Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, condusă de sociologul Gelu Duminică, reacționează față de solicitarea a 13 culte religioase din România de a elimina definiția „diversității” și sintagma „orientare sexuală” din proiectul legii educației, atunci când enunță valorile care stau la baza sistemului de învățământ preuniversitar. Într-un comunicat de presă, Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună” subliniază că „România are nevoie de diversitate și de educație incluzivă de calitate”.
- Amintim, potrivit unei scrisori consultate de Edupedu.ro, 13 culte religioase cer ministrei Educației, Ligia Deca, să elimine definiția „diversității” din proiectul legii învățământului preuniversitar.
- Biserica Ortodoxă Române a reacționat virulent la proiectele de legi ale educației publicate de ministrul Ligia Deca, la o zi după ce Edupedu.ro a publicat pe surse scrisoarea asumată de 13 culte. Patriarhia Română susține, într-o luare de poziție oficială, că ideologia de gen a fost propusă „fără discernământ spre introducere în noile legi ale învățământului”.
“România are nevoie de diversitate și de educație incluzivă de calitate”, spune într-un comunicat de presă Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, condusă de sociologul Gelu Duminică. Reacția vine după ce cultele religioase au cerut ministrei Deca să elimine definiția „diversității” și sintagma „orientare sexuală” din proiectul legii educației.
Agenția de Dezvoltare Comunitară „Împreună” susține că “Ministerul Educației, prin aceste propuneri legislative, ține cont de toate angajamentele pe care România și le-a asumat la nivel european (Directivele europene privind nondiscriminarea, echitatea și egalitatea de gen între femei si bărbați) oferind definiții pentru acestea în strâns acord cu legislația națională și europeană”.
În plus, “în toate întâlnirile din școli/ licee/ universități pe care le-am avut și le avem cu tinerii, ne întâlnim cu diversitatea lor și ne bucură mereu să-i vedem vorbind și dezbătând despre apartenența lor socială, etnică, religioasă ori sexuală. Tinerii au nevoie de adulți care să-i îndrume în procesul de internalizare a valorilor, precum respectul reciproc, non-discriminarea și echitatea, să-i încurajeze să nu transforme diferențele pe care le au în bariere în calea propriei dezvoltări”, mai spune Agenția de Dezvoltare Comunitară.
Redăm comunicatul integral al Agenției de Dezvoltare Comunitară „Împreună” :
“La inițiativa Patriarhiei Române, 13 dintre reprezentanții cultelor religioase din România au înaintat o scrisoare Ministerului Educației prin care cer să fie eliminată din proiectul de lege obligația cadrelor didactice de a promova diversitatea ca resursă de învățare, și de asemenea, ștergerea sintagmei „orientare sexuală” din articolul 11 alin. 1 din proiectul legii învățământului preuniversitar, conform EduPedu.
Ca factor de socializare secundar, rolul școlii (ca parte a sistemului educațional) este (și) de a dezvolta comportamente cetățenești dezirabile pentru societatea actuală și cea a viitorului. Principiile diversității, drepturilor omului, echității sunt fundamente ale Uniunii Europene și respectarea acestora sunt garantate de legislația românească în vigoare. România este o țară diversă (din punct de vedere social, etnic, religios, etc.) și este imperios necesar ca școala să faciliteze cunoașterea celor de lângă noi, prin valorizarea diferențelor care adunate construiesc națiunea română. Din punctul nostru de vedere, Ministerul Educației, prin aceste propuneri legislative, ține cont de toate angajamentele pe care România și le-a asumat la nivel european (Directivele europene privind nondiscriminarea, echitatea și egalitatea de gen între femei si bărbați) oferind definiții pentru acestea în strâns acord cu legislația națională și europeană.
În toate întâlnirile din școli/ licee/ universități pe care le-am avut și le avem cu tinerii, ne întâlnim cu diversitatea lor și ne bucură mereu să-i vedem vorbind și dezbătând despre apartenența lor socială, etnică, religioasă ori sexuală. Tinerii au nevoie de adulți care să-i îndrume în procesul de internalizare a valorilor, precum respectul reciproc, non-discriminarea și echitatea, să-i încurajeze să nu transforme diferențele pe care le au în bariere în calea propriei dezvoltări.
Conform estimărilor specialiștilor în domeniu, România are nevoie, în acest moment, pentru buna funcționare a economiei, de 1 milion de noi lucrători. Numărul cetățenilor străini care vor veni în România pentru a munci va fi, an de an, din ce în ce mai mare. Statul român are obligația să ofere cadrul necesar pentru ca aceștia să aibă drepturile respectate și ai lor copiii lor să meargă la o școală de calitate unde identitatea lor etnic-culturală să fie respectată și valorizată în total acord cu păstrarea și afirmarea identității naționale românești.
Iubirea, credința, libertatea de exprimare, ocrotirea individului și colectivității, colaborarea societății pentru bunăstarea comună, demnitatea, valori creștine care se află pe lista cultelor religioase și care îl au în centru pe „aproapele” nostru, pe cel de lângă noi, ar trebui să fie la fel de practicate, pe cât sunt menționate.
Credem cu tărie că România trebuie să fie țara în care toți cetățenii ei, indiferent de apartenența etnică, religioasă, culoarea tenului, gen, orientare sexuală etc., sunt respectați și au drepturile individuale protejate. Iar respectul este un comportament care se învață.
România are nevoie de diversitate și de educație incluzivă de calitate. Iar noi, crezând cu tărie că România este țara noastră, a tuturor, vom continua să le promovăm în rândul tinerilor și cadrelor didactice!”
Informații de context
În proiectul legii Educației, publicat pe site-ul ministerului Educației pe 9 martie, în varianta prezentată în Guvern, la articolul 2 actul normativ propus enumeră “diversitatea” printre valorile care stau la baza sistemului de învățământ preuniversitar.
„Sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele valori: […] b) Diversitatea – respectarea și valorizarea diferitelor perspective culturale, etnice, identitare, a sensibilității și a empatiei, alături de întărirea și pozitivarea imaginii de sine individuale și colective”.
De asemenea, Articolul 11 din același proiect de lege aflat acum pe circuitul de avizare al Guvernului Ciucă, înainte de aprobare, statuează, la aliniatul 1, că „în unitățile de învățământ preuniversitar și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale, precum și în cadrul activităților desfășurate în mediul online de unitățile de învățământ preuniversitar, sunt interzise discriminările pe criterii de vârstă, etnie, sex, origine socială, orientare politică sau religioasă, orientare sexuală sau alte tipuri de discriminare […]”.
În scrisoarea semnată de reprezentanții celor 13 culte către ministru, la inițiativa Patriarhiei Române condusă de patriarhul Daniel, obținută luni de Edupedu.ro pe surse, se cere să fie eliminată din proiectul de lege și obligația cadrelor didactice de a promova „diversitatea, ca resursă de învățare, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante”.
Marți, Patriarhia Română a anunțat oficial poziția pe acest subiect: ideologia de gen a fost propusă „fără discernământ spre introducere în noile legi ale învățământului”.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Nu toate cultele. Biserica Anglicană admite diversitatea sexuală. Persoanele de același sex se pot cununa religios – ex. Elton John. Sunt admise chiar în rândul clerului.