Ignorare totală a proiectului președintelui Klaus Iohannis „România educată“ și a legilor Deca-Iohannis în programul de guvernare propus de Marcel Ciolacu și de PSD pentru guvernul care urmeaza să fie învestit joi, conform unui document PSD analizat de Edupedu.ro. În același document, nu există nicio mențiune sau vreo referire spre aceste documente promise de președinte și promovate de PNL și Ligia Deca în capitolul dedicat Educației, care are 12 pagini în prezentarea programului Guvernului Ciolacu.
UPDATE “România educată” și legile educației sunt menționate, în schimb, în programul de guvernare depus de PSD-PNL la Parlament – vezi documentul mai jos. Acesta precizează, la prioritățile generale ale programului de guvernare:
- |Odată cu adoptarea legilor educației, baza de plecare pentru construcţia în educaţie pentru perioada 2023 – 2024 este operaţionalizarea şi implementarea Proiectului „România Educată”, acest deziderat fiind inclus în Strategia Naţională de Apărare a Ţării, adoptată de Parlamentul României, și asumat de Guvernul României. În fața problemelor generate de pandemie, Guvernul României va pune un accent deosebit pe pregătirea sistemului de învățământ pe următoarele cinci paliere: conectivitate generalizată, echipamente electronice pentru toți beneficiarii sistemului de educație, adecvate nivelului de învățământ, conținut digital pentru toate disciplinele și toate nivelurile, formare a tuturor cadrelor didactice pentru pedagogie digitală, platforme de evaluare dedicate și securizate.
- Dezideratele urmărite din perspectiva Proiectului „România Educată” vor fi: educație de calitate pentru toți, educație individualizată – diversitate, realizarea autonomiei și gândirii critice, considerarea modelul profesorului în formarea elevului ca fiind cel mai puternic instrument pedagogic, alocarea prioritară de resurse suficiente, în mod transparent, echitabil și eficient.”
Știrea inițială, referitoare la programul de guvernare prezentat separat de PSD:
Măsurile și obiectivele propuse de PSD în programul de guvernare al Cabinetului Ciolacu evită orice referire la România educată și, în afară de voucherele pentru elevii în risc de abandon sau pentru familiile cu o condiție materială precară, acestea conțin mai ales puncte care au fost respinse, la Parlament, în dezbaterile legilor educației Deca-Iohannis.
În mai multe rânduri se vorbește, însă, despre „crearea unui cadru legislativ“ pentru o serie de măsuri, ca de exemplu:
„Crearea unui cadru legislativ, în colaborare cu Ministerul Sănătății, care să uniformizeze funcţionarea cabinetelor de medicină şcolară, precum și înfiinţarea de cabinete de
medicină şcolară în unităţile de învăţământ unde acestea nu există şi dotarea celor existente.
Crearea cadrului legislativ pentru dezvoltarea unei strategii de intervenţie timpurie pentru integrarea și susținerea copiilor cu dizabilităţi și a celor capabili de performanţă;
Crearea cadrului legislativ pentru asigurarea consilierii școlare, a serviciilor de logopedie și sprijin în fiecare unitate de învăţământ preuniversitar de masă;
Crearea cadrului legislativ și a oportunităţilor de finanţare pentru înfiinţarea de ateliere protejate pentru tinerii cu nevoi speciale.
Crearea cadrului legislativ pentru școlarizarea antepreşcolarilor, a preşcolarilor şi a elevilor cu boli cronice, boli maligne sau alte afecţiuni care necesită spitalizare/
tratament/monitorizare ori care desfășoară activități în cadrul „Școlii din spital”;
Crearea cadrului legislativ pentru școlarizarea și reintegrarea într-o unitate de învățământ a elevelor gravide și a elevilor părinți.
Crearea cadrului legal pentru realizarea de programe de studii în format modular şi acordarea de micro-certificări, cu adaptarea corespunzătoare a sistemului de evaluare externă a calităţii“.
Unele dintre aceste măsuri, precum și altele de tipul „Participarea studenţilor în proporţie de 25% în structurile de conducere din universităţi (consiliul facultății, senatul universitar, consiliul școlii doctorale)“, au fost solicitate în dezbaterile pe legile educației Deca-Iohannis la Parlament, de elevi, studenți și parte din societatea civilă sau chiar de Opoziție, dar au fost respinse la acel moment de parlamentarii PSD-PNL-UDMR și de reprezentanții Ministerului Educației.
Programul de guvernare 2023-2024 propus de PSD-PNL (Educație – abordată în obiectivele generale și în capitolul dedicat Ministerului Educației – de la pagina 82):