Primăria Reșița a lansat un proiect pilot de robotică în școli, printr-o investiție în roboți educaționali cu tehnologie Nextlab.tech, ca parte a strategiei de relansare a orașului. Iar în această primăvară, autoritățile au în plan organizarea unui robohackathon Nextlab.tech care să adune 100 de elevi. „Planul nostru este să introducem în ofertă la liceu calificarea tehnician operator roboți industriali. Există doar 4 școli în țară care oferă această calificare și există zeci de mii de firme care lucrează în domeniu si peste 1 milion de angajați”, a declarat pentru Edupedu.ro Ildiko Pataki, consilier pentru Politici Educaționale în cadrul Primăriei Reșița.
„Vrem să devenim un centru pentru domeniu, prin calificare de tehnicieni la nivel de liceu. Pentru ca elevii să opteze la liceu pentru această zonă, începem cu robotica, cu Nextlab.tech și cu alte intervenții de la copiii de vârste mici”, a explicat Ildiko Pataki.
La finalul anului trecut, primăria Reșița a investit 10.500 de lei pentru cumpărarea a 44 de pachete de robotică pentru elevii de la Școala Gimnazială Nr. 8, Colegiul Național „Traian Lalescu” și Colegiul Național „Diaconovici Tietz”. Contactată de Edupedu.ro, Ildiko Pataki, consilier pentru Politici Educaționale în cadrul Primăriei Reșița, a explicat care este obiectivul investiției.
Rep.: De ce a investit primăria Reșița în robotică în școli, prin cumpărarea de pachete Nextlab?
Ildiko Pataki: Această investiție este una foarte măruntă, pentru că este doar un început. Investim în elevi pentru că primăria și toată echipa chiar crede în elevi. Nu sunt cuvinte goale. Reșița este un oraș care în urmă cu niște ani era unul mort. Acum are o serie de finanțări pe partea de hard și am ajuns în punctul în care știm că trebuie să investim și în oameni.
Cumpărarea primelor pachete de Roboșcoala a fost un exercițiu, pentru că robotica e un punct important în viitorul nostru. Am vrut să vedem cum funcționează aparatul birocratic, am pilotat tot circuitul cu această investiție, de la achiziția de către primărie până la introducerea în școală, ca să putem să repetăm la o sumă puțin mai consistentă.
Rep.: Care este obiectivul următoarei investiții?
Ildiko Pataki: Pe acest segment, ne interesează roboții industriali, generic vorbind. Și vedem în Reșița construirea unui ecosistem. Ne interesează roboții industriali pentru că angajatorii au nevoie de angajați în această zonă, pentru care trebuie să pregătim absolvenți de facultate. Avem facultate aici, în Reșița, un centru al Universității Babeș-Bolyai (UBB) și ca să avem studenți pregătim pepiniera prin elevi de liceu.
Planul nostru este să introducem în ofertă la liceu calificarea tehnician operator roboți industriali. Există doar 4 școli în țară care oferă această calificare și există zeci de mii de firme care lucrează în domeniu si peste 1 milion de angajați. Credem că este loc și vrem să devenim un centru pentru domeniu, prin calificare de tehnicieni la nivel de liceu.
Pentru ca elevii să opteze la liceu pentru această zonă, începem cu robotica, cu Nextlab.tech și cu alte intervenții de la copiii de vârste mici.
Pentru ca ecosistemul să fie complet, avem acum un demers pentru a atrage și investitori în această zonă.
Rep.: Când vreți să faceți următoarea investiție și să introduceți în mai multe școli pachete pentru robotică?
Ildiko Pataki: Nu vrem să pierdem primăvara asta, doar că ne ține pe loc bugetul național, care abia a fost aprobat.
Avem în planul nostru un contract cu Nextlab pentru un hackathon care să cuprindă 100 de elevi; ăsta ar fi visul nostru pentru anul acesta.
Rep.: Cu hackathon-ul Nextlab, elevi din ce ciclu țintiți?
Ildiko Pataki: Elevii și din gimnaziu, și din liceu, pentru că am înțeles de la specialiști că este bine să mergem cu intervențiile cât mai devreme, așa că este bine să mergem pe grupul de vârstă recomandat.
Rep.: Ce feedback ați primit de la școlile unde ați trimis pachetele Roboșcoala Start cu tehnologie Nextlab.tech?
Ildiko Pataki: Noi ne-am orientat către 3 școli cu acești roboței. Sunt școli care au avut deja încercări în zona de programare: în fiecare școală a fost cel puțin un profesor pasionat de zona aceasta. Nimic nu poți să faci dacă profesorul nu crede, nu este pasionat și nu reprezintă un model, în orice ai face. Sunt 2 licee si o școală generală în care am avut acești profesori. I-am întrebat dacă putem să le oferim niște roboței, cu rugămintea să lucreze cu elevii. Au făcut acest lucru și, cu toată pandemia, doi dintre elevii pregătiți anul trecut la concurs au intrat în top 100 la concursul Nextlab. Ne bucurăm pentru elevi și pentru profesori.
Cred că aceste pachete trebuie să meargă către cei cărora le pasă. Condiția nu este să știe să rezolve probleme de matematică sau să ia note mari la diferite teste, ci condiția este să se viruseze între ei, deși acest termen nu este prea fericit acum.
Rep.: Profesorii au nevoie de training, pentru a-i învăța pe copii robotică?
Ildiko Pataki: Este absolută nevoie ca profesorii să fie pregătiți. Nextlab a venit cu toată echipa lor, au petrecut aici 2 zile și au făcut pregătire directă a profesorilor. A fost coaching, a fost mentorat ceea ce au făcut ei, pentru că profesorii au trecut astfel prin fiecare etapă, ca să fie pregătiți să coordoneze la rândul lor activitatea elevilor. Este foarte important acest capitol. Profesorii s-au simțit confortabili pentru că știau ce se întâmplă și puteau să fie acel model în fața elevilor. De la fiecare școală a fost profesorul principal și un backup, iar Nextlab le-a oferit și asistență online, dar au fost 2 zile de pregătire directă.
Profesorii au luat șurubelnița, au făcut roboțeii, erau chiar bucuroși.
Noi, societatea, trebuie să avem grijă cu cei 20% dintre elevi care nu termină clasa a VIII-a. Și nu aș certa părinții care aduc copiii la școală și investesc tot ce pot, atunci când statul tace. Noi oferim cazare și masă, printr-o hotărâre a consiliului local, pentru toți elevii care vin la școala în Reșița. Asigurăm acest lucru pentru toți elevii care vin din județ. Majoritatea elevilor care vin în dual și profesional vin din județ.
Anul acesta avem o țintă să atragem 200 de elevi din județ pentru robotică, pentru alte calificări, ca să își termine o școală în condiții bune. Le oferim cazare în internate și Reșița e orașul în care toate școlile au fost sau sunt în curs de reabilitare. Avem prea multe proiecte pe partea de hard. Dar nu s-a intervenit în ultimele decenii decât accidental în partea de laboratoare.
Rep.: Se poate spune că robotica relansează Reșița?
Ildiko Pataki: Noi credem că Reșița poate fi relansată prin mai multe direcții, iar robotica este una dintre ele. Dar nu mergem pe o singură linie.
Cealaltă direcție este turismul, dar turism integrat pe regiune.
Pentru fiecare direcție, educația la toate nivelurile este foarte importantă. De aceea considerăm că este important că suntem un centru universitar și ne interesează și calitatea vieții. E o zonă sănătoasă, verde, frumoasă.
Și zona de industrii creative e o zonă importantă pentru noi. Avem o moștenire de industrie siderurgică, prelucrare metale, o industrie care a murit, dar vrem să păstrăm partea de metal și intenția noastră e să intrăm pe partea de construire, prin realizarea de sculpturi monumentale în metal. Acesta este un exemplu din zona de industrii creative.
____
Robohackathonul nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică școlară din România și face parte din programul ROMANIA TECH NATION. Aici elevii se pregătesc pentru meseriile viitorului. Ei învață să programeze roboți bazați pe Arduino și să lucreze în Open Roberta, Mixly, Arduino IDE şi C. Sponsorul principal naţional este Banca Comercială Română. Contribuții suplimentare au fost oferite de Grupul Dacia-Renault și Măgurele Science Park. Concursul este înregistrat în calendarul aprobat de Ministerul Educației Naționale prin OMEN 5092/30.08.2019, Anexa 5, poziția 99.
Inițiatorul concursului este Asociația “Clubul Informaticii Economice CyberKnowledge Club (CKC)” fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE, București. Tehologia Nextlab.tech este realizată de compania start-up Cyberllence Inovație.