Majoritatea celor peste 4.000 de propuneri pentru modificarea noilor planuri-cadru primite la Ministerul Educației se referă la numărul de ore pe sistemul „mai vreau o oră în plus, mai ia de la cealaltă arie, mai ia de la cealaltă disciplină”, a exemplificat secretarul de stat Sorin Ion în cadrul dezbaterii despre aceste planuri, care a avut loc astăzi la Parlament. În ritmul acesta, s-ar ajunge la 40-50 de ore pe săptămână, și „nu trebuie să transformăm această dezbatere într-un război pe număr de ore”, a avertizat Sorin Ion.
„Din păcate, marea majoritate a acelor 4.000 de propuneri primite până acum la Ministerul Educației cam la asta se rezumă, la „mai vreau o oră în plus, mai ia de la cealaltă arie, mai ia de la cealaltă disciplină” și dacă ar fi să soluționăm favorabil toate aceste propuneri, probabil că vom avea un singur pierzător, acela va fi elevul. Într-o astfel de variantă, probabil că 40-50 de ore pe săptămână ar rezolva toate problemele și toate cele 4.000 de propuneri pentru planurile-cadru. Dar nu asta trebuie să fie filosofia și nu acesta trebuie să fie obiectivul nostru, câte ore facem la fiecare disciplină, unde facem mai mult, unde facem mai puțin. Ca idee generală, îmi permit să spun că cel puțin în ciclul superior al liceului trebuie să încercăm să polarizăm cumva disciplinele de studiu astfel încât să existe o mai mare specializare”, a spus Sorin Ion.
La rândul său, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a sintetizat ce conțin aceste propuneri.
„Din cele peste 4.000 de propuneri de modificare a variantelor de planuri-cadru puse în dezbatere în data de 5 ianuarie şi aflate în dezbatere până la finalul acestei luni, am reţinut reluarea unor elemente rezultate în urma unor consultări foarte ample. Profilul absolventului ar trebuie să se bazeze, să aibă în centru încrederea de sine, să aibă în centru învăţarea autonomă, să aibă creativitatea, să aibă spiritul antreprenorial şi să aibă capacitate de alegere şi adaptare”, a declarat Cîmpeanu în cadrul dezbaterii care a reunit comisiile de învățământ de la Senat și Camera Deputaților.
El a mai spus că în propuneri se regăsesc cel mai frecvent „nevoile societale” ca „egalitatea de şanse, alfabetizarea funcţională, adaptabilitatea la piaţa muncii, creativitate şi inovare, cultură civică şi democratică”.
„Sunt întru totul de acord şi susţin ca planurile cadru şi mai apoi programele pentru fiecare disciplină să reflecte aceste lucruri”, a mai spus Cîmpeanu.
Planurile-cadru de liceu au fost lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației pe 5 ianuarie 2021.
Aceasta este a doua tentativă de a reforma planurile-cadru din ultimii 3 ani, prima având loc în anul 2018, atunci când Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică un set de planuri-cadru realizate în mod netransparent, fără implicarea actorilor din sistem: elevi, părinți și profesori. După protestele elevilor, planurile respective au fost retrase.
Sursă foto: Freepik.com
11 comments
Cum să aibă 40-50 de ore pe săptămână, când acum au 30? De unde au adăugat atâtea ore? Sunt doar presupuneri!
Deja am 42 de ore in clasa a 10a mate info intensiv info, toate zilele pana la 2 inafara de luni si joi care sunt pana la 3.
Cum sa am peste 50 de ore pe saptamana?
Nu poți să ai 42 de ore pe săptămână. Poate faceți ore de pregătire suplimentară pentru olimpiade. Bănuiesc că cele 12 ore în plus sunt informatică și matematică. Și le puteți refuza, dacă nu aveți nevoie de ele.
Buna seara.Singura Tara din Uniune se poate santaja astfel…ore ín plus,vrem mai mult,(100)de lei pe ore remediale,normal cā vreti sa lucrati sí sambata decat sa participati la ore face to face.Rrrrusineeeee.
Buna ziua, consider ca elevii de liceu au nevoie de educatie financiara, educatie juridica si de 1h pe saptamana/2 saptamani in care sa vina cate un reprezentant din cadrul unor firme private sau de stat sa le arate cu ce se ocupa compania respectiva, adica sa ia contact cu viitoarele meserii, urmand ca in vacanta de vara 1 saptamana sau 2 saptamani sa faca practica intr-o institutie privata/stat la alegerea elevului din lista firmelor care si-au prezentat companiile in timpul anului scolar.
Elevii au nevoie de a invata unde si cand sa aplice ceea ce au invatat. matematica aplicata, fizica aplicata, chimie aplicata….
In momentul de fata elevii memoreaza lectiile dor cu scopul de a lua o nota foarte buna, iar aceasta informatie va fi memorata pe o perioada scurta de timp neavand suportul aplicabilitatii ei.
Stimatul secretar de stat Sorin Ion nu a absolvit 8 clase? Oare “marea majoritate” nu e un pleonasm grotesc? Toti politicienii il folosesc, a ajuns si la reporteri. Oare pana cand o sa ne mai conduca astfel de personaje care nu vorbesc corect romaneste? Ce incredere putem avea in aceste conditii?
Cred ca de remediere au nevoie elevii care au fost prezenți la orele on-line.
Nu , nu este pleonasm grotesc. Cine a terminat 8 clase stie ca poti face delimitari intre majoritate simpla (50%+1) si diverse alte grade (de exemplu 75%) . Pentru asta avem expresii de genul “marea majoritate”
Sa terminam 8 clase si sa intelegem ca “marea majoritate” nu e un pleonasm.
Dupa o logica elementara, mare si majoritate contin ” mare”, decided e pleonasm.
Doua definitii elementare
Pleonasm = contine doi termeni cu sens asemanator
(DEX) MAJORITÁTE, majorități, s. f. Partea sau numărul cel mai mare dintr-o colectivitate. ♦ Superioritate numerică cerută (prin lege) sau obținută în alegeri. ◊ Majoritate absolută = număr de voturi egal cu cel puțin jumătate plus unu din total. Majoritate relativă = număr de voturi care întrece numărul de voturi obținut de oricare dintre ceilalți candidați. Majoritate civilă = situație juridică a unei persoane care a împlinit vârsta prevăzută de lege pentru dobândirea deplinei capacități de exercițiu; majorat1. – Din fr. majorité. Cf. lat. maioritas, -atis, germ.Majorität.
Dacă se plătește pe măsură, poate sa ne dea ore și sâmbătă – ca știu ca se plătește dublu.
Profesorii nu cer ore în plus ca vor sa ia “de la alta arie”, ci pentru ca salariile sunt umilitoare.
In privinta platii duble pentru simbata, va faceti iluzii! …