Sala de detenție în școli. Trebuie să definim foarte bine ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului, spune Mihaela Ștefan, fostă șefă a inspectoratului școlar București: Ce se întâmplă cu materia pe care elevul o pierde în tot acest timp?

2.770 de vizualizări
“Trebuie definit ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului”, (n.red în urma căruia poate fi trimis în sala de detenție), a spus Mihaela Ștefan, fost inspector general ISMB București, la Prima News. Amintim că noul Statut al elevului, publicat în Monitorul Oficial, prevede că din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot să fie mutați într-o sală, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar.

Fosta șefă a inspectoratului școlar București, Mihaela Ștefan, spune că trebuie definit foarte bine “ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului”, care permite profesorului să îl trimită la sala de detenție.

Potrivit statutului elevului, decizia pentru mutarea elevului este la discreția profesorului, iar școala trebuie să reglementeze prin regulamentul de ordine interioară modul în care se aplică.

“Prin urmare, cred că tot de noi, adulții depinde să fim consecvenți, să fim responsabili în stabilirea unor regulamente de ordine interioară, a unor proceduri pe care să le respectăm cu toții și elevi, și profesori, și părinți și care să fie făcute cunoscute tuturor, deopotrivă elevi, părinți, profesori, la început de an școlar, la începutul fiecărui modul“, mai spune Mihaela Ștefan.

Ea mai subliniază și faptul că din document reiese că lectura în sala de detenție ar putea fi văzută ca o pedeapsă, iar multe școli nu au nici spații pentru a implementa această sală și nici resursa umană.

Declarația integrală a Mihaelei Ștefan

Mihaela Ștefan, fostă șefă ISMB: “Este o provocare toată această situație și ea trebuie privită din foarte multe unghiuri de vedere, cu toate implicațiile posibile, pentru că, într-adevăr, ne dorim educație incluzivă. Trebuie să avem în vedere educația inclus, incluziv, pentru binele superior al copilului, pentru că acesta este principalul obiectiv al educației noastre. În aceeași măsură, să ținem cont de resursa umană din școli, care, să fim sinceri, nu este niciodată prea mare, ba dimpotrivă, avem deficit de personal și atunci aici intervine o problemă destul de spinoasă cine va supraveghea acei copii, în ce măsură școala dispune de săli care să fie libere în timpul orelor de curs? Ce se întâmplă cu materia pe care copilul o pierde în tot acest timp? Apoi intervine și o altă întrebare: S-a recomandat lectura în timpul orei respectiv. De ce să privim lectura neapărat ca o pedeapsă?

Lectura trebuie să fie un deziderat. O carte citită înseamnă un pas în plus pentru fiecare dintre noi, indiferent că ne numim elevi, profesori, părinți ș.a.m.d. Sunt foarte multe aceste variabile. Marele avantaj ar fi acela că un copil care are un astfel de comportament, care nu corespunde orei decurs, poate să fie dus în altă parte până se liniștește, până gestionează emoțiile, pentru că despre asta este vorba. Această sală ar fi o alternativă la un așa-numit peace corner, un colț de liniștire pe care eu l-aș fi văzut mai degrabă în sala de clasă. Acum trebuie să ne limităm la condițiile pe care le avem în școlile noastre. Nu putem organiza un astfel de colț de liniștire în fiecare sală de curs. Apoi, trebuie să definim foarte, foarte bine ce înseamnă acest comportament necorespunzător al copilului.

Prin urmare, cred că tot de noi, adulții depinde să fim consecvenți, să fim responsabili în stabilirea unor regulamente de ordine interioară, a unor proceduri pe care să le respectăm cu toții și elevi, și profesori, și părinți și care să fie făcute cunoscute tuturor, deopotrivă elevi, părinți, profesori, la început de an școlar, la începutul fiecărui modul, pentru că nu e așa, una dintre noutățile ROFUIP este cea legată de acordarea calificativului sau a notei la purtare. Se acordă pentru fiecare modul în parte, urmând ca la final de an școlar să avem o medie. Iată, deci trebuie să-i responsabilizăm o dată în plus și pe elevii noștri și pe profesori.

(…)  Ar fi fost foarte important să pilotăm acest concept, să vedem care sunt rezultatele, să vedem cum putem implementa în funcție de fiecare școală în parte, pentru că dincolo de numărul mic de consilieri școlari raportat la numărul de elevi, avem și această problemă. Sunt școli care nu au spațiu suficient pentru a învăța într-un singur schimb. Sunt școli care nu au spații corespunzătoare. Încă sunt astfel de școli. Sunt școli în care resursa umană este deficitară și mă refer aici la un număr mare de profesori suplinitori. Ați spus și dumneavoastră mai devreme despre situația în care contabilul din școală ar fi solicitat să vină să supravegheze copiii respectivi. Este foarte, foarte important, în primul rând, să ne punem în papucii celor de la catedră, celor din școală, să vedem cum să gestionăm această situație, mai degrabă să prevenim contexte în care copiii să fie agresiv sau să aibă un comportament inadecvat, prin stimularea învățării, prin stimularea unei atitudini pozitive față de învățare, față de școală, față de tot ceea ce se întâmplă aici, prin încurajarea competiției în raport cu propria persoană și nu neapărat în raport cu alteritatea, prin stimularea respectului față de ceilalți. Prin urmare, eu văd soluția mai degrabă dinspre această triadă profesor-părinte-elev și în sensul de a preveni astfel de situații, pentru că dacă ne vom confrunta de aici înainte cu ele, nu prea văd o soluție viabilă în gestionarea lor: din pricina resursei umane care într-adevăr nu este întotdeauna specializată pe componenta aceasta de consiliere de gestionare a emoțiilor, competența socio-emoțională este una dintre cele opt competențe-cheie promovate la nivel european și noi toți avem datoria de a contribui în mod consecvent, în mod constant, responsabil, la dezvoltarea ei. Pentru că în primul rând, despre asta este vorba”.  

Ce prevede Statutul elevului despre sala de detenție

Art. 14 – (2) În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat.

(3) Cadrul didactic poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul menționat la alin. (2) doar pentru ora de curs ținută de respectivul cadru didactic. Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absență.

(4) Modul de aplicare a prevederilor alin. (2) se reglementează prin regulamentul de ordine interioară al fiecărei unități de învățământ.”

Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele pot să fie mutați într-o sală, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului Educației nr. 5.707 din 1 august 2024.

În document se arată că decizia pentru mutarea elevului este la discreția profesorului – el este cel care poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul special pentru elevii care perturbă ora.

Ministra Educației, Ligia Deca, a precizat că posibilitatea ca un profesor să trimită un elev care deranjează ora în alt spațiu din școală este o opțiune, nu este o obligație.

De menționat este că prevederea referitoare la sala de detenție apare la capitolul al III-lea – îndatoririle elevilor, nu la capitolul dedicat sancțiunilor.

Reacții au venit din partea unor directori de școli din țară care s-au plâns de lipsa spațiilor dar și a personalului. O directoare din Sibiu a spus: Elevii vor fi mereu scoși de la ore pentru ca profesorul să-și poată face ora în bune condiții? Niciodată nu va fi calitate dacă lucrurile nu sunt gândite din mijlocul elevilor și profesorilor.

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Directoare din Sibiu, despre sălile de detenție din școli: Elevii vor fi mereu scoși de la ore pentru ca profesorul să-și poată face ora în bune condiții? Niciodată nu va fi calitate dacă lucrurile nu sunt gândite din mijlocul elevilor și profesorilor
Statutul Elevului 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial. Sala de detenție, fără telefoane mobile în timpul orelor și sancțiunile care pot fi aplicate elevilor din anul școlar 2024-2025, printre noutăți
Cum funcționează o „sală de detenție” în școlile din SUA și ce ar trebui să știe profesorii, directorii, inspectorii și reprezentații Ministerului Educației înainte de a lua decizii pe această temă – Cercetătorul Dacian Dolean

8 comments
  1. Sunt definite și precizate, doamna fost inspector școlar. O parte din comportamente sunt prezente in Anexa 5 , FIȘA DE IDENTIFICARE A VIOLENȚEI PSIHOLOGICE – BULLYING ÎN MEDIUL
    ȘCOLAR, in legea in vigoare de 4 ani. Cele de mai sus pot deranja alți elevi.
    Alte comportamente pot deranja cursul prezentării lectiei de către profesor, a evaluării, explicării etc. Și pe aceste comportamente (manifestate prin acțiuni și activități indezirabile in clasă) le știu profesorii, de la vorbitul înainte să termine cineva până la orice năravuri mai au copiii, sănătoși sau nu.
    Nu sunt scuze pentru întârzieri peste 16 sept., sunt clare aceste comportamente. Să fie într-un ceas bun!

  2. materia aia o pierde și daca e in clasa scălămbăindu se…musai absența pt porcăria aia cu detenția …i se întâmplă ceva și el apare prezent la ora dar de fapt era la detenție…ce faci atunci?!

  3. Prostia asta cu camera de detentie a fost impusa de unii care nu au habar de behaviorism si de controlul comportamentului cu ajutorul antecedentelor si consecintelor. Inainte de toare, fara a intelege ce este intarirea pozitiva, intarirea negativa si pedeapsa o sa iasa un haos.

    Doamna asta intuieste ea ceva, dar nu cred ca are habar de controlul comportamentului. O ameteste cu preventia, gestionarea emotiilor blah blah blah.

  4. Ce se întâmplă cu materia pe care copilul o pierde în tot acest timp?? Care timp? Timpul ala cand deranja ora si nu era atent ? Daca ceilalti copii nu pot fi atenti si nu inteleg din cauza lui?

  5. Isi ia lecția de la copii,el oricum nu e interesat de ora și ii împiedică și pe ceilalți sa participe la o ora asa cum merită. El,derbedeul/bolnavul mintal ,de ce ar avea mai multe drepturi decât o clasa întreagă?

    1. Pe cand și o sala de detenție pentru profesorul care nu își tine orele,nu își face meseria și nu știe a fi pedagog ? pedeapsa nu face parte din procesul edicativ, dacă ar ști sa le capteze atenția și ar avea înclinații spre pedagogie …avem destule exemple pozitive de la care se pot inspira !

      1. Hai c-ai comis-o. Pedeapsa nu face parte din procesul educativ?! Păi hai să scoatem toate sancțiunile alea care deja există pentru fapte prevăzute în ROFUIP și ROI, că doar nu mai putem sancționa, că nu ne dai tu voie!

        Hai sictir!

        Ia captează tu imaginația unora care-s doar cu o secundă deasupra nivelului australopitecilor, dintr-un accident al istoriei. Du-te și predă la nivel de academician celor care nu știu să scrie sau să citească, sunt dependenți de tiktok și emisiuni cretine la TV, și dacă ai pretenția să vină cu caiet și pix la ora ta, se plâng că sunt persecutați!

        Hai că e loc și de tine, un australopitec în plus nici nu mai contează!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Mircea Miclea / Sursa foto: Ciprian Hord

VIDEO Mircea Miclea, despre cum se definește succesul învățării: Dacă eu la școală primesc o notă mare pentru că am reprodus două sau trei propoziții notate în caiet, treptat, eu îmi fac o teorie cum că învățarea înseamnă acest lucru – a reține 3-4 propoziții

Psihologul Mircea Miclea, fondator al școlii cognitive în psihologia românească, a explicat cum se definește succesul învățării în rândul elevilor. Invitat la Starea Nației, Mircea Miclea a spus că fiecare…
Vezi articolul