilor alin. (2) se reglementează prin regulamentul de ordine interioară al fiecărei unități de învățământ.”

Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot să fie mutați într-o sală, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.

În document se arată că decizia pentru mutarea elevului este la discreția profesorului – el este cel care poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul special pentru elevii care perturbă ora.

Ministra Educației, Ligia Deca, a precizat că posibilitatea ca un profesor să trimită un elev care deranjează ora în alt spațiu din școală este o opțiune, nu este o obligație.

De menționat este că prevederea referitoare la sala de detenție apare la capitolul al III-lea – îndatoririle elevilor, nu la capitolul dedicat sancțiunilor.

Reacții au venit din partea unor directori de școli din țară care s-au plâns de lipsa spațiilor dar și a personalului. O directoare din Sibiu a spus: Elevii vor fi mereu scoși de la ore pentru ca profesorul să-și poată face ora în bune condiții? Niciodată nu va fi calitate dacă lucrurile nu sunt gândite din mijlocul elevilor și profesorilor.

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Directoare din Sibiu, despre sălile de detenție din școli: Elevii vor fi mereu scoși de la ore pentru ca profesorul să-și poată face ora în bune condiții? Niciodată nu va fi calitate dacă lucrurile nu sunt gândite din mijlocul elevilor și profesorilor
Statutul Elevului 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial. Sala de detenție, fără telefoane mobile în timpul orelor și sancțiunile care pot fi aplicate elevilor din anul școlar 2024-2025, printre noutăți
Cum funcționează o „sală de detenție” în școlile din SUA și ce ar trebui să știe profesorii, directorii, inspectorii și reprezentații Ministerului Educației înainte de a lua decizii pe această temă – Cercetătorul Dacian Dolean

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul…
Vezi articolul