România – printre țările europene cu cei mai puțini profesori cu vârste de peste 50 de ani, în școala primară, gimnaziu și liceu – raport OCDE 

3.716 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
România sfidează tendința internațională care face ca țările cu o scădere a numărului de elevi să recruteze mai puțini profesori, deci să aibă profesori cu medii de vârstă mai ridicate, potrivit celui mai nou raport Education at a Glance, publicat săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Acesta arată că România, țară ce se confruntă cu o scădere a populației de elevi, se numără printre țările cu cel mai mic număr de profesori cu vârste de peste 50 de ani, mult sub media OCDE.

Astfel, potrivit raportului și notei de țară, doar 26% dintre profesorii de gimnaziu din România aveau, în 2022, vârste de peste  50 de ani, comparativ cu o medie OCDE de 36%. La nivel de școală primară, doar 29% dintre profesori se încadrează în această grupă de vârstă (OCDE – 34%). Iar la nivel de liceu 37% dintre profesorii români au vârste de peste 50 de ani, comparativ cu o medie OCDE de 41%.

  • Situația României este și mai bună prin raportare la media UE (40% – gimnaziu, 38% – școala primară, 44% – liceu).
Sursa: OCDE – Education at a Glance 2024

La nivel european, România depășește, ca pondere a profesorilor cu vârste de peste 50 de ani, doar Croația, Luxemburg, Marea Britanie și Turcia. La polul opus, țări care, la nivelul școlii primare și gimnaziului, au o populație dublă de profesori în această categorie de vârstă sunt Letonia, Lituania, Portugalia, Grecia, Estonia. Un nivel foarte ridicat se înregistrează și în Ungaria, Italia, Bulgaria sau Germania.

OCDE notează, în analiza sa, că „țările care se confruntă cu o scădere a populației de elevi au o proporție mai mare a profesorilor în vârstă, întrucât sunt recrutați mai puțini profesori tineri”. Situația din România nu se încadrează, însă, în această tendință: procentul profesorilor de peste 50% rămâne redus în condițiile unei scăderi considerabile a populației de elevi, care a atins cel mai mic nivel din ultimul deceniu în anul școlar 2022-2023, cu o scădere de 9% față de 2014-2015, potrivit celui mai nou „Raport privind starea învățământului preuniversitar din România”.

Citește și:
România – mult în urma mediei OCDE la rezultatele educației, de la finalizarea studiilor liceale și universitare și integrarea pe piața muncii la cheltuielile per elev și student, arată raportul internațional Education at a Glance 2024, în a doua ediție comparativă cu date despre învățământul românesc

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii – raport internațional

Photo © ElnurDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Predarea istoriei, între caracterul excepțional al națiunii “folosit în scop politic” și abordarea obiectivă și autocritică, „europeană”. Corespondența ieșită din comun dintre Parlamentul European și ministrul polonez al Educației

Comisia pentru Educație și Cultură din Parlamentul European a decis, luna aceasta, să publice corespondența sa cu ministrul polonez al Educației, după ce acesta din urmă a acuzat structurile europene…
Vezi articolul

Cîmpeanu în fața valului 5, despre estimările independente privind pandemia: În România sunt specialiști pe orice, se pricep la domeniul sanitar, la educație, la cursul euro, la problemele Patriarhiei / Acum două luni, despre prognozele lui Octavian Jurma: Epidemiologic este absolut perfect

“Am văzut foarte multe puncte de vedere ale unor persoane care stau să mă întreb de unde își arogă această autoritate de a face previziuni, altele decât cele ale INSP…
Vezi articolul

Cum funcționează o „sală de detenție” în școlile din SUA și ce ar trebui să știe profesorii, directorii, inspectorii și reprezentații Ministerului Educației înainte de a lua decizii pe această temă – Cercetătorul Dacian Dolean

Măsura propusă în proiectul Ministerului Educației privind statutul elevului de a permite profesorului să trimită elevii care au un comportament disruptiv la ore într-o sală în care să desfășoare studiu…
Vezi articolul

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie: De ce mai este nevoie să vorbim despre conținutul manualelor din perioada regimului comunist? Pentru că numai astfel putem argumenta în fața tinerilor de ce este nevoie de o societate democratică

Lumea, implicit și România s-a schimbat și continuă să se schimbe. Cele puțin în cazul românesc, sunt sigur, că după anularea alegerilor prezidențiale în decembrie 2024 și afirmarea dură a…
Vezi articolul

Mărturia unei profesoare, despre învățământul artistic: Ne târâm în aceeași mocirlă de 30 de ani, iar absolvenții liceelor de artă au un singur țel – să plece din țară

Învățământul artistic funcționează cu programe școlare „din anii ’70, puțin periate pe alocuri, doar la unele specialități”, cu 
reguli ale olimpiadelor „viciate de diverse interese mai mari sau mai mici”,…
Vezi articolul