România analfabetă: cu școlile încuiate și mall-urile larg deschise, pe contrasensul istoriei. Închiderea parcurilor pe timp de noapte, lovitura de grație dată Covid

10.021 de vizualizări
Cristian Pantazi / Foto: Arhiva personală

Aproape toată Europa intră în lockdown ca să oprească valul de infectări cu Covid, dar își ține școlile și business-urile deschise pentru sănătatea economiei, a elevilor și a părinților. România Educată, cu ochii pe sondaje, și-a ferecat școlile și condamnat copiii la educație second-hand. Suntem pe un contrasens istoric și vom plăti scump deciziile luate doar cu gândul la alegeri.

În locul deciziilor bărbătești, premierul Orban se umple de ridicol, propunând închiderea parcurilor pe timp de noapte la nivel național. Desigur, știm cu toții că noaptea, la 5 grade și sub blândul vânt de noiembrie, în parcuri se dezlănțuie adevărate petreceri care dublează rata infectării.

Practic, guvernul a găsit marile focare de infecție: școlile și parcurile (doar noaptea). Doar nu credeați că infecția se transmite în mall-urile supraaglomerate, în metroul ticsit sau instituțiile de stat în care angajații sunt obligați să vină degeaba la muncă, deși ar putea foarte bine să lucreze măcar parțial de acasă.

De fapt, discuția aberantă despre închiderea parcurilor reflectă perfect modul în care Guvernul Orban doar mimează implicarea în decizie, prin adoptarea unor măsuri aparent dure, dar complet inutile, ineficiente și care nu supără pe nimeni.

În cazul școlilor, România e calul breaz al Europei. E complet absurd modul în care guvernul acceptă închiderea școlilor, deși toate datele interne și externe arată că pericolul e minim în educație. Executivul s-a derobat de responsabilitate, a pasat-o convenabil la autoritatea locală, în loc să țină cu dinții de obiectivul zero de a ține școlile deschise în siguranță. Dezavantajele economice și sociale ale închiderii școlilor sunt semnificative.

Iată câteva dintre ele:

– e un nonsens economic. Pierderi pe linie: ecosistemul din jurul școlilor pierde, bugetul de stat pierde (pentru că trebuie să plătească concediile părinților forțați să stea acasă), mediul privat pierde (pentru că mulți părinți stau acasă și au o productivitate scăzută)

– din punct de vedere social, această închidere prelungită se transformă într-un coșmar pentru copii și părinți. Copiii pierd etape esențiale din educație, pierd cadența socializării și a dezvoltării relațiilor interpersonale, cu efecte nocive pe termen lung. Părinții obligați să stea non-stop acasă se deprofesionalizează, își reduc productivitatea, sunt afectați din punct de vedere psihic de prizonieratul pe termen lung

Toate statele europene au înțeles că închiderea școlilor nu e deloc o soluție după dezastrul din primul val. Și fac tot posibilul să aibă o școală cât mai apropiată de normal. În schimb, confruntate cu creșterea rapidă a infecțiilor, statele vecine au luat decizia dureroasă, dar corectă: un lockdown scurt, soft sau dur, care să elimine exact focarele reale de care vorbeam mai sus: mall-uri, aglomerația din mijloacele de transport în comun, restaurante. Plus investiții masive în testare și întărirea sistemului sanitar.

Citește pe G4Media.ro analiza integrală semnată de Cristian Pantazi


11 comments
  1. Daca profesori lucreaza 12 ore, iar parintii chiar mai mult, avand in vedere ca vin acasa de la munca si predau materia predata online de profesor, si rezultatul e cel care e, propunerea mea domnilor, ori sa dam dracului de ea scoala, ori sa facem un sistem funcional. In Franta scoala online e 3 ore pe zi. Si se exerseaza in particular in rest, pe baza unor materiale puse la dispozitie. Dar, nu se sta 8 ore la scoala online. Dar cine sa faca un sistem functional, ca avem PROSTI la conducere.

  2. Până mai de curând erau voci care spuneau că sistemul online va revoluţiona învăţământul şi loveau în profesori că sunt inadaptabili,că nu au competenţe digitale.Între timp, am învăţat,ne facem treaba,de regulă, cei conştiincioşi în sistem “face to face” sunt la fel de conştiincioşi şi în telemuncă.Acum,când asta este,sănătatea noastră şi a copiilor sunt prioritare,aceleaşi voci poate aruncă piatra şi ne acuză că de ce facem şcoală online.Până la sfârşitul pandemiei aceasta e cea mai bună variantă posibilă.Poate la copii contractarea virusului nu e periculoasă,dar la sănătatea profesorilor se gândeşte cineva?Îmi pare rău,n-am depus jurământ precum cadrele miltare că ne facem meseria cu preţul vieţii şi al sănătăţii.Sau poate vor unii să ieşim în prima linie a frontuluişi să ne expunem.Să traversăm pandemia cu bine şi pe urmă disctăm şi de varianta optimă.De pildă,la mine în şcoală ,din a treia săptămână au şi apărut cazuri de covid.Atunci despre ce vorbim?

  3. Iar v-ati adunat aici toti astia care va bucurati ca se inchid scolile si cand ploua, si cand ninge, si cand bate vantul. Natie de chiulangii. Normal ca va bucurati ca se inchid scolile. Asta cu trecerea in online e o vrajeala care tine doar in Romania. Ca sa nu spunem ca S-AU INCHIS SCOLILE spunem ca au trecut in online. O prostie. Va doresc sa ajungeti sa va opereze doctori care au facut scoala online si sa zburati cu piloti care au invatat la ID.

    1. Generatiile noi de medici erau si-asa din ce in ce mai slabe, dornici doar de facut repede bani multi prin strainataturi. Nu de putine ori am auzit fosti elevi spunand ca vor sa se faca medici sau asistente ca sa faca muti bani afara. Nu am vazut sa-i mane nimic din legamantul sfant de a face bine oamenilor, nimic uman. Daca-i mai ducem si in online s-a terminat. Doamna Anisie s-ar vrea operata de un astfel de medic? Domnul tataru ar opera cu un astfel de rezident la dreapta lui? Distrugem tot din ambitii politice si o sete neostoita de imbogatire si marire a clasei politice. Unde va fi Orban maine daca pica din functie? Va fi jos, foarte jos, la Agentia Ocuparii Fortei De Munca depunand dosar de somaj. Politicieni de carton, politruci. Toti, stiind ei mai bine ca e ok scoala online. E ok pentru ca ei sunt la fel de pregatiti ca cei din scoala online si totusi le a mers bine. Prostia va fi mereu pe culmi cata vreme e pastorita de la varf tot de prosti.

  4. “toate statele europene” din care cele mai multe au scoala de 7-8 ore, chiar si 10, cu pauze de pranz, optiuni incluse de after dupa nevoi, scoli care nu iti lasa copilul in strada la pranz dupa 4-5 ore… hai ma, comparam suibecte echivalente sau ce?

  5. cea mai proasta alegere e scoala hibrid. avem doar 2 solutii, ori online toti , ori cu prezenta fizic la scoala, jumatate de clasa cate 2 saptamani, predand acelasi lucru celor doua jumatati. asa se face scoala in vest, unde se face fizic (si in vest sunt scoli inchise). in sistemul hibrid e haos, nu invata nimic nici cei de acasa nici cei din clasa. problema e ca trebuie injumatatita programa , eliminate materii inutile.

  6. Respect profesorii, care chiar depun eforturi pentru a mentine interesul copiilor in cursul scolii online, insa va intrebati oare de ce depun profesorii toate aceste eforturi? Va intrebati oare daca acesti copii nu sunt obositi si nu pot sta cu ochii in laptop, tableta sau calculator, atat cat ar trebui pentru a intelege lectia predata? Va intrebati oare ca si profesor, doamna Isoscel
    daca elevii dumneavoastra inteleg ceea ce le transmiteti dumneavoastra? Ca si profesor, constientizati faptul ca rutina in formarea unui copil este foarte importanta? De ce credeti ca va straduiti atat? Nu pentru faptul ca este extrem de dificil sa ii tineti conectati si focusati ? Va intrebati cati dintre elevii dumneavoastra va inteleg mesajul? Stim ca depuneti eforturi si faceti ce puteti. Ce vrea sa spuna autorul articolului este faptul ca toate aceste eforturi au un randament extrem de mic atat pentru dumneavoastra ca si dascali, cat si pentru copii. Aceasta este cruda realitate. Daca aveati copii care abia isi insuseau basic- ul pentru a trece clasa, acum ei sunt ca si perduti. Sigur ii veti trece clasa, cu sprijinul ministerului, dar ei sunt de fapt repetenti. O stiti si dumneavoastra, o stim si noi, ca si parinti. Aici nu este vorba despre elogii, este vorba despre o miscare sociala care va avea repercursiuni.
    Domnule Dan, chiar credeti ca restul Europei, isi risca sanatatea, tinand scolile deschise? Domnule Dan stiti ca la ora actuala un student la medicina efectueaza un sfert dintr-un stagiu si atunci se duce intr-un spital gol? El va va trata maine. Stiti ca studentii la stomatologie invata online? Ei va vor ingriji maine .
    Este mai ieftin sa tinem scolile deschise? Cu ce pret le tinem inchise? V-ati intrebat oare? Sunt inchise. A scazut rata de infectii raportate cumva? Este mortalitatea mai mica in Romania? Nu, este cea mai mare mortalitate din Europa. Toata lumea se intreaba de ce? Pentru ca suntem noi cei mai destepti? O fi Parisul sau Londra, mai putin aglomerate decat Bucurestiul?
    Incetati sa o faceti pe desteptii. Cititi statisticile si ridicati semnele de intrebare necesare. Si nu statisticile romanesti, ci pe cele europene.

  7. Oare autorul, in goana sa dupa senzational si artcole-soc s-a gandit macar o clipa
    cand arunca aceste calificative si la noi, profesorii, poate nu foarte multi, care muncim cate 12 ore pe zi ca sa asiguram elevilor o educatie care sigur nu e “second-hand”, ci cea mai buna pe care o putem oferi? La noi, ridicolii, care stam 12 ore cu ochii in carti, calculator si internet, ca sa motivam elevii si sa ii facem sa invete cu placere si “in joaca”, ramanand in siguranta dar simtindu-se totusi in colectiv?
    Nu mai lungesc vorba, nu m-am simtit asa de jignita ca de acest “second-hand” nici la faza cu “carciuma”.
    Sa ii fie rusine acestui domn!
    O profa care nu munceste de “second-hand”.

    1. Din păcate este educație second hand și nu din cauza profesorilor. Online-ul nu va fi niciodată echivalentul insite-ului, oricât de profesioniști să fim!

  8. Perfect de acord. Școlille nu trebuiau închise. Problema e că în București școlile înseamnă mijloace de transport în comun și ore la care de-a valma, în metrou, în autobuze, tramvaie, sunt toate vârstele, fără nicio distanță… Și iată cum se vede că o structură școlară care diferențiază școlile “elite” de cele obișnuite, face ca transportul elevilor la școli, până la o oră ca timp, să fie regulă. În realitate, toate școlile trebuie să aibă elevi de toate felurile, specializări de toate felurile, profesori la fel… Competitivitatea nu între licee și elevi ci fiecare cu sine ar trebui să fie susținută. Și astfel nu ar mai interesa pe nimeni o școală anume până la facultate sau meserie.. Și astfel, fiecare elev se duce la școala, liceul de lângă casă. Dar asta înseamnă construirea mai multor școli, o strategie diferită de distribui de a școlilor și elevilor, o mentalitate diferită care încă e departe la noi. Desigur, trăim de fapt în ceea ce putem numi absența libertății (de mișcare, chiar de expresie) și asta pentru că în numele unei “rațiuni medicale” nedeplin justificate, oamenii sunt restricționați… Cu măști sau fără, vor fi bolnavi cei care sunt deja slăbiți tocmai din cauza stresului, a lipsei muncii, a bucuriei unei vieți normale. Nu se mai moare de Covid direct ci pentru că îi deschidem poarta cu fiecare restricție a unei vieți normale.

  9. Cum adica iti tine scolile deschise pentru sănătatea elevilor și părinților? Considerați ca sansa de infectare este mai mare cu scolile deschise sau cu ele închise? Chiar daca procentul este mic nu contează, este mai mare ca zero!
    Nu mai spuneți ineptii! Deciziile statelor de a tine scolile deschise sunt pur economice!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate

„Există o confuzie cronică: considerăm că atunci când elevii au nevoie de noi cunoștințe trebuie să creăm și o nouă materie. Este greșit”, spune psihologul Mircea Miclea, profesor și fondatorul…
Vezi articolul

Prăpastia dintre țări ca România și cele care investesc serios în învățământul superior este de așteptat să crească, după criza Covid-19 – Asociația Universităților Europene

Prăpastia dintre țările cu investiții mari în învățământul superior și cele, printre care și România, unde finanțarea universităților a scăzut în ultimul deceniu este de așteptat să se mărească în…
Vezi articolul