România – printre țările europene cu cei mai puțini profesori cu vârste de peste 50 de ani, în școala primară, gimnaziu și liceu – raport OCDE 

0 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
România sfidează tendința internațională care face ca țările cu o scădere a numărului de elevi să recruteze mai puțini profesori, deci să aibă profesori cu medii de vârstă mai ridicate, potrivit celui mai nou raport Education at a Glance, publicat săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Acesta arată că România, țară ce se confruntă cu o scădere a populației de elevi, se numără printre țările cu cel mai mic număr de profesori cu vârste de peste 50 de ani, mult sub media OCDE.

Astfel, potrivit raportului și notei de țară, doar 26% dintre profesorii de gimnaziu din România aveau, în 2022, vârste de peste  50 de ani, comparativ cu o medie OCDE de 36%. La nivel de școală primară, doar 29% dintre profesori se încadrează în această grupă de vârstă (OCDE – 34%). Iar la nivel de liceu 37% dintre profesorii români au vârste de peste 50 de ani, comparativ cu o medie OCDE de 41%.

  • Situația României este și mai bună prin raportare la media UE (40% – gimnaziu, 38% – școala primară, 44% – liceu).
Sursa: OCDE – Education at a Glance 2024

La nivel european, România depășește, ca pondere a profesorilor cu vârste de peste 50 de ani, doar Croația, Luxemburg, Marea Britanie și Turcia. La polul opus, țări care, la nivelul școlii primare și gimnaziului, au o populație dublă de profesori în această categorie de vârstă sunt Letonia, Lituania, Portugalia, Grecia, Estonia. Un nivel foarte ridicat se înregistrează și în Ungaria, Italia, Bulgaria sau Germania.

OCDE notează, în analiza sa, că „țările care se confruntă cu o scădere a populației de elevi au o proporție mai mare a profesorilor în vârstă, întrucât sunt recrutați mai puțini profesori tineri”. Situația din România nu se încadrează, însă, în această tendință: procentul profesorilor de peste 50% rămâne redus în condițiile unei scăderi considerabile a populației de elevi, care a atins cel mai mic nivel din ultimul deceniu în anul școlar 2022-2023, cu o scădere de 9% față de 2014-2015, potrivit celui mai nou „Raport privind starea învățământului preuniversitar din România”.

Citește și:
România – mult în urma mediei OCDE la rezultatele educației, de la finalizarea studiilor liceale și universitare și integrarea pe piața muncii la cheltuielile per elev și student, arată raportul internațional Education at a Glance 2024, în a doua ediție comparativă cu date despre învățământul românesc

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii – raport internațional

Photo © ElnurDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea: Nu contează atât de mult ce face viața din noi, contează mai mult ce facem noi cu ceea ce a făcut ea din noi. E o dovadă lașitate să invoci mereu nu știu ce traumă din trecut ca să nu mai faci nimic. Soluția e în registrul acțiunii

“Nu contează atât de mult ce face viața din noi, contează mai mult ce facem noi cu ceea ce a făcut ea din noi”, spune profesorul Mircea Miclea, parafrazându-l pe…
Vezi articolul

Cum îmbunătățim alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate socio-economic? Primele dovezi științifice care arată efecte de transfer – analiza cercetătorului Dacian Dolean VIDEO

Alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate din punct de vedere socio-economic este de mult timp una dintre provocările cele mai mari ale…
Vezi articolul

Guvernele să măsoare pierderile de învățare din pandemie, îndeamnă UNESCO, UNICEF, Banca Mondială și OECD. Organizațiile insistă pe nevoia de acțiuni remediale, care nu există deloc într-o treime dintre țările lumii

Țările lumii care nu au evaluat pierderile de învățare ale elevilor în timpul pandemiei Covid-19 sunt îndemnate să o facă, într-un raport comun publicat marți de UNESCO, UNICEF, Banca Mondială…
Vezi articolul