Rezultatele PIAAC 2023: Competențele esențiale pentru adulți, în viață, muncă, dar și în participarea la procesele democratice stagnează sau sunt în scădere la nivel internațional, probleme mai pronunțate în Europa de Est / România va participa în premieră la măsurarea alfabetizării adulților în valul 2025-2029

876 de vizualizări
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Competențele adulților în ceea ce privește alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de rezolvare a problemelor mai degrabă au stagnat sau scăzut, la nivel internațional, pe parcursul ultimului deceniu, în condițiile în care aceste competențe sunt considerate esențiale în fața valului de dezvoltare tehnologică, inclusiv pentru capacitatea oamenilor de implicare în viața socială și politică, esențială pentru democrație, arată Studiul privind Competențele Adulților 2023, publicat marți de OCDE. Studiul nu cuprinde date pentru România, țară care s-a angajat să participe abia de acum încolo la evaluarea internațională, dar cuprinde date pentru mai multe țări din Europa Centrală și de Est, regiune cu performanțe sub medie în rândul celor peste 30 de țări participante.
  • Este prima dată după un deceniu când Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) publică acest tip de analiză care evaluează competențele adulților de 16-65 de ani, spre deosebire de PISA, alt studiu major al OCDE ce verifică nivelul de competențe al elevilor în vârstă de 15 ani. 

Studiul privind Competențele Adulților a fost realizat în cadrul Programului OCDE privind Evaluarea Internațională a Competențelor Adulților (PIAAC), la care România a decis, în urmă cu jumătate de an, să se implice abia din perioada următoare, 2024-2029

Actualul val al studiului s-a realizat pe un total de 160.000 de participanți adulți din 31 de țări și economii, reprezentând 673 milioane de oameni. Rezultatele lor se reflectă în punctaje pe o scară de la 0 la 500 de puncte în cele trei domenii – alfabetizare (înțelegerea informațiilor), alfabetizare numerică și soluționare adaptivă a problemelor. Spre exemplu, în cazul alfabetizării, nivelul 1, cel mai redus, presupune înțelegerea unor propoziții simple și, pe măsură ce complexitatea crește să poată spună dacă ideile din propoziții sunt plauzibile, logice etc. La polul opus, la nivelul 5 de evaluare, se presupune că adulții pot căuta și integra informații din texte multiple, cu informații dificil de procesat, pot sintetiza puncte de vedere complexe etc..

Analiza pleacă de la faptul că adulții cu competențe sporite au și șanse mai mari de angajare, de a obține satisfacție în viață, de implicare mai activă în viața publică și politică – detalii mai jos.

Or, potrivit studiului, se înregistrează o stagnare și chiar un declin în ceea ce privește nivelul competențelor de citire, comparativ cu situația de acum un deceniu: față de precedentul studiu, doar Finlanda și Danemarca au înregistrat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește alfabetizarea, dintre toate țările participante la ambele studii. Iar două țări central și est-europene — Lituania și Polonia – se numără printre cele cu cea mai mare scădere a punctajului, comparativ cu studiul din 2012.

Comparație privind datele la domeniul Alfabetizare – OECD Survey of Adult Skills 2023

În privința alfabetizării numerice, situația este mai bună: opt țări au cunoscut o îmbunătățire a situației. Situația a rămas neschimbată în 12 țări, dar s-a înrăutățit în 7 – cel mai mult în aceleași două țări central și est-europene, Lituania și Polonia.

Țările cu cele mai bune rezultate în toate cele trei domenii ale evaluării sunt Finlanda, Japonia, Olanda, Norvegia și Suedia.

Screenshot

Pe de altă parte, cu excepția Estoniei și Cehiei, toate celelalte țări central și est-europene participante au rezultate sub media internațională în toate cele trei domenii – alfabetizare (citire), alfabetizare numerică și competențele de rezolvare adaptivă a problemelor.

OCDE notează, totodată, că la nivel global nu mai puțin de o cincime din totalul participanților sunt considerați a avea performanțe slabe, echivalente cu un analfabetism funcțional – sunt de nivel 1 sau mai puțin la toate cele trei evaluări. Dar procentele diferă considerabil de la țară la țară: dacă acest grup reprezintă doar 7% dintre adulți în Japonia, el crește la 44% în Chile.

  • Iar o pondere foarte mare a populației a avut scoruri la cele mai slabe nivele de competență, în medie în rândul țărilor participante, în fiecare dintre cele trei domenii: 26% în cazul alfabetizării, 25% în cazul alfabetizării numerice, 29% în cazul soluționării adaptive a problemelor.
Screenshot

Aproape jumătate dintre țările participante (14) au cunoscut o creștere a ponderii celor cu rezultate foarte slabe în ceea ce privește competențele de citire, pe când, în cazul alfabetizării numerice, cota ponderea lor a crescut în nouă țări. Nicio țară nu înregistrează scăderi în cazul ponderii adulților cu rezultate slabe în ceea ce privește alfabetizarea, iar în cazul alfabetizării numerice se înregistrează o scădere a ponderii lor doar în Canada, Finlanda și Singapore.

În acest context, OCDE notează, în raportul său, că declinul performanțelor medii este cauzat în principat de scăderea acestor performanțe în rândul adulților cu cele mai slabe rezultate:

În majoritatea țărilor participante, performanța în ceea ce privește citirea, în rândul celor 10% dintre adulți cu cele mai slabe rezultate, a scăzut, în timp ce performanța celor mai competenți 10% dintre adulți a avut o evoluție favorabilă, situație ce a determinat o creștere a inegalităților în interiorul economiilor participante. În evaluarea din 2023, aceste inegalități se simt cel mai mult, în cazul alfabetizării și alfabetizării numerice, în Singapore și SUA.

Există o corelație strânsă între rezultatele la alfabetizare și alfabetizare numerică – OECD Survey of Adult Skills 2023
Cine sunt cei mai afectați de această creștere a inegalităților?

În cazul citirii, adulții provenind din altă țară au înregistrat punctaje considerabil mai mici (în medie cu 44 de puncte) decât adulții nativi

  • Față de studiul de acum un deceniu, nivelul de alfabetizare în rândul adulților născuți în altă țară a scăzut în 11 țări și a crescut în doar 3 (Danemarca, Finlanda și Suedia)

OCDE estimează că în țări precum Austria, Germania, Noua Zeelandă, Norvegia sau Suedia, punctajele medii ar fi fost cu circa 5 puncte mai ridicate dacă situația imigranților (numărul acestora și rezultatele lor raportate la cele ale nativilor) nu s-ar fi schimbat în ultimii 10 ani.

Totodată, competențele medii nu au înregistrat o creștere în pofida expansiunii oportunităților educaționale, mai ales în învățământul superior. În țări precum Slovacia și Lituania (dar și în Coreea de Sud) studiul remarcă o scădere considerabilă a punctajelor (de peste 20 de puncte) în rândul adulților cu studii superioare.

  • Pe de altă parte, la nivelul întregului eșantion din studiu, învățământul superior este asociat cu o performanță mai bună în toate cele trei domenii – adulții cu studii superioare au avut scoruri cu 33 de puncte mai mari, în medie, decât cei cu studii liceale, în cazul competențelor de înțelegere a textelor.

Iar din punct de vedere al vârstei, tinerii adulți (25-34 de ani), urmați de tinerii de 16-24 de ani au avut cele mai bune rezultate, pe când persoanele de 55-65 de ani au dovedit un nivel mai scăzut al performanței.

  • Eficiența în ceea ce privește citirea a crescut în rândul tinerilor de 16-24 de ani doar în Norvegia, Finlanda și Anglia, în ultimii 10 ani, dar a scăzut considerabil în opt țări – cel mai mult (diferențe de peste 20 de puncte – în trei țări central și est-europene, anume Lituania, Polonia și Slovacia, precum și în Noua Zeelandă.
Importanța competențelor adulților pentru viață și muncă, în contextul digitalizării

Raportul OCDE abordează importanța competențelor analizate din două perspective – cea generală, a impactului pe care acestea le au asupra stării de bine individuale, vieții sociale și civice și asupra muncii, respectiv din perspectiva digitalizării.

Pe de o parte, potrivit raportului, aceste competențe sunt asociate îndeaproape cu starea de bine individuală și implicarea civică (inclusiv prin prisma efectelor implicării politice). Iar documentul arată că „mulți adulți cu competențe reduse se simt rupți de procese le politice și nu au competențele necesare pentru a a lucra cu informații digitale complexe, ceea ce determină îngrijorări tot mai mari pentru democrațiile moderne. Pe lângă reafirmarea nevoii de a investi în competențe, acest lucru subliniază cât e de important să fie abordate cauzele diferențelor între rezultatele sociale ale adulților cu diferite nivele de competență”.

În același timp, analiza subliniază că pentru o economie funcțională și productivă este nevoie ca aceste competențe ale adulților și calificările lor să se ridice la nivelul pretins de locurile de muncă pe care le ocupă. Este dat exemplul supracalificării, al cărei efect, în medie, este o reducere cu 12% a salariului și o reducere de 4 puncte procentuale a probabilității ca persoana să declare un nivel ridicat de satisfacție în viață.

  • Potrivit OCDE, aproape o treime dintre angajați din țările membre ocupă un loc de muncă nepotrivit pentru calificările lor, pentru competențele dobândite sau pentru studiile avute.

Iar raportul privind competențele arată: „tehnologiile se schimbă rapid și, cu ele, se schimbă și modul de organizare a sarcinilor în aproape orice ocupație. Pentru adaptarea la această reorganizare și la apariția unor noi sarcini și pentru a aplana efectul pierderii de locuri de muncă și al nevoii de a găsi noi slujbe, lucrătorii trebuie să asimileze noi competențe. Într-o lume în schimbare, unele competențe pe care indivizii le capătă prin educație, formare sau practică pot deveni depășite rapid. Dar acest lucru nu este cazul când sunt atinse nivele ridicate ale competențelor în ceea ce privește alfabetizarea, alfabetizarea numerică și capacitatea de adaptare în rezolvarea problemelor, competențe generale de procesare a informațiilor, ce susțin capacitatea indivizilor de a se adapta și de a depăși momentele de schimbare și nesiguranță”.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școala în campanie electorală – studiu de caz: Mihai Chirica, primarul candidat pentru un nou mandat la Iași / Edilul apelează la funcție pentru a folosi elevi, profesori, școli și universități în comunicarea de campanie

Școli, elevi, profesori și reprezentanți ai mediului universitar apar constant în materialele publicate, în ultimele două săptămâni, de primarul orașului Iași, Mihai Chirica, pe pagina sa de Facebook. Deși el…
Vezi articolul

Ligia Deca, în contradicție cu ea însăși. A scos salariile profesorilor din proiectul legii Educației, la 20 de zile după ce a anunțat public că salarizarea profesorilor va fi în legea Educației – video

Misiunea de a aproba cu orice preț și cât mai repede legile Educației aduce ministrei Educației, Ligia Deca, una dintre cele mai vizibile serii de contradicții ministeriale din mandatul acesteia…
Vezi articolul

DOCUMENT Registru Matricol Unic în care sunt înregistrați toți studenții din România a funcționat fără politici antivirus, fără proceduri de recuperare în caz de dezastru și fără strategie IT – raport al Curții de Conturi / Asemenea politici au început să fie elaborate abia în timpul auditului Curții

Registrul Matricol Unic al Universităților din România, în care sunt înregistrați toți studenții și care „ar trebui să asigure un control riguros al diplomelor din învățământul universitar”, până când va…
Vezi articolul