România face parte dintr-un grup foarte restrâns de sisteme educaționale participante la un studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) care nu au raportat niciun fel de susținere pentru inițiative educaționale puse în aplicare sau dezvoltate în timpul pandemiei Covid-19. Atitudinea României, țară care aspiră să adere la OCDE, se remarcă astfel în condițiile în care experții organizației apreciază că se face simțită, în continuare, o nevoie presantă de evaluare a diverselor măsuri educaționale impuse de situațiile de criză din pandemie.
OCDE a publicat, la începutul acestei luni, raportul final al evaluărilor făcute pe această temă pe parcursul anului trecut. Documentul notează, între altele, că din totalul de 28 de sisteme participante la un sondaj pe tema susținerii și revizuirii măsurilor educaționale din pandemie, doar patru nu au susținut nicio astfel de inițiativă. Este vorba despre România, Australia, Norvegia și Irlanda de Nord.
- Sistemele participante reprezintă state sau unități administrative mai mici din țări membre și partenere OCDE, inclusiv 20 de sisteme europene (cu reprezentare multiplă pentru Regatul Unit și Spania).
Potrivit analizei OCDE „există o nevoie presantă de evaluare a eficienței măsurilor (aplicate în context pandemic – n.red.)”, în condițiile în care „creșterea absenteismului și abandonului școlar ridică probleme semnificative pentru sistemele educaționale” din cadrul organizației.
Printre măsurile raportate de celelalte sisteme educaționale, în sensul susținerii și revizuirii inițiativelor din pandemie:
- Intervenții pentru recuperarea pierderilor de învățare
- Școli de vară
- Furnizarea de materiale online, pentru învățarea la distanță
- Măsuri pentru întărirea programelor de formare profesională continuă pentru profesori
- Sprijin pentru starea de bine a elevilor
- Acordarea de resurse pentru elevii dezavantajați, în vederea reducerii diferențelor de învățare
România a apreciat, în schimb, drept utile măsurile legate de predarea online în mediul universitar, pentru diminuarea diferențelor de învățare și pentru creșterea participării la cursuri, la acest nivel, în condițiile în care, în cazul învățământului superior, țara a raportat, pentru această analiză OCDE, o creștere a abandonului școlar.
Iar în cazul României raportul OCDE consemnează, ca programe aplicate la nivel național pentru combaterea abandonului școlar, Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) și Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), dezvoltate cu finanțare europeană.
Foto: © Rochu2008 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.