România este singura țară europeană unde nivelul minim de studii pentru a deveni învățător este cel al studiilor liceale, dar, în privința pregătirii inițiale a educatorilor, acestora le sunt suficiente studii medii în alte cinci țări de pe continent, în special din Est, potrivit datelor agregate de rețeaua europeană Eurydice. Edupedu.ro prezintă situația la nivel european, în condițiile în care proiectul Legii învățământului preuniversitar, versiunea Deca, desființează specializarea de educator-învățător la liceele pedagogice, dar o păstrează pe cea de educator-puericultor, iar raportarea la condițiile de acces în profesie, în alte țări de pe continent, a fost singurul argument invocat în mod concret pentru susținerea acestei măsuri.
- Subiectul a stârnit discuții aprinse în ultimele săptămâni, în condițiile în care reprezentanții câtorva zeci de licee pedagogice au cerut să nu se desființeze această specializare, punct de vedere susținut de mai mulți experți (exemplu), în timp ce oficialități precum secretarul de stat Sorin Ion, cu puncte de vedere la care s-au aliniat alți experți, au invocat statistici europene referitoare la condițiile de studii pentru angajarea pe post de cadru didactic, fără a indica în mod explicit sursa acestor statistici. Statisticile se refereau la practicile europene privind nivelul minim de studii pentru accesul în profesie.
- Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice a propus ca acestea să poată forma în continuare învățători, care, însă, să nu poată să se titularizeze în sistem decât după ce fac facultatea.
De notat că desființarea specializării de educator-învățător a fost argumentată printr-o nevoie de întărire a studiilor celor care devin învățători, fără să se explice de ce nu mai este nevoie de specializarea respectivă – ca etapă intermediară către studii de licență, de exemplu. Altfel spus, conform argumentelor pro-desființare, specializarea ar urma să fie desființată anume pentru că nu ar fi suficientă pentru intrarea în carieră, nu pe baza unor eventuale argumente bazate pe date, care să demonstreze că nu are utilitate, în funcție de specificul și istoricul sistemului educațional din România.
Pe de altă parte, datele existente privind pragul minim de acces la munca de învățător și la cea de educator arată că România e inclusă într-o minoritate foarte restrânsă, la nivel european.
Ultimul raport Eurydice privind salarizarea profesorilor include și informații privind nivelul minim de educație necesar pentru a începe munca de profesor, pentru mai multe cicluri de învățământ. Acesta arată că, dacă în marea majoritate a țărilor europene, inclusiv România, pentru profesorii de gimnaziu și liceu sunt necesare studii de licență, iar în restul țărilor – studii de master, în cazul învățătorilor și educatorilor există excepții.
Raportul Eurydice notează că, deși există unele praguri inferioare pentru acces la profesie, cei mai multi profesori au cel puțin studii de licență sau de master chiar și în aceste cazuri.
În raportul citat, datat octombrie 2022:
- România figurează drept singura țară europeană unde, pentru a deveni învățător, sunt suficiente studii liceale.
- Pe de altă parte, la nivel de grădiniță, pe lângă România, studiile medii sau superioare de scurtă durată mai sunt acceptate alte cinci țări, pentru angajarea cadrelor didactice. Liceul este suficient în România, Slovacia și Republica Cehă. În Irlanda și Malta, nivelul minim este școala postliceală, iar în Letonia, Austria și Polonia – învățământ superior de scurtă durată.
Cazuri notabile, potrivit Eurydice:
- Polonia este un caz aparte – învățământul superior de scurtă durată este suficient pentru cei care doresc să devină educatori, învățători sau profesori de gimnaziu, pe când, pentru profesorii de liceu, este necesar masterul, regulile urmând să se schimbe din 2024/2025, când masterul va deveni necesar pentru toate cadrele didactice, indiferent de nivel.
- În Austria, profesorii de școală primară, asemenea celor din învățământul secundar, pot să fie recrutați doar pe baza studiilor de licență, dar au obligația să obțină un master în primii cinci ani de muncă.
- În Norvegia, pragul necesar, până acum, pentru angajarea ca profesor, la orice nivel, era cel al studiilor de licență, dar de anul acesta el a fost ridicat la studii de master pentru învățământul primar și secundar.
Eurydice notează că nivelul educației pentru cei care încep cariera didactică este important îndeosebi din perspectiva salariului, care crește în funcție de studiile finalizate. Și este semnalată încă o tendință: nivelul minim al studiilor necesare pentru cariera didactică tinde să fie același mai ales în țările unde salariul de intrare în carieră este același indiferent de ciclul de învățământ.
Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev sădescarce imagini de calitate cu 50% discount.