ROSE Cel mai amplu și mai scump proiect din Educație bate pasul pe loc în evaluarea Băncii Mondiale. S-au cumpărat o mașină, laptopuri, echipamente. Efectele promise asupra celor 1,6 milioane de elevi și studenți – ZERO

13.669 de vizualizări
Doar 6,76 de milioane de dolari (2,8%) au fost ”trase” de Proiectul ROSE, din octombrie 2015 până în luna iulie 2018, din cele 243,1 milioane de dolari cât este valoarea totală a împrumutului dat de Banca Mondială pentru reformarea educației românești. Cei mai mulți bani s-au dus pe o mașina SUV/CUV, laptopuri performante, un server, dotarea tuturor Caselor Corpului Didactic cu aparatură IT și software, plus cazare, conferințe și salariile celor care derulează proiectul, potrivit informațiilor furnizate de portalul ROSE. O mare parte din sumă sunt dobânzi, taxe și comisioane, potrivit documenului financiar detaliat. Cât despre beneficari direcți – deocamdată aceștia nu există, potrivit raportului de etapă făcut de finanțator (BM).

Proiectul ROSE (ROmania Second Education Project) a fost aprobat de Banca Mondială pentru finanțare în anul 2015, în martie, dar a pornit oficial abia în octombrie. În vara lui 2018 Banca Mondială a făcut o evaluare și raportul notează o serie întreagă de neîmpliniri.

Progresul către atingere obiectivelor propuse s-a degradat, ratingul fiind moderat satisfăcător, la fel și implementarea proiectului în ansamblu, care a trecut de la moderat satisfăcător la moderat nesatisfăcător.

SURSA: BM

În ansamblu s-au înregistrat puține progrese în ceea ce privește implementarea în contextul creditelor bugetare și angajamentelor insuficiente și premeditate alocate ROSE pentru anul 2018. Aceasta se reflectă și într-o rată de plată foarte scăzută, în prezent, de 2,8% din suma totală a împrumutului (în dolari SUA) comparativ cu proiecțiile revizuite de 15%. Aceste aspecte necesită atenția imediată a Guvernului de a pune din nou în scenă implementarea proiectului și plățile,” arată evaluatorii.

Ce este ROSE ?

ROSE este cel mai amplu și mai scump proiect din Educație, care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de Bacalaureat. Efectele sale ar trebui să se resimtă asupra unui număr de 1.620.000 de elevi și studenți. În prezent abandonul în invățământul secundar este de 18,1% potrivit Eurostat, iar în învățământul terțiar potrivit datelor UNESCO, rata de absolvire din anul 2016 a fost de numai 37,26%, asta înseamnă că puțin peste unul din 3 studenți care au început facultatea a și terminat-o. Rata de promovare a Examenului de Bacalaureat a fost de 68% în 2016, 71,4% în 2017 și de 67,7% în 2018.

Rezultatele de până acum:  
Rata medie de abandon școlar în clasa finală în liceele susținute de ROSE 
30 iunie 2014 – 6,5%
22 iunie 2018 – 6,5%
Ținta 31dec 2022 – 3,5%
Procentul de licee sprijinite de ROSE cu rata abandonului de peste 7%
30 iunie 2014 – 23,1%
22 iunie 2018 – 23,1%
Ținta 31 dec 2022 – 10%
Gradul mediu de absolvire a Bacului în licee sprijinite de ROSE
30 iunie 2014 – 49,6%
22 iunie 2018 – 49,6%
Ținta 31 dec 2022 – 59%
Rata medie de retenție în primul an de facultate în universități sprijinite de ROSE
30 iunie 2014 – 82,3%
22 iunie 2018 – 82,3%
Ținta 31 dec 2022 – 84,5%
Rata medie de absolvire în liceele sprijinite de ROSE
30 iunie 2014 – 86,9%
22 iunie 2018 – 86,9%
Ținta 31 dec 2022 – 93%
Numărul studenților cu studii superioare la risc care beneficiază de programe de reabilitare și consiliere ROSE
30 iunie 2014 – 0
22 iunie 2018 – 0
Ținta 31 dec 2022 – 60.000
Numărul de elevi de liceu susținuți de proiectul ROSE care participă la programele punte
30 iunie 2014 – 0
22 iunie 2018 – 1.064
Ținta 31 dec 2022 – 8.000
Schema de împrumuturi pentru studenți revizuită și utilizată 
30 iunie 2014 – NU
22 iunie 2018 – NU
Ținta 31 dec 2022 – DA
Beneficiari direcți ai proiectului ROSE
30 iunie 2014 – 0
22 iunie 2018 – 0
Ținta 31 dec 2022 – 1.620.000

Proiectul ROSE, finanțat printr-un împrumut de 243 de milioane de dolari, adică 200 de milioane de euro, acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (unitatea executivă de finanțare a Băncii Mondiale), este implementat de către o direcție specială din Ministerul Educației, numită Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). Această unitate specială este finanțată din proiectele pe care le desfășoară adică angajații respectivi au salariile ”decontate” din împrumutul de la Banca Mondială pentru ROSE, împrumut care va fi în cele din urmă plătit tot din buget, tot din banii statului, adică ai noștri.

Directorul UMPFE este și directorul proiectului ROSE – Liliana Preoteasa. Director adjunct economic al UMPFE este Cristina Robu, potrivit documentelor din proiectul ROSE semnate cu mai multe unități de învățământ. Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației și Băncii Mondiale componența echipei de proiect, precum și veniturile încasate de aceste persoane în urma derulării proiectului ROSE. Potrivit datelor publice, veniturile nete ale salariaților din Unitatea de Management a Proiectelor cu Finanțare Externă sunt vizibil mai mari decât cele ale angajaților de rând din minister, iar în ultimii ani au avut parte de creșteri uriașe, între 47% și 83%. Șoferul acestei Unități, de exemplu, este printre cei mai bine plătiți șoferi – 4.169 de lei salariu în mână, iar de anul trecut, salariul său a crescut cu 78%. Un consilier este campionul creșterilor, cu 83% majorare salarială în doar 18 luni. Amintim că media creșterilor salariale nete în Educație, în rândul profesorilor dar și a personalului auxiliar, a fost de circa 20-25%.

Ce cumpărături s-au făcut până acum

Cei mai mulți bani pentru echipa de proiect s-au dus pe o mașina SUV sau CUV. În cererea de ofertă apar detalii tehnice interesante. Mașina care nu trebuie să aibă motor mai mare de 1,6 litri sau să fie mai scumpă de 18.000 de euro, după cum prevede legislația, are în schimb dotări complete. Să fie din 2017, minim Euro 6, 105 Cp, jante de 16 inch, să accelereze până la 100 km/h în cel mult 12,5 secunde, să consume puțin (5,6 l/100 km) și să fie lungă, lată și înaltă de un anumit număr de milimetri.

Recent s-au achiziționat și laptopuri performante, un server, plus aparatură pentru dotarea tuturor Caselor Corpului Didactic cu echipamente IT și software.

Sume de bani importante au fost acordate și pe cazare pentru conferințe și evenimente, dar și pentru salariile celor care derulează proiectul, potrivit informațiilor furnizate de portalul ROSE.

 

Proiectul ROSE are 7 ani la dispoziție pentru a-și atinge scopurile. Au trecut 3, mai sunt 4 ani pentru implementare. Acordul de împrumut a fost aprobat prin Legea nr. 234/08.10.2015 de ratificare.

Care sunt componentele ROSE

Proiectul este structurat în trei componente, primele două ”atacă” aspecte de natură academică şi socială care ”conduc la performanţa scăzută a elevilor în învăţământul secundar superior, precum şi în primii ani din învăţământul terţiar. A treia componentă include atât managementul de proiect, monitorizarea şi evaluarea impactului acestuia, cât și activitatea de evaluare a intervenţiilor existente, care abordează constrângerile financiare ale elevilor din învăţământul secundar superior provenind din grupuri dezavantajate”, potrivit descrierii de pe site-ul proiectului ROSE.

FOTO: pixabay.com


8 comments
  1. Proiect ROSE o mare de neinteles. Se cer documente de pe o zi pe alta, nu ti se explica ce ai de facut. Nu se platesc pregatirile facute de catre profesori cu elevii. Cine verifica toate aceste activitati? Ar trebui un control riguros in scoli, probabil sunt platiti alti oameni care nu fac nimic si nu au legatura cu acest proiect.

  2. Programul Rose bate pasul pe loc, pentru ca, cei care se ocupa de implementarea lui in scoli, fac ce au chef, pe banii statului!!daca va pasa asa de mult de acest program, de ce nu verificati scolile care au primit finantare!??la noi s-a primit finantare pentru a creste rata de promovabilitate la Bacalaureat!!banii de meditatii nu i- au primit cei care predau materiile pentru bacalaureat, ci prietenii directoarei, care ii lustruiesc posteriorul zi de zi !!De ce nu se verifica !!!sunt profesori care isi predau materia pana in clasa a 10-a la liceu, si primesc finantare, desi treaba lor nu are nici o legatura cu Bacalaureatul !! de ce nu se verifica treburile astea ?

  3. Un dezastru,
    un ghid stufos, proceduri inaplicabile in Romania, viramente in cont făcute aiurea, modificări permanente ale metodologiei.
    Nu uitați cine era în 2015 prim ministru…
    De ce să te împrumuți 200 milioane de euro de la BM când există fonduri europene pentru proiecte școlare?

  4. S-a imitat (ca să folossc o exprimare blândă) un proiect ce a avut realmente succes recunoscut la nivel european, proiectul PIR, în care, componenta 1.1 Mentorat a fost sclipitoare și generează efecte pozitive și acum, după 10 ani de la implementare. Selecția R.U.???!!!….interesantă

  5. Se pare ca Rose este doar o modalitate prin care sa-si creasca salariile cei care-l deruleaza, pentru ca din cate se vede din rezultatele activitatii, toti sunt un mare 0. Elevii si studentii nu sunt ajutati in niciun fel, proiectul este O MARE MINCIUNA, adica o hotie pe banii nostri. Habar nu au ce sa faca, este o INCOMPETENTA CRASA la nivelul MEN. Jos PSD-ALDE!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Patru universități românești – incluse în rankingul Times Higher Education al universităților tinere 2024, toate în ultima parte a clasamentului / USAMV Cluj-Napoca – cea mai bine plasată instituție românească

Cel mai nou clasament Young University Ranking al Times Higher Education, ce listează cele mai bune instituții de învățământ superior din lume care s-au înființat în ultimii 50 de ani,…
Vezi articolul

Premierul Ciucă, acuzat de plagiat în teza de doctorat, care a validat amnistierea plagiatorilor prin proiectele de legi ale educației, către elevi și profesori: Atingerea obiectivelor pe care ni le-am propus prin Proiectul ”România educată” necesită așezarea învățământului românesc pe principii noi

„Atingerea obiectivelor pe care ni le-am propus prin Proiectul ”România educată” necesită așezarea învățământului românesc pe principii noi care să asigure accesul la educație de calitate și să valorifice potențialul…
Vezi articolul

O singură oră de informatică este prea puțin în clasele IX-X la matematică-informatică, spune profesoara Dana Lica: Acest profil se putea numi foarte bine și mate-engleză sau mate-chimie / Nu asigură gândirea computațională de care tinerii de azi au mare nevoie

Profilul matematică-informatică ar fi putut să se numească și “matematică-engleză” sau “matematică-chimie”, pentru că mai mult ca sigur aceste materii se fac în număr mai mare decât informatica, disciplină căreia…
Vezi articolul