România – singura țară din Europa unde poți deveni învățător doar cu studii liceale, dar studiile medii sunt suficiente în alte câteva state pentru a deveni educator – ultimele cifre Eurydice

Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com

România este singura țară europeană unde nivelul minim de studii pentru a deveni învățător este cel al studiilor liceale, dar, în privința pregătirii inițiale a educatorilor, acestora le sunt suficiente studii medii în alte cinci țări de pe continent, în special din Est, potrivit datelor agregate de rețeaua europeană Eurydice. Edupedu.ro prezintă situația la nivel european, în condițiile în care proiectul Legii învățământului preuniversitar, versiunea Deca, desființează specializarea de educator-învățător la liceele pedagogice, dar o păstrează pe cea de educator-puericultor, iar raportarea la condițiile de acces în profesie, în alte țări de pe continent, a fost singurul argument invocat în mod concret pentru susținerea acestei măsuri.

De notat că desființarea specializării de educator-învățător a fost argumentată printr-o nevoie de întărire a studiilor celor care devin învățători, fără să se explice de ce nu mai este nevoie de specializarea respectivă – ca etapă intermediară către studii de licență, de exemplu. Altfel spus, conform argumentelor pro-desființare, specializarea ar urma să fie desființată anume pentru că nu ar fi suficientă pentru intrarea în carieră,  nu pe baza unor eventuale argumente bazate pe date, care să demonstreze că nu are utilitate, în funcție de specificul și istoricul sistemului educațional din România. 

Pe de altă parte, datele existente privind pragul minim de acces la munca de învățător și la cea de educator arată că România e inclusă într-o minoritate foarte restrânsă, la nivel european.

Ultimul raport Eurydice privind salarizarea profesorilor include și informații privind nivelul minim de educație necesar pentru a începe munca de profesor, pentru mai multe cicluri de învățământ. Acesta arată că, dacă în marea majoritate a țărilor europene, inclusiv România, pentru profesorii de gimnaziu și liceu sunt necesare studii de licență, iar în restul țărilor – studii de  master, în cazul învățătorilor și educatorilor există excepții. 

Raportul Eurydice notează că, deși există unele praguri inferioare pentru acces la profesie, cei mai multi profesori au cel puțin studii de licență sau de master chiar și în aceste cazuri.

În raportul citat, datat octombrie 2022:

Sursa: Raport Eurydice privind salariile profesorilor in Europa – Octombrie 2022

Cazuri notabile, potrivit Eurydice:

Eurydice notează că nivelul educației pentru cei care încep cariera didactică este important îndeosebi din perspectiva salariului, care crește în funcție de studiile finalizate. Și este semnalată încă o tendință: nivelul minim al studiilor necesare pentru cariera didactică tinde să fie același mai ales în țările unde salariul de intrare în carieră este același indiferent de ciclul de învățământ. 

Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev sădescarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version