România a primit avizul formal din partea OCDE după evaluarea Comitetului pentru politici educaționale, o etapă importantă în aderarea la organizație

102 vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Adriana Neagoe
Ministerul Educației a anunțat că, în cadrul procesului de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), România a primit avizul formal privind conformitatea cu instrumentele organizației în domeniul educației. Acest aviz reprezintă un pas esențial în integrarea României în OCDE, demonstrând angajamentul țării noastre față de standardele internaționale în educație. Ministrul Educației, Ligia Deca, a subliniat importanța acestui progres și a punctat beneficiile pe care le va aduce sistemului educațional românesc.

Avizele acestea sunt etape firești în aderarea unui stat la organizație și sunt acordate pe fiecare domeniu de interes în cadrul procesului de evaluare. În zona Educației, România stă foarte bine în relația cu OCDE, țara noastră fiind deja parte din procesul EAG (Education at a glance), raportul anual al indicatorilor urmăriți de OCDE, precum și înscrisă în toate testările internaționale ale organizației – PISA, TALIS, PIAAC. Toate acestea sunt meritul ultimilor doi miniștrii ai educației, Ligia Deca și Sorin Cîmpeanu, și echipelor lor. Ligia Deca a menționat într-un mesaj pe Facebook, că „România a fost reprezentată la reuniunea Comitetului OCDE pentru Politici educaționale de o delegație pe care am avut onoarea să o conduc și din care au făcut parte secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, și secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Externe, coordonator național pentru procesul de aderare, Luca Niculescu”.

Comunicatul Ministerului Educației:

„În cadrul procesului de aderare la OCDE, România a primit, în data de 19 decembrie 2024, Avizul formal (formal opinion) din partea Comitetului OCDE pentru Politici educaționale (Education Policy Committee), ca urmare a evaluării țării noastre în acest Comitet.

Această etapă confirmă încheierea procesului de evaluare și alinierea politicilor României la standardele promovate de OCDE în domeniul educației și al competențelor.

Procedura scrisă pentru primirea avizului formal a fost inițiată la recomandarea Comitetului pentru Politici Educaționale al OCDE, în urma sesiunii de evaluare a României în cadrul Comitetului Politici Educaționale, desfășurată la Paris (19 noiembrie 2024). În cadrul acestui exercițiu au fost evaluate capacitatea și determinarea României de a pune în aplicare instrumentele juridice substanțiale ale OCDE care intră în competența Comitetului Politici Educaționale (EDPC), precum și alinierea politicilor și a practicilor în domeniul educației la standardele și bunele practici ale membrilor OCDE.

Astfel, au fost avute in vedere următoarele acțiuni prioritare: calitatea programelor și a rezultatelor, oportunități și accesul egal la educație, precum și consolidarea guvernanței.

OCDE a finalizat astfel evaluarea României în domeniul educației și formării, prin scrisoarea președintelui EDPC fiind încurajată adoptarea de către țara noastră a unor acțiuni viitoare pentru a consolida leadershipul școlar, dezvoltarea învățământului dual, formarea continuă, accesul la educație și formare de calitate în comunitățile rurale, recunoașterea învățării anterioare non-formale și informale, finanțarea sau guvernanța.

Ligia Deca, Ministrul Educației:

„A fost un privilegiu să pot contribui la procesul de aderare a României la OCDE în calitate de Ministru al Educației, mai cu seamă că această perioadă a coincis cu etape din elaborarea noilor legi ale educației. Acest aviz favorabil este o confirmare a necesității ca reformele prevăzute de acest pachet legislativ să fie implementate.

Am convingerea că apartenența la o comunitate de țări care prioritizează educația ca bază a dezvoltării sociale și economice este o șansă imensă pentru România. Împreună cu partenerii din OCDE vom reuși să transformăm sistemul de educație pentru a răspunde provocărilor actuale și viitoare. Expertiza pe care OCDE o oferă și șansa de a învăța de la sisteme de educație de succes vor fi un sprijin real pentru ca sistemul de educație din România să fie unul mai echitabil și de calitate, așa cum merită fiecare copil.

Mulțumesc tuturor celor ce au contribuit la reușita întregului proces, echipelor de la Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Externe!”


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dan Barna, în octombrie 2019: „Guvernul Dăncilă alocă pentru educație cel mai mic buget din UE, raportat la PIB, arătând astfel cât de puțin prioritară este Educația pentru guvernarea curentă” / Dan Barna este acum vicepremier în Guvernul Cîțu, care a alocat 2,5% din PIB bugetului Educației

„Guvernul Dăncilă alocă pentru educație cel mai mic buget din UE, raportat la PIB, arătând astfel cât de puțin prioritară este Educația pentru guvernarea curentă”, spunea în octombrie 2019, în…
Vezi articolul