Rezultatele PISA 2022 obținute de România plasează țara noastră pe locul 45 la Matematică, în rândul celor 81 de state și economii care au participat la prima testare educațională internațională organizată de OCDE după pandemie. România este penultima țară din Uniunea Europeană la PISA 2022, în fața Bulgariei, dar în urma sistemelor de educație din țări precum Emiratele Arabe Unite, Brunei sau Turcia. Și Ucraina, cu regiunile cu care a participat la testarea desfășurată în timpul războiului, este înaintea României.
- Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a lansat astăzi, 5 decembrie 2023, rezultatele la testarea PISA 2022. Rezultatele PISA 2022 la Matematică arată că România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 2 puncte față de testarea PISA 2018.
Rezultatele PISA 2022 la Citire/Lectură indică pentru România un scor tot de 428 de puncte, similar celui de la testarea anterioară, iar la Științe scorul de 428 de puncte este cu 2 puncte mai mare decât la testarea PISA 2018.
Pe primul loc la testarea la Matematică la PISA 2022 este Singapore, cu 575 de puncte, urmată de Macao (China), Taipeiul Chinez (denumirea folosită de OCDE), Hong Kong (China), Japonia, Coreea de Sud, Estonia, Elveția. De altfel, Estonia este și anul acesta, pentru a doua oară consecutiv, prima țară din UE la performanțele înregistrate la testarea PISA, cu 510 puncte la Matematică, 511 la Citire/Lectură și 526 de puncte la Științe.
România ocupă locul 45 la Matematică din 81 de țări și economii testate, fiind penultima țară din UE la testarea OCDE, înainte de Bulgaria.
Cu 428 de puncte înregistrate la Matematică la PISA 2022, România se poziționează în urma Greciei (430 de puncte), a Emiratelor Arabe Unite (431), a Serbiei (440), a Bruneiului (442) sau a Turciei (453).
După România sunt statele Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova, Qatar.
Rezultatele PISA 2022, anunțate de OCDE:
În parcursul testărilor PISA la care România a participat, rezultatele arată că scorul obținut la Matematică în 2022 este al treilea cel mai slab, după cele din 2006 și 2009.
Testarea PISA 2022 [Programme for International Student Assessment] a fost susținută de aproximativ 700.000 elevi din 81 de state și economii membre sau partenere OCDE. Este primul studiu de asemenea amploare care analizează situația elevilor înainte și după pandemie, notează autorii raportului The State of Learning and Equity in Education. În condițiile pandemiei, 31 de țări și economii au reușit cel puțin să-și mențină rezultatele la matematică de la PISA 2018. Australia, Japonia, Coreea de Sud, Singapore și Elveția și-au menținut sau au crescut nivelurile oricum ridicate ale performanței elevilor, cu scoruri de la 487 la 575 de puncte (în condițiile în care media OCDE este 472), notează experții OCDE. Printre caracteristicile comune ale statelor cu rezultate ridicate la testarea PISA 2022 se numără existența unor perioade mai scurte de închidere a școlilor în pandemie, mai puține obstacole în calea învățării la distanță și un sprijin continuu oferit de profesori și părinți, spun autorii, care precizează că toate aceste elemente pot oferi informații valoroase de bune practici pentru viitoare crize.
În medie, testarea PISA 2022 a înregistrat o scădere fără precedent a performanțelor în rândul statelor și economiilor OCDE. Prin comparație cu testarea precedentă, care a avut loc în 2018, performanța medie a scăzut cu 10 puncte la lectură și cu aproape 15 puncte la
matematică, ceea ce echivalează cu trei sferturi dintr-un an de învățare, notează organizația. Potrivit raportului, declinul performanțelor la matematică este de 3 ori mai mare decât orice altă schimbare consecutivă anterioară. Unul din 4 elevi de 15 ani este considerat acum ca având rezultate scăzute la matematică, citire și științe, în medie în țările OCDE, ceea ce înseamnă că pot avea dificultăți la folosirea algoritmilor de bază sau în interpretarea textelor simple. Experții în științele educației avertizează că „declinul poate fi atribuit doar parțial pandemiei de COVID-19″. Scorurile la lectură și științe au înregistrat scăderi încă dinainte de pandemie.
Ce este PISA?
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a lansat în 1997 Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (Programme for International Student Assessment – OECD / PISA), iar prima testare a fost organizată în 2000. Scopul testării este de a furniza un studiu internațional comparativ care să arate dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, aflaţi la finalul învăţământului obligatoriu, în trei domenii principale: citire/lectură, matematică și științe.
PISA este o testare care are loc o dată la 3 ani și care evaluează măsura în care elevii de 15 ani din întreaga lume „au dobândit cunoștințe și abilități esențiale pentru participarea deplină la viața socială și economică”, notează autorii raportului. Evaluările PISA verifică nu doar dacă elevii pot reproduce, aproape de sfârşitul învăţământului obligatoriu, ceea ce au învățat, ci examinează și cât de bine pot extrapola elevii din ceea ce au învățat și își pot aplica cunoștințele în medii nefamiliare, atât în școală, cât și în afara acesteia, notează experții OCDE.
Deși a opta testare PISA era planificată pentru anul 2021, condițiile pandemiei COVID-19 au determinat boardul de conducere al PISA să amâne până în 2022 evaluarea internațională.
DOCUMENT Rezultatele PISA 2022 (Volumul I):
DOCUMENT Rezultatele PISA 2022 (Volumul II):
Rezultatele Romaniei la PISA 2022
5 comments
Se străduiește cineva să găsească explicația ? Cred că nu .In opinia mea , veriga slabă este gimnaziul din învățământul românesc ! Analiza ar putea fi relativ simplă, dacă ar exista personal specializat pe analiză ! Învățământul primar se achită cu brio , in efortul de a livra copii pregătiți pentru stagiul următor . Analiza trebuie sa fie amplă , însoțită de mult profesionalism . Abia apoi se poate vorbi despre reforma în învățământ . Dar , cine are suficientă determinare să o facă ?
Serios? Eu am preluat copii de clasa a cincea care nu știu să citească, nu pot face calcule elementare, nu știu tabla înmulțirii. Cum aș putea să mă achit cu brio de sarcinile care îmi revin în aceste condiții?
>>Învățământul primar se achită cu brio , in efortul de a livra copii pregătiți pentru stagiul următor
Veriga slabă e învățământul primar. Ca să faci matematică în gimnaziu ai nevoie de un nivel minim de abstractizare (nu mai numeri oi, e necesar să înțelegi un pic mai mult decât aritmetica pentru a putea rezolva cele mai simple cerințe). Dar la clasa a 5a ajung elevi care nici aritmetica nu o stăpânesc. Nu cunosc operațiile elementare, nu înțeleg textul unei probleme, nu sunt în stare să extragă informațiile necesare pentru a rezolva o problemă, nu înțeleg practic NIMIC:
Ajungem să avem la gimnaziu elevi care NU POT CITI textul problemei, necum să rezolve ceva din ea. Au fost idiotizați cu tot felul de panseluțe și glumițe de metode moderne, în care nimic nu s-a lipit de ei. Nici tabla înmulțirii nu o cunosc. Habar n-au ce-s acelea fracții și la ce-s bune. Habar n-au care este diferența între numere și cifre. Unii nu-și pot recunoaște propriul scris. Oricât cobori nivelul de predare, NU sunt capabili să ajungă nici la acel nivel.
Li se repetă – acasă, pe stradă, în anturaj, în emisiunile TV, în rubricile de știri, pe internet, oriunde – că NU au nevoie de matematici, științe, română, etc, pentru că ei sunt SPECIALI și vor avea succes indiferent de ce învață sau nu, că NU le trebuie școală ca să facă bani. Li se spune că toate informațiile de care au nevoie sunt pe Google, nu au nevoie de școală ca să le găsească! Dacă eșuează (la evaluare, sau la bacalaureat, sau la facultate) e obligatoriu vina profesorilor, că nu și-au dat interesul… deși chiar ei, elevii, sunt primii care nu prezintă niciun interes sau dorință pentru propria educație.
NU îi acuz pe învățători că nu reușesc să îi aducă pe elevi la acel nivel minim pentru a putea fi preluați la gimnaziu cu oarece șanse de reușită. NU este vina lor că nu pot lăsa repetenți (unde e absolut nevoie) dacă elevii n-au reușit achizițiile fundamentale, că programele sunt încărcate, că elevii sunt lăsați să ”se joace” de-a școala în loc de a realiza cât de importantă e perioada inițială de formare… E un întreg lanț al slăbiciunilor, carențele vin din anii anteriori și se tot acumulează, iar de acum înainte, cu părinți care n-au făcut mare lucru în școală și nici n-au realizat mare lucru în viață, fiind slab educați, dar care sunt singurii care mai aduc pe lume copii… situația se va deteriora din ce în ce mai mult.
Din cate vad rezultatele sunt prezentate cu mare fast la Bucuresti :)) In principal de Deca care pare foarte multumita :)))))
…dna Deca e multumita ca acum citeste doar mesaje laudative, nu-i mai strica nimeni ziua cu mesaje reale/realtiste.