România este pe primul loc la folosirea problematică a social media de către copii și adolescenți, cu un procent de două ori mai mare decât media țărilor din studiul OMS. Comportamentul e asociat cu probleme mintale, sociale și de școlarizare

3.897 de vizualizări
Foto: Iris.who.int
Adolescenții români sunt pe primul loc, într-un clasament ce cuprinde 40 de țări, în ceea ce privește folosirea problematică a social-media, ce presupune comportamente care afectează starea de bine mintală, socială și școlară, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății, publicat toamna aceasta și semnalat recent de specialistul român în politici de sănătate Vlad Mixich.

În cadrul acestui studiu realizat periodic de OMS, ultima dată în 2021-2022 (în România – în noiembrie 2022), adolescenți de 11, 13 și 15 ani au fost întrebați, între altele, în legătură cu o manifestarea unor simptome ce indică folosirea problematică a social-media. Dacă răspundeau „da” la cel puțin șase dintr-un total de nouă întrebări, erau încadrați la folosire problematică a social-media, similară comportamentelor unor persoane dependente – exemple din evaluare, mai jos.

Potrivit volumului 6, dedicat folosirii social-media și gaming-ului, analiza OMS „Health Behaviour in School-aged Children”, realizată în 44 de țări din Europa, Asia Centrală și Canada (pentru analiza utilizării problematice au fost luate în calcul 40 de țări), analizează comportamentele copiilor și adolescenților sub impactul pandemiei Covid-19 și prin comparație cu cele din precedentul studiu de acest fel, derulat în 2018.

În funcție de răspunsurile oferite în cadrul analizei, bazate pe un instrument de cercetare numit Social Media Disorder Scale, participanții au fost împărțiți în patru categorii: utilizatori non-activi (puține contacte și activități în social-media), utilizatori activi, utilizatori cu activitate intensă (contacte aproape permanente cu alții, dar un nivel de utilizare ce nu semnalează probleme), respectiv utilizatori problematici (care prezintă cel puțin șase simptome de utilizare problematică a social-media.

Potrivit raportului internațional, în rândul țărilor participante România are cea mai mare pondere a utilizatorilor problematici, cu o medie de 22% din totalul copiilor și adolescenților. Procentul – de două ori mai mare decât media țărilor din studiu (11%) – este substanțial mai mare decât în cazul următoarelor clasate, Malta (18%) și Bulgaria (17%). 

Foto: Iris.who.int
  • La polul opus, țările cu cel mai redus procent al copiilor și adolescenților cu un nivel problematic de utilizare social-media sunt Olanda (5%), Ungaria și Suedia (7%), Republica Cehă și mai multe țări nordice (8%).

În același timp, raportul citat consemnează că, față de 2018, România înregistrează cea mai mare creștere a gradului de utilizare problematică a rețelelor sociale în rândul copiilor și adolescenților. 

În 2018, raportul similar al OMS indica o creștere acută a utilizării problematice în rândul fetelor, de la vârsta de 11 ani (17,%) la 15 ani (27,5%). În același timp, procentul aferent băieților creștea considerabil mai puțin, de la 15,8% la vârsta de 11 ani la 18,8% în cazul băieților de 15 ani.

Studiu OMS 2018 – raport pentru Romania

În 2022, în România, procentele creșteau considerabil mai ales în rândul băieților.

Astfel, dacă la vârsta de 11 ani 17% dintre băieți și 18% dintre fete raportau un nivel problematic de utilizare social-media, ponderea creștea la 21% în cazul băieților și 28% în cazul fetelor la vârsta de 13 ani. La 15 ani, fetele păstrau același nivel ridicat (28%), în rimp ce în cazul băieților se constata un ușor regres al utilizării problematice (18%).

Foto: Iris.who.int

Același raport internațional din 2022, cu informații detaliate în analiza publicată în această toamnă, mai semnalează că în România copiii din toate categoriile de vârstă (11, 13 și 15 ani) păstrează contactul online cu prietenii într-o măsură mai mare decât media țărilor participante: 

  • 11 ani – 24% România (20% media internațională); 
  • 13 ani – 33% România (27% media internațională);
  • 15 ani – 36% România (31% media internațională).

Situația este similară și în cazul păstrării contactelor cu un grup mai larg de prieteni, dar și în cazul păstrării contactelor cu persoane întâlnite online.

Ce înseamnă comportamentul problematic:

Comportamentul problematic de utilizare a social media este stabilit în baza unei grile de 9 întrebări – cel puțin șase răspunsuri „da”  semnalează o utilizare problematic.

Aici sunt exemplificate cele nouă tipuri de întrebări, fiecare cu câte 3 itemi. Acestea urmăresc să afle, între altele:

  • Dacă utilizatorului îi este greu să se gândească, la un moment dat la altceva decât la utilizarea social media sau la verificarea mesajelor noi
  • Dacă simt nevoia să utilizeze social media tot mai des și/sau s-au simțit nemulțumiți că nu au putut folosi mai des social media
  • Dacă s-au simțit neliniștiți, frustrați sau nervoși atunci când nu au putut social media
  • Dacă au încercat să petreacă mai puțin timp în social media, fără succes
  • Dacă au apelat la social media ca să nu se mai gândească la probleme sau lucuri neplăcute
  • Dacă nu au putut fi atenți la oră sau la teme pentru că foloseau social media
  • Dacă și-au mințit părinții sau prietenii cu privire timpul petrecut în social media
  • Dacă au neglijat sau au demonstrat interes scăzut în diverse hobby-uri sau alte activități din cauza social media
  • Dacă s-au certat cu rudele sau prietenii sau au rupt legături din cauza timpului petrecut în social media
Citește și:
World Vision România: Șase din zece fete chestionate au încercat „diete extreme sau periculoase” la presiunea social media și a persoanelor de sex opus. 92% dintre fete își doresc ca școlile să organizeze discuții despre imaginea corpului și presiunile pentru tineri din social media
VIDEO Studiu Salvați Copiii: 31% dintre copiii participanți au petrecut mai puțin timp cu familia sau făcând lucruri pentru școală, pentru a naviga pe internet / Mulți dintre cei de pe rețelele de socializare cu care cei mici se compară sunt influenceri și bloggeri, oameni care din asta trăiesc – Iulia Ionescu, jurnalist și consultant social media
Atenționare de la Ministerul Educaţiei, după ce mai mulți elevi au ajuns la spital în urma provocării „Superman” de pe TikTok: Toate platformele sociale trebuie să respecte regulile de protecţie a minorilor în spaţiul online


5 comments
  1. ce autoritate exista la ore când nu ai voie sa-i zici nimic plodului cu telefon?
    totul vine din familie care le cumpara telefoane scumpe și apoi nu-i mai interesează cum și când le folosesc.

    1. nu știu la ce școală predai tu, dar la școala copilului meu TOTI profesorii au cerut să fie făcute grupuri de WhatsApp cu copiii (copii de 10-11 care legal NU AR FI TREBUIT SA AIBA WHATSAPP) ca sa dea acolo temele. în clasa a 5-a erau 2 copii fara WhatsApp/telefon mobil, printre care și al meu. în clasa a 6-a nu a mai fost niciunul, pentru că profesorii NU DĂDEAU TEMELE IN CLASA. așteptau să ajungă acasă și să le scrie pe WhatsApp. deci de unde văd eu lucrurile, indiferent ce fac părinții, profesorii sunt cei care bat cuiele pe sicriu

    2. și nu doar temele! ci și anunturi despre ore IN TIMPUL ORELOR. ce ora nu se face, unde se face biologia, in laborator sau în clasa etc. adică nu doar că profesorii nu le cer copiilor să pună telefoanele undeva pe durata orelor de curs, dar pornesc de la premiza că își verifică telefoanele in pauze!!! acum m-am enervat rău :))
      pentru mine este evident că de fapt profesorii se bucura că elevii stau pe telefoane. pe vremuri daca nu țineai copiii în frâu sau dacă aveai chef să faci altceva in timpul orei, copiii făceau harmalaie și nu ieșea bine pentru tine..azi, poți să faci orice in ora, sau chiar nimic, și elevii stau cu nasul în telefon și toată lumea e fericita. mă rog, in afara de mine, care vreau un copil și apoi un adult, nu un robot :)))

  2. De ce școlile permit telefoane la ore chiar și după ce există posibilitatea de a restrânge uzul lor din sept 2024?!? Aceasta-i întrebarea. Dacă la ore, când există oarece autoritate nu se face asta, ce așteptați de la familie?!

    1. pentru că duamna Manzatu (PSD) , aia din parlamentul european , a fost întrebată dacă va cere interzicerea la telefoane in școlile din Europa și a A ZIS CA NU , ” CA CINE O SA I MAI VO TE ZE !!”
      va pun linkul , că probabil n o sa va vina a crede :

      https://www.g4media.ro/roxana-minzatu-comisarul-european-desemnat-pe-educatie-intrebata-daca-ia-in-considerare-interzicerea-telefoanelor-in-scoli-vreti-sa-nu-ne-mai-voteze-copiii-din-europa-niciunul-dintre-noi-nu-va-ved.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modelul chinez de educație online, văzut din interior. Profesor american la Beijing, pentru EduPedu.ro: Toată țara se mișcă în masă în aceeași direcție / Cât de rapid s-au stabilizat lucrurile și cum se instalează oboseala

O lună le-a luat profesorilor și elevilor din China să ajungă de la întrebarea: “și acum ce facem?” la o situație relativ stabilă, în care peste 270 de milioane de…
Vezi articolul
Fake news & fake thinking

Maria în 2030

Proiectul „România educată”, lansat de președintele țării în ajun de Moș Nicolae, a stârnit o ploaie de reacții negative, majoritatea foarte bine argumentate. Viziunea și strategia președintelui (de remarcat că…
Vezi articolul

ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2024 este 74,4 – cel mai slab rezultat din 2020 încoace. Asta înseamnă că 39.100 de elevi sunt sub acest prag după 9 ani de școală

Peste 74% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională în 2024 au luat medii peste 5, a anunțat Ministerul Educației miercuri, într-un comunicat de presă. Rezultatele sunt cele inițiale, înainte de…
Vezi articolul

OFICIAL Rezultatele de la Bac vor fi anonimizate, după ce toți candidații au semnat acorduri specifice condamnaților sau cercetaților penal. Care sunt cele trei condiţii cumulative pentru a promova examenul

Rezultatele de la Bacalaureat 2020 vor fi afișate “cu anonimizarea numelui și a prenumelui candidatului”, anunţă Ministerul Educaţiei într-un comunicat publicat duminică. Instituţia explică decizia prin conformarea la regulamentul GDPR…
Vezi articolul

STUDIU: Matematica, disciplina la care fac meditație cei mai mulți elevi / Copiii nu înțeleg informațiile primite la școală, spun părinții / Circa o treime dintre elevii claselor V-XII fac meditații cu 300 de lei pe lună, în medie

Matematica este disciplina la care fac meditație cei mai mulți elevi, potrivit studiului la nivel național “Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?“, realizat de IRES și Societatea Academică…
Vezi articolul