„România suferă” de pe urma rezultatelor foarte slabe ale educației / Aproape toți indicatorii privind educația și formarea – în stare „critică”, arată un nou raport al Comisiei Europene, la un deceniu de reforme Iohannis-Deca

Transport gratuit pentru elevi

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Educația din România este descrisă din nou în termeni severi de autoritățile europene, într-o raport de țară înglobat în recomandările Comisiei Europene pentru Semestrul European, publicate pe 19 iunie. Documentul face trimitere la indicatorii-cheie europeni privind educația, la care România este mult în urma celorlalte state comunitare. Și îi include pe aceștia printre „provocările” care țin în frâu competitivitatea României.

Astfel, raportul citat arată că, în ceea ce privește competitivitatea, prin raportare la strategiile europene pe termen lung, România are o performanță relativ bună, dar se confruntă în continuare cu provocări în anumite domenii. Pe lângă cele referitoare la mediul de afaceri și folosirea energiilor curate, la capitolul provocări este inclus și domeniul Educație și competențe. 

Documentul Comisiei realizează o sinteză sumbră a situației în domeniu, după aproape un deceniu de „reformă” Deca-Iohannis:

În anexa referitoare la educație, raportul pentru România prezintă și o agregare parțial actualizată a rezultatelor României comparativ cu media UE la principalii indicatori în domeniu, astfel:

Sursa: Raport de tara al CE pentru Romania – Semestrul european

Rata de participare la educație timpurie – date 2021: România 75,6%, media UE – 92,5% / Ținta UE – 96%

Procentul elevilor cu rezultate slabe la PISA

Rata părăsirii timpurii a școlii (vârsta 18-24 de ani) – România 16,6%, media UE – 9,5%; ținta UE – sub 9%

Expunerea absolvenților de învățământ profesional-vocațional la pregătire prin muncă – România – 8,1%, media UE – 64,3%; ținta UE – peste 60% în 2025

Rata absolvenților de învățământ terțiar – România – 22,5% (2023), media UE – 43,1%; ținta UE – 45%

Participarea adulților la educațiie și formare (25-64 de ani)  – România 19,1% (2022), media UE – 39,5% (2022); ținta UE – peste 47% în 2025

Ponderea profesorilor cu vârste de peste 55 de ani – România 16,9%; media UE – 24,5% (2021) – singurul indicator unde România se situează peste media Europeană

Documentul citat reia în mare măsură evaluările dintr-un document de lucru prezentat anterior  de Comisia, despre care Edupedu.ro a scris pe larg aici.

Iar într-un „tablou de bord” al situației în diverse domenii sociale, publicat într-o altă anexă, toți indicatorii referitori la educație și formare, cu o excepție (participarea adulților la educație, considerată a fi slabă, dar în curs de îmbunătățire), sunt marcați cu roșu, semnalând „situație critică”. Este vorba despre:

Sursa: Raport de tara al CE pentru Romania – Semestrul european

Toate îmbunătățirile de sistem menționate la capitolul Educație, în documentul citat, sunt menționate ca proiecții de viitor – fie care țintă de investiții, fie ca obiective ale noilor legi ale educației, ce urmează să fie atinse de acum încolo. Între acestea:

Anexa referitoare la educație în raportul CE:

Citește și:
Document de lucru al Comisiei Europene: Succesul reformelor din educația românească depinde de implementarea lor la timp, iar în fața provocărilor structurale ce afectează echitatea și calitatea învățământului și prezintă riscuri pe linie ar fi de ajutor măsuri suplimentare
România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ
Exit mobile version