România se numără printre țările europene unde elevii au mers cel mai puțin la școală, pentru predare față în față, în pandemie, arată un nou raport al rețelei europene Eurydice, pe tema modului cum au reacționat sistemele educaționale de pe continent în contextul Covid. Același raport arată, totodată, că sistemul de predare la distanță la care au apelat multe sisteme și care a fost folosit în mod consistent în România a exacerbat inegalitățile între elevi.
- Ce spun datele din documentul Eurydice, unul dintre primele rapoarte cu informații integrate și concentrate la nivelul continentului european, despre modul se compară România cu celelalte țări din Europa, când vine vorba despre reacția sistemelor educaționale la pandemie?
Analiza ia în considerare anul școlar 2020-2021 și realizează comparații între acțiunile luate la nivelul claselor a IV-a și a VIII-a.
- La nivelul clasei a IV-a, când vine vorba despre timp petrecut de elevi în școala cu prezență exclusiv fizică, România împarte ultimul loc în Europa cu Polonia și Turcia, cu doar două luni și jumătate în care școala a fost deschisă complet. Pentru restul timpului, România figurează cu perioade relativ egale de școală în sistem hibrid și școală la distanță, pe când în Polonia și Turcia a fost preferată aproape exclusiv școala online, cu foarte puțin timp petrecut în sistem hibrid.
- La nivelul clasei a VIII-a, România ocupă, iarăși, un loc codaș, cu doar două luni și jumătate de școală în format exclusiv față în față (similar cu Polonia și Bulgaria). Mai puțin de atât au avut doar Serbia, Muntenegru și Macedonia de Nord (0 luni), precum și Letonia (1 lună). De data aceasta, Turcia a avut pentru elevi școlile deschise pentru predare față în față aproape 6 luni, dar este și țara care a avut cel mai mult timp școlile închise total – aproximativ o lună și jumătate.
Opțiunea autorităților din România de a ține închise multă vreme școlile, în favoarea școlii online, vine în condițiile în care, în anul școlar 2020-2021, Eurydice notează că școlile continentului au rămas în mare parte deschise.
În unele țări, precum Spania, Finlanda, Elveția, Islanda și Liechtenstein, elevii din clasele a IV-a și a VIII-a au mers tot timpul la școală, pe când în Suedia școlile au rămas deschise, dar unii directori au putut lua, punctual, decizia de a le trece la modelul hibrid sau online.
- Documentul menționat citează diverse studii și o analiză a Comisiei Europene, potrivit cărora pandemia a exacerbat inegalitățile dintre elevii cu rezultate slabe la învățătură / din medii dezavantajate, care nu au avut acces la resurse digitale de învățare și cei din avantajate, care au avut de înfruntat mult mai puține obstacole.
Foto: © Visoot Uthairam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.