România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ

9.046 de vizualizări
Foto: 61792587 © R E | Dreamstime.com
România este pe ultima poziție la aproape toți indicatorii care măsoară calitatea și importanța Educației în Uniunea Europeană, potrivit ediției 2023 a Monitorului Educației și Formării lansată joi, 30 noiembrie, la Bruxelles. Raportat la obiectivele stabilite în 2021 pentru întreg blocul comunitar, țara noastră este cea care trage, practic, media europeană în jos, fiind de cele mai multe ori la mare distanță față de restul statelor, în privința indicatorilor și în 6 cazuri din 7, ultima în clasament.
  • Monitorul educației și formării este raportul anual al Comisiei Europene privind sistemele de educație și formare din UE și progresele lor în direcția atingerii obiectivelor la nivel de UE adoptate în cadrul Rezoluției Consiliului din 2021 privind un cadru strategic pentru cooperarea europeană în domeniul educației și formării profesionale către Spațiul Educațional European (SEE). Acesta cuprinde un raport comparativ, 27 de rapoarte de țară și o „cutie de instrumente” (Monitor Toolbox) de monitorizare online cu cele mai importante date și surse utilizate pentru analiza sistemelor de educație și formare profesională din UE.

Care sunt cele 7 ținte ale Uniunii Europene pentru anul 2030, în Educație:

  1. Cel puțin 96% dintre copiii cu vârste între 3 și 6 ani să participe la programe de educație timpurie (grădiniță și creșă) – media UE era la 92,5% în 2021
  2. Rata părăsirii timpurii a școlii să fie, până în 2030, sub 9% – media UE în 2022 era de 9,6%
  3. Rata tinerilor de 15 ani care au competențe scăzute în citire, matematică și științe să fie, până în 2030, mai mică de 15% – media UE era la PISA 2018 de 22,5% la citire, 22,9% la matematică și 22,3% la științe
  4. Rata celor cu competențe digitale scăzute în clasa a VIII-a trebuie să fie, până în 2030, mai mică de 15% (testul ICILS 2018 nu a oferit suficiente date pentru a calcula media UE, dar sunt așteptate datele ICILS 2023 la finalul anului 2024 pentru a vedea media și rezultatele pe fiecare țară în parte). (N.red. Studiul internațional de competență informatică și de informare 2023 (ICILS), implementat de către Asociației Internaționale pentru Evaluarea Rezultatelor Educaționale (IEA), evaluează capacitățile tinerilor de a utiliza tehnologia informației și comunicațiilor prin măsurarea performanței elevilor de clasa a VIII-a în materie de informatică cunoștințe digitale – sursa).
  5. Rata absolvenților de învățământ tehnic și vocațional (VET) care beneficiază de expunere la învățarea bazată pe muncă în timpul educației și formării lor profesionale ar trebui să fie, până în 2025, de cel puțin 60% – media UE în 2022 a fost de 60,1%
  6. Rata tinerilor cu vârste între 25 și 34 de ani care au studii superioare ar trebui să fie, până în 2030, de cel puțin 45% – media UE era în 2022 de 42%
  7. Cel puțin 47% dintre adulții cu vârste între 25-64 de ani ar trebui să participe la activități de învățare în ultimele 12 luni (până acum indicatorul era calculat pentru participarea la educucație în ultima lună, iar pentru acest nou indicator nu există o medie UE calculată încă)

Cum sta România la acești indicatori? Țara este clasată pe ultimele locuri, cu câteva excepții, la toate cele 7 capitole analizate de raport.

Rata copiilor cu vârste între 3 și 6 ani care participă la programe de educație timpurie (grădiniță și creșă): Media UE 92,5% – România 75,6% ultima din Uniunea Europeană

Raportul Comisiei Europene notează faptul că sunt doar câteva state în acest pluton al țărilor în care participarea la educație timpurie „este scăzută și în scădere”, iar România estedeparte de toate statele și față de ea însăși – în 2014-2015 țara noastră avea o rată de participare raportată la 85%.

Rata de părăsire timpurie a școlii este de 15,6%, cu mult peste media UE (9,6 %) și peste ținta la nivelul UE, care este de sub 9%. Această rată este deosebit de ridicată în zonele rurale (24,5 %)10 și în rândul romilor (75 %) ultima din Uniunea Europeană

Rata tinerilor de 15 ani care au competențe scăzute în citire, matematică și științe: media UE 22,3% – media României la matematică este ultima din Uniunea Europeană – 46,6% dintre elevii de 15 ani nu ajung să treacă de nivelul analfabetismului funcțional (nivelul 2 în testele PISA). Pentru citire și științe, România este penultima sau ante-penultima în Uniunea Europeană.

Rata absolvenților de învățământ tehnic și vocațional (VET) care beneficiază de expunere la învățarea bazată pe muncă în timpul educației și formării lor profesionale este în România de 8,4% – fiind ultimul stat clasat în UE la acest indicator. Media UE este de 60,1%.

Raportul european remarcă și faptul că rata de angajare a acestor tineri cu studii tehnice și vocationale a scăzut mult în pandemie, în România – țara noastră este și aici la coada clasamentului, cu sub 58% angajabilitate, scădere de peste 10 procente în 2022 față de 2019.

Rata tinerilor cu vârste între 25 și 34 de ani care au studii superioare este de 24,7%, față de media UE 42%. La mare distanță de celelalte state, România este și aici ultima în UE.

Rata de participare la educația pe tot parcursul vieții în populația adultă cu vârste între 25-64 de ani este a patra cea mai mică în România, din Uniunea Europeană. Indicatorul a ajuns la 5,6%, în creștere în ultimul an.

Raportul de țară poate fi consultat aici, iar raportul comparativ, poate fi și el descărcat de mai jos:

Foto: 61792587 © R E | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


25 comments
  1. Rodul legilor si politicilor politucilor cu studii politice din bruxeless.
    Se ingroapa incet incet toata zona euro din cauza acestei conduceri imbecile.

    Sate depopulate, lipsa locuri de munca, plin de capsunari, nici nu putea fi scoala altfel fata de cea de acum.

  2. Astia sunt 30 de ani de reforme sub conducerea UE.

    Bani bani, educatia prioritate, burse peste burse, drepturi ale elevilor, digitizare, pomeni, erasmusuri, proiecte si uite rezultatele. Au reusit contraperformanta unui invatamant mai prost cu mult decat in comunism.
    Dar nici germania italia spania nu stau mai bine la abandon scolar dupa cum reiese din grafice.
    E prost si invatamantul din SUA si cel vestic. Oare unde se fac atentate in scoli si sunt agresati profesorii si elevii, unde se consuma droguri? nu la ei?

    In cazul romaniei, nu e vina nimanui de la catedra sau din banca si nici de acasa.

  3. Totul e legiferat și dictat din exterior.
    Pai cine a băgat poanta cu desegregatu? Care învățare centrată când ai 35 de elevi in clasa foarte diferiți? Mai eu am prins când eram 45 in clasa primare, învățătoarea in 45 minute daca se apuca sa ne scrie in caiete la fiecare literă care era o lecție de fapt titlu și început primele 2 rânduri trecea ora toată. Și toți aveau aceeași sarcina. Dar la gimnaziu cum ai putea face centrat pe elev când sarcinile ar fi diferite având în vedere heterogenitatea și dificultatea sarcinilor? Care fizica sau chimie sau istorie sau … s-o centrezi pe elev?
    Degeaba va certați, nu aveți cum să schimbați in bine. Totul s-ar făcut de așa natură să nu meargă treaba. Știti bine, când 2 se cearta al treilea câștigă. Bune analizele astea ca sa ne certăm între noi și sa ii consideram sfinți pe cei ce le-au emis.
    S-au exemplificat aici situația la o materie, posibil și la altele sa fie asemănător.
    Cu o societate in degringolada in care numai it-ul și Horeca mai funcționează ce sa aștepți de la învățământ?
    Doar știm că învățământul e oglinda societății.

    Si apropo de poza de la articol, fara locuri de munca poți da diplome de facultate tuturor că nu vor fi utile ci doar vor apasă pe umerii celor care mai lucrează în țară inclusiv pe al unora dintre profesori.

    Și apropo de pensionatul a jumate dintre cadrele actuale cine vine apoi? Nu e nevoie sa vina nimeni, vor lucra mai departe aia pensionari iar eventualele lipsuri de cadre se înlocuiesc ușor cu femei de serviciu ieftine fara grade și fără salar in vacante, deci ieftine, iar in caz de criza extrema de cadre se pot face angajari ca în anii 80-90. Așa că cei mai mediocrii vor intra la clasa, cei mai ieftini, asta e menirea. Criza e făcută intenționat și la materiile alea fizica chimie mate ca sa fie absolvenții prosti, sa nu știe de ce ploua, de ce nu e bine sa stai langa centrala nucleară sau care ar fi treaba cu pandemia și încălzirea globală și dacă ele sunt produse sau aparute.

  4. stati linistiti ,au prevazit controale psihiatrice la profesori. a avut grijă o duamnă secretar la minister , fosta educatoare și absolventa de teologie , Antoaneta bolchiș pe nume sa impună controale psihiatrice anuale la profesori. în sistemul asta al educației isi dau cu parerea tot soiul de secretari de partid (era pusa de PSD), nu specialista in educatie. Tot soiul de mămăițe cu o brumă de scoala și bune de gură pe la partid. Intre timp a demisionat , da prostia a băgat o in lege.
    p.s, e duamna cu „desegregarea„ care trebuie sa ramana la nivel teoretic!?!

  5. Poate daca ar lasa profesorii sa isi faca treaba si nu tabele si tabelase si statistici inutile..
    Poate daca nu ar inventa tot timpul structuri de control extrem de bine finantate care privesc de sus, inspectorate, aracip si le-ar transforma in structuri de indrumare… Daca ar finanta corect si nu in ultimul rand daca le-ar pasa in mod real de elev si profesor si nu de hartoage inutile… Daca ar resoecta elevul silitor si nu doar pe cel recalcitrant si daca ar respecta profesorul… Din pacate nu cred ca mai exista optimism in ceea ce priveste invatamantul din Romania, nu se vrea si mai ales nu se stie, cei care fac legile habar nu au de ce nevoi au cei de la firul ierbii, doar sa se laude cu statisticile pe care le cer obsedant, continuu si inutil….

  6. Sa ne mai lase cu aiurelile lor.
    Or fi uitat că-i batem an de an la toate olimpiadele, in timp ce ei ce fac după ce că ne-au impus să facem acest dezastru?

    Au uitat cine le da forță de muncă pregătită pe banii noștrii.

  7. România a moștenit din comunism un sistem anchilozat și monstruos, un fel de uzină socialistă educațională. Un aparat supradimensionat de profesori, decidenți etc. S-a păstrat acea normă de catedră de 18 ore cu sfințenie, însemnând o programă umflată cu pompa. Educația e ultima uzină socialistă rămasă în picioare.

    1. Bati campii…programa s-a tot redus. Stai calm, ca in 10 ani ies la pensie jumatate din profesori, sa vedem de unde aduceti altii.

      1. S-a redus ceva ici colo dar s-au băgat și alte materii, per ansamblu materia totala a crescut de vreo 2 ori față de cât era până în anul 2000.

        Și uite exemple, clasa a 11-a
        – anul 2023 introdus Istoria Holocaustului o ora pe săptămână fără a scoate altceva. Elevii stau cu încă o ora mai mult la școală ptr materia aia.
        – la chimie din aproximativ 2003 odată cu desființarea secțiilor “chimie-biologie“ și trecerea pe lor pe “științe“, s-au scos din cele 10 ore de chimie 8 dintre ele rămânând doar 2 ore, adică o scădere cu 80% a nr de ore, dar materia a fost redusă cu doar vreo 25%, deci s-a comasat puternic în 2 ore cam aceeași materie din comunism. Cu chiu cu vai unii la liceele bune își mai bagă încă o ora de opțional ca sa facă aia chimie de medicina.
        – la același profil “stiinte“s-au introdus 1-2 ore de arte (muzică + desen). Și aia merg acolo că sa devina medici. Bai fraților, deci e bătaie de joc dictată. Deci aia fara meditații private la chimie nu au cum învață materia de admitere la medicina. Și ne miram că nu se face școală. Pai in așa plaje orare și conținuturi ce sa faci?

        Și cu biologia cam lafel reducerea de ore de pe la vreo 6 ore la doar 1-2 ore săptămânal.

        De remarcat că ptr un bac la chimie sau mai ales ptr admitere la medicina și farmacie trebuie știută toată materia aia de 10 ore pe săptămână din comunism pe care nici nu ai cum s-o faci la clasa.

        Eu predau chimie și va zic că din toată materia aia din comunism acum se cere toată cea de atunci mai puțin “mecanismele de reactie“ care înseamnă cam un trimestru in total din cei 4 ani care cumulează 12 trimestre ca să păstrăm aceeași unitate de măsură și să intelegeti. Un trimestru era cam 1,75-2 module de acum. S-au mai scos foarte puțin ici colo pe la “transformările gazului ideal” la clasa a 9-a că se fac la fizica in a 10-a. S-au mai ascos și de pe la “titrimetrie” și de pe la “pile electrice”, dar chestii minore, dar e puțin scos comparativ cu reducerea plajei orare.

        Înțeleg că s-au redus nr de ore că nu mai trebuie, dar fa o reformă buna că ăla care vrea medicina și e la “stiinte” sa poată învăța fara sa fie nevoie de “cantonament”.

        Iar cei de la tehnic neinteresanți de chimie sa aibă o materie de cultura chimica generala acolo, nu nebuneli.

        Profesorul e obligat să facă competențele alea folosind conținuturile, nu altfel și nu altceva cum cred unii. Nu e deloc legal sa facă unii matematica la orele de fizica și chimie cum se mai întâmplă în multe școli rurale.

        Chimia trebuie sa te învețe noțiuni chimice nu lucrul cu fracții așa cum matematica nu te învață despre substanțe.

        Despre ce vorbim?
        Deci în realitate e o aglomerare absurdă a materiei, elevul fiind depășit de situație, doar geniile fac fata, olimpicii deși au iq foarte mare învață doar un nr limitat de materii cam 1-2 la care concurează și la ce-i mai interesează gen o lb straina și atat.

        Iar la școlile slabe rurale nu mai au nici profesori calificați și științele sunt băgate cu o programă aiurea nepotrivita nivelului de acolo.

    2. Dacă mai prindem noi vreodată învățământul acela comunist pe meleagurile astea să zicem sărut-mâna și bogdaproste.

      Cu toate hibele lui, comunismul a avut un sistem de educație mult superior celui actual. Compară un inginer ce iese acum de pe băncile facultății cu unul ce ieșea atunci. Ce inginer… compară orice elev.

  8. Securiștilor care conduc tara le a reușit , Romania educata=Romania eșuată=Romania furata=Romania devalizata=Romania trădată…..

  9. Reflectă exact situația învățământului românesc. Profesori fără vocație care știu doar să ceară măriri salariale, fără viziune, curaj de a schimba lucrurile( măcar în clasele în care predau). Nu te obligă nimeni să urmezi programa școlară, dacă nivelul clasei tale este submediocru. Învață -i ceva, orice, care îi poate ajuta pe elevi. Învață -i să citească, să socotească, în cazul în care nu știu ,chiar dacă este în clasa 5,6,7sau 8. Lucrează diferențiat, pe grupe, astfel încât oricare elev, indiferent de nivelul său, după ora ta să rămână cu ceva. Dar nu se vrea….din comoditate, lene, etc. Timpul trece, leafa merge…. În momentul în care cereți măriri salariale, gândiți -va că analfabeții funcționali pe care îi scoateți pe bandă rulantă nu au cum să ducă țara spre prosperitatea necesară susținerii lefurilor voastre, că nu știu să facă nimic.

    1. ”Nu te obligă nimeni să urmezi programa școlară, ”

      ZĂU? Așa o fi? Așa știi tu?

      ”Învață -i să citească, să socotească, în cazul în care nu știu ,chiar dacă este în clasa 5,6,7sau 8.”

      Și după aia evaluează-l la biologie, fizică sau chimie, că și așa sunt discipline ”grele”. Iar când vine cu contestația direct la inspectorat, explică tu cum ai stat să-i înveți să scrie și să citească, când aveai cu totul altceva de făcut. Evident, clasele fiind eterogene, în timpul pierdut cu învățatul scrisului și cititului, elevii cu inteligență medie să doarmă sau să primească minima atenție, ca să aibă impresia că își pierd vremea pe la școală.

      ”Dar nu se vrea….din comoditate, lene, etc. ”

      Vino și predă în locul meu. Vreau să văd cum faci tu rahatul bici și să și plesnească, că văd că la păreri ești priceput.

    2. Nu intelegi nimic. Profesorii sunt inca prea buni ptr ce salarii au . Problema nu este la profesori, ci la minister, parinti si elevi.Daca te-ar duce capul ai intelege ca nici nu poti emite pretentii de la niste oameni platiti precum paznicii sau vanzatorii, sa invinga societatea din Romania, care dispretuieste profund invatatura. Esti doar un frustrat…

    3. Fii exemplu pentru profesorii îmbuibați ce nu se mai satură de bani.

      Dă-ți demisia (presupun că lucrezi undeva) și fă-te profesor. Dăruirea, ambiția și vocația ta îi vor motiva pe putorile din învățământ să te urmeze într-u îndeplinirea idealurilor capitalismului multilateral dezvoltat.

      Hai cetățene! Cu curaj!

    4. Vorbesti ca un adevarat parinte de elev roman: numai profesorii sint de vina, voi? nici usturoi nu mincati nici gura nu va miroase.

  10. La ce salarii sunt in UE tot pe ultimul loc suntem asa ca este ok , cand or fi salariile ca in tarile UE atunci sa cereti performanta , pana atunci ciocul mic ! Sa ziceti mersi daca nu se intra in greva generala din nou.

  11. Marete realizari peeseedee – peeneelee – udeemeeree. Dulapul zburator si habarnista von Luxemburg bomboanele expirate pe coliva educatiei.

    Comisia nu a dorit sa includa in studiu adevaratele realizari:
    – raportul 1Euro / km zburati de dulap si nevasta cu avioane de lux
    – numarul de burse de merit data la repetenti si puscariasi
    – numarul de ore lucrate in proiecte europene de angajatii ministerului
    – anii de pensii speciale, cadou de la covrigarul telectual
    – zero plagiate gasite de universitati
    – numarul de laboratoare disparute
    – raportul kg droguri / scoala intr-un an
    – numarul de proiecte pilot finantate

    1. Trebuie să votăm cu voi și nu cu ei.

      Acum că am înțeles mesajul, puteți să încetați cu campaniile voastre electorale?

  12. Trebuia sa adaugati ore suplimentare la matematica , TIC , limbi straine, fizica, chimie biologie si geografie , nu sa le reduceti, ca si de aceea este acest nivel de ultima tara din UE la nivel de cultura, educatie
    Plus ca salariul profesorilor este mic fata de inflatie , atunci multi isi iau al 2-lea job ; plus numarul de elevi prea mare inca din clase care au goluri imense la elementele de baza, adica la citit, scris, si tabla adunarii, a scaderii, a inmultirii, a impartirii pe dinafara, adunari peste 10 pe care nu le stiu foarte multi si de la orase , ce sa mai vorbim de rural, acolo este jale. Nici un profesor nu mai sta la clasa cu recuperare materie, pentru ca 70% nu au aceste notiuni elementare, citesc greoi, pe litere, pe silabe, nu stiu tabla adunarii, a scaderii, a inmultirii, a impartirii, pe de rost, cu care vin din ciclul primar, din clasele acelea Pregatitoare si a I-a cand se invata cititul, promoveaza fara sa stie sa citeasca fluent, ori deloc, raman asa, ca nu au nici acasa cine sa ii invete sa citeasca , sa ii puna sa invete tablele matematicii pe de rost, marea majoritatea acestor copii provin din familii care nu se ocupa de ei, adultii isi vad de ale lor, nu iau legatura cu scoala, nu le verifica temele, nu ii ajuta la teme, nu le explica lectiile.
    Bineinteles ca acesta este rezultatul de analfabetism functional, cand ei nu stiu sa citeasca dupa clasa I, iar in clasa a II-a nu ii mai invata nimeni cititul, raman asa, vai de ei.

    1. Nu e LEGAL să-i lase repetenți până la final de clasa a II-a. Adică nu pot fi lăsați repetenți exact când au de obținut achizițiile fundamentale – scris, citit, calcul aritmetic de bază.

      Te doare mintea când vezi ce metode care mai de care mai moderne și ghidușe au inventat, cică să se distreze copilul la școală, în loc să pună accent pe repetiție, exercițiu și memorare – NIMENI nu învață alfabetul și formarea literelor și cifrelor de plăcere! E nevoie de EFORT, iar efort nu mai depune niciun elev, pentru că oricum trec clasa, deci de ce s-ar speti?

      Iar dacă așa apucă, așa continuă. Și la asta se adaugă îndobitocirea cu ajutorul ecranelor de telefon și accesului nelimitat la internet. Niciun părinte nu pune control parental pe telefon, vezi puiul de 6 ani pe TikTok când nici nu știe să citească comentarii puse de alții!!

      Dar lasă, că vor ajunge și acești minunați elevi la o vârstă la care să înceapă să muncească. Analfabetismul funcțional va fi fix ultima lor problemă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu nu înțelege de ce a demisionat de la Educație, în plin scandal de plagiat: Propria demisie e “nedreaptă, generată de către cei care înțeleg mult prea puțin specificul învățământului superior”

Rectorul Sorin Cîmpeanu spune că propria demisie de la șefia Ministerului Educației este “nedreaptă”. Afirmația vine la 4 zile după ce Cîmpeanu a anunțat că a demisionat “din proprie inițiativă”,…
Vezi articolul

Vicepreședinte PSD, Gabriel Valer Zetea, anunță că va depune în Parlament amendamente la proiectele de legi ale Educației, pentru a corecta “neregulile” care “ar bulversa extrem de mult sistemul educațional cât și statutul profesorilor”

Gabriel Valer Zetea, lider PSD Maramureș, deputat PSD și vicepreședinte al partidului din coaliția de guvernare, a scris pe pagina sa de Facebook că cei prezenți la discuțiile la care…
Vezi articolul

Ministrul Educației din Republica Moldova vrea ca până în 2024 să dubleze numărul absolvenților de facultate care să predea în școlile din țară: Ne gândim la stimulente financiare pentru cei care au un nivel avansat de limbă străină sau anumite competențe digitale

Ministrul Educației din Republica Moldova a enumerat câteva dintre planurile pe care le are în vedere pentru a rezolva deficitul de cadre didactice din sistemul de învățământ cu care se…
Vezi articolul

SURSE Modificări la structura subiectelor de la olimpiada de franceză 2024, transmise de Ministerul Educației direct profesorilor organizatori din județe. Exercițiile de gramatică, de o treime din punctaj, sunt înlocuite cu un singur item de tip „completează spațiile goale”, cu variante de răspuns

Subiectul de 3 puncte unde elevii participanți la Olimpiada Națională de Limba franceză (ONLF) aveau de rezolvat mai multe exerciții de limbă (gramatică) va fi înlocuit cu un singur text…
Vezi articolul