O nouă comisie permanentă se înființează în fiecare școală din România – Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică – CMDFCD – potrivit documentului de modificare și completare a Regulamentului unităților de învățământ (ROFUIP), propus de Ministerul Educației partenerilor de dialog social, obținut de Edupedu.ro. La articolul 71, alinetaul 2, apare astfel o a șasea comisie permanantă.
Alineatul 2. din propunerea ROFUIP 2022 prevede: „Comisiile cu caracter permanent sunt:
- a) comisia pentru curriculum;
- b) comisia de evaluare şi asigurare a calităţii;
- c) comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă;
- d) comisia pentru controlul managerial intern;
- e) comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
- f) comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică.
Noua comisie apare după ce în ROFUIP 2020 o comisie similară a fost desființată de fostul ministru Monica Anisie (PNL). Atunci se numea „Comisia pentru dezvoltare profesională și evoluție în cariera didactică” și fusese introdusă în anul 2018 de către ministrul Liviu Marian Pop (PSD) prin Ordinul 3.027/8 ianuarie 2018.
Care sunt atribuțiile noii comisii, potrivit documentului de lucru ROFUIP 2022:
(4) Atribuțiile comisiei pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică sunt următoarele:
- a) asigură, la nivelul unității de învățământ, planificarea, organizarea și desfășurarea activităților din domeniul formării în cariera didactică;
- b) realizează diagnoza de formare continuă la nivelul unității de învățământ;
- c) asigură evaluarea stadiului de îndeplinire a condiției de formare pentru personalul didactic și validează, după evaluare, îndeplinirea condiției de formare prin acumularea numărului de credite profesionale transferabile legal prevăzut, inclusiv prin recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile, a rezultatelor participării personalului didactic la programe pentru dezvoltare profesională continua și pentru evoluția în cariera didactică;
- d) asigură monitorizarea impactului formării cadrelor didactice asupra calității procesului de predare-învățare-evaluare și a progresului școlar al elevilor;
- e) organizează activităţi pentru dezvoltare profesională continuă – acţiuni specifice unităţii de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă etc.;
- f) implementează standardele de formare asociate profilului profesional al cadrelor didactice;
- g) consiliază cadrele didactice în procesul de predare-învățare-evaluare, inclusiv în sistem blended learning/online;
- h) realizează graficul activităților de practică pedagogică și monitorizează activitatea profesorilor mentori, în cazul în care unitatea de învățământ este școală de aplicație,
- e) asigură organizarea și desfășurarea activităților specifice de mentorat didactic pentru cadrele didactice debutante, în vederea susținerii examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar;
- i) realizează rapoarte și planuri anuale privind dezvoltarea profesională continuă și evoluția în cariera didactică a personalului didactic încadrat în unitatea de învățământ;
- h) orice alte atribuţii decurgând din legislaţia în vigoare şi din regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învățământ.
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
12 comments
E usor de dat cu parerea. Cati dintre cei care au comentat stiu ca formarea initiala nu-ti asigura si competentele practice(sa simti pulsul clasei, sa empatizezi cu elevii si sa le simti intrebarile, sa poti gestiona simultan o multime de situatii inedite, sa stii ce obiective urmaresti in fiecare moment al activitatii si sa organizezi activitatile de invatare, sa motivezi elevii …) Nimeni nu capata toata aceasta experienta de pe bancile scolii profesorale(fie Scoala Normala, fie facultate cu profil pedagogic) si va intreb, cati parinti ar fi dispusi sa-si dea copiii pe mana unor debutanti pentru a experimenta si a acumula toata aceasta experienta didactica? Toti dorim succes de la debut iar asta cu siguranta nu poate garanta nimeni. Suntem obligati sa invatam tot timpul si cu atat mai mult formarea continua e necesara pentru dascali, cei care decupeaza din cultura si tehnologia societatatii – mereu in schimbare – “felii” pe care le adapteaza nivelului de intelegere al elevilor. Si va spune asta un dascal cu multi ani de experienta la catedra, mentor si formator de mentori. Din pacate mentoratul a ramas in stadiul de proiect in invatamantul romanesc.
Există la nivelul unităților școlare o comisie care urmărește formarea continuă, care monitorizează gradul de acumulare a creditelor aferente unui cincinal pt.fiecare cadru didactic ,însă bugetul pt.cursurile prin care pot fi dobândite aceste credite este insuficient și nu acoperă necesarul .Așadar, mult mai eficient ar fi să se regândească sistemul de dobândire a creditelor, că este greu să rupi din salariu sumele pt.costurile cursurilor, sume destul de mari pt.care primești un nr. mic de credite…și care reiau aceleași subiecte, nu oferă nimic nou(asta referitor la formare).
In privința performanței la clasă, de multe ori lipsa infrastructurii este cauza ineficienței.Pt.a putea sa îmbini teoria cu practica astfel incât lecțiile să fie atractive și interesante ,e nevoie de material didactic și chiar de spatii de care cele mai multe școli nu prea dispun.
Oricât de multă pregătire și dăruire are un dascăl
dacă nu are cu ce și cu.cine…
In scoala ar trebui sa existe un fel de training manager in subordinea unui director si o echipa de traineri interni.
Cand e vorba de training se fac diverse hartii, de la planul anual de training, analiza de nevoi, planuri individuale de training, suporturi de curs pana la chestionare de satisfactie la finalul unui training. Se fac multe hartii :)).
Mai terminati naiba cu comisiile astea. Numai birocratie si hartii stiti sa introduceti.
Nu este o comise nouă. Este redenumită, pentru că oricum NU se ocupă nimeni de dezvoltarea profesională întrucât NU există Metodologie pentru Formarea continuă, prevăzută la art. 245 din Legea nr. 1/2011.
Citiți legea si vă veți edifica.
Ati desfiintat 1 comisie si infiintati 7, nu? Bravos!
Nu mă pricep prea bine, dar făcând parte din consiliul de administrație al unei școli, înțeleg că vor trebui făcute mai multe hârtii. Din păcate la noi România educată înseamnă multe hârtii, mult stres pentru profesori, cursuri pentru profesori…… dar pentru elevi?
Să înțeleg că mediul universitar din România este foarte prost și nu a fost și este capabil să formeze cadre didactice competențe?
După 10-15 ani la catedră eu cred că un profesor are suficientă experiență și poate obține rezultate goarte bune dacă are cu cine.
Cred că un ministru este competent și poate lua măsuri pertinente doar dacă pe timpul mandatului predă într-o școală gimnazială de nișă.
Aveți perfecta dreptate. Profesorii sunt slab pregătiți în universități, pe latura practica.
Dacă este eficientă este binevenită, dar mă îndoiesc.
Încă o comisie, cu care se vor cheltui bani degeaba și care nu vor apăra integritatea profesorilor care chiar își fac treaba și nici a elevilor, care vor fi în continuare abuzați psihic și emoțional de profesori incompetenți
Corect! Și cum incompetenta este la rang de virtute… nu am comentarii la nenumăratele permutări și modificările fără pic de logică a domnului ministru! Vai de noi!
… si apropo, Lola, sper ca nu esti cadru didactic, altfel ai sti ca e vorba de ” permutari ALE domnului ministru”… un pic de logica (am vrut sa spun gramatica) nu strica…