Roxana Rusin, profesor de Istorie: Subiectul de la bacalaureat mi-a părut o teză semestrială. Cum ar fi să îl includeți pe Lucian Boia în lista surselor pentru subiecte măcar pe jumătate față de cât îl promovați pe Ioan Aurel Pop?

10.811 vizualizări
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
“Subiectul de la proba de istorie a bacalaureatului din acest an mi-a părut o teză semestrială. Nici nu sunt departe de adevăr, dat fiind că materia rămasă pentru examen a fost doar cea din primul semestru”, spune Roxana Rusin, profesor de istorie la Liceul Teoretic Nichita Stănescu din București.

Într-o analiză a subiectelor pe care le-au avut de rezolvat în această dimineață absolvenții de liceu la examenul de Istorie din cadrul Bacalaureatului, Rusin a atras atenția că “cei care fac subiectele au un orizont istoriografic bine stabilit, și pe care se pare că nu vor să-l depășească. În proporție de 80% toate textele sunt din lucrări cu caracter general: Istoria României (M. Bărbulescu, D.Deletant, K. Hitchins, Ș. Papacostea, P. Teodor); O istorie sinceră a poporului român (Florin Constantiniu); O istorie a românilor (Ion Bulei); Istoria românilor (I. A. Pop), din ultimul autor a fost chiar subiectul de anul acesta”.

“Cum ar fi să faceți niște subiecte de istorie medievală pornind de la cartea lui Marian Coman – Putere și teritoriu. Țara Românească medievală? Cum ar fi să faceți subiecte de istorie contemporană din studiile Miei Jinga despre femei în comunism? Cum ar fi să concepeți un subiect despre rasism, că tot e inclusă tema cu nazismul, pornind de la cărțile lui Marius Turda? Cum ar fi să îl includeți pe Lucian Boia în lista surselor pentru subiecte măcar pe jumătate față de cât îl promovați pe Ioan Aurel Pop? Cum ar fi să faceți subiecte despre democrație și totalitarism pornind de la lucrările lui Timothy Snyder, Ian Buruma sau Orlando Figes?  Atâta vreme cât reciclăm aceleași cerințe, aceiași autori de ce avem false așteptări?”, scrie profesoara Roxana Rusin, pe pagina sa de Facebook.

Roxana Rusin, profesor de istorie la Liceul Teoretic Nichita Stănescu din București, despre subiectele de la examenul de astăzi din cadrul Bacalaureatului:
Roxana Rusin / Foto: Arhiva personala

“Subiectul de la proba de istorie a bacalaureatului din acest an mi-a părut o teză semestrială. Nici nu sunt departe de adevăr, dat fiind că materia rămasă pentru examen a fost doar cea din primul semestru. De multă vreme subiectele de la bacalaureat nu mă mai fac să stau cu sufletul la gură în așteptarea lor; asta am făcut când am dat eu examenul și este lesne de înțeles de ce. Dincolo de faptul că au fost mai mult decât accesibile, altceva vreau să aduc în discuție.

Am lucrat cu elevii cam tot ce s-a dat în anii trecuți, variantele de antrenament de anul acesta, teste din culegeri. Concluzia: cei care fac subiectele au un orizont istoriografic bine stabilit, și pe care se pare că nu vor să-l depășească. În proporție de 80% toate textele sunt din lucrări cu caracter general: Istoria României (M. Bărbulescu, D.Deletant, K. Hitchins, Ș. Papacostea, P. Teodor); O istorie sinceră a poporului român (Florin Constantiniu); O istorie a românilor (Ion Bulei); Istoria românilor (I. A. Pop), din ultimul autor a fost chiar subiectul de anul acesta. Este foarte bine că sunt folosite lucrările generale, accesibile înțelegerii elevilor de liceu. Problema este că sunt folosite doar acestea, iar apoi ne întrebăm de ce nu e pasiune pentru istorie în rândul elevilor, de ce lucrările bune și actuale se citesc doar între profesioniști și cei foarte pasionați.

Cercetarea, avansul istoriografic, studiile recente nu ajung să fie cunoscute de elevi pentru că nici profesorii lor nu le cunosc. Atâta vreme cât avem cadre didactice care se pregătesc pentru examenul de titularizare doar din manuale și atât (evident că este important să cunoști conținutul și structura manualelor pentru că face parte din meseria de profesor), cei ce intrați în școli lăsați orice speranță.

Cum ar fi să faceți niște subiecte de istorie medievală pornind de la cartea lui Marian Coman – Putere și teritoriu. Țara Românească medievală? Cum ar fi să faceți subiecte de istorie contemporană din studiile Miei Jinga despre femei în comunism? Cum ar fi să concepeți un subiect despre rasism, că tot e inclusă tema cu nazismul, pornind de la cărțile lui Marius Turda? Cum ar fi să îl includeți pe Lucian Boia în lista surselor pentru subiecte măcar pe jumătate față de cât îl promovați pe Ioan Aurel Pop? Cum ar fi să faceți subiecte despre democrație și totalitarism pornind de la lucrările lui Timothy Snyder, Ian Buruma sau Orlando Figes?

Atâta vreme cât reciclăm aceleași cerințe, aceiași autori de ce avem false așteptări?

Despre interbelicul românesc vorbește și Oliver Jens Schmitt, dar nu în termenii laudativi de care ne ținem cu dinții când vine vorba de acest subiect.

Când rezultatele cercetării din institute și facultăți vor ajunge și la elevi, dar aici este nevoie de profesori care să citească asta, abia atunci începem să discutăm de educație. Deocamdată ne bălăcim într-o apă călduță, nici prea rece să-i șocheze, nici fierbinte să ne ardă vreun adevăr care nu coincide imaginarului național.”

Subiectele de la Istorie – BAC 2020
Descarcă, în format .PDF, subiectele și baremul de la examenul de Istorie – BAC 2020:
Calendar Bacalaureat 2020:

3 – 10 iunie 2020     Înscrierea candidaților
11  – 17 iunie 2020   Echivalarea și recunoașterea competențelor lingvistice și digitale
22 iunie 2020           Limba și literatura română – proba E a) – proba scrisă
23 iunie 2020           Limba și literatura maternă – proba E b) – proba scrisă
24 iunie 2020           Proba obligatorie a profilului – proba E c) – proba scrisă

  • Examen la Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională
  • Examen la Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

25 iunie 2020           Proba la alegere a profilului și a specializării – proba E d) – proba scrisă

Absolvenții trebuie să aleagă una dintre următoarele materii, pentru examen, în funcție de studiile urmate în liceu:
  • Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională
  • Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie și, după caz, Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretica, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus

 30 iunie 2020          Afișarea rezultatelor la probele scrise – până la ora 12:00
 30 iunie 2020          Depunerea contestațiilor în intervalul orar 16:00 – 20:00
1 iulie 2020               Depunerea contestațiilor în intervalul orar 8:00 – 12:00
1 – 4 iulie 2020         Rezolvarea contestațiilor
5 iulie 2020              Afișarea rezultatelor finale


5 comments
  1. Urmăriți atent comentariile de mai jos: sunt fanii lui Aiurel Pop! (apropo, cine mai e și ăsta, cumva PREȘ–edintele cu salariu nejustificcat de mare al A. R.?) Recomand o pungă de floricele la citirea lor.

  2. Domnișoară profesoară,ați identificat vreo legătură între autorii lucrărilor din care se selectează fragmente pentru subiectele de bacalaureat și sarcina de lucru a elevilor care participă la examen?Discursul dumnevoastră după o probă de examen în care subiecții sunt elevii, în care exprimați preferințe pentru alți autori, nu are relevanță pentru acest cadru și moment, din simplu motiv că nu originea fragmentului îl influențează pe elev în rezolvare.La testele pregătitoare nu treceți numele autorilor și veți constata ca niciun elev nu va fi deranjat de acest lucru.Și atunci?Impresionante raportările cantitative dintre autori: I.A.Pop=2(L.Boia).De ce I.A.Pop si nu I.Bulei ?

  3. Pop este istoric, Boia un fel de eseist-părerist. Dacă-i citea cu atenție, nu mai scăpa porumbelul…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Oana Moraru, despre Evaluările Naționale: În nicio școală de stat din România, profesorii nu sunt evaluați oficial și cu niciun fel de consecințe pe ce efect au ei în clasă în mințile copiilor / Profesorii, cu câteva excepții, nu știu să predea la alt nivel decât “explic, înțeleg, identific, subliniez, definesc”

Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce elevii nu mai învață lecția în clasă, așa cum ar trebui: profesorii sunt slab pregătiți, iar rezultatele…
Vezi articolul

Rata de vaccinare din învățământ, „adusă” la 60% prin micșorarea numărului total de angajați. Plus cum „a reușit” Ministerul Educației să convingă să se vaccineze mai puțini angajați decât cei care s-au declarat dispuși

Numărul de angajați ai sistemului de Învățământ a fost redus „din pix”, fără nicio explicație publică, în așa fel încât rata de vaccinare să fie peste 60%, arată datele publicate…
Vezi articolul

Teoriile conspirației sunt alimentate de ”Paradoxul succesului” și de modelul militarizat-autoritar de comunicare în pandemie. INTERVIU cu sociologul Dan Petre

Sociologul Dan Petre, specialist în ştiinţele comunicării și conferenţiar universitar, spune că polarizarea extremă a societății românești, dar și ”paradoxul succesului” gestionării pandemiei de coronavirus au contribuit la răspândirea teoriilor…
Vezi articolul